Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2015, 09:29   #61
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het gemiddelde loon voor die periode/opleiding.
Voor die sector toen zeker; (petro)chemie en farma of energie zouden meer betaald hebben, maar dat hebben we achteraf wel ingehaald.

Citaat:
Meer dan het dubbele netto? Bij niet gewijzigde omstandigheden zou dat neerkomen op bruto 6.000 euro per maand. Dat lijkt me toch een meer dan gemiddeld loon.
Meer dan 7000+bruto, anders geraak je er niet aan, met dank aan de staat
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:31   #62
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Heel wat ouders geraken er ook niet wijs uit !
Omdat ze niet realistisch meer zijn... allemaal teveel dromen , ach er is niets meer aan te doen...t 'verstand is verdampt
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:48   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge naar zo van die internationale instituten trekt kunt ge geld scheppen, dat is waar. De fiscus laat ook meer netto vergoedingen toe voor expats, en/of ze hebben andere regelingen omtrent inkomensbelastingen (zie de EU instellingen).
Daar val ik niet onder hoor. Officieel werk ik voor een Frans prive bedrijf, als werknemer in de privé. Mijn bedrijf is eigendom (ttz, de aandeelhouders zijn) drie nationale onderzoeksinstellingen (de Franse CEA, en een Duitse en een Engelse instelling). Verder hebben ze ook samenwerkingscontracten met een 15-tal andere instellingen in andere landen.
Onze financiering is voor 93% openbare gelden (via onze aandeelhouders), en voor 7% uit de privé (we mogen statutair maar 7% diensten verkopen aan de privé).

Ik beschouw mijzelf dus als betaald door staten, hoewel ik op papier in de prive werk.

Dat is eigenlijk niet veel anders dan een prive bouwbedrijf dat voor 93% op openbare aanbestedingen werkt.


Citaat:
Echter ik ben helaas nog geen enkel internationaal instituut tegenkomen dat mij de combinatie biedt van uitdagend/interessant werk in mijn vakgebied. Ik kan ook patenten gaan onderzoeken voor 4k netto startsalaris, echter dan mogen ze mij snel in het zothuis duwen.
Ik heb dat ook overwogen, maar tot hetzelfde besluit gekomen Ze zoeken nochtans volk he. Enfin, op papier. Volgens mij zijn dat allemaal voorafgesproken en reeds ingevulde vacatures.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:51   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hebben die jongeren geen ouders die hun wegwijs maken in de wereld?
Het probleem is dat als ge echt weet hoeveel je zou verdienen na je studies, je er niet aan begint, tenzij voor de fun.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:53   #65
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Frankrijk is overigens een best slechte betaler voor haar ingenieurs, ook aan hogescholen/universiteit. Lees: nog slechter als Belgie. Dus ge hebt wel de jackpot gevonden daar.
http://www.etnoka.fr/static/page/inf...cole_ingenieur

Weet wel dat de "brut" in Frankrijk bijlange zo niet belast wordt als in Belgie.
Doe er misschien 25%-30% af, sociale bijdragen en personenbelasting.

http://www.salairebrutnet.fr/

Dat wil zeggen dat je na ongeveer 3 jaar, voor de laagste, netto 2200 Euro netto hebt, en voor de hoogste (Polytechnique) iets van een 2900 Euro hebt. 50% percentiel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 april 2015 om 09:58.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:18   #66
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.480
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het probleem is dat als ge echt weet hoeveel je zou verdienen na je studies, je er niet aan begint,
Daar kan je gelijk in hebben. Een leraar hout/ijzer/bouw die na zijn uren en in de vakantie in het zwart werkt zal netto een veel mooier loon hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
tenzij voor de fun.
Daar zit veel waarheid in. Bij een high-tech firma werken. Mee de toekomst ontwikkelen. Reizen naar verre landen, met mensen uit alle werelddelen contacten leggen en samenwerken...dat is nog wat anders dan voor een klas ongeïnteresseerde tieners staan.
De fun van werken, dat wordt al te dikwijls vergeten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:39   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
300 tot 400€ aan extra netto vergoedingen? Die zijn toch ook zo breed niet gezaaid dan, toch? Meeste ir's rijden met bedrijfswagen rond, dus die hebben geen km-vergoedingen eh. KM-vergoeding an sich zou ik nu ook niet als netto-loon beschouwen, aangezien je er wel je eigen vervoer mee moet financieren.


Enfin, als ir ooit begonnen in 2004 aan zowat 1500€ netto denk ik dat dat toen was, zonder wagen. Dat is intussen al meer dan het dubbele geworden.
RSZ laat 200 euro forfetaire onkostenvergoeding toe voor lager en middenkader. Je kan een ingenieur vrij snel tot die categorie rekenen op papier. Dan nog maaltijdcheques en dergelijke en je bent er hoor
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:41   #68
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
http://www.etnoka.fr/static/page/inf...cole_ingenieur

Weet wel dat de "brut" in Frankrijk bijlange zo niet belast wordt als in Belgie.
Doe er misschien 25%-30% af, sociale bijdragen en personenbelasting.

http://www.salairebrutnet.fr/

Dat wil zeggen dat je na ongeveer 3 jaar, voor de laagste, netto 2200 Euro netto hebt, en voor de hoogste (Polytechnique) iets van een 2900 Euro hebt. 50% percentiel.
ok bruto is dat gene vette, maar netto wel dus. Beetje vergelijkbaar met Nederland: ik heb kameraden die dik onder mijn bruto loon zitten, maar netto wel meer mee naar huis nemen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:43   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Mijn ervaring is dat als je eenmaal "veel" begin te verdienen (4k bruto en hoger) loonsverhogingen leuk zijn maar je er minder van merkt omdat de staat met 56 % gaat lopen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:46   #70
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
RSZ laat 200 euro forfetaire onkostenvergoeding toe voor lager en middenkader. Je kan een ingenieur vrij snel tot die categorie rekenen op papier. Dan nog maaltijdcheques en dergelijke en je bent er hoor
Mja, klopt ook. Al speel je daar ook weer een stuk van kwijt voor bedrijfswagens, maar bon.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn ervaring is dat als je eenmaal "veel" begin te verdienen (4k bruto en hoger) loonsverhogingen leuk zijn maar je er minder van merkt omdat de staat met 56 % gaat lopen.
Yup; de staat gaat met disproportioneel veel lopen. Gelegaliseerde diefstal .
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 10:55   #71
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
de modale bachelor/master heeft dan ook een diploma dat niet veel waard is...
Daar ben ik het niet mee eens, omdat iedereen die ik ken, juist eerder werk vond met een bachelor of master dan wie enkel het middelbaar heeft afgemaakt.
Voor bachelor en master is de werkzekerheid ook groter eenmaal ze werk vonden dan voor wie enkel middelbaar heeft.Dat diploma is dus wel iets waard alhoewel de richting natuurlijk ook er wel toe doen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 11:03   #72
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Tijd te stoppen na te blaten wat politici naar beneden afwijzen.
Zij beheren het geld, zij nemen de leiding op zich.
Dat ze dan in transparantie delen wat van het volk is!

En een republiek secularisme over heel Europa via referenda!
NU!!!!!!!

Laatst gewijzigd door Peche : 10 april 2015 om 11:04.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 11:14   #73
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens, omdat iedereen die ik ken, juist eerder werk vond met een bachelor of master dan wie enkel het middelbaar heeft afgemaakt.
Voor bachelor en master is de werkzekerheid ook groter eenmaal ze werk vonden dan voor wie enkel middelbaar heeft.Dat diploma is dus wel iets waard alhoewel de richting natuurlijk ook er wel toe doen.
Niet waar. Iemand met een middelbaar diploma kan vaak net gemakkelijker werk vinden indien het hoger diploma van de aard wijsbegeerte, psychologie of klassieke filologie is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 11:15   #74
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Mja, klopt ook. Al speel je daar ook weer een stuk van kwijt voor bedrijfswagens, maar bon.



Yup; de staat gaat met disproportioneel veel lopen. Gelegaliseerde diefstal .
Mja ik kreeg zowel die 200 forfetair en een bedrijfswagen en de fiscus kraaide daar niet naar.

Allez, kzal het dit jaar te weten komen, maar vermoed dat de factuur voor mijn oude werkgever is dan
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 11:44   #75
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niet waar. Iemand met een middelbaar diploma kan vaak net gemakkelijker werk vinden indien het hoger diploma van de aard wijsbegeerte, psychologie of klassieke filologie is.
klopt als een bus.

Veel hogere opleidingen gaan misschien wel over interessante thema's, maar zijn voor een groot deel gewoon nutteloos (of er is overbevolking op de markt van mensen met dergelijk diploma)
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 11:48   #76
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.533
Standaard

ikke gestart in 2006 als ing voor +- 2400 brut (+ buitenlandpremies) zonder auto maar met maaltijdcheques, verzekering, ...

Nu op 4500 + auto+ bonus + de rest.

Dat is nog steeds ver af van de doldwaze dromen van de mensen in het artikel (hoewel mijn diploma altijd in de top 20 of zo staat van best betaalde diploma's), maar al bij al niet slecht aan het boeren.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:19   #77
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daar kan je gelijk in hebben. Een leraar hout/ijzer/bouw die na zijn uren en in de vakantie in het zwart werkt zal netto een veel mooier loon hebben.

Daar zit veel waarheid in. Bij een high-tech firma werken. Mee de toekomst ontwikkelen. Reizen naar verre landen, met mensen uit alle werelddelen contacten leggen en samenwerken...dat is nog wat anders dan voor een klas ongeïnteresseerde tieners staan.
De fun van werken, dat wordt al te dikwijls vergeten.
Ik had het over de fun van studeren zelf eigenlijk. Je hebt gelijk dat de werkomstandigheden, zelfs bij "gelijk" loon, voor gediplomeerden vaak beter zijn.

Leraar is trouwens een van de best betaalde masters, vooral in 't begin.

http://go.streekpersoneel.be/student...0043813005.htm

Citaat:
Verrassend, ook als startende leerkracht verdien je meer dan gemiddeld. Zo mogen leraren kleuter- en lager onderwijs uitgaan van 2.300 euro bruto; masters die aan de slag gaan in het secundair onderwijs zien op hun loonstrookje 2.900 euro bruto verschijnen. Hou er wel rekening mee dat je loon in de jaren daarna niet zo snel zal stijgen als in andere beroepsgroepen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:26   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Echter ik ben helaas nog geen enkel internationaal instituut tegenkomen dat mij de combinatie biedt van uitdagend/interessant werk in mijn vakgebied.
Om hierop terug te komen: ge hebt gelijk. Ik heb nooit interessanter en uitdagender werk gedaan dan toen ik bij HP werkte. Maar het loon was miezerig, en uiteindelijk is die afdeling opgedoekt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:31   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn ervaring is dat als je eenmaal "veel" begin te verdienen (4k bruto en hoger) loonsverhogingen leuk zijn maar je er minder van merkt omdat de staat met 56 % gaat lopen.
Inderdaad is dat wat mij heeft laten besluiten om het af te bollen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 12:33   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niet waar. Iemand met een middelbaar diploma kan vaak net gemakkelijker werk vinden indien het hoger diploma van de aard wijsbegeerte, psychologie of klassieke filologie is.
Inderdaad, omdat men ervan uit gaat dat die persoon ambities en pretenties zal hebben volgens zijn studie niveau. A priori zou je denken dat je toch beter af bent met een filosoof dan met iemand die "enkel" zijn ASO heeft gedaan, voor dezelfde prijs. Maar men gaat ervan uit dat het niet dezelfde prijs zal zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be