Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 12 februari 2009, 15:02   #41
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de muur is een annexatie van land en opsluiten vd palestijnen(realiteit).
Een lineaire muur sluit niemand op maar sluit enkel af. Bijvoorbeeld van bommenleggers.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
Oud 12 februari 2009, 15:23   #42
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde
 
Fiere Jood's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 944
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
en vergeet niet : weer des te meer % land dat jullie weer de facto hebben gestolen.

die muur kon evengoed op niet bezette grond. Maar ja, het gaat immers om land te stelen en niets anders.
Jullie dat,jullie dat.......

De muur kon inderdaad op ander grond.
Maar dwaal niet af van zijn uitspraak.
__________________
Hamas accepts 1967 borders, but will never recognize Israel, top official says
Speaking to Palestinian news agency Ma'an, Mahmoud Zahar says recognition of Israel would deprive future Palestinian generations of the possibility to 'liberate' their lands.

Published 12:49 11.05.11
Fiere Jood is offline  
Oud 12 februari 2009, 15:28   #43
mambo123
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 februari 2009
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
De - geschiedkundige - praktijk is toch enigszins anders. En zonder geschiedenis redden we het hier niet.

Egypte en Jordanië zijn - ondertussen - van vijand niet naar bondgenoot maar naar vredesgenoot geëvolueerd. Wanneer het geen vijanden waren, dan weet ik niet waarom ze tussen 1948 en 1973 zoveel oorlogen met Israël hebben gevoerd. Toch niet om te lachen hoop ik.

Mijn reactie op je ging over wat je schreef over het 'straffeloos afpakken van grond'. Daar wil ik even verder op ingaan.

Na 1948 heeft Egypte Gaza bezet tot, na de oorlog van 1967 Israël dit bezette gebied én de Negev op Egypte heeft veroverd.

Tussen haakjes, heeft ooit één 'progressieve' Belg - of wereldburger - geprotesteerd tegen de bezetting van een stuk Palestina door Egypte? Eén Arabier? Eén moslim? Eén Palestijn? Noppes, niente, nul.

Heeft Egypte in die 30 jaar bezetting iets gedaan voor de Palestijnen onder hun jurisdictie inzake ontwikkeling, eigen bestuur, oprichting Palestijnse staat? Nul op het request over de ganse lijn. Reactie van de progressieven? Onbestaand.

Over de annexatie door Jordanië van de West Bank kunnen we precies hetzelfde zeggen. Alleen is het nog een graad erger: Jordanië heeft in 1948 een stuk van het huidige Palestina - de West Bank gewoon aangehecht, het bij hun grondgebied gevoegd! De Palestijnse zaak voor 'eigen staat' gewoon van tafel geveegd en de Palestijnse grond ingepikt. Reactie van 'iedereen', Palestijnen incluis, nul komma nul.

De Jordaanse zaak wordt nog erger, na 1967 en de bezetting van de West Bank door Israël, is wat we nu de Palestijnse Authoriteit noemen, naar de volbloed broeders van Jordanië gevlucht. Ze hebben het daar precies 3 jaar uitgehouden. In de fameuze 'black september' van 1970 zijn ze door Jordanië met inzet van zware militaire middelen - en dat terwijl zoals je schrijft over 'nu', ook 'toen' de Palestijnen niet over tanks en ander zwaar militair materiaal beschikten. Reactie van de 'progressieve' Belg, of andere wereldburger? Hoe kan je het raden: nul komma nul.

Ja, en dan beginnen de vredeprocessen: land for peace.

En inderdaad, Israël heeft ontzettend veel land teruggeven in ruil voor vrede. En zo zijn Jordanië en Egypte nu niet langer vijanden van Israël. Maar in je vertekend wereldbeeld (wie niet voor mij is die is tegen mij) vertaal jij dat als 'vrienden' van Israël....

Rest nog de (strategisch enorm belangrijke) Golan hoogte en Syrië.

De clou van het verhaal is eigenlijk dat door de verovering van de West Bank op Jordanië in wezen de West Bank terug 'beschikbaar' is gekomen als grond die aan de Palestijnen is kunnen gegeven worden. Zonder Israël en zijn verovering (lees, winnen van een oorlog) was dit zelfs nooit mogelijk geweest.

Uit de praktijk blijkt dus dat Israël in de praktijk 'eerlijk' veroverde grond na in wat jij zelf 'beschaafde' oorlogsvoering noemde heeft afgestaan in ruil voor vrede. En ondertussen blijft men maar mekkeren om, verhoudingswijze, morzels grond - niet dat dit niet onbelangrijk zou zijn - en steunt men volledig diegenen die zich onverzoenbaar opstellen en nog steeds in woorden het bestaansrecht van een staat in twijfel trekken.

En wanneer je dan stelt dat de Palestijnen er 'alleen' voor staan, dan weet ik, uit eigen ervaring sinds een halve eeuw, dat de Palestijnen nog nooit zoveel steun hebben gehad dan nu, helaas, al te dikwijls verpakt in een haat discours - dikwijls ook door mensen die maar half weten waarover ze het hebben - en een daardoor totale eenzijdigheid die de zaak ook geen goed doet.
Dus de clou van het hele verhaal is dat Israel de barmhartige samaritaan is. Het lijkt me nu onderhand duidelijk hoe eenzijdig je het zelf allemaal beziet.

Laatst gewijzigd door mambo123 : 12 februari 2009 om 15:28.
mambo123 is offline  
Oud 12 februari 2009, 15:41   #44
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mambo123 Bekijk bericht
Dus de clou van het hele verhaal is dat Israel de barmhartige samaritaan is. Het lijkt me nu onderhand duidelijk hoe eenzijdig je het zelf allemaal beziet.
Aan zichzelf kent men natuurlijk een ander. En ik moet zeggen dat het aantal onderbouwde en minder eenzijdige postings van je hand terzake erg indrukwekkend is.

Welke indruk daarbij gewekt wordt, daar moet elke lezer maar zelf over oordelen.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
Oud 12 februari 2009, 15:43   #45
mambo123
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 februari 2009
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Aan zichzelf kent men natuurlijk een ander. En ik moet zeggen dat het aantal onderbouwde en minder eenzijdige postings van je hand terzake erg indrukwekkend is.

Welke indruk daarbij gewekt wordt, daar moet elke lezer maar zelf over oordelen.
Je kunt Israel niet goedpraten zonder de hele geschiedenis van dit conflict te bekijken en niet een paar delen aan te halen.
mambo123 is offline  
Oud 12 februari 2009, 16:24   #46
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Waar heb ik Israël goedgepraat.

Waar heb ik nagelaten over de hele geschiedenis te praten?

Ach, laat maar.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be