Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2012, 23:31   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard Bebouwde kom overal zone 30

Gisteren (06/12/2012) in DS:
Citaat:
Europese petitiecampagne voor zone 30 in bebouwde kom

donderdag 06 december 2012, 03u00
Auteur: jht

BRUSSEL - Actiegroepen uit heel Europa zijn woensdag een petitie gestart om in heel de Europese Unie de maximumsnelheid in de bebouwde kom te verlagen naar 30 kilometer per uur.

‘We willen de Europese burger de kans geven zich uit te spreken over de zone 30', zegt Ilse Fannes van het Netwerk Duurzame Mobiliteit, een van de 40 deelnemende organisaties uit zeven lidstaten. ‘Het is geen referendum maar een zogenaamd Europees Burgerinitiatief: als we op één jaar tijd één miljoen handtekeningen kunnen verzamelen in zeven lidstaten is de Europese Commissie verplicht onze vraag te bestuderen.'

Als de Commissie de actievoerders volgt, is het nog niet zeker dat elk Europees dorp een zone 30 wordt. ‘Lokale overheden zullen nog steeds eigen snelheden kunnen opleggen, mits ze voldoende alternatieve maatregelen treffen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te garanderen', legt Fannes uit.

In ons land mikken de actievoerders op zo'n 20.000 hand*-tekeningen.

online www.30kmh.eu
In diezelfde DS van gisteren 06/12/2012:
Citaat:
‘Zone 30 amper nageleefd'
Interview verkeersdeskundige stijn daniels

donderdag 06 december 2012, 03u00
Auteur: Van onze medewerker Joachim Heyvaert

BRUSSEL - Voor verkeerskundige Stijn Daniels bestaat er geen twijfel over: de zone 30 verhoogt de verkeersveiligheid. Maar zolang iedereen ze met de voeten treedt, blijft het een lege doos.

Er lijkt geen einde te komen aan de populariteit van de zone 30 bij lokale besturen. Straten, schoolomgevingen en zelfs hele dorpen en steden gaan voor de bijl. Woensdag startte een Europese petitie (zie inzet) om van elke bebouwde kom een zone 30 te maken.

‘Daar valt zeker iets voor te zeggen', vindt Stijn Daniels, docent verkeersveiligheid aan de UHasselt en de KU Leuven. ‘Maar dan moet je er wel voor zorgen dat die snelheidslimiet wordt gerespecteerd. Uit onderzoek blijkt dat er in Vlaanderen meestal te snel wordt gereden in zones 30. Daardoor zijn de effecten op de verkeersveiligheid er doorgaans verwaarloosbaar.'

En als de snelheid wel gerespecteerd zou worden?

‘Als je de snelheid verlaagt, verhoogt de veiligheid, daar bestaat geen twijfel over. Bovendien is de relatie tussen snelheid en ongevallen niet proportioneel: een kleine daling in de werkelijke snelheid heeft een grote impact op de verkeersveiligheid. Een voetganger die tegen 30 km/u wordt aangereden heeft 90 procent kans om te overleven, tegen 50 is dat nog maar één kans op de twee en tegen 70 is de overlevingskans bijna onbestaande.'

Waarom houdt niemand zich aan die snelheidslimiet?

‘Overheden die dergelijke maatregelen willen treffen, moeten consequenter zijn. Ofwel pas je de snelheidslimiet aan het buikgevoel van sommige mensen aan, en dan is er geen plaats voor een zone 30, ofwel pas je het gedrag van de mensen aan de lagere limiet aan. Als je gewoon overal verkeersborden plaatst, dreigt het een lege doos te worden. En de politie kan ook niet overal de hele tijd staan flitsen.'

Wat moet er dan wel gebeuren?

‘Een groot deel van onze wegen is niet aangelegd met de bedoeling dat je er maar 30 zou mogen rijden. In de eerste plaats moet dus de infrastructuur aangepast worden om de gevoelssnelheid omlaag te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld met vluchtheuvels of hindernissen op de weg.

Een andere mogelijkheid is om voertuigen uit te rusten met intelligente snelheidsbegrenzers die automatisch ingrijpen op de motor. Technisch is dat over enkele jaren al mogelijk, de moeilijkheid wordt het overtuigen van de consument. Daarom zijn zones 30 die beperkt zijn in plaats en tijd, zoals nu al bij scholen, een goede tussenoplossing. Er is nu eenmaal een verschil tussen de verkeerssituatie overdag en 's nachts.'

Met een moderne wagen lange tijd 30 rijden is niet eenvoudig.

‘Onze auto's zijn gewoon niet gemaakt om 30 te rijden. Die snelheid is in geen enkele versnelling gemakkelijk lange tijd vol te houden, en lage snelheden worden niet duidelijk weergegeven op analoge snelheidsmeters. Er moeten afspraken gemaakt worden met de constructeurs, daar is voor de Europese Unie een belangrijke rol weggelegd.'

En de kritiek dat een zone 30 voetgangers nonchalanter maakt?

‘Dat is best mogelijk, maar niet bewezen. Dergelijke zones worden vaak ingevoerd om meer voetgangers en fietsers aan te trekken in de binnenstad. Ongevallen zijn onvermijdelijk, maar door de lage snelheid zullen ze minder ernstig zijn voor de kwetsbare weggebruikers.'
Ik heb die site http://en.30kmh.eu/ bezocht, en in tegenstelling tot wat de initiatiefnemers beweren kan je je daar niet uitspreken over de zone 30. De enige optie is "sign online", "pro" dus, de optie "tegen" wordt niet aangeboden.

De initiatiefnemers willen 20.000 handtekeningen verzamelen, maar ondertussen blijkt dat in de praktijk nagenoeg niemand een zone 30 respecteert.
Die actie lijkt mij niet het minste draagvlak te hebben.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 00:19   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Bebouwde kom is te belachelijk voor woorden.
Met onze lintbebouwing is dat dus heel België.
Maak er stadskern van en ik ben het ermee eens.
Binnen een gemeente, dus waar nu zone 50 geldt, terug 60 zoals vroeger of zelfs 70.
Waar nodig borden om de snelheid te beperken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 00:41   #3
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

De volgende stap is natuurlijk maximum 20km/h ... In plaats van de zwakke weggebruiker voetganger of fietser beter het gevaar te laten inzien van zijn gevaarlijk gedrag, gaat men de automobilist weer pesten. Hij die trouwens nog het meest bijdraagt aan de staat. Net een grote bende migranten die lokale besturen, die bijten ook de hand die hen voed.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 11:01   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Probeer eens een weg over te steken als slechtziende !!
Of ik zou zelfs zeggen , probeer eens geblinddoekt !!

En wat maakt het uit om 5 minuten eerder te vertrekken ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 14:31   #5
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Maar 1 milioen handtekeningen? Van de 500 milioen inwoners in de EU? Belachelijk.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 14:55   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Bebouwde kom is te belachelijk voor woorden.
Met onze lintbebouwing is dat dus heel België.
Maak er stadskern van en ik ben het ermee eens.
Binnen een gemeente, dus waar nu zone 50 geldt, terug 60 zoals vroeger of zelfs 70.
Waar nodig borden om de snelheid te beperken.
Correctie: binnenkort is heel Vlaanderen bebouwde kom als onze bevolking zo blijft toenemen. Zone 30 in bebouwde kom zou hier dan inderdaad ook niet toepasbaar zijn.

Momenteel zijn de regels zijn goed zoals ze zijn, 50 in effectief bebouwde kom, 70 gewestwegen. Meestal rijden de mensen toch al wat sneller.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 15:51   #7
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Heeft er al iemand gezien wat de invloed van zone 30 op het verbruik van zijn wagen is?

Bij mij is het bijna een meerverbruik van 1liter/100 km.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 19:23   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Heeft er al iemand gezien wat de invloed van zone 30 op het verbruik van zijn wagen is?

Bij mij is het bijna een meerverbruik van 1liter/100 km.
Klopt.
Onder de 70 begint het verbruik merkbaar toe te nemen. Dat komt volgens mij omwille van 3 redenen: het motorrendement neemt af bij lage belasting, je rijdt in te lage versnellingen en vooral omdat de verkeersstroom steeds onregelmatiger wordt naargelang de snelheid lager wordt, met dus steeds meer vertragen en versnellen tot gevolg.
Vrijdag met de sneeuw naar het werk was daar weer een duidelijke illustratie van: gemiddeld 30 ipv normaal 50-55, en het gemiddelde verbruik op 6.5 ipv de normale 5.7-6.0. Met een duidelijk omgekeerd verband tussen gemiddelde snelheid en verbruik: hoe hoger de gemiddelde snelheid, hoe lager het gemiddelde verbruik. Ook dat heeft alles te maken met een vlotter en regelmatiger verkeersverloop.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 19:32   #9
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
De volgende stap is natuurlijk maximum 20km/h ...
(...)
Inderdaad, zo zal het gaan. Trager en trager en nog trager en dan nog trager. Tot de eerste borden met negatieve snelheidslimieten worden geplaatst.
Zolang mensen, experten, zoals in dit geval Stijn Daniels, botssnelheid met rijsnelheid blijven verwarren zal dat proces blijven doorgaan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 23:55   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
De volgende stap is natuurlijk maximum 20km/h ... In plaats van de zwakke weggebruiker voetganger of fietser beter het gevaar te laten inzien van zijn gevaarlijk gedrag, gaat men de automobilist weer pesten. Hij die trouwens nog het meest bijdraagt aan de staat. Net een grote bende migranten die lokale besturen, die bijten ook de hand die hen voed.
De automobilist heeft zich net zo te houden aan de wet als andere weggebruikers. M.a.w. het feit dat de auto nog steeds een melkkoe is van de overheid, houdt niet in dat er plotseling privileges zijn voor de automobilist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 09:12   #11
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Allee, de debielen van de anti-auto kerk willen de zaak nog wat erger maken. En dan straks weer komen janken dat automobilisten zich er niet aan houden en almaar agressiever rijden.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 09:17   #12
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Allee, de debielen van de anti-auto kerk willen de zaak nog wat erger maken. En dan straks weer komen janken dat automobilisten zich er niet aan houden en almaar agressiever rijden.
Ik heb het al gezegd ik rij geen auto (meer) sinds ettelijke jaren maar ik ben akkoord met uw visie.
Lichten die moedwillig zodanig gesynchroniseerd zijn dat ze het verkeer ophouden "binnen de stad". Overal parkeerplaatsen afschaffen.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 9 december 2012 om 09:18.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 09:24   #13
DeProf_eet
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 april 2012
Berichten: 4.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De automobilist heeft zich net zo te houden aan de wet als andere weggebruikers. M.a.w. het feit dat de auto nog steeds een melkkoe is van de overheid, houdt niet in dat er plotseling privileges zijn voor de automobilist.
Misschien niet, maar de overheid zou normaal gesproken in dat laatste geval weleens wat meer rekening mogen houden met zij (de automobilisten) die dankzij alle mogelijke belastingen er voor zorgen dat diezelfde mensen een mooie wedde hebben.

Wat denkt ge dat er gebeurt als alle automobilisten nog maar slechts een week hun auto op stal zouden laten staan ?
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 12:56   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Wat denkt ge dat er gebeurt als alle automobilisten nog maar slechts een week hun auto op stal zouden laten staan ?
Oh wat zou dat fantastisch zijn! Terug frisse lucht! Minder files, minder stress, minder gevaarlijk, minder vervuiling, gezondere omgeving, minder lawaai ... kortom dat zou een hele verademing zijn! Een nieuw paradijs zou ontstaan!

Helaas zijn Vlamingen zonder auto even hulpeloos als een baby zonder pamper. Dat zal dus kortom niet gebeuren, want hier nemen ze zelfs de auto als ze 500 m verder moeten zijn!

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 11 december 2012 om 12:57.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 13:06   #15
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Oh wat zou dat fantastisch zijn! Terug frisse lucht! Minder files, minder stress, minder gevaarlijk, minder vervuiling, gezondere omgeving, minder lawaai ... kortom dat zou een hele verademing zijn! Een nieuw paradijs zou ontstaan!

Helaas zijn Vlamingen zonder auto even hulpeloos als een baby zonder pamper. Dat zal dus kortom niet gebeuren, want hier nemen ze zelfs de auto als ze 500 m verder moeten zijn!
Dan zou je snel geen dop meer ontvangen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 20:48   #16
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Probeer eens een weg over te steken als slechtziende !!
Of ik zou zelfs zeggen , probeer eens geblinddoekt !!

En wat maakt het uit om 5 minuten eerder te vertrekken ??
Idd; dat is volgens mij één van de grootste redenen van de toenemende verkeersagressie, EN ook van de overdreven snelheid: mensen vertrekken dikwijls op het allerlaatste nippertje. Owee wanneer ze dan een halve minuut voor't rood licht moeten wachten. Zelf vertrek ik altijd 10 minuutjes vroeger dan nodig. Doe ik reeds jaren hoor. Heb nog nooit een boete gehad voor te snel rijden ,- ik houd mij aan de opgelegde snelheid-, en ook voor geen enkel ander feit. Ik word ziek wanneer ik dagelijks zie hoe opgefokt mensen achter hun stuur plaatsnemen.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 21:03   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Ik begrijp serieus niet hoe je opgefokt achter het stuur kan zitten. Alsof die arme auto jouw iets gedaan heeft. Mensen moeten altijd maar een zonnebok zoeken, en de auto is helaas vaak het slachtoffer.

Het is werkelijk schandalig, en er moet dringend iets aan gedaan worden.

En al die verkeersdoden zijn ook best wel erg, maar het lijkt mij wat overdreven om daar nu maatregelen tegen te nemen.

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 11 december 2012 om 21:03.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 22:39   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De automobilist heeft zich net zo te houden aan de wet als andere weggebruikers. M.a.w. het feit dat de auto nog steeds een melkkoe is van de overheid, houdt niet in dat er plotseling privileges zijn voor de automobilist.
Dus u betaalt graag veel voor geen service?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be