Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2015, 08:14   #21
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
maar enfin ?

je maakt een rekening in Luxemburg (ik geef dit voorbeeld zodat je al het gevoel hebt van OK mijn geld zit in het buitenland)

Je koopt 100.000 euro aandelen, door gewoon de Eurostoxx EFT tracker te kopen, dus risico 0, tenzij beursrisico
Je koopt tegelijkertijd 300.000euro obligatiefonds, dus je hebt daar gewoon het interest risico

Je koppelt daar een rekening aan met een visakaart....

Wat houdt er u nu tegen op over gans de wereld rond te hoppen ?
Een visakaart gekoppeld aan een beleggingsrekening met aandelen... ? Hm

Bovendien, als het komt tot 'stelen' van je geld door de overheid heb je daar niets aan want een dergelijke beslissing zal in Europees verband genomen worden.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 27 juni 2015 om 08:14.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 09:38   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Een visakaart gekoppeld aan een beleggingsrekening met aandelen... ? Hm

Bovendien, als het komt tot 'stelen' van je geld door de overheid heb je daar niets aan want een dergelijke beslissing zal in Europees verband genomen worden.
IN feite niet de beurswinst kan belast worden, maar als je niet meer in Belgie woont...
Je kunt een haircut krijgen op uw rekening maar niet in de aandelen of in obligaties bvb die 40% in dollars zit en 30% in europa in bedrijven investeert..

er bestaan van die formules voor gepensioneerden waar ze beleggen en toelaten dat er maandelijks bvb 1000euro uit de belegging gehaald wordt.

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 juni 2015 om 09:39.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 13:38   #23
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Kan er iemand mij uitleggen waarom de intrinsieke waarde van zilver op dit moment op 453 euro/kg staat, maar men in Belgie baren van 1kg verkoopt voor 543? Is dit belasting of is het de kost voor het gieten van die baren?

Geraak ik bij doorverkopen baren makkelijker kwijt dan munten?
Gericht aankopen is 1 zaak, maar ik wil geen complicaties/ toeslagen bij verkoop. Als ik bij aankoop moet betalen voor aanmaakkosten, wil ik die kosten ook meenemen in de verkoopprijs.

Een Zwitserse vriend van mij vertelde me dat de staat overweegt om verkoop van edelmetalen illegaal te maken voor particulieren. En in Argentinië waar de bevolking gevangen zit in een devaluerende munt, is verkoop van zilver/goud al illegaal gemaakt
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 13:51   #24
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Kan er iemand mij uitleggen waarom de intrinsieke waarde van zilver op dit moment op 453 euro/kg staat, maar men in Belgie baren van 1kg verkoopt voor 543? Is dit belasting of is het de kost voor het gieten van die baren?

Geraak ik bij doorverkopen baren makkelijker kwijt dan munten?
Gericht aankopen is 1 zaak, maar ik wil geen complicaties/ toeslagen bij verkoop. Als ik bij aankoop moet betalen voor aanmaakkosten, wil ik die kosten ook meenemen in de verkoopprijs.

Een Zwitserse vriend van mij vertelde me dat de staat overweegt om verkoop van edelmetalen illegaal te maken voor particulieren. En in Argentinië waar de bevolking gevangen zit in een devaluerende munt, is verkoop van zilver/goud al illegaal gemaakt
Baren worden door Roverheid aanzien als industrieel, met navenant hoge roof.
Daarom dat de Belgische dealer die ik vermeldde geen baren verkoopt.
En het is niet specifiek de "baarvorm" die bepalend is, maar de aanwezigheid van een waarde op de munt, die in een legaal betaalmiddel - munt uitgedrukt is (euro, dollar, ...).
Sommige fabrikanten omzeilen dit verschil via "muntbaren", zijnde baren met een stempel erop met zo een waarde.
Het verschil is dus belasting.
Normaal is een munt duurder dan een baar, maar het belastingsverschil is zo groot dat het zelfs de andere richting wordt.
En nog iets: uw "intrinsieke waarde" geldt niet voor zilver / alle "gewone" zilverbaren als dusdanig, maar enkel voor een heel bepaald soort baar: de 1000 ounce baar, met een 999 gehalte en 10% tolerantie, zoals verhandeld op de grondstoffen en financiele markten.
Kleinere baren kosten stelselmatig meer, en de zogenaamde "combibaren" zoals van Valcambi, die eruitzien als wafers waar je stukjes kunt afbreken, kosten zelfs véél meer (quasi het dubbele).
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 14:37   #25
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Baren worden door Roverheid aanzien als industrieel, met navenant hoge roof.
Daarom dat de Belgische dealer die ik vermeldde geen baren verkoopt.
En het is niet specifiek de "baarvorm" die bepalend is, maar de aanwezigheid van een waarde op de munt, die in een legaal betaalmiddel - munt uitgedrukt is (euro, dollar, ...).
Sommige fabrikanten omzeilen dit verschil via "muntbaren", zijnde baren met een stempel erop met zo een waarde.
Het verschil is dus belasting.
Normaal is een munt duurder dan een baar, maar het belastingsverschil is zo groot dat het zelfs de andere richting wordt.
En nog iets: uw "intrinsieke waarde" geldt niet voor zilver / alle "gewone" zilverbaren als dusdanig, maar enkel voor een heel bepaald soort baar: de 1000 ounce baar, met een 999 gehalte en 10% tolerantie, zoals verhandeld op de grondstoffen en financiele markten.
Kleinere baren kosten stelselmatig meer, en de zogenaamde "combibaren" zoals van Valcambi, die eruitzien als wafers waar je stukjes kunt afbreken, kosten zelfs véél meer (quasi het dubbele).
Deze site telt 34 producten onder beleggingszilver http://gold-silver.be

Ik ben benieuwd op welke manier de meesten hier een bedrag tussen 8 en 10 000 euro zouden investeren, en waarom.

18 coins van 1kg? Of 1 monsterbox van 500 coins en 8188 euro? Het esthetische is ondergeschikt aan het praktische, maar er zijn prachtige munten bij. Witte haaien, hammerheads.. Het toeval wil dat ik diepzeeduiker en dierenliefhebber ben
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 16:56   #26
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Een Zwitserse vriend van mij vertelde me dat de staat overweegt om verkoop van edelmetalen illegaal te maken voor particulieren. En in Argentinië waar de bevolking gevangen zit in een devaluerende munt, is verkoop van zilver/goud al illegaal gemaakt
Er worden veel blaaskes wijsgemaakt door Zwitsere vrienden van de wereld.
Overheden zijn slimmer dan dat: ze kopen/verkopen zelf goud, alzo "bevolking" minder ounces (kopen) of minder dollars (verkopen) opsolferende. Daarnaast een taks hier, een taks ginder, een vergunning voor dit en een vergunning voor dat. Niet nodig om goud/zilver te verbieden / illegaal te maken. Gewoon prijs verdubbelen door even "mee" te kopen met de speculanten, en helft van hun spaargeld ribbedebie.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 17:10   #27
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Deze site telt 34 producten onder beleggingszilver http://gold-silver.be

Ik ben benieuwd op welke manier de meesten hier een bedrag tussen 8 en 10 000 euro zouden investeren, en waarom.

18 coins van 1kg? Of 1 monsterbox van 500 coins en 8188 euro? Het esthetische is ondergeschikt aan het praktische, maar er zijn prachtige munten bij. Witte haaien, hammerheads.. Het toeval wil dat ik diepzeeduiker en dierenliefhebber ben
Specialiteiten hebben navenante speciale (lees: duurdere) prijs. Dus, in aantallen kopen: nee. Enkele voor de eigen lol: ja.
Kilomunten of boxen zijn voor wat u het "praktische" noemt. Eigenlijk is er niks praktisch aan goud / zilver. Het is gewoon een zware stapel metaal, je kunt er niet elektronisch/ op afstand mee kopen, en ze zijn wegens in onbruik geraakt, en wegens hun zuiverheid en nogal rappe beschadiging / esthetische teloorgang ongeschikt voor dagelijks handelen. Oud 90% zilver was veel beter op dat vlak.
De enige hedendaagse functie is de monetaire rol opslag van waarde, en het succes daarvan wordt louter bepaald door wanneer (welke prijs) je het kocht.
De euro staat, gezien op langetermijn (dus nogal doortellend) laag. Betekenende dat je minder zilver krijgt voor de euros. Er wordt veel verwezen naar de $50 van 2011, maar de gemiddelde prijs dat jaar was "amper" $35, en de huidige prijs is zelfs de helft nog niet van dat gemiddelde, maar op deze langetermijn schaal nog steeds 3 keer deze van toen de euro werd opgedrongen. Daartegenover staat dat diezelfde prijs 20 jaar lang eerder voorkwam.
De vraag is nu welk gewicht de euro koers heeft tenopzichte van de zilverkoers.
Mij lijkt het dat de zilverkoers doorweegt, als ik zo kijk naar de zilverstocks opgebouwd tijdens het laatste decennium. En dus wacht ik tot de euro koers hoger is, en de zilverstocks in de verkoop mode worden geschoven. Kan meevallen, kan ook opportuniteit laten liggen zijn.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2015, 17:31   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Kan er iemand mij uitleggen waarom de intrinsieke waarde van zilver op dit moment op 453 euro/kg staat, maar men in Belgie baren van 1kg verkoopt voor 543? Is dit belasting of is het de kost voor het gieten van die baren?

Geraak ik bij doorverkopen baren makkelijker kwijt dan munten?
Gericht aankopen is 1 zaak, maar ik wil geen complicaties/ toeslagen bij verkoop. Als ik bij aankoop moet betalen voor aanmaakkosten, wil ik die kosten ook meenemen in de verkoopprijs.

Een Zwitserse vriend van mij vertelde me dat de staat overweegt om verkoop van edelmetalen illegaal te maken voor particulieren. En in Argentinië waar de bevolking gevangen zit in een devaluerende munt, is verkoop van zilver/goud al illegaal gemaakt
Nooit kopen is echt klote zob producten
Kijk als je een aandeel koopt betaal je met moeite twintig euro per 4000euro
Vergelijking met zilver of goud of diamant zijn de marktkosten altijd 10 % op transactie, dus dat wil zeggen dat je dit koopt op een inefficiënt e markt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2015, 14:57   #29
graaf de bethune
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 1.252
Standaard

@eurosceptic: ga eens op de website van goud999. Veel info, heb er al enkele munten zilver gekocht, het beste is om de kilomunten te kopen. munten van 1 ounce komen duurder uit omdat per slag om een munt te maken er ook moet betaald worden, dan kan je beter de 1ste keer een munt van 1 kilo zilver kopen. succes.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2015, 18:42   #30
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Dat zijn geen "markt/transactie kosten" maar indekken tegen prijsschommelingen veroorzaakt door tijdelijke kopers.
Het doel van wat bekend staat als "spread". Hoe "liquider" een markt is, hoe kleiner de noodzaak om je in te dekken, immers zijn er dan genoeg kopers of verkopers. Een fysieke markt is veel minder liquide, en daarom die hoge spread. Ze dient om het beleggers moeilijker te maken om winst te realiseren op de rug van verkopers wiens winst komt door de handel zelf, niet door koersverschillen van het verhandelde.
Daarom ook dat goud / zilver sinds relatief recent (10 jaar?) ook als aandeel wordt aangeboden (bvb Exchange Traded Funds). Die hebben entiteiten die altijd (elke koers) bereid zijn te kopen en verkopen. Daar heb je die 10% (trouwens niet vast) niet. De 'marktmakers' hebben daar een erg goed zicht op de handel, terwijl de fysieke koop/verkoop enkel indirect wordt gemeten (en dus niet instant op te reageren, met potentieel verlies als gevolg).
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2015, 16:10   #31
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Zilver kreeg vandaag een klap van 5%

Waarom? Nu de euro devalueert door het Griekse drama had ik stijging verwacht
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 22:20   #32
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Zilver kreeg vandaag een klap van 5%

Waarom? Nu de euro devalueert door het Griekse drama had ik stijging verwacht
http://finviz.com/futures_charts.ashx?t=6E&p=d1
Waar ziet u die devaluerende euro?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2015, 22:56   #33
Selle
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2015
Berichten: 4
Standaard

Ik zou in Antwerpen een klomp gesmolten zilver kopen waar juweelontwerpers juwelen mee maken..
Selle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2015, 11:01   #34
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
http://finviz.com/futures_charts.ashx?t=6E&p=d1
Waar ziet u die devaluerende euro?
Toen ik in januari buiten de EU was kreeg de euro een zware klap bij de aankondiging over QE door Mario Draghi. Je ziet ook een enorme spike in de prijs van goud en zilver in die week. Maar vooral de dreiging dat Griekenland de EU zou verlaten was volgens analisten de oorzaak voor de laagstand van de euro.

Nu men nee heeft gestemd in het referendum, waarschuwden tientallen analisten opnieuw dat de financiële markten onmiddellijk vertrouwen in de euro zouden verliezen en dat we een klap zouden krijgen. Zondag werd er gestemd, en dinsdag zou er ergens in Australië beslist worden of er wijzigingen worden aangebracht in de wisselkoers.

Ik heb bang gewacht, maar constateer dat er NOG niks veranderd is.
Maar ik neem aan dat dit uitstel van executie is.

Ben zeer benieuwd wat er gebeurt als Griekenland 5 jaar de EU uit moet zoals vandaag is voorgesteld
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 12 juli 2015 om 11:02.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2015, 17:02   #35
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Toen ik in januari buiten de EU was kreeg de euro een zware klap bij de aankondiging over QE door Mario Draghi. Je ziet ook een enorme spike in de prijs van goud en zilver in die week. Maar vooral de dreiging dat Griekenland de EU zou verlaten was volgens analisten de oorzaak voor de laagstand van de euro.

Nu men nee heeft gestemd in het referendum, waarschuwden tientallen analisten opnieuw dat de financiële markten onmiddellijk vertrouwen in de euro zouden verliezen en dat we een klap zouden krijgen. Zondag werd er gestemd, en dinsdag zou er ergens in Australië beslist worden of er wijzigingen worden aangebracht in de wisselkoers.

Ik heb bang gewacht, maar constateer dat er NOG niks veranderd is.
Maar ik neem aan dat dit uitstel van executie is.

Ben zeer benieuwd wat er gebeurt als Griekenland 5 jaar de EU uit moet zoals vandaag is voorgesteld
Soms (vaak) maakt tijd een groot verschil uit.
Omdat zaken al "in de markt" (lees: in de prijs) kunnen zitten. Omdat mensen iets kunnen verwachten, anticiperen en reageren. Januari is niet juli. Kijk maar naar de koersverschillen.
De recente heropleving van de Griekse heisa heeft de euro koers weinig beinvloed.
Wisselkoersen worden gewijzigd door centrale planners en ook door speculanten (beiden zijn elkaars vyanden). Als speculanten iets niet vertrouwen dan wachten ze niet tot een bepaalde dag, en hun kopen/verkopen wijzigen de koersen.
Wat dus bewezen is, is dat speculanten dat referendum-NEE tot dusver niet zagen als een reden tot reageren. Laat staan "onmiddelijk".
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 13:10   #36
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Beste Eurosceptic. Bent u wel zeker dat men u de juiste info over Argentinië gegeven heeft? Ik kan me vergissen maar zilver lijkt me vrij om te verhandelen. Er zijn of waren restricties voor goud ingesteld tijdens de default. En die gelden enkel voor geïmporteerd goud. De verkoop werd in 2012 op maximum 100 gram goud per persoon per dag gesteld omwille van de sterke vraag.

Citaat:
Si bien la venta de ‘oro importado’ está prohibida por del cepo cambiario, el oro que esta fundido y acuñado en Argentina y cuyo único proveedor es el ‘Banco Ciudad’, puede venderse libremente. Debido a la fuerte demanda de los ciudadanos, las autoridades restringieron la venta de oro a 100 gramos por d�*a y persona desde junio para poder abastecer al público minorista y evitar que empresas o inversores más grandes se hicieran de todo el stock. La normativa del Banco Central señala que toda aquella persona que quiera invertir sus ahorros en oro deberá solicitar autorización.
Men kan hier in Bolivia vrij zilver of goud kopen. Ik weet niet of men dat in België kan of mag verkopen echter. Dat zijn dan namelijk geen speciale munten of zo.

Is fysiek zilver beter als goud?

Is men niet beter af met mining bedrijven? Die staan op een tien jaar laagtepunt sinds de top van 2011.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 juli 2015 om 13:13.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2015, 19:23   #37
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Beste Eurosceptic. Bent u wel zeker dat men u de juiste info over Argentinië gegeven heeft? Ik kan me vergissen maar zilver lijkt me vrij om te verhandelen. Er zijn of waren restricties voor goud ingesteld tijdens de default. En die gelden enkel voor geïmporteerd goud. De verkoop werd in 2012 op maximum 100 gram goud per persoon per dag gesteld omwille van de sterke vraag.

Men kan hier in Bolivia vrij zilver of goud kopen. Ik weet niet of men dat in België kan of mag verkopen echter. Dat zijn dan namelijk geen speciale munten of zo.

Is fysiek zilver beter als goud?

Is men niet beter af met mining bedrijven? Die staan op een tien jaar laagtepunt sinds de top van 2011.
Ik kan dit moeilijk toetsen.
Ben in ieder geval zeer benieuwd naar officiële providers van goud en zilver (aankoop en verkoop) in de Argentijnse munteenheid. Zelf kan ik er geen vinden. Volgens de bank is 1 euro ongeveer 9 peso's, en op de zwarte markt bijna 15.

Dit zou betekenen dat legale verkoop van goud ongeveer 10 000 peso's per ounce zou kosten. Op de zwarte markt kan ik die kopen voor zo'n 600 euro ipv 1040, waardoor ik in no time een miljonair zou worden.
Ik vraag me dus af hoe die markt zou werken want hier geloof ik niks van.

De devaluatie van de peso in 2002 hield in dat spaarcenten van de Argentijnen volledig waardeloos werden gemaakt door de overheid. In anticipatie hiertegen wilde de bevolking zich verzekeren door bvb dollars, of goud of zilver te kopen.
Dit alles werd door de regering onmogelijk gemaakt. Dat is letterlijk een gijzeling waarbij je je niet mag verzetten tot alles gepikt is "om de banken te redden".

Ik voorspel het zelfde lot voor de euro, en wil me verzekeren VOOR het kopen van edelmetalen ook bij ons illegaal wordt gemaakt.

Zilver is beter dan goud in de zin dat er vraag naar is (oa onderdeel in gsm's, medicijnen) maar om die reden wordt het zo'n 20% belast. Zo'n 98% van het zilver op aarde is ook weg.

Ik twijfel over aankoop omdat ik vrees voor moeilijkheden bij verkoop, zoals extra belasting en politieke interventies cfr Argentinië.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 13 juli 2015 om 19:24.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2015, 04:21   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Er is een manier om belastingvrij zilver te kopen in de vorm van munten. Via Estland via het internet via paypal. Ik heb het echter nooit gedaan. Ik kan het dus niet af of aanbevelen. Blijkbaar gaat het om een loophole in de Europese wetgeving die voorlopig nog bestaat.

Verder dit:

Gold and Silver Confiscation? It’s Written In The Law
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2015, 04:30   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik kan dit moeilijk toetsen.
Ben in ieder geval zeer benieuwd naar officiële providers van goud en zilver (aankoop en verkoop) in de Argentijnse munteenheid. Zelf kan ik er geen vinden. Volgens de bank is 1 euro ongeveer 9 peso's, en op de zwarte markt bijna 15.
Er is 1 bank die dit doet schijnt. Ben naam kwijt. Ik heb het ook maar gelezen op het internet. Geen ervaring mee.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 22:03   #40
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Even een situatieschets aan de hand van cijfers.

ZILVER

Coins & Bars (Moz)
2004 53.0
2005 51.6
2006 48.7
2007 51.2
2008 187.3
2009 87.5
2010 143.3
2011 210.6
2012 138.0
2013 243.6
2014 196.0
Totaal2004-2014: 1419.6

ETF Inventory Build (positief = bijkopen, negatief = verkopen)
2004 0.0
2005 0.0
2006 126.8
2007 54.8
2008 101.3
2009 156.9
2010 129.5
2011 -24.0
2012 55.1
2013 1.6
2014 1.4
Totaal 2004-2014: 603.4

De prijs is nu het drievoud van voor 2004.
Een 2000 Moz werd gestockeerd. Mensen die munten,baren of ETF aandelen kochten via een Exchange Traded Fund dat zilver koopt/verkoopt volgens het aantal gekochte aandelen.

GOUD

Coins & Bars (ton)
2004 339
2005 386
2006 401
2007 432
2008 862
2009 743
2010 995
2011 1486.7
2012 1347.3
2013 1702.0
2014 1004.4
Totaal2004-2014: 9698.4

ETFs and similar products (ton)
2004 133
2005 208
2006 260
2007 253
2008 321
2009 617
2010 367.7
2011 154.0
2012 279.1
2013 -880
2014 -183.8
Totaal2004-2014: 1529

Central bank & other institutions
- positief = verkopen
- negatief = kopen
jaar / ton / gemiddelde goudprijs dat jaar
2004 479 $409.72
2005 663 $444.74
2006 365 $603.46
2007 484 $695.39
2008 235 $871.96
2009 34 $972.35
>>> 5592 ton verkocht over the periode 1997-2009
2010 -77 $1224.53
2011 -455 $1571.52
2012 -544.1 $1668.98
2013 -625.5 $1411.23
2014 -588.0 $1211.71
>>> 2290 ton gekocht over the periode 2010-2014
Dit maakt overigens duidelijk dat de reden voor de hoge goud/zilver prijsverhouding de laatste jaren vooral ligt aan de 180 graden gedraaide activiteit van overheden (via hun centrale banken).
Die kopen en verkopen mee met speculanten, hen zo minder goud respectievelijk minder euro's doen krijgen. De cijfers maken dat heel duidelijk, als centrale banken verkopen is kopen de strategie. Als centrale banken kopen, is het best eraf te blijven.
De reden ligt voor de hand: uiteindelijk pogen goudkopers in te gaan tegen het motief van centrale banken: een voortdurende frontrun met nieuw geld om koopkracht van bestaand geld in te pikken. Daartoe dient bestaand geld verkwanseld te worden, zodat de concurrentie ervan verdwijnt, en de "inflatie" onder controle blijft.

De totaalcijfers zijn allemaal goud en zilver dat voor u werd gekocht.
U bent dus wat aan de late kant met uw overweging.
De prijzen zijn intussen terug tot niveau 2010.
En toch, kijk eens naar het nog resterende stockverschil.
U denkt erover euro's te wisselen voor goud/zilver.
De euro staat, gemeten op bovenstaand decennium, laag
Zilver en vooral goud staan, gemeten op bovenstaand decennium, hoog.

Wat laag staat is houden of kopen.
Wat hoog staat is niet kopen of verkopen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be