Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2017, 20:48   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of een streepje verf is al voldoende...
Houdt dit een wielertoerist tegen toch in het midden te rijden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 20:49   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Was ironisch bedoeld hoor. Het punt is dat geen enkele jaagpadgebruiker zo streng gereglementeerd is en de enige die - in theorie - controleerbaar is qua snelheid...

Was het niet Jambon die had aangekondigd toch snelheidscontroles te willen doen (niet met flitsen wat zinloos is als men (zoals de meerderheid) weigert de nummerplaat te voorzien, maar met rollen of zo) voor snelle elektrische fietsen...? Nu, dat ze dan maar doen, bij sommige modellen programmeer je de ondersteuning opnieuw via bluetooth, en wordt de speed pedelec plotsklaps een gewone pedelec...(tijdelijk dan hé)
Waar haalt u het vandaan dat de meerderheid van de speedelec-eigenaars de nummerplaat zou weigeren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 20:50   #203
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou je er niet mogen rijden? Mag een auto soms niet in een zone dertig rijden?
Als ik geen 45 mag rijden, moet ik geen speedelec kopen he...dan zal ik de gewone benenmobiel wel nemen.

Ik zoek een weg waarop ik 45 mag. Nugoed, ik ga toch op het jaagpad rijden....is toch voldoende breed (= rijweg) hier en zo goed als leeg door de dag.

Ik ben niet vies van nu en dan ali illegali te doen. Toen ik student was reed ik ook constant rond met kapotte lichten...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 20:55   #204
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Er staat in de wegcode heel duidelijk aangegeven waar je plaats is als fietser.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op een jaagpad geldt het scheepvaartreglement (1935 en 1950). Niet de wegcode. Jaagpaden zijn volgens die reglementering dienstwegen.
Op een jaagpad is er geen scheiding tussen de verschillende zachte gebruikers. Fietsers, wandelaars, skaters,… maken gebruik van het volledige jaagpad, zonder fysieke scheiding en ongeacht de richting waarin ze zich bewegen.

http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst3.pdf onder 3.1.7.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2017 om 20:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:01   #205
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar haalt u het vandaan dat de meerderheid van de speedelec-eigenaars de nummerplaat zou weigeren?
Als ik speed pedelecs tegenkom op de baan, merk ik toch dat een groot aandeel nog niet over een nummerplaat beschikt... nog altijd niet.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:02   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ik geen 45 mag rijden, moet ik geen speedelec kopen he...dan zal ik de gewone benenmobiel wel nemen.

Ik zoek een weg waarop ik 45 mag. Nugoed, ik ga toch op het jaagpad rijden....is toch voldoende breed (= rijweg) hier en zo goed als leeg door de dag.

Ik ben niet vies van nu en dan ali illegali te doen. Toen ik student was reed ik ook constant rond met kapotte lichten...
Iedere fietser die sneller dan 30 rijdt, is in theorie in overtreding. In de praktijk maalt daar niemand op. Niet de waterwegbeheerder. Niet de politie. Niet de hogere overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:03   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als ik speed pedelecs tegenkom op de baan, merk ik toch dat een groot aandeel nog niet over een nummerplaat beschikt... nog altijd niet.
Wel, ik heb een heel andere ervaring.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:07   #208
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als ik speed pedelecs tegenkom op de baan, merk ik toch dat een groot aandeel nog niet over een nummerplaat beschikt... nog altijd niet.
Dat is waar.

Maar ik zie wel het nut in van inschrijven en desgevolge te verzekeren. Als ik tegen een collega fietser aanknal per ongeluk, moet alles geregeld zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:08   #209
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op een jaagpad geldt het scheepvaartreglement (1935 en 1950). Niet de wegcode. Jaagpaden zijn volgens die reglementering dienstwegen.

Die teksten staan vol van totaal voorbijgestreefde bepalingen. Zoals over het vervoer van buskruit. Of het voorschrift dat je met een paard slechts dan op het jaagpad mag als je een toelating op zak hebt van de minister. En - wat schijnbaar iedereen vergeet - het voorschrift dat je met een fiets niet op het jaagpad mag tenzij je in het bezit bent van een gelijkaardige toelating als voor paarden.
Uit een zitting van de Senaat 30/12/04:

Citaat:
Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
Als puntje bij paaltje komt, dan kan een politierechter oordelen dat de wegcode van toepassing is op jaagpaden.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:09   #210
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Uit een zitting van de Senaat 30/12/04:



Als puntje bij paaltje komt, dan kan een politierechter oordelen dat de wegcode van toepassing is op jaagpaden.
Eindelijk hebben we iets concreets.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:13   #211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Uit een zitting van de Senaat 30/12/04:



Als puntje bij paaltje komt, dan kan een politierechter oordelen dat de wegcode van toepassing is op jaagpaden.
Dat is dan een groot probleem, want bij de meeste jaagpaden staat geen bord dat de snelheid regelt. Dan zou dat inhouden dat de regel van buiten de bebouwde kom van toepassing is. En dus niet de 30 km/u-regel van het scheepvaartreglement.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:14   #212
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iedere fietser die sneller dan 30 rijdt, is in theorie in overtreding. In de praktijk maalt daar niemand op. Niet de waterwegbeheerder. Niet de politie. Niet de hogere overheid.
Ik heb het al gezegd: tot er een ongeval gebeurt, en men door de politierechter veroordeeld wordt wegens onaangepaste rijsnelheid. Ik ken zo iemand (voetganger omver gereden op jaagpad aan hoge snelheid), heeft nooit meer de wielertoerist uitgehangen na een dergelijk ongeval en veroordeling...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:17   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ik heb het al gezegd: tot er een ongeval gebeurt, en men door de politierechter veroordeeld wordt wegens onaangepaste rijsnelheid. Ik ken zo iemand (voetganger omver gereden op jaagpad aan hoge snelheid), heeft nooit meer de wielertoerist uitgehangen na een dergelijk ongeval en veroordeling...
Neen, als de wegcode van toepassing is, dan houdt dat in dat er langs jaagpaden buiten de bebouwde kom aan 70 km/u mag gereden worden (tenzij bord anders aangegeven).

Indien het scheepvaartregelement van toepassing is, dan geldt de 30 km/u.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:26   #214
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is dan een groot probleem, want bij de meeste jaagpaden staat geen bord dat de snelheid regelt. Dan zou dat inhouden dat de regel van buiten de bebouwde kom van toepassing is. En dus niet de 30 km/u-regel van het scheepvaartreglement.
Beide van toepassing gaat ook, de politierechter zal dan daarna recht spreken. Maar aangezien snelheid niemand deert volgens jou zal dat ook geen probleem zijn voor de rechtbank.

Bovendien is er verschil in de wegcode tussen rijbaan en pad, alhoewel het beide openbare wegen zijn.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

En ook als een algemene 70 kmh max geldt, geldt nog altijd eveneens de snelheidsregel 10.1 dat men zijn snelheid naargelang de aard weg moet aanpassen.

Artikel 10. Snelheid
10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2017 om 21:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:28   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Beide van toepassing gaat ook, de politierechter zal dan daarna recht spreken. Maar aangezien snelheid niemand deert volgens jou zal dat ook geen probleem zijn voor de rechtbank.

Bovendien is er verschil in de wegcode tussen rijbaan en pad, alhoewel het beide openbare wegen zijn.

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
Jaagpaden zijn volgens het scheepvaartreglement dienstwegen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:46   #216
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jaagpaden zijn volgens het scheepvaartreglement dienstwegen.
Met een openbaar karakter volgens de politierechtbank waar in principe of in beginsel de wegcode ook van toepassing is.

Citaat:
Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).
nog ff verder:
Citaat:
https://www.senate.be/www/?MIval=pub...&POS=1&LANG=nl

Er kunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :

— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);

— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;

— Jaagpaden die een private weg zijn.

Hebt u een verklaring voor het feit dat de jaagpaden bijgevolg drie verschillende kwalificaties kunnen verkrijgen ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2017 om 21:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:48   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met een openbaar karakter volgens de politierechtbank waar in principe of in beginsel de wegcode ook van toepassing is.
Dat is een bijzonder moeilijke spreidstand, hoor. Als de wegcode van toepassing is, dan kan het scheepvaartreglement nog moeilijk van kracht zijn. Als fietser heb je op een openbare weg geen toelating nodig, terwijl je dat wel zouden moeten hebben volgens het scheepvaartreglement.

Of anders gezegd: de wetgeving is hier totaal niet op elkaar afgestemd. Daarnaast is de scheepvaartregelementering hopeloos achterhaald.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:54   #218
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is een bijzonder moeilijke spreidstand, hoor. Als de wegcode van toepassing is, dan kan het scheepvaartreglement nog moeilijk van kracht zijn. Als fietser heb je op een openbare weg geen toelating nodig, terwijl je dat wel zouden moeten hebben volgens het scheepvaartreglement.

Of anders gezegd: de wetgeving is hier totaal niet op elkaar afgestemd. Daarnaast is de scheepvaartregelementering hopeloos achterhaald.
De Senaat verwees ook naar die spreidstand:
https://www.senate.be/www/?MIval=pub...&POS=1&LANG=nl

Erkunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :

— Jaagpaden die een openbare weg zijn, in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (de zogenaamde « Wegcode »);

— Jaagpaden die een openbare plaats zijn, overeenkomstig artikel 28 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Onder « openbare plaats » wordt verstaan : de openbare weg, de voor het publiek toegankelijke terreinen en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn;

— Jaagpaden die een private weg zijn.

Hebt u een verklaring voor het feit dat de jaagpaden bijgevolg drie verschillende kwalificaties kunnen verkrijgen ?

Beschikt u over concrete cijfers aangaande het aantal jaagpaden dat respectievelijk als openbare weg, openbare plaats of private weg beschouwd wordt ?

Bent u bereid om, eventueel in samenspraak en overleg met de gemeenschappen en gewesten, initiatieven te nemen teneinde een éénvormige benadering van de jaagpaden te verkrijgen ?

Kunt u mij concrete cijfers meedelen met betrekking tot het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft ?

Wordt de wegcode strikt toegepast op de jaagpaden, die reeds als openbare weg of openbare plaats worden beschouwd ? Zijn deze jaagpaden voorzien van aangepaste signalisatie ? Wordt de naleving van het verkeersreglement door de gebruikers voldoende gecontroleerd ?

Antwoord : Jaagpaden hebben ofwel een privaat ofwel een openbaar karakter. Indien ze een privaat karakter hebben zal dat alsdusdanig zijn aangegeven door signalisatie — « private eigendom » — eventueel in combinatie met een fysieke barrière (bijvoorbeeld een slagboom, een hek). De overgrote meerderheid van de jaagpaden hebben evenwel een openbaar karakter.

Wat specifiek de jaagpaden betreft, kan verwezen worden naar een vonnis van de politierechtbank te Hasselt waarin gesteld wordt dat het jaagpad in beginsel behoort tot de openbare weg waar het verkeersreglement toepasselijk is, (Pol. Hasselt, 15 april 1988, RGAR 1990, 11599).

Het beheer van de jaagpaden komt toe aan de gewesten, een aantal werden overgedragen aan de gemeenten. Naargelang het geval zijn de genoemde wegbeheerders bevoegd om de aanvullende reglementering met betrekking tot het verkeer vast te stellen. Zo kunnen deze beslissen de toegang tot de jaagpaden te beperken tot bijvoorbeeld fietsers, voetgangers ...

Op jaagpaden met een openbaar karakter moeten de regels van de wegcode gerespecteerd worden en mag enkel reglementaire signalisatie worden gebruikt. Het toezicht op de naleving van de verkeersregels gebeurt door de personen die krachtens artikel 3 van het verkeersreglement daartoe de vereiste kwalificaties hebben.

Er zijn geen cijfers beschikbaar over het aantal ongevallen met materiële en/of lichamelijke schade dat jaarlijks op de jaagpaden plaatsheeft.

Uw vraag of de naleving van het verkeersreglement voldoende gecontroleerd wordt, kan ik niet beantwoorden. Ik beschik niet over cijfermateriaal daaromtrent.

- - - - - -

Wat nu? Aan de overheid daar duidelijk te maken dat dat oude scheepvaartreglement daar eigenlijk niet meer geldt.
Maar aangezien die wet nog geldig is...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2017 om 22:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 21:57   #219
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, als de wegcode van toepassing is, dan houdt dat in dat er langs jaagpaden buiten de bebouwde kom aan 70 km/u mag gereden worden (tenzij bord anders aangegeven).

Indien het scheepvaartregelement van toepassing is, dan geldt de 30 km/u.
Nee, het is genuanceerder dan dat: de wegcode is niet de facto van toepassing (wegcode kent trouwens niet het begrip 'jaagpad'). De regels van het scheepvaartreglement zijn van toepassing (inclusief 30 km/u). Deze laatste regels bepalen de snelheid en niets meer (voorrang bijv). Men dient als gebruiker deze regels na te leven, door afwezigheid van andere regels (bijvoorbeeld voorrang) zal - uit voorzichtigheidsprincipe - de wegcode moeten nageleefd worden. Men is bij het niet naleven ervan niet strafrechterlijk vervolgbaar, maar wel burgerlijk aansprakelijk bij ongeval.

Zelfde juridische principes gelden op privéterreinen: de wegcode is niet van toepassing, en het staat de eigenaar vrij om zelf snelheidsregels op te leggen (en dit hoeven geen reglementaire borden te zijn). Echter, wanneer een ongeval zich op dit privéterrein voordoet door voorrangsnegatie (bijv. voorrang van rechts), dan kan de rechter alsnog oordelen dat de wegcode van toepassing is en diegene die de voorrang negeerde aansprakelijk stellen voor het ongeval...

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 9 juni 2017 om 21:58.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2017, 22:00   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Senaat verwees ook naar die spreidstand:
https://www.senate.be/www/?MIval=pub...&POS=1&LANG=nl

Erkunnen volgens gevestigde rechtspraak drie types van jaagpaden onderscheiden worden :
Alleen is daar niets van te merken in de scheepvaartreglementering. Jaagpaden liggen trouwens sowieso op gronden van de waterwegbeheerder. Volgens het scheepreglement is de toegang onderworpen aan allerlei bepalingen.

Of hoe een oubollige reglementering totaal voorbij is gestreefd door de feiten. Net als die 30 km/u-regel die er indertijd was om veiligheid te bieden voor personen, dieren of voertuigen die een schip trokken. Nu worden schepen al lang niet meer "gejaagd".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be