Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 12 januari 2009, 20:39   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Wat is een aanvaardbare oplossing voor dit conflict ?

Ik heb het idee dat zowel in Nederland als in Vlaanderen de meningen erg verdeeld zijn. Het lijkt wel op een soort scheuring in de gelederen en zelden heb ik zulke felle discussies gezien waar men mbv allerlei links en filmpjes het gelijk aan hun kant wil hebben (dat deed ik zelf overgens ook).
Niet alleen over de militaire acties van Israel in Gaza, maar ook over het achterliggende conflict tussen Palestijnen en Israel. Aan de ene kant hoor je geluiden van "Israel is rascistisch en dient te verdwijnen", maar ook "Dump die Palestijnen in de zandbak van Saudie Arabië". Geen van beiden is uiteraard een reeële optie voor een oplossing.
Alleen Heel-Nederlander kwam met een bruikbare stelling.
Gaarne enkele suggesties, waarbij beide kampen water in de wijn moeten doen.
Persoonlijk denk aan een twee-staten optie die elkaar erkennen en uiteindelijk wellicht goede buren worden.
Derk de Tweede is offline  
Oud 13 januari 2009, 00:19   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Persoonlijk denk aan een twee-staten optie die elkaar erkennen en uiteindelijk wellicht goede buren worden.
zolang religieuze ideeën de bovenhand voeren, aan beide kanten, is een oplossing zo goed als onmogelijk.
daarmee vergeleken is BHV splitsen peace of cake.

de eerste stap tot een oplossing is dat men mekaar terug als mensen bekijkt.
hoe dom ook maar een 60jarig durend proces van ontmenselijking, aan beide kanten, is mi een groot probleem om tot een compromis te komen.

Israel zal, hoe spijtig het ook klinkt, veel meer toegevingen moeten doen dan de palestijnen. Hier staan ergens 7 punten die ik volledig onderschrijf

praktische uitwerking is een kwestie van keuze
1 staat met religieuze vrijheid en een draconische scheiding tussen kerk en staat of 2 statenoplossing zijn de meest logische
1207 is offline  
Oud 13 januari 2009, 00:32   #3
moser
Europees Commissaris
 
moser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Berichten: 3.711
Standaard

Wat Jaani Dushman hier voorstelde en overigens in de handtekening van E.Gidius staat/stond lijkt mij in ieder geval op zijn minst te getuigen van begrip over de reëele problematiek aangaande dit conflict. Iets in die richting zou ik zeker ondersteunen, maar tevens moet ik er aan toevoegen dat ik niet denk dat er ook maar enige kans is dat zoiets zal worden uitgevoerd. Het is dus louter hypothetisch.

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=14
moser is offline  
Oud 13 januari 2009, 06:44   #4
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zolang religieuze ideeën de bovenhand voeren, aan beide kanten, is een oplossing zo goed als onmogelijk.
daarmee vergeleken is BHV splitsen peace of cake.
Het is geen godsdienstoorlog, maar een nationalistische oorlog. Anders zouden de Palestijnse christenen door Israel met rust worden gelaten. En zouden diezelfde christenen niet massaal op Hamas stemmen.
driewerf is offline  
Oud 13 januari 2009, 07:48   #5
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 19.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Gaarne enkele suggesties, waarbij beide kampen water in de wijn moeten doen.
Water in de wijn klinkt mooi, maar in elk geval moet het kolonialisme gestopt worden voor er kan gepraat worden: alle kolonies opgeruimd en Israël terug achter de grenzen van 1967. Dat lijkt me vanzelfsprekend: met een gewelddadige dief ga je niet onderhandelen over de teruggave van je eigendom.
__________________
  • Er zijn mensen van wie het vals karakter op hun gelaat te lezen staat, en in ons land hebben die zich verenigd in een door u betaalde eigenbelangenvereniging: Open VLD (Kaaiman in De Tijd van 1 juni 2024)
  • Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
E. Gidius is offline  
Oud 13 januari 2009, 07:58   #6
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Water in de wijn klinkt mooi, maar in elk geval moet het kolonialisme gestopt worden voor er kan gepraat worden: alle kolonies opgeruimd en Israël terug achter de grenzen van 1967. Dat lijkt me vanzelfsprekend: met een gewelddadige dief ga je niet onderhandelen over de teruggave van je eigendom.
Alle kolonies in Gaza werden opgeruimd en wat Gaza betreft , bevindt Israël zich reeds achter de grenzen van '67.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 13 januari 2009, 08:35   #7
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 19.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Alle kolonies in Gaza werden opgeruimd
Zover ik weet waren dat er twee of drie. Op de WestOever zijn er vele tientallen, waar de kolonisten uit Gaza nu trouwens zitten. Sinds 2000 is het aantal kolonisten op de WestOever trouwens verdubbeld.

Weinig reden tot juichen, dus.

Citaat:
en wat Gaza betreft , bevindt Israël zich reeds achter de grenzen van '67.
Het gebied van de Gazastrook was dubbel zo groot, zie het VN-verdelingsplan:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  partitionplan.jpg‎
Bekeken: 131
Grootte:  30,1 KB
ID: 44562  

__________________
  • Er zijn mensen van wie het vals karakter op hun gelaat te lezen staat, en in ons land hebben die zich verenigd in een door u betaalde eigenbelangenvereniging: Open VLD (Kaaiman in De Tijd van 1 juni 2024)
  • Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
E. Gidius is offline  
Oud 13 januari 2009, 08:38   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Wat Jaani Dushman hier voorstelde en overigens in de handtekening van E.Gidius staat/stond lijkt mij in ieder geval op zijn minst te getuigen van begrip over de reëele problematiek aangaande dit conflict. Iets in die richting zou ik zeker ondersteunen, maar tevens moet ik er aan toevoegen dat ik niet denk dat er ook maar enige kans is dat zoiets zal worden uitgevoerd. Het is dus louter hypothetisch.
Ziet er interessant uit, ik plak ze hier even:
1. Al haar kolonies op de Westelijke Jordaanoever ontmantelen.
2. De waterbronnen aan de Jordaan overdragen aan de Palestijnen.
3. Het afbreken van de muur.
4. Normale handel tussen de Israëlische staat en de Palestijnse Gebieden toelaten.
5. De Palestijnse vluchtelingen het recht geven op de terugkeer naar hun huizen.
6. Financiële en logistieke steun geven aan de heropbouw van vernielde woningen en infrastructuur.
7. Afbouw van het IDF tot normale proporties voor een land van 7 miljoen inwoners.
8. De beslissingen van de Palestijnse Autoteit en de geldigheid van de democratische Palestijnse verkiezingen niet in twijfel trekken.

Gecombineerd met internationale vredestroepen zou dit een klimaat kunnen creëren waarin stap voor stap beide politieke entiteiten samengroeien tot één Palestijnse staat met religieuze vrijheid.

einde citaat.

Wat is mis is een erkenning van de staat Israel door alle partijen.
Derk de Tweede is offline  
Oud 13 januari 2009, 09:08   #9
roodhaar
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 28 december 2008
Berichten: 2.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Zover ik weet waren dat er twee of drie. Op de WestOever zijn er vele tientallen, waar de kolonisten uit Gaza nu trouwens zitten. Sinds 2000 is het aantal kolonisten op de WestOever trouwens verdubbeld.
Weinig reden tot juichen, dus.



Het gebied van de Gazastrook was dubbel zo groot, zie het VN-verdelingsplan:
en plus werd de gaza quasi hermetisch afgesloten, een soort van grote gevangenis !
__________________
Citaat:
ZIONISME ; woorden schieten tekort...PollyCorrect :
Ik ga even naar Canvas terzake kijken, en zien hoe Zielig ze het daar wel vinden, van die 2 arme Palestijnse kindertjes en het lijden van hun gezinnen
.
roodhaar is offline  
Oud 13 januari 2009, 09:35   #10
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Zover ik weet waren dat er twee of drie.
Alle dus.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Sinds 2000 is het aantal kolonisten op de WestOever trouwens verdubbeld.
Daar zou ik graag een betrouwbare link over willen hebben, indien mogelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het gebied van de Gazastrook was dubbel zo groot, zie het VN-verdelingsplan:
Ja, dat was de situatie voor de eerste Arabische Oorlog in '48.
Ondertussen erkennen de meeste landen , Egypte en Jordanie incluis, Israël met zijn grenzen voor '67, dus na die oorlog.
Die territoriale gebiedsuitbreiding kan mss niet juist, rechtvaardig , billijk zjn , ze is wel legitiem.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 13 januari 2009, 09:41   #11
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
.
Wat is mis is een erkenning van de staat Israel door alle partijen.
omdat het er vanaf hangt welk ISrael je bedoelt.
als de Palestijnen het huidige Israel erkennen dan erkennen ze de kolonisatie- en annexatiepolitiek als zijnde legitiem terwijl die volledig in strijd is met bvb de VN. daarnaast verliezen ze een overgroot deel van een eventuele toekomstige staat dit kun je niet verwachten van de Palestijnen.
analogie:
Walen drijven alle Vlamingen samen in de provincie Limburg, annexeert vlaanderen en wil eerst onderhandelen als het nieuwe Wallonie (met brugge, antwerpen en gent) door Vlamingen erkend wordt.
1207 is offline  
Oud 13 januari 2009, 09:46   #12
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 19.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Daar zou ik graag een betrouwbare link over willen hebben, indien mogelijk.
Snel, voor de vuist weg.

1993: 281,800 kolonisten
2006: 484,562 kolonisten

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli...nts#Population

In the '90s, the annual settler population growth was more than three times the annual population growth in Israel.[19] In the '00s, the large settler population growth continues.
Hier vind je overigens nog veel meer statistieken én interessante info:
http://www.fmep.org/settlement_info/overview.html
__________________
  • Er zijn mensen van wie het vals karakter op hun gelaat te lezen staat, en in ons land hebben die zich verenigd in een door u betaalde eigenbelangenvereniging: Open VLD (Kaaiman in De Tijd van 1 juni 2024)
  • Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 januari 2009 om 09:52.
E. Gidius is offline  
Oud 13 januari 2009, 10:18   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Water in de wijn klinkt mooi, maar in elk geval moet het kolonialisme gestopt worden voor er kan gepraat worden: alle kolonies opgeruimd en Israël terug achter de grenzen van 1967. Dat lijkt me vanzelfsprekend: met een gewelddadige dief ga je niet onderhandelen over de teruggave van je eigendom.

Daar ga ik ook vanuit, behalve Oost-Jeruzalem, hier punten uit mijn en Heel-Nederlands voorstel:
Niet alleen Israel en Palestina, maar ook Syrië, Jordanië en Egypte moeten aan de onderhandelingen meedoen, wellicht ook Libanon.

Na de wapenstilstand moet Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, op voorwaarde dat de Palestijnen (desnoods onder internationaal toezicht van de VN) niet weer aanvallen gaan doen op Israël. Hamas erkent de staat Israel en past zijn Handvest daaraan aan. Later daagt Israel de Golan over aan Syrië.

De Palestijnse regering van Abbas moet met Hamas tot een overeenkomst komen inzake het parlement van de Palestijnse Autoriteit en er moet één duidelijke regering komen voor zowel de Gaza als de W. Jordaanoever.

Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen, Godsdientvrijheid is gegarrandeerd voor iedere religie.

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder Internationaal bestuur komen.

Militair:
De Palestijnse Autoriteit mag een politiemacht hebben, maar geen leger. Israel behoudt zijn leger, maar betreedt geen Palestijnse gebieden meer, ook niet het luchtruim

Economie:
Israël de Palestijnen helpen met het opbouwen van hun economie. Daar tegenover staat echter wel dat de Palestijnen ook mee moeten werken aan een definitieve oplossing voor de Joodse minderheid op de W. Jordaanoever

Vluchtelingen:
Palestijnse vluchtelingen kunnen weer terug naar Israel als zij daarvan komen, op welke manier en hoe snel kan later worden bepaaald.
Derk de Tweede is offline  
Oud 13 januari 2009, 10:20   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

waarom mag de Palestijnse Autoriteit geen leger hebben?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 13 januari 2009, 10:29   #15
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom mag de Palestijnse Autoriteit geen leger hebben?
Voorlopig een politiemacht die alleen de orde in eigen gebied zal moeten handhaven. Het is zo-wie-zo onverstandig voor jonge landen om een leger te hebben ivm met de kans van staatsgrepen.
Suriname is daavan een voorbeeld.
Derk de Tweede is offline  
Oud 13 januari 2009, 10:33   #16
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Voorlopig een politiemacht die alleen de orde in eigen gebied zal moeten handhaven. Het is zo-wie-zo onverstandig voor jonge landen om een leger te hebben ivm met de kans van staatsgrepen.
Suriname is daavan een voorbeeld.
Bestaat die kans ook niet bij politiemachten? Ik bedoel maar, als een politiemacht de enige gewapende groepering is in een land, dan heeft die de facto toch de mogelijkheden van een leger (op het vlak van een staatsgreep dan)?
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.
Andy is offline  
Oud 13 januari 2009, 10:39   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Bestaat die kans ook niet bij politiemachten? Ik bedoel maar, als een politiemacht de enige gewapende groepering is in een land, dan heeft die de facto toch de mogelijkheden van een leger (op het vlak van een staatsgreep dan)?
Ook met een politiemacht bestaat die kans, maar een goed uitgerust leger met zwaar materiaal zal sneller een staatsgreep plegen.
Punt is gewoon dat er nog steeds spanning is tussen Hamas en Fatah, een gewapend treffen tussen die twee is niet uit te sluiten.
Derk de Tweede is offline  
Oud 13 januari 2009, 11:22   #18
roodhaar
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 28 december 2008
Berichten: 2.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Daar ga ik ook vanuit, behalve Oost-Jeruzalem, Na de wapenstilstand moet Israël moet de Westelijke Jordaanoever en de Gaza-Strook militair geheel ontruimen, ...

Oost-Jeruzalem, ooit het Arabische deel van de heilige stad, moet bij Israël blijven zolangs moslims er gewoon hun gebeden in de moskee kunnen doen, Godsdientvrijheid is gegarrandeerd voor iedere religie.

Het probleem van de Joodse kolonisten: De Joodse nederzettingen in de Westelijke Jordaanoever moeten onder Internationaal bestuur komen..

zozo... Israel steelt in jouw voorstel NOG eens grondgebied van de Palestijnen en wel twee keer : Oost jeruzalem wordt ook van Israel én de joodse nederzettingen in de Westbank blijven gewoon bestaan, los van Palestina. ze komen wel onder internationaal bestuur ipv Israelisch.

blijkbaar hebben de Israelis volgens jou de Palestijnen nog niet genoeg beroofd...
__________________
Citaat:
ZIONISME ; woorden schieten tekort...PollyCorrect :
Ik ga even naar Canvas terzake kijken, en zien hoe Zielig ze het daar wel vinden, van die 2 arme Palestijnse kindertjes en het lijden van hun gezinnen
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 13 januari 2009 om 11:22.
roodhaar is offline  
Oud 13 januari 2009, 11:31   #19
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
zozo... Israel steelt in jouw voorstel NOG eens grondgebied van de Palestijnen en wel twee keer : Oost jeruzalem wordt ook van Israel én de joodse nederzettingen in de Westbank blijven gewoon bestaan, los van Palestina. ze komen wel onder internationaal bestuur ipv Israelisch.

blijkbaar hebben de Israelis volgens jou de Palestijnen nog niet genoeg beroofd...
Het is dan ook een eerste opzet, waarover nog onderhandeld moet worden. Ik heb niet de ambitie, de kennis en mogelijkheden om hier even een conflict dat al jaren loopt even op te lossen.
Wel kunnen we er onze gedachten over uit laten gaan.
Er zijn nog veel meer punten waarover onderhandeld moet worden.
Derk de Tweede is offline  
Oud 13 januari 2009, 11:45   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wat is mis is een erkenning van de staat Israel door alle partijen.
Wat wordt begrepen onder "Israël"? Het lijkt me onaanvaardbaar de zionistische invulling daarvan (namelijk: een joodse staat) te erkennen. En met welke grenzen? Die van 1947? Die van 1949? Die van vandaag?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be