Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 13 juni 2004
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 13 juni 2004 In dit forum kun je debatteren over de verkiezingsuitslagen.

 
 
Discussietools
Oud 18 juni 2004, 08:00   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Er werd een aantal verkiezingen geleden door zeer geleerde sociologen beweerd dat er gelukkig zoiets bestond als een "sociologisch plafond". Dit was een soort van ingebouwde kiesdrempel naarboven toe, een punt waarboven het Vlaams Blok omwille van sociologische redenen nooit zou kunnen uitstijgen.

Dit "sociologisch plafond" werd door die zeer geleerde sociologen indertijd op zo'n 27% �* 28% van de kiezers geschat.

Bij de eerstvolgende verkiezingen haalde het Blok in Antwerpen op zijn dooie gemak 33%...


Daar ging meteen het mooie theorietje van de sociologen.


Als ik in mijn eigen omgeving en vriendenkring rondkijk en luister naar de mensen die niet op het Blok gestemd hebben, merk ik dat rabiate anti-Blokkers ofwel die-hard linksen ofwel gewoon erg onwetende en/of beschermde mensen zijn.

Deze laatste categorie komt dan af met alle clichés over het Blok en over de islam en geïslamiseerde buurten in de steden weten deze mensen ook zo goed als niets. Ik voel zo dat ze mits de juiste informatie heel gemakkelijk zullen overtuigd kunnen worden om anders te denken.

Ook op dit forum merk je het voortdurend. Steeds komen er nieuwe mensen op het forum die als het ware "van toeten of blazen weten".

Van islam, Koran, Hadith weten ze zo goed als niets. Het laatste woord kennen ze niet eens. Over islamisering migrantenbuurten weten ze ook niet veel, want er zijn er onder hen die beweren dat als je alle Blokkiezers in migrantenbuurten laat wonen het blok meteen de helft van zijn kiezers zou verliezen.

Zij leven blijkbaar in één of ander cocon waardoor ze nog niet in aanraking zijn gekomen met bepaalde realiteiten in onze samenleving.



Nu scoort het Blok in de provincie Antwerpen 30% en in heel Vlaanderen 24%. In sommige Brusselse gemeenten haalt het bij de Vlaamse bevolking 40% en meer van de stemmen.

Volgens mijn aanvoelen ligt het sociologisch plafond van het Blok niet op 28% maar eerder op 56% of 60% en meer.

Het Blok heeft dus nog een enorm potentieel aan kiezers dat het kan aanboren.
Darwin is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:12   #2
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

die blokkers en hun veralgemeningen toch hé! ik heb jaren in probleemwijken gewoond en ik ken iets van de basisfundamenten en van het verleden van de islam maar ik zal nooit, maar dan ook nooit blok stemmen. en ik ben centrum links, niet die hard links. daar gaat je theorietje dus...

ik ben bovendien geen alleenstaand geval, verre van.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:23   #3
MaaslandLuc
Lokaal Raadslid
 
MaaslandLuc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juni 2004
Locatie: Limburgs Maasland
Berichten: 344
Standaard

ingenious schreef:
die blokkers en hun veralgemeningen toch hé

U spreekt zichzelf in deze zin tegen. Wie veralgemeend hier?
En, woont u nog steeds in zo'n minderheden(probleem)wijk?
MaaslandLuc is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:28   #4
aapje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 29
Standaard

Zowel in Antwerpen als Mechelen stemmen bijna 70% niet op het Vlaams Blok.
aapje is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:30   #5
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
die blokkers en hun veralgemeningen toch hé! ik heb jaren in probleemwijken gewoond en ik ken iets van de basisfundamenten en van het verleden van de islam maar ik zal nooit, maar dan ook nooit blok stemmen. en ik ben centrum links, niet die hard links. daar gaat je theorietje dus...

ik ben bovendien geen alleenstaand geval, verre van.
In Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek bij deze verkiezingen en in Deurne bij de vorige verkiezingen haalde het Blok 40% van de stemmen of meer.


Ik denk dat het potentieel vooral zit bij degenen die niet in die buurten wonen, of ernaartoe komen van buiten vanuit een beschermde omgeving. Ik denk vooral aan de mensen die CD&V en VLD stemmen. Bij die mensen bestaat er nog zeer veel onwetendheid.


Hier ligt nog een zeer grote opvoedende taak voor het Blok...


Darwin is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:33   #6
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aapje
Zowel in Antwerpen als Mechelen stemmen bijna 70% niet op het Vlaams Blok.
In Anderlecht stemde inderdaad bijna 57% NIET op het Blok. In Sint-Jans-Molenbeek stemde 60% inderdaad NIET op het Blok.

Darwin is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:34   #7
Tzuvar Raemborr
Minister
 
Tzuvar Raemborr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3.495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aapje
Zowel in Antwerpen als Mechelen stemmen bijna 70% niet op het Vlaams Blok.
en 83% niet op de VLD, en 82% niet op de SPA, en 99.9% niet op de LSP...
__________________
I'm still standing, better than I ever did,
Looking like a true survivor, feeling like a little kid.
__________________
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:35   #8
aapje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 29
Standaard

Ik moet je gelijk geven, die 25% Vlaams Blok kiezers zijn best onwetend over hun incompetentie en racistische gedachtengoed.
aapje is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:44   #9
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaaslandLuc
ingenious schreef:
die blokkers en hun veralgemeningen toch hé

U spreekt zichzelf in deze zin tegen. Wie veralgemeend hier?
En, woont u nog steeds in zo'n minderheden(probleem)wijk?
ik spreek me daar niet tegen, maar bezondig me wel aan hetgeen ik aanklaag, nl veralgemenen.

correctie: sommige blokkers en hun veralgemeningen toch.

en nee, ik woon niet meer in een 'probleemwijk'. ik ben er niet gaan lopen door de allochtonen, als dat is wat u impliceert. ik woonde vroeger met mijn ouders in een sociale woonwijk in de rand rond antwerpen. waar ik graag woonde. toen ik ging studeren ben ik alleen gaan wonen in de stad zelf. ik vond een leuke studio in de seefhoek. ook daar woonde ik redelijk graag. het enige waar ik me grondig aan stoorde was sluikstort.

na 2 jaar zat ik daar met met een verschrikkelijke buurman opgescheept, een autochtoon. omdat zijn gedrag zo storend was, en omdat ik wel eens een andere kant van de stad wou zien ben ik naar sint-andries verhuisd. hier wonen ook allochtonen, maar er is een beter evenwicht. er wonen vooral veel jonge mensen.

ik zal dus niet ontkennen dat ik hier liever woon. maar ik weiger de problemen in de seefhoek aan te grijpen om een bepaalde groep te stigmatiseren. het is een zeer complex probleem, waar het blok absoluut geen probleem voor biedt. er is een heel pakket aan maatregelen nodig. de armoede in die wijk moet worden aangepakt. dit moet gebeuren via onderwijs en opleiding. om maar 1 ding te noemen.

nog vragen?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:50   #10
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Sint-Andries is gelukkig nog een "wit eiland" in de stad waar het goed toeven is.


(wit in de zin van "vrij van moslims" op dat ene sociale blok aan de Kloosterstraat na)
Darwin is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:52   #11
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid
 
Dinosaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 618
Standaard

Kijk, die Stevaert-redeneringen, daar krijg ik nu het &#@£$& van, hé!!!
Zondag stemden 76% van de Vlaamse kiezers inderdaad NIET voor het Blok.
Maar er zijn er meer die NIET voor SPa/Spirit stemden,
en die NIET voor VLD/Vivant stemden
En moest er geen (weliswaar afgezwakte) Vlaamse partij een kartel gevormd hebben met de tsjeven, dan zouden er ook meer NIET voor CD&V gestemd hebben...
En zo kunnen we wel een tijdje doorgaan, hé...

Als we nu alle Teletubbie-debiliteiten achterwege laten kunnen we wel stellen dat het Vlaams Blok (als enige zelfstandige partij!) de meeste stemmen haalde. Punt.


Vroeger redeneerde ik ook zoals de SPa-voorzitter, maar toen ik naar de basisschool ging ben ik daarmee gestopt...
Dinosaurus is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:52   #12
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Sint-Andries is gelukkig nog een "wit eiland" in de stad waar het goed toeven is.


(wit in de zin van "vrij van moslims" op dat ene sociale blok aan de Kloosterstraat na)
daar vergist u zich toch hoor. sint-andries is wel gekleurd. het is een mooie mix van allerlei mensen. maar het is vooral een verdraagzame buurt.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 18 juni 2004, 08:56   #13
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid
 
Dinosaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 618
Standaard

Citaat:
hier wonen ook allochtonen, maar er is een beter evenwicht
Dus toch problemen met allochtonen als het evenwicht niet meer goed zit, ingenious?
Dinosaurus is offline  
Oud 18 juni 2004, 09:03   #14
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinosaurus
Citaat:
hier wonen ook allochtonen, maar er is een beter evenwicht
Dus toch problemen met allochtonen als het evenwicht niet meer goed zit, ingenious?
idd, dit heb ik nooit ontkend. maar om mezelf maar even te quoten

Citaat:
maar ik weiger de problemen in de seefhoek aan te grijpen om een bepaalde groep te stigmatiseren. het is een zeer complex probleem, waar het blok absoluut geen probleem voor biedt. er is een heel pakket aan maatregelen nodig. de armoede in die wijk moet worden aangepakt. dit moet gebeuren via onderwijs en opleiding. om maar 1 ding te noemen
en bovendien worden die problemen zwaar overdreven. ik heb zoals reeds gezegd me gestoord aan sluikstort. criminaliteit heb ik er nooit ervaren. en ik voelde me er niet onveiliger dan in andere buurten. overdag voelde ik me 100% veilig, als ik s nachts alleen over straat loop, dan ben ik in een boerengat even bang als daar.

en je mag me gerust inge noemen hoor.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 18 juni 2004, 09:04   #15
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid
 
Dinosaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2004
Berichten: 618
Standaard

Citaat:
. het is een zeer complex probleem, waar het blok absoluut geen probleem voor biedt
Het Blok biedt misschien wel een oplossing? Maar dat bedoelde je waarschijnlijk?
En dat vind ik net zo leuk... HOE ZOU JE DAT WETEN ALS HET BLOK DE KANS NIET KRIJGT???

Blijkbaar hebben de andere partijen er ook geen oplossing voor, want zij hebben al lang de kans zich te bewijzen (en dan vooral in Antwerpen... )
Dinosaurus is offline  
Oud 18 juni 2004, 09:08   #16
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinosaurus
Citaat:
. het is een zeer complex probleem, waar het blok absoluut geen probleem voor biedt
Het Blok biedt misschien wel een oplossing? Maar dat bedoelde je waarschijnlijk?
En dat vind ik net zo leuk... HOE ZOU JE DAT WETEN ALS HET BLOK DE KANS NIET KRIJGT???

Blijkbaar hebben de andere partijen er ook geen oplossing voor, want zij hebben al lang de kans zich te bewijzen (en dan vooral in Antwerpen... )
dat moet idd oplossing zijn. ik denk dat het blok geen oplossing biedt ik baseer me op hun programma.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 18 juni 2004, 09:14   #17
MLG
Vreemdeling
 
MLG's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2004
Berichten: 43
Standaard

Effe terug naar de oorspronkelijke topic:


ook ik ben er van overtuigd dat het Blok zijn top nog niet bereikt heeft.
50% lijkt me enigszins overdreven, maar niet onmogelijk in sommige gemeenten.

Want welke keuze heeft rechts Vlaanderen nog? De VLD schuift steeds meer op naar links en likt constant de reet van Di Rupo, De N-VA gaat een alliantie aan met de oude vijand, het belgicistisch bastion bij uitstek, de CD&V...

Gematigd rechts is gewoon niet meer vertegenwoordigd in de Vlaamse politiek... voor veel mensen rest er dus niets anders meer dan te stemmen voor het Blok. En zolang er geen valabel rechts alternatief bestaat, zal het Blok niet kleiner worden.
MLG is offline  
Oud 18 juni 2004, 09:18   #18
headinajar
Banneling
 
 
headinajar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2004
Berichten: 1.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Hier ligt nog een zeer grote opvoedende taak voor het Blok...
Hoera, nog meer haatpropaganda... pech voor jouw, maar "wij" moeten die Blok-opvoeding niet hebben. Ge moogt ze steken waar de zon nooit schijnt...

tja tegen U is het toegelaten om grof te zijn
headinajar is offline  
Oud 18 juni 2004, 09:21   #19
TC
Provinciaal Gedeputeerde
 
TC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dinosaurus

Het Blok biedt misschien wel een oplossing? Maar dat bedoelde je waarschijnlijk?
En dat vind ik net zo leuk... HOE ZOU JE DAT WETEN ALS HET BLOK DE KANS NIET KRIJGT???

Blijkbaar hebben de andere partijen er ook geen oplossing voor, want zij hebben al lang de kans zich te bewijzen (en dan vooral in Antwerpen... )
dat moet idd oplossing zijn. ik denk dat het blok geen oplossing biedt ik baseer me op hun programma.
En een partij heeft enkel maar te bieden wat zijn programma inhoud ???
Dat zegt genoeg over hoe kleingeestig u bent hé !
__________________
In tijden van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad.
TC is offline  
Oud 18 juni 2004, 09:34   #20
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TC
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious

dat moet idd oplossing zijn. ik denk dat het blok geen oplossing biedt ik baseer me op hun programma.
En een partij heeft enkel maar te bieden wat zijn programma inhoud ???
Dat zegt genoeg over hoe kleingeestig u bent hé !
tc, jij moet echt komiek worden!

sorry maar ik ben 1 van die ouderwetse kiezrs die vooral stemt op basis van een programma. erg hé.

hopelijk biedt de partij mij meer dan in het programma staat, maar het programma bepaalt toch de trent hé. en de trent van het blok ligt me niet.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be