Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2017, 09:45   #61
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als regelmatige trage fietser op zulke jaagpaden kan ik nu wel zeggen dat het meestal wel goed meevalt, maar dat sommige wielertoeristen dat gezond verstand ofwel niet hebben ofwel thuis hebben achtergelaten.

Wat ik nog altijd totaal niet snap is waarom ze geen bel kunnen hebben.
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 09:45   #62
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als regelmatige trage fietser op zulke jaagpaden kan ik nu wel zeggen dat het meestal wel goed meevalt, maar dat sommige wielertoeristen dat gezond verstand ofwel niet hebben ofwel thuis hebben achtergelaten.

Wat ik nog altijd totaal niet snap is waarom ze geen bel kunnen hebben.
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 10:05   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Een speed pedelec, met een keuze- en optielijst die niet onderdoet voor een auto...
http://www.flyer-fietsen.nl/pdf/Spedelec.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 10:08   #64
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een speed pedelec, met een keuze- en optielijst die niet onderdoet voor een auto...
http://www.flyer-fietsen.nl/pdf/Spedelec.pdf
dat is ook mijn punt ... die fietsers hoeven ook niet echt te trappen, waarom ze dan toelaten op de jaagpaden en/of fietsostrades? laat die voor ieders veiligheid toch gewoon omrijden... het gevaarlijke snelheidsverschil met andere weggebruikers is voor hen veel lager in het gewone verkeer dan op de fietspaden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 10:10   #65
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.
ik gebruik die regelmatig, vooral als er wandelaars zijn, fietsers houden meestal wel hun lijn aan, maar wandelaars durven toch wel heel onverwacht oversteken (of als ze stilstaan zonder kijken het jaagpad weer opstappen) ... dan bel ik toch graag eens uit de verte, zodat ik weet dat ze me horen aankomen ook. kwestie van veiligheid ... maar idd soms krijg je daar ook al agressieve reacties op.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 10:34   #66
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen. Als er tragere voorgangers zijn dan begin ik in te houden tot ze zelf doorhebben dat er iemand achter hen fietst. Gaan ze vervolgens opzij dan zal ik pas inhalen. Dat is wat ambetant voor mezelf omdat ik snelheid verlies en dan weer moet optrekken, maar ik vind dat zelf de meest elegante oplossing. Maar goed, jaagpaden vermijd ik meestal omdat ik dat wat te eentonig vind. Alleen als ik steendood zit en dit de snelste route huiswaarts is, zal ik een jaagpad nemen.
ik dacht dat een fietsbel verplicht was? gewoon in een moeilijke bocht als eens bellen op voorhand zou al heel veel ergernissen en problemen oplossen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 11:00   #67
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik dacht dat een fietsbel verplicht was? gewoon in een moeilijke bocht als eens bellen op voorhand zou al heel veel ergernissen en problemen oplossen.
Wist ik niet. Opgezocht en dat is inderdaad zo. Ik denk echter niet dat de politie hier een prioriteit van maakt. En ik blijf het herhalen, bellen is net een grote bron van ergenis, daarom dat ik het nooit doe. Eens "excuseer!" roepen is zowat het verste dat ik ga...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 11:09   #68
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.016
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wist ik niet. Opgezocht en dat is inderdaad zo. Ik denk echter niet dat de politie hier een prioriteit van maakt. En ik blijf het herhalen, bellen is net een grote bron van ergenis, daarom dat ik het nooit doe. Eens "excuseer!" roepen is zowat het verste dat ik ga...
Je zou het nochtans moeten doen. Ik doe het altijd en ik apprecieer het ten zeerste als anderen dat ook doen.
Verleden week ben ik op het (smalle) fietspad bijna omver gereden door een pipo op een e-bike die mij zonder verwittigen voorbijstak.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 11:36   #69
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik gebruik die regelmatig, vooral als er wandelaars zijn, fietsers houden meestal wel hun lijn aan, maar wandelaars durven toch wel heel onverwacht oversteken (of als ze stilstaan zonder kijken het jaagpad weer opstappen) ... dan bel ik toch graag eens uit de verte, zodat ik weet dat ze me horen aankomen ook. kwestie van veiligheid ... maar idd soms krijg je daar ook al agressieve reacties op.
Same here !
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 11:54   #70
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Meestal? We spreken?
De Europese richtlijn schrijft voor dat verlichting op een speed pedelec automatisch wordt aangeschakeld als de motor ingeschakeld wordt. Externe verlichting die apart moet worden ingeschakeld voldoet dus feitelijk niet.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 12:12   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De Europese richtlijn schrijft voor dat verlichting op een speed pedelec automatisch wordt aangeschakeld als de motor ingeschakeld wordt. Externe verlichting die apart moet worden ingeschakeld voldoet dus feitelijk niet.
DRL overdag. Zoals bij andere motorvoeruigen. OK.

Zelfs DRL bij personenwagens met aan 2 kanten xx-Leds komen niet aan 10W verbruik heb ik ergens gelezen, vanaf 8W of 2 x 4W per kant, want tenslotte verbruiken miljarden auto's meer door deze verplichting.

uit Wiki:
Citaat:
DRL fuel consumption can be reduced to insignificant levels by the use of 8 to 20 W DRL systems based on LEDs or high-efficacy filament bulbs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Daytim...nmental_impact
Citaat:
Sommige speed pedelecs hebben serieuze koplampen (bijv. M99 koplamp: daytime running light (LED) = 4.5W; low-beam (LED) = 8 tot 16 W).
Ben jij zeker dat sommige speed pedelecs zelfs sterkere DRL hebben dan bepaalde fossiele personenwagens? Want elke Watt meer verbruik is belangrijker bij een E-fiets dan bij een personenauto...

ff ggl op die M99 koplamp, die eigenlijk van een automotive afgeleid is:
http://supernova-lights.com/en/m99-pro

oeps dubbel halve kring leds:

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juni 2017 om 12:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 22:53   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een speedelec is uitermate interessant voor pendelaars die iets te ver van het werk wonen voor normale fietsen en zelfs 25 km/h e-fietsen. Die grens ligt al snel op 15-20 km enkel. 500 Wh volstaat dan vaak (niet) voor de heen en terugrit samen. Zeker in de winter niet.
Er is hier geen enkel probleem: opladen op het werk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 22:54   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het jaagpad langs de schelde tussen Gent en Oudenaarde is wel heel erg breed en op sommige momenten kan je daar ook gewoon erg goed doorfietsen zonder anderen te hinderen. Op zondagvoormiddag is dat bijvoorbeeld perfect te doen aangezien je op dat moment toch alleen maar andere wielertoeristen tegenkomt. Kleine kinderen zie je daar niet op die momenten. Uiteindelijk komt het allemaal neer op het gezond verstand van de weggebruiker.
Er rijden nog op vele andere jaagpaden wielertoeristen in groep, hoor. Niet alleen tussen Gent en Oudenaarde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 22:55   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zie ook het nut niet om die speed pedelecs daar toe te laten.
maar �*ls men ze toe laat, dan moet men ook de infrastructuur aanpassen.
U ziet het misschien niet, maar menig bezitter van een speed pedelec wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 22:58   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb daar eigenlijk ook geen bel op staan. Ik zou ze trouwens toch niet gebruiken aangezien ik dat zo agressief vind overkomen.
Wat is er eigenlijk "agressief" aan een bel? Hebt u soms liever een claxon op de fiets?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 23:02   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is ook mijn punt ... die fietsers hoeven ook niet echt te trappen, waarom ze dan toelaten op de jaagpaden en/of fietsostrades? laat die voor ieders veiligheid toch gewoon omrijden... het gevaarlijke snelheidsverschil met andere weggebruikers is voor hen veel lager in het gewone verkeer dan op de fietspaden.
Dit is toch weer zo'n dooddoener van formaat. Omrijden? Waar dan wel? Langs drukke steenwegen met veel te nauwe fietsstrookjes? Er is geen veiliger omgeving dan een jaagpad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2017, 23:03   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wist ik niet. Opgezocht en dat is inderdaad zo. Ik denk echter niet dat de politie hier een prioriteit van maakt. En ik blijf het herhalen, bellen is net een grote bron van ergenis, daarom dat ik het nooit doe. Eens "excuseer!" roepen is zowat het verste dat ik ga...
Bron van ergernis? Waarom voorziet de wetgever dan een fietsbel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 02:28   #78
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tussen Leuven en Mechelen is er juist plaats voor 2 fietsers naast mekaar. Er zijn ook voetgangers en vissers. Bij goed weer en zeker in de vakantieperiode en de weekends is het er hondsdruk. Ouders met kinderen tussen wielertoeristen en binnenkort ook pedelecs tegen 40 per uur (meestal bestuurd door neo fietsers).
Ik paal aan de Schelde en men is bezig sinds geruime tijd de dijken aan het herstellen. Er is een splinternieuwe asfaltbaan getrokken waar gemakkelijk een grote camion kan rijden. De toegangen zijn natuurlijk afgesloten met verwijderbare paaltjes maar voor fietsers zijn dat wel autostrades. Helaas komen daar ook hordes fluo tutu renners op af die snelle baan in front van 2 of 3 inpalmen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 7 juni 2017 om 02:54.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 06:57   #79
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U ziet het misschien niet, maar menig bezitter van een speed pedelec wel.
maar het hoge snelheidsverschil tussen de pedelecs en de andere fiets (!en wandel)pad gebruikers creëert een (m.i. te) groot veiligheidsrisico.

ps in mijn quote waar je op reageerde, stond ook een foto.

als men die pedelecs daar toe laat, dan moet men de infrastructuur aanpassen! we betalen toch voldoende belastingen om een veilige infrastructuur te mogen eisen, niet?
en die infrastructuur is ook nog eens het enige middel om de files aan te pakken. er mag daar wel wat meer in geinvesteerd worden.

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 juni 2017 om 07:00.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:03   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar het hoge snelheidsverschil tussen de pedelecs en de andere fiets (!en wandel)pad gebruikers creëert een (m.i. te) groot veiligheidsrisico.
Wat is het snelheidsverschil tussen een wandelaar en een wielertoerist? Of tussen iemand die skeelert en een bejaarde die met een hondje langs het jaagpad kuiert?

Of anders gezegd: niet het snelheidsverschil vormt het probleem, maar wel de wijze waarop ermee omgegaan wordt.

Anders is uw pleidooi een oproep tot een verbod van alle auto's in straten waar er gemengd verkeer voorkomt. Het snelheidsverschil tussen een wagen en een fietser kan nog veel groter zijn...

Uw bewering wordt trouwens weerlegd door de studies die er al zijn uitgevoerd. Hieruit bleek dat het gebruik van de speedelec in die omstandigheden geen verhoogd risico met zich meebrengt. Een verkeerd beginpunt is daarbij trouwens ook dat men aanneemt dat een speed pedelec sowieso steeds 45 km/u rijdt. De gemiddelde kruissnelheid van die fietsen ligt vaak heel wat lager.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be