Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2017, 10:27   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard Nederland haalt 2,65 miljard Delhaize geld weg uit België

Het is precies een beetje onopgemerkt voorbijgegaan:

http://derijkstebelgen.be/nieuws/aho...ro-weg-belgie/

Citaat:
De Nederlands-Belgische distributiegroep Ahold Delhaize heeft het kapitaal van haar coördinatiecentrum ‘Delhaize The Lion coordination center’ afgebouwd met 2,1 miljard euro tot 217 miljoen euro.
Na GDF met Electrabel, BNP Paribas met Fortis etc. wordt nu weer een Belgische firma gepluimd door het buitenland. Dat is een uitwas van globalisatie die moet aangepakt worden!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 10:35   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is precies een beetje onopgemerkt voorbijgegaan:

http://derijkstebelgen.be/nieuws/aho...ro-weg-belgie/



Na GDF met Electrabel, BNP Paribas met Fortis etc. wordt nu weer een Belgische firma gepluimd door het buitenland. Dat is een uitwas van globalisatie die moet aangepakt worden!
idd, maar waar stond jij in de discussie toen een van de vorige Vlaamse Minister Presidenten het item 'vlaamse verankering' op de agenda plaatste ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 10:35   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd, maar waar stond jij in de discussie toen een van de vorige Vlaamse Minister Presidenten het item 'vlaamse verankering' op de agenda plaatste ?
Was ik toen al geboren?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 10:40   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Was ik toen al geboren?
ik wel in ieder geval.
ik bedoel maar, in België is dat verpatsen van beslissingcentra altijd alleen maar een probleem als het richting NL gaat, nooit richting FR ... dan waren zij die daar opmerkingen over maakten altijd bekrompen nationalisten met achterlijke economische kijk.
zelfs de vakbonden in BE hebben nooit opmerkingen gemaakt bij het zo maar uit handen geven van beslissingcentra.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 11:31   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik wel in ieder geval.
ik bedoel maar, in België is dat verpatsen van beslissingcentra altijd alleen maar een probleem als het richting NL gaat, nooit richting FR ... dan waren zij die daar opmerkingen over maakten altijd bekrompen nationalisten met achterlijke economische kijk.
zelfs de vakbonden in BE hebben nooit opmerkingen gemaakt bij het zo maar uit handen geven van beslissingcentra.
Ik heb al wel iets (veel) gezegd over Frankrijk.

Ik vrees trouwens dat AB Inbev de volgende gaat zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 11:46   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is precies een beetje onopgemerkt voorbijgegaan:

http://derijkstebelgen.be/nieuws/aho...ro-weg-belgie/



Na GDF met Electrabel, BNP Paribas met Fortis etc. wordt nu weer een Belgische firma gepluimd door het buitenland. Dat is een uitwas van globalisatie die moet aangepakt worden!
Dit noem ik "links populisme". Een coördinatiecentrum was de truc die destijds vooral door de OVLD werd gepropageerd om multinationals met fiscale snoepjes naar België te lokken.
Overigens, wat is een "coördinatiecentrum"? Niets anders dan een dochtermaatschappij van een multinational die als taak heeft de geldstromen van de diverse vestigingen (op planetaire schaal) van die multinational te beheren. Je kunt het dus beschouwen als een soort "interne bank" binnen de schoot van die multinational.
Dat gezegd zijnde, je moet goed beseffen dat de multinational Delhaize als juridisch afzonderlijke onderneming, na het fusie-akkoord met Ahold, volledig zal opgedoekt worden. De naam "Delhaize" ("Food Lion" in de USA) zal nog wel een tijdje gebruikt worden. De multinational Ahold (die evenzeer in de USA en nog in vele andere landen aanwezig is) beschikt evenzeer over dergelijk coördinatiecentrum (waar het is ondergebracht weet ik niet). Het lijkt mij dan ook doodnormaal dat die twee coördinatiecentra samengevoegd worden. Er is geen enkele reden om daar zulk een heisa over te maken.

En verder nog dit: de fiscale voordelen die de vroegere Belgische regeringen aan de coördinatiecentra toekenden liggen in het vizier van de Europese Commissie. Die fiscale voordelen moeten op bevel van de strenge EU-commissaris Vestager opgedoekt worden. Dat is dus nog een reden waarom die centra hier vlugger het zullen afbollen.

Laatst gewijzigd door quercus : 7 februari 2017 om 11:49.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2017, 12:06   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit noem ik "links populisme". Een coördinatiecentrum was de truc die destijds vooral door de OVLD werd gepropageerd om multinationals met fiscale snoepjes naar België te lokken.
Overigens, wat is een "coördinatiecentrum"? Niets anders dan een dochtermaatschappij van een multinational die als taak heeft de geldstromen van de diverse vestigingen (op planetaire schaal) van die multinational te beheren. Je kunt het dus beschouwen als een soort "interne bank" binnen de schoot van die multinational.
Dat gezegd zijnde, je moet goed beseffen dat de multinational Delhaize als juridisch afzonderlijke onderneming, na het fusie-akkoord met Ahold, volledig zal opgedoekt worden. De naam "Delhaize" ("Food Lion" in de USA) zal nog wel een tijdje gebruikt worden. De multinational Ahold (die evenzeer in de USA en nog in vele andere landen aanwezig is) beschikt evenzeer over dergelijk coördinatiecentrum (waar het is ondergebracht weet ik niet). Het lijkt mij dan ook doodnormaal dat die twee coördinatiecentra samengevoegd worden. Er is geen enkele reden om daar zulk een heisa over te maken.

En verder nog dit: de fiscale voordelen die de vroegere Belgische regeringen aan de coördinatiecentra toekenden liggen in het vizier van de Europese Commissie. Die fiscale voordelen moeten op bevel van de strenge EU-commissaris Vestager opgedoekt worden. Dat is dus nog een reden waarom die centra hier vlugger het zullen afbollen.
Waar zeg ik ergens dat ik die coördinatiecentra en de fiscale voordelen die ze genieten goedkeur?
Het is één van de vele trukken die moet afgeschaft worden zodat multinationals belastingen betalen zoals alle andere bedrijven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be