Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2010, 14:59   #41
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Babeth, de Kerk is nog steeds de grootste liefdadigheidsinstelling. Zie maar naar het werk van de Jezuïeten in Afrika.
Dat is alleen maar om zieltjes (en offergaven) te winnen.

Het tijdperk van de noest tussen de zwarten arbeidende paters-missionarissen is allang voorbij, verketterd als "paternalistisch kolonialisme waarbij de arme zwarte uit zijn culturele eigenheid werd gerukt en in een Kristelijk keurslijf werd gedwongen". De zwarte werd hetzelfde waanbeeld voorgehouden als de blanke arbeider/boer hier... wees braaf gehoorzaam en wacht lijdzaam op uw beloning in het hiernamaals. Zo ondersteunen uw Jezuïeten de heersende wantoestanden van een leidende elite die alleen maar uit is op hun zelfverrijking. Zo blijft Afrika gevangen zitten in een keurslijf van armoede en onderdrukking. Maar hé, ze zijn "verlost" van de gruwelen van het heidendom.

Digitale kunst: ik ken iemand die onvoorstelbaar mooie afbeeldingen heeft gemaakt met 3D rendering. Ik zou het zelf niet kunnen... Hou me maar bij mijn primitieve borsteltjes en acryl-verf op canvas. Maar wat hij kan: chapeau !!
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:05   #42
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Dat is alleen maar om zieltjes (en offergaven) te winnen.

Het tijdperk van de noest tussen de zwarten arbeidende paters-missionarissen is allang voorbij, verketterd als "paternalistisch kolonialisme waarbij de arme zwarte uit zijn culturele eigenheid werd gerukt en in een Kristelijk keurslijf werd gedwongen". De zwarte werd hetzelfde waanbeeld voorgehouden als de blanke arbeider/boer hier... wees braaf gehoorzaam en wacht lijdzaam op uw beloning in het hiernamaals. Zo ondersteunen uw Jezuïeten de heersende wantoestanden van een leidende elite die alleen maar uit is op hun zelfverrijking. Zo blijft Afrika gevangen zitten in een keurslijf van armoede en onderdrukking. Maar hé, ze zijn "verlost" van de gruwelen van het heidendom.
De Jezuïeten werden uit corrupte landen weggejaagd, omdat ze het plan om "de mensen dom te houden" dwarsboomden met hun scholen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Digitale kunst: ik ken iemand die onvoorstelbaar mooie afbeeldingen heeft gemaakt met 3D rendering. Ik zou het zelf niet kunnen... Hou me maar bij mijn primitieve borsteltjes en acryl-verf op canvas. Maar wat hij kan: chapeau !!
Ik heb een tijdje wat geprobeerd met sketchup, maar het lukte niet zo echt goed.

Zwaardjes voor computerspelletjes enzo.

Ik kan beter overweg met "pixel art".
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:11   #43
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
"Digital art" lijkt me eerder een manier dan een stijl. Dus hangt het voor mij nog steeds af van de stijl...
Het staat u natuurlijk vrij er zo over te denken, maar het ziet er dan wel naar uit dat u weinig tot niets hebt begrepen van waar het een héél grote meerderheid van de kunstenaars sinds de verwezenlijking van de 'mechanische reproductie' (eerst de boekdrukkunst, daarna de fotografie, en later de 'grammofoon', de 'cinéma', en ja, sinds kort ook 'de computer') in essentie om te doen was.

De 'techniek' was trouwens altijd al een essentieel onderdeel van 'de stijl'. Denk maar aan de Gotische bouwkunst. Zonder welbepaalde, puur technische vernieuwingen was die nooit tot stand kunnen komen.

Hetzelfde geldt voor de schilderkunst, de literatuur, de beeldhouwkunst, ...

Ook de zang- en danskunst ontsnappen daar niet aan, zelfs al is de technische basis - het menselijk lichaam - nog steeds dezelfde.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:15   #44
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het staat u natuurlijk vrij er zo over te denken, maar het ziet er dan wel naar uit dat u weinig tot niets hebt begrepen van waar het een héél grote meerderheid van de kunstenaars sinds de verwezenlijking van de 'mechanische reproductie' (eerst de boekdrukkunst, daarna de fotografie, en later de 'grammofoon', de 'cinéma', en ja, sinds kort ook 'de computer') in essentie om te doen was.

De 'techniek' was trouwens altijd al een essentieel onderdeel van 'de stijl'. Denk maar aan de Gotische bouwkunst. Zonder welbepaalde, puur technische vernieuwingen was die nooit tot stand kunnen komen.

Hetzelfde geldt voor de schilderkunst, de literatuur, de beeldhouwkunst, ...

Ook de zang- en danskunst ontsnappen daar niet aan, zelfs al is de technische basis - het menselijk lichaam - nog steeds dezelfde.
Je kunt een oude stijl gebruiken met nieuwe technieken, zoals ik aantoonde met het ikoon dat ik geplaatst heb.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:23   #45
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Voor mij gaat het vooral mis wanneer men "kunst om de kunst" begint te maken en pisbakken etaleert (en verkoopt) als kunstwerk... Of zomaar wat spetters tegen een doek aankwakt en mensen er uit alle macht een boodschap in trachten te vinden.

Ooit gehoord in een interview, al dan niet juist weergegeven geeft het in ieder geval de toon aan van het gesprek:
- Maar wat is de boodschap van uw film ?
- Er is geen boodschap, het is gewoon amusement.
- Maar er zit toch een boodschap in ? Er zit toch vast en zeker uw visie over iets in ?
- Begrijpt u niet wat ik zeg ? Het .. Is.. Maar.. A-mu-se-ment !
- Maar op zichzelf is dat toch een boodschap van een zekere maatschappij-kritische nihilisme ?
- Amusement,domme trut, wat begrijp je niet aan het woord ?

Aan de unif door omstandigheden in een klas over moderne dans terechtgekomen en me verbaasd over hoe mijn medestudenten onzin zoals "moderne dans" als zoete koek wisten te slikken en zelfs met een zekere adoratie naar de gefilmde dans aan het kijken waren. Voor mij stonden de dansers gewoon wat doelloos heen en weer te zwalpen, houdingen aannemend zonder enig verhaal of verloop, maar zij vonden het hoogstaande kunst. De techniek was superb, zeker weten, maar of het "dans" was ?

Hetzelfde met de cursus kunstkritiek... als ik een muziekplaat in lovende bewoordingen beschreef was ik "niet kritisch, maar gaf ik eerder getuige van een bourgeois-mentaliteit die naar Biedermeier zweemde". Wablief ? Ach, dus om kunstcriticus te zijn moet je alles afkraken wat niet "gedurfd" en "experimenteel" is ? Bweurk.

Yep, ik heb een "klassieke" smaak. Dat is mijn goed recht. Ik hoef dan ook niet zonodig een boodschap te vinden in wat ik zie. Ik kan gewoon genieten van het meesterschap van de kunstenaar.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 15:34   #46
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Voor mij gaat het vooral mis wanneer men "kunst om de kunst" begint te maken en pisbakken etaleert (en verkoopt) als kunstwerk... Of zomaar wat spetters tegen een doek aankwakt en mensen er uit alle macht een boodschap in trachten te vinden.

Yep, ik heb een "klassieke" smaak. Dat is mijn goed recht. Ik hoef dan ook niet zonodig een boodschap te vinden in wat ik zie. Ik kan gewoon genieten van het meesterschap van de kunstenaar.
Dat klinkt als genieten van de kunst van de meesteres.

Ik kan genieten van de kunst van het meesterschap.

En het meest van de kunst van het genieten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be