Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2024, 11:04   #1
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard Bio gas, haalbaar per woonwijk?

Volgens mij kunnen wij als samenleving beter innnoveren op meer alternatieve energiebronnen, die ons gratis gegeven zijn.

GFT afval + compost als vergister en je hebt biogas.
Stoelgang anaerobisch filteren = biogas

Ons land verwerkt de stoelgang van circa 11 miljoen burgers, volgens een berekening van chatGPT zou dit dagelijks bijna 14 miljoen kuub biogas kunnen voorzien.
We moeten die stoelgang hoe dan ook toch anaerobisch en araebosich filteren alvorens we dat in de zee lozen. Waarom niet tijdens de eerste filtering het bio gas opvangen?

Ik weet dat er al enkele bio gas centrals in ons land zijn, maar als we zo'n mini centrale zouden voorzien per woonwijk? En dan pas de stoelgang doorsturen voor araebosische filtering via de riolering?

Iets in mij zegt dat het kan, maar omdat ze er te weinig op kunnen verdienen, er voldoende excuusjes zijn om de echte overstap tegen te houden.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 11:28   #2
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Hij heeft zijn berekening gecorrigeerd: 33 miljoen kg/dag × 0,02 m³/kg = 660.000 m³ biogas/dag. (Als mensen 3kg per dag kakken)

Wel van 14 miljoen naar 660 000 kuub is een significante daling, toch nog significant veel bio gas.

Want als we het bio gas niet opvangen tijdens de anaerobische filtering, is dat slechter voor het milieu. Het bio gas opvangen is goed voor het milieu en klimaat.

En dat is alleen menselijke uitwerpselen he! Je kan bio gas uit alle plantenmateriaal winnen. We produceren tonnen gft afval per dag, dan heb je nog de veeindustrie die aan mest voorziet.

De anaerobische filtering gebeurt hoe dan ook, waarom dan niet ALLE biogas daaruit opvangen?

Methaan is een krachtig broeikasgas dat aanzienlijk bijdraagt aan klimaatverandering. Wanneer organisch materiaal anaëroob wordt afgebroken, wordt methaan geproduceerd als bijproduct. Als dit methaan ontsnapt naar de atmosfeer zonder te worden opgevangen en gebruikt als energiebron, draagt het bij aan de opwarming van de aarde.
Wanneer biogas wordt verbrand als brandstof, zijn de belangrijkste restproducten koolstofdioxide (CO2) en water (H2O), samen met kleine hoeveelheden verontreinigingen zoals stikstofoxiden (NOx) en zwaveloxiden (SOx), afhankelijk van de verbrandingsomstandigheden en de gebruikte technologieën.

In vergelijking met methaan heeft CO2 een lagere opwarmingspotentieel op korte termijn, wat betekent dat het minder bijdraagt aan de opwarming van de aarde over een periode van enkele decennia. Hoewel CO2 nog steeds een broeikasgas is en bijdraagt aan klimaatverandering, heeft het een kortere levensduur in de atmosfeer dan methaan. Methaan is ongeveer 25 keer krachtiger als broeikasgas dan CO2 over een periode van 100 jaar, maar over een kortere periode, zoals 20 jaar, kan dit potentieel zelfs nog hoger zijn, tot wel 86 keer krachtiger dan CO2. Dit betekent dat het verbranden van methaan als biogas in plaats van het direct in de atmosfeer te laten ontsnappen, een aanzienlijke vermindering van de directe klimaatimpact oplevert.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 11:31   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gaat u al die installaties beheren, of vertrouwd u op de capaciteiten van het kiesvee?

Ik weet dat ik 500m³ afvalwater, volgeladen(tot 8000 CVB) met vetten en suikers aerobisch zuiver (tot maximaal 125 CVB) , omdat anaerobisch te duur is, en de kans op stankhinder VEEEEEEEEL te groot.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 11:35   #4
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gaat u al die installaties beheren, of vertrouwd u op de capaciteiten van het kiesvee?

Ik weet dat ik 500m³ afvalwater, volgeladen(tot 8000 CVB) met vetten en suikers aerobisch zuiver (tot maximaal 125 CVB) , omdat anaerobisch te duur is, en de kans op stankhinder VEEEEEEEEL te groot.
Er is helemaal geen stankhinder meer?
Want je vangt de stank op als bio gas?

En diverse mini centrales verspreiden, is nog altijd minder belastend voor ons milieu en klimaat dan een gascentrale bouwen en van god weet waar laten komen.

Als ik het voor 10 mensen kan bouwen, moet een overheid dat voor pakweg 50K mensen in een gemeente wel kunnen, he?

Ik moet wel het juiste materiaal hebben, want bricolage is niet aan mij besteed.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 11:42   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Er is helemaal geen stankhinder meer?
Totale onzin. Ik werk ALLE weekdagen met een kleine waterzuivering (tussen de 300 en 600 m³ per dag). En naar gelang wat de fabriek loost, is de geur gaande van "tof", tot wohaa.

En ik prijs me gelukkig dat we geen drollen moeten verwerken.
Citaat:
Want je vangt de stank op als bio gas?
Je wil geen "stank" in je te verbranden gas. De stevigste stinkers zijn zwavelverbindingen. Zelfs verbrand en stankloos zijn die enorm irritant voor de installatie.

Citaat:
En diverse mini centrales verspreiden, is nog altijd minder belastend voor ons milieu en klimaat dan een gascentrale bouwen en van god weet waar laten komen.
Gewoon minder mensen hebben is veel gemakkelijker, goedkoper en vooral milieuvriendelijker.

Citaat:
Als ik het voor 10 mensen kan bouwen, moet een overheid dat voor pakweg 50K mensen in een gemeente wel kunnen, he?
Bouw het voor die 10 en onderhoud het zelf.

Ik ben 3 uur per werkdag bezig met die 500m³ waterzuivering, en da's zonder de biogasproductie, raffinage/conditionering en opslag/doorpompen.

Citaat:
Ik moet wel het juiste materiaal hebben, want bricolage is niet aan mij besteed.
En kennis, en vaardigheden, en tijd
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 31 maart 2024 om 11:43.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 11:54   #6
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Totale onzin. Ik werk ALLE weekdagen met een kleine waterzuivering (tussen de 300 en 600 m³ per dag). En naar gelang wat de fabriek loost, is de geur gaande van "tof", tot wohaa.

En ik prijs me gelukkig dat we geen drollen moeten verwerken.

Je wil geen "stank" in je te verbranden gas. De stevigste stinkers zijn zwavelverbindingen. Zelfs verbrand en stankloos zijn die enorm irritant voor de installatie.


Gewoon minder mensen hebben is veel gemakkelijker, goedkoper en vooral milieuvriendelijker.


Bouw het voor die 10 en onderhoud het zelf.

Ik ben 3 uur per werkdag bezig met die 500m³ waterzuivering, en da's zonder de biogasproductie, raffinage/conditionering en opslag/doorpompen.


En kennis, en vaardigheden, en tijd
Het punt is dat je die gassen niet meer in de atmosfeer laat lekken, maar opvangt om er bio gas van te maken.

Tegen de anaerobische filter dan doorgestuurd wordt voor een aerobische, stinkt het al veel minder. Na de aerobische filtering, lozen ze het in de zee.

Dus door bio gas te produceren, heb je als gevolg minder stank.
De vlam stinkt toch niet? Het is niet de bedoeling het gas te laten ontsnappen zonder het te gebruiken. Maar als je een gaslek zou hebben, zal je het wel meteen merken ja
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 11:59   #7
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En kennis, en vaardigheden, en tijd
Het is geen rocketscience he.

Pak voor de leute eens een 2L water fles, gooi daar gft afval in, wat compost en een beetje water.
Zet een ballon over de teut. Als de ballon opblaast, knijp je hem toe en als je "lucht" laat ontsnappen, houd dan uw aansteker tegen de uitvoer.

Wat is het resultaat? Vuur.

Je moet gewoon hermetisch kunnen afsluiten, beveiliging dat de vlam niet in uw container kan schieten en zorgen dat uw gas veilig naar buiten afgevoerd wordt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 12:12   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Er is helemaal geen stankhinder meer?
Want je vangt de stank op als bio gas?

En diverse mini centrales verspreiden, is nog altijd minder belastend voor ons milieu en klimaat dan een gascentrale bouwen en van god weet waar laten komen.

Als ik het voor 10 mensen kan bouwen, moet een overheid dat voor pakweg 50K mensen in een gemeente wel kunnen, he?

Ik moet wel het juiste materiaal hebben, want bricolage is niet aan mij besteed.
Ik kom regelmatig in de Biogascentrale in Tongeren.
Als ik thuiskom moet ik andere kleren aantrekken van mijn vrouw, en niet omdat ze vuil zijn hé.
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 12:15   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Het is geen rocketscience he.

Pak voor de leute eens een 2L water fles, gooi daar gft afval in, wat compost en een beetje water.
Zet een ballon over de teut. Als de ballon opblaast, knijp je hem toe en als je "lucht" laat ontsnappen, houd dan uw aansteker tegen de uitvoer.

Wat is het resultaat? Vuur.

Je moet gewoon hermetisch kunnen afsluiten, beveiliging dat de vlam niet in uw container kan schieten en zorgen dat uw gas veilig naar buiten afgevoerd wordt.
Het is allemaal gekende technologie. Ik werk er alle dagen mee.

Maar uw voorstel om stadwijken afzonderlijk niet alleen biogas te laten maken, maar dat ook te gebruiken, dat vergt wel minstens 5 bekwame mensen per stadswijk die er een voltijdse dagtaak aan hebben om dat in gang te houden. En dan mag er niks mis gaan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 12:22   #10
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik kom regelmatig in de Biogascentrale in Tongeren.
Als ik thuiskom moet ik andere kleren aantrekken van mijn vrouw, en niet omdat ze vuil zijn hé.
Gelukzak En dat meen ik echt, een biogascentrale kunnen bezoeken.

Ja, lokaal zal dat wel geurhinder geven. Maar het gas opvangen leidt toch toe minder stank. En is meer gunstig voor het klimaat. Methaan is erger broeikasgas dan co2.

Dus als ze het menen met ons klimaat, dan zouden ze ervoor zorgen dat methaan niet meer in onze atmosfeer lekt, maar opgevangen wordt als biogas.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 12:23   #11
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is allemaal gekende technologie. Ik werk er alle dagen mee.

Maar uw voorstel om stadwijken afzonderlijk niet alleen biogas te laten maken, maar dat ook te gebruiken, dat vergt wel minstens 5 bekwame mensen per stadswijk die er een voltijdse dagtaak aan hebben om dat in gang te houden. En dan mag er niks mis gaan.
Die mensen bestaan. Benut ze nu ze nog leven, want de volgende generaties zien er niet zo veelbelovend uit. Ik ben er namelijk 1 van
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 12:35   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Die mensen bestaan. Benut ze nu ze nog leven, want de volgende generaties zien er niet zo veelbelovend uit. Ik ben er namelijk 1 van
Die mensen bestaan zeker. Ik denk dat ik er 2 kan vinden buiten mij in deze stadswijk die de kennis en vaardigheden hebben. Nog 2 te gaan.

En dan, hoeveel wil u die 5 mensen betalen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 12:44   #13
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die mensen bestaan zeker. Ik denk dat ik er 2 kan vinden buiten mij in deze stadswijk die de kennis en vaardigheden hebben. Nog 2 te gaan.

En dan, hoeveel wil u die 5 mensen betalen?
Wel, als een gemeente 50K inwoners telt, en die betalen dan de verwerking van het gas: dan hebt ge misschien een winstgevende zaak na alle onkosten.

En bedenk dat je niet enkel met stront moet werken, maar ook met gft.

Het is gewoon absurd de methaan te laten ontsnappen in de atmosfeer, maar van stikstof een probleem maken. Tewijl die methaan free energie kan voorzien.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 07:20   #14
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gaat u al die installaties beheren, of vertrouwd u op de capaciteiten van het kiesvee?

Ik weet dat ik 500m³ afvalwater, volgeladen(tot 8000 CVB) met vetten en suikers aerobisch zuiver (tot maximaal 125 CVB) , omdat anaerobisch te duur is, en de kans op stankhinder VEEEEEEEEL te groot.
Trouwens, hoe kan anaerobische filtering duur zijn?
Ge moet er niets aan doen?
Gewoon zorgen dat er geen zuurstof bij kan?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 07:56   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Trouwens, hoe kan anaerobische filtering duur zijn?
Ge moet er niets aan doen?
Gewoon zorgen dat er geen zuurstof bij kan?
Al eens gedacht dat ook bacteriën een bepaald dieet nodig hebben, met genoeg van alles, maar ook niet te veel?
Want uw binnenkomende afvalwater heeft bepaalde zaken te veel en andere te weinig. Enig idee hoe die te meten?
En hoe de juiste hoeveelheden van de ontbrekende elementen erbij te krijgen op het juiste moment?
Hoe ga je voorkomen dat goed kuisende huisvrouwen teveel javel gebruiken?

Hoe weet je dat het "geloosde" water proper genoeg is , en niet stinkt?

Het opvangen van de bacterie-scheetjes, en het aarsgas klaar maken voor gebruik in een installatie, hoe?

Wat ga je doen met de dode bacteriën? Die in de tank laten zitten is geen optie. Die met het water lozen, geen optie.

En dan komen we terug, wat wil u de mensen die de installatie beheren en onderhouden betalen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 08:14   #16
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Al eens gedacht dat ook bacteriën een bepaald dieet nodig hebben, met genoeg van alles, maar ook niet te veel?
Want uw binnenkomende afvalwater heeft bepaalde zaken te veel en andere te weinig. Enig idee hoe die te meten?
En hoe de juiste hoeveelheden van de ontbrekende elementen erbij te krijgen op het juiste moment?
Hoe ga je voorkomen dat goed kuisende huisvrouwen teveel javel gebruiken?

Hoe weet je dat het "geloosde" water proper genoeg is , en niet stinkt?

Het opvangen van de bacterie-scheetjes, en het aarsgas klaar maken voor gebruik in een installatie, hoe?

Wat ga je doen met de dode bacteriën? Die in de tank laten zitten is geen optie. Die met het water lozen, geen optie.

En dan komen we terug, wat wil u de mensen die de installatie beheren en onderhouden betalen?
Het is dan correcter om te stellen dat het proces voor de anaerobische filtering duur is.
Want anaerobische filtering is helemaal niet duur. Die bacterieën eten die kak op, produceren methaan, ge vangt het methaan op en voila biogas.

Ja ik weet hoe ge waardes kunt meten. Maar dat beperkt zich nog tot pH en EC. lol
Doch hebben wij laboranten in dit land die die waardes kunnen nameten.

Ge kunt biogas opvangen in een vat, overdrukken met een compresseur naar een ander vat.

Ge kunt voorlichting geven grey water friendly producten te gebruiken.

Dode bacterieën verzamelen zich op de bodem die ge kunt verwijderen en gebruiken als compost. Zelfs als biomassa om meer energie op te wekken.

Bedenk daarbij dat je niet enkel met stront kan werken, maar ook met mest uit de stallen, met gft afval.
Het is niet dat we grondstoffen te kort komen om dit allemaal te bereiken. Het wordt allemaal al gedaan he, maar nog niet op grote schaal.

Je betaalt die mensen met de energie die dan verkocht wordt.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 08:26   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Het is dan correcter om te stellen dat het proces voor de anaerobische filtering duur is.
Want anaerobische filtering is helemaal niet duur. Die bacterieën eten die kak op, produceren methaan, ge vangt het methaan op en voila biogas.
Voor een 500m³/ dag "goedkoopste" optie, aerobe zuivering, kost de firma waar ik als technicus/laborant werk een mooi €1 000 000 per jaar.
Citaat:
Ja ik weet hoe ge waardes kunt meten. Maar dat beperkt zich nog tot pH en EC. lol
Doch hebben wij laboranten in dit land die die waardes kunnen nameten.
Zeker, maar u bent daar geen van.
Citaat:
Ge kunt biogas opvangen in een vat, overdrukken met een compresseur naar een ander vat.
Brandbaar gas compresseren. Het kan. Maar wat het niet is, is goedkoop.

Citaat:
Ge kunt voorlichting geven grey water friendly producten te gebruiken.
Het geloosde water van mijn waterzuivering drink ik, goed gekookt, of met een druppel javel. Want er zit niks gevaarlijk in, uitgezonderd bacteriën en nematoden.
Citaat:
Dode bacterieën verzamelen zich op de bodem die ge kunt verwijderen en gebruiken als compost. Zelfs als biomassa om meer energie op te wekken.
Ah, en gaat u die smurrie opscheppen?
Citaat:
Bedenk daarbij dat je niet enkel met stront kan werken, maar ook met mest uit de stallen, met gft afval.
We leren, mest is geen stront.
Citaat:
Het is niet dat we grondstoffen te kort komen om dit allemaal te bereiken. Het wordt allemaal al gedaan he, maar nog niet op grote schaal.
Het is het sop van de kool nog niet waard. Ik hoopte dat de Oekraïnse zever en de belofte van de politiek geen goedkoop Sovjet gas meer te gebruiken de systemen wel rendabel zouden maken. Helaas, helaas.
Citaat:
Je betaalt die mensen met de energie die dan verkocht wordt.
En hoe vertaald zich dat in € per maand volgens u?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 08:49   #18
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor een 500m³/ dag "goedkoopste" optie, aerobe zuivering, kost de firma waar ik als technicus/laborant werk een mooi €1 000 000 per jaar.

Zeker, maar u bent daar geen van.

Brandbaar gas compresseren. Het kan. Maar wat het niet is, is goedkoop.


Het geloosde water van mijn waterzuivering drink ik, goed gekookt, of met een druppel javel. Want er zit niks gevaarlijk in, uitgezonderd bacteriën en nematoden.

Ah, en gaat u die smurrie opscheppen?

We leren, mest is geen stront.

Het is het sop van de kool nog niet waard. Ik hoopte dat de Oekraïnse zever en de belofte van de politiek geen goedkoop Sovjet gas meer te gebruiken de systemen wel rendabel zouden maken. Helaas, helaas.

En hoe vertaald zich dat in € per maand volgens u?
Scheppen? Ge moet het eruit zuigen met een darm he

Aerobe zuivering != anaerobe zuivering.

Als je gewoon wat groentenafval met compost en een lekje water mengt: hebt ge bio gas? Hoe kan dit duurder zijn dan een gascentrale (waarvan ge het gas nog eens moet invoeren) op grote schaal?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 08:53   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.549
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Scheppen? Ge moet het eruit zuigen met een darm he
En gaat u die stofzuiger reinigen?
Citaat:
Aerobe zuivering != anaerobe zuivering.
Klopt, de aerobe is goedkoper.
Citaat:
Als je gewoon wat groentenafval met compost en een lekje water mengt: hebt ge bio gas? Hoe kan dit duurder zijn dan een gascentrale (waarvan ge het gas nog eens moet invoeren) op grote schaal?
Di gascentrale is nog steeds dezelfde hoor. is het nu aardgas, of aarsgas gestookt.
Omdat dat aardgas over de miljoenen jaren is gemaakt zonder technologie. We moeten het gewoon opscheppen nu.

Biogas productie is gewoon een shortcut waarbij veel energie en technologie gebruikt wordt om die jaren om te zetten naar seconden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 1 april 2024 om 08:54.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 08:58   #20
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.075
Standaard

Ja want bacteriën methaan laten produceren is high tech?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be