Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

Bekijk resultaten enquête: Breekt hamas?
Ja; hamas breekt en de palestijnen zeggen hun steun eraan op 7 22,58%
Nee, de steun neemt enkel maar toe 15 48,39%
Er gebeurt niks t.o.v. de situatie voor de gaza-oorlog 9 29,03%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 10 januari 2009, 12:44   #41
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Volgens mij moet daar hetzelfde antwoord op gegeven worden.
Trouwens steun voor Hamas of niet. Hamas kan niet winnen en Israël gaat niet met Hamas aan tafel zitten. Dus conclusie : een verderzetting van de miserie voor de palestijnse burger. Willen de palestijnen een toekomst hebben zullen ze zich moeten distanciëren van Hamas, dit lijkt mij alvast duidelijk te zijn.
Klopt het dat Obama wèl een 'dialoog' met Hamas wil, of heb ik dat gedroomd? Ik vind niet onmiddellijk het artikeltje daarover terug.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline  
Oud 10 januari 2009, 12:44   #42
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kilgore Bekijk bericht
Israêl voert precieze aanvallen uit tegen allerlei militaire doelen en op het einde zal Hamas zwaar toegetakeld zijn.Dat is onvermijdelijk.
En daarna is er vrede en is iedereen blij, inclusief diegenen die iemand verloren hebben.

Laatst gewijzigd door captain jack : 10 januari 2009 om 12:45.
captain jack is offline  
Oud 10 januari 2009, 12:49   #43
Demosthenes
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2008
Berichten: 314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Klopt het dat Obama wèl een 'dialoog' met Hamas wil, of heb ik dat gedroomd? Ik vind niet onmiddellijk het artikeltje daarover terug.
Ze zullen dan toch het bestaansrecht van Israël moeten erkennen.
Demosthenes is offline  
Oud 10 januari 2009, 13:27   #44
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Ze zullen dan toch het bestaansrecht van Israël moeten erkennen.
Wat dus in 2005 al gebeurd is, maar soit.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •


Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 10 januari 2009 om 13:34.
ministe van agitatie is offline  
Oud 10 januari 2009, 13:29   #45
kilgore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 578
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
En daarna is er vrede en is iedereen blij, inclusief diegenen die iemand verloren hebben.
Daarna heeft Hamas de prijs betaald voor wat het doet en weet het ook voor de toekomst welke prijs het zal betalen als het lesje niet geleerd is.
kilgore is offline  
Oud 10 januari 2009, 13:35   #46
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kilgore Bekijk bericht
als het lesje niet geleerd is.
Sommigen denken echt dat ze in een kleuterklas bezig zijn ...
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 10 januari 2009, 13:50   #47
Demosthenes
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2008
Berichten: 314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Wat dus in 2005 al gebeurd is, maar soit.
dat is niet waar wat U zegt. Hamas wil de grenzen van Palestina erkennen. Het bestaansrecht van Israêl niet. Dit heeft enkele weken geleden nog in Het Laatste Nieuws gestaan naar aanleiding van de bemiddelingspoging van oud president Carter.
Demosthenes is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:31   #48
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
De terroristen van Hamas blijven steunen betekent voor de palestijnen de verderzetting van hun miserie.
De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:33   #49
nabat54
Minister-President
 
nabat54's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Locatie: Gent
Berichten: 4.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.
Correct en volledig mee akkoord!
__________________
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 10 januari 2009 om 14:33.
nabat54 is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:37   #50
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.
Ik denk zeker dat het uitmaakt wie de Palestijnen vertegenwoordigd, ik hoop op een snelle terugkeer van Abbas als president van zowel de Westbank als Gaza, hij wil wel op een constructieve manier met Israel praten.
Derk de Tweede is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:38   #51
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het doel van Israël kan onmogelijk 'het breken' van Hamas zijn, daarvoor is de aangewende methode absoluut niet geschikt.
De enige manier om Hamas te 'breken' is de Palestijnen eindelijk als volwaardige mensen beginnen te behandelen en hen toelaten een eigen leefbare staat op te richten. Dan zakt Hamas vanzelf als een pudding in elkaar.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:40   #52
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik denk zeker dat het uitmaakt wie de Palestijnen vertegenwoordigd, ik hoop op een snelle terugkeer van Abbas als president van zowel de Westbank als Gaza, hij wil wel op een constructieve manier met Israel praten.
Lees jij dan de pers niet, Derk? Door de slachting in Gaza is de steun voor Abbas als een pudding in elkaar gezakt. Niemand op de WestOever wil nog van hem weten op enkele apparatsjiks na. Het is gedaan met Abbas en erger, het is evenzeer gedaan met Fatah.

Voortaan staat Israël uitsluitend tegenover Hamas.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:41   #53
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
There is no military solution to this conflict. Until both sides fully grasp this, the world can expect only continuing violence and vendetta, with civilians on both sides paying the price for leaders who - because of pressure, ambition or hubris - feel that they must do the most damage, fire the last shot or make the most credible threat. Indeed, it is sad, and repellent, to hear military correspondents speak of "teaching a lesson," "increasing pressure," "making a statement," achieving "deterrence," when those they are reporting on are really trying to control the news cycle, or win arguable (and in any case temporary) psychological advantage, by killing, or accepting the deaths of, people at random on the other side.
Advertisement
Operation Cast Lead - the heart-wrenching death and wanton destruction the Israeli army is inflicting on Gaza as we write - is the product of just such thinking. In the first week, Israeli air raids killed over 500 people, many of them non-combatants; invading ground forces have now killed 100 more. Israelis knew in advance that Hamas forces are not a regular army; they will not come out of hiding and be mowed down like soldiers in World War I. To go after them effectively, in, of all places, the Gaza Strip, one of the most densely populated places on earth, the IDF would have to level its towns and cities, block by block, and intensify the nightmare of the Gazan population, more than half of which is children under the age of 15.

This cannot succeed in achieving Israel's stated aim of degrading Hamas' long-term capabilities and motivation. It will certainly not undermine Hamas' appeal, especially since the electricity and water infrastructures are also inevitably targeted. Now that Israeli soldiers have been killed in this tragic operation, there are the unavoidable cries that the IDF "go all the way," so their deaths would not have been in vain. But Israel cannot make Hamas surrender - it cannot "win." Meanwhile, the carnage will help Hamas, and other Palestinian military factions, make their case - not only in Gaza, but across the West Bank too. A glorious stand will even turn them into cultural heroes among Israel's Palestinian Arab citizens.

It should be clear by now that Hamas' appeal only grows when Israelis attacks Palestinians. It increased when Israel insisted that occupied territory was merely "disputed," ignoring its obligations under international law, and tried to dissociate its unilateral "disengagement" from Gaza from the continuing occupation of the West Bank and East Jerusalem. Hamas appealed to circles upon circles of Palestinian youth, who, grieving for friends or relatives killed in clashes with occupation forces, or appalled by iron-fist policies, succumbed to rage or survivors' guilt. Its appeal increased in the absence of any concrete progress toward peace, indeed, when the peacemaking process seemed endlessly stalled.

Hamas' appeal spread, finally, when Palestinian economic life seemed futile, or inevitably corrupt - when a fight to the last martyr seemed the only chance at a meaningful life - or death. Give Gazans open borders, relief from grinding poverty, and business opportunities with West Bank and foreign partners and, over time, this will win over Hamas-controlled tunnels and smuggling every time. The Palestinian private sector, centered in Ramallah, has begged Israel and the international community for 18 months to allow it access to Gaza, to build new businesses. Israel refused. Tragically, many who have been killed this past week were not Hamas militants, but rather Palestinians who worked in Hamas-run ministries or institutions because they had no choice if they wanted to feed and clothe their children.

The critical point, surely, is that one cannot do in two weeks with force what you need to do over a generation with reciprocity. Even as it worked toward an overall solution to the conflict, Israel could have respected international law regarding occupation, observed the Geneva conventions, helped build Palestinian civil society, stopped settlement construction, invited international monitors, and allowed Palestinians to compete non-violently, politically, economically and socially. It could have, in short, allowed for unity and rationality in Palestinian politics. This is not, well, rocket science.

Bernard Avishai is an author and management consultant who lives in Jerusalem. He blogs at www.bernardavishai.com. Sam Bahour is a management consultant and entrepreneur living in Ramallah. He blogs at epalestine.blogspot.com.

bron
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:43   #54
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het 'gewone volk' in de Arabische wereld voelt niets dan verachting (en erger) voor de 'verkochte' régimes die er de dienst uitmaken.
En specifiek in de Palestijnse situatie: het 'gewone volk' in de Palestijnse gebieden voelt niets dan verachting (en erger) voor het 'verkochte' Fatah-regime en Abbas in het bijzonder.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:51   #55
Demosthenes
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2008
Berichten: 314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De miserie die Israël de Palestijnen aandoet is 60 jaar oud. Hamas werd opgericht in 1987. Het maakt geen flikker uit wie de Palestijnen vertegenwoordigt, Israël blijft land innemen, mensen verjagen, de overgeblevenen pesten, moorden etc.

De Palestijnen vinden dat ze dus evengoed voor de radikaalste kunnen kiezen.
De miserie die de palestijnen Israël aandoen is even oud.
In 1948 hebben de palestijnen zich niet kunnen neerleggen met de twee staten oplossing; die nochans de goedkeuring kreeg van de internationale gemeenschap. De palestijnen zijn daarop een oorlog begonnen, maar verloren deze. Al de rest is actie en reactie en voor een groot stuk zelfverdediging van Israël. Nu nog erkent Hamas het bestaansrecht van Israël niet.
Destijds was de palestijnse agressor de PLO nu Hamas, tijden veranderen.
Door voor de radikaalsten te kiezen gaan ze hun zaak zeker niet vooruithelpen. Met de terroristen van Hamas gaat niemand aan tafel zitten.
Demosthenes is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:52   #56
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Lees jij dan de pers niet, Derk? Door de slachting in Gaza is de steun voor Abbas als een pudding in elkaar gezakt. Niemand op de WestOever wil nog van hem weten op enkele apparatsjiks na. Het is gedaan met Abbas en erger, het is evenzeer gedaan met Fatah.

Voortaan staat Israël uitsluitend tegenover Hamas.
Wat er werkelijk onder het Palestijnse volk leeft en zeker in Gaza is mij slechts in mindere mate vetoond. Er is daar niet, zoals in Israel, een oppositie die kritische geluiden laat horen.
Ik als ik Palestijn was zou ik behoorlijk gaan balen van Hamas.
Derk de Tweede is offline  
Oud 10 januari 2009, 14:55   #57
Demosthenes
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2008
Berichten: 314
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wat er werkelijk onder het Palestijnse volk leeft en zeker in Gaza is mij slechts in mindere mate vetoond. Er is daar niet, zoals in Israel, een oppositie die kritische geluiden laat horen.
Ik als ik Palestijn was zou ik behoorlijk gaan balen van Hamas.
Ge zou voor minder uwe mond houden. Elke andersdenkendheid wordt uitgeroeid. Voor vrede met Israël zijn is een verboden gedachte.
Demosthenes is offline  
Oud 10 januari 2009, 15:16   #58
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Hamas aanvaardde geen "VN-gespondored" staakt het vuren omdat ze "niet geconsulteerd waren".Hamas,bewerende in het belang van de Palestijnse bevolking te werken,vindt het neerregenen van israelische ordnance dus in het belang van hun volk....

Israel,aanvaardde geen "VN-gesponsored" staakt het vuren omdat "het nog niet voorbij" was,en er bovendien nog regelmatig van die raketten neerkomen buiten de Palestijnse gebieden.Daarom gaat israel verder met het "breken" van de palestijnse burgerbevolking,ziende dat hamas niet zo vriendlijk is om terug te vechten vanachter ordentelijke loopgraven en zo..... (tiens wat een verrassing,je valt met een leger een niet-leger aan en bent dan verbaast dat de "oorlog" nergens heen gaat....)


tot zover de nobele gedachtengangen

Laatst gewijzigd door kelt : 10 januari 2009 om 15:17.
kelt is offline  
Oud 10 januari 2009, 15:16   #59
TheHunter
Burger
 
Geregistreerd: 6 januari 2009
Berichten: 145
Standaard

Als ik een gewone Palestijn was en mijn huis was afgepakt en ik uit mijn stad of dorp verdreven zodat daar Joodse kolonisten uit Rusland kunnen komen, mijn familieleden uitgemoord, ik geen voedsel had om mijn kinderen te voeden, mijn vader zonder enige reden of proces in een Israelische gevangenis zat, ik elke dag moet vezen voor mijn leven, ... dan zou ik mij waarschijnlijk ook bij een verzetsorganisatie aansluiten.
TheHunter is offline  
Oud 10 januari 2009, 15:22   #60
ines
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 januari 2009
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
Voor vrede moet ge met twee zijn en de hoofdbekommernis van de Israëli is voor het moment de veiligheid van hun eigen bevolking. Als ge in Sderot zou wonen zou je ook willen dat het stopt, neem ik aan. Trouwens ik raad Hamas een andere strategie aan, militair kunnen ze dit conflict toch nooit winnen.
mijn antwoord op de vraag offensief zal hamas niet breken integendeel je mag er gerust van uit gaan dat aan elke vinger van een dode dat valt in gaza er een nieuwe hamaslid ontstaat ,hamas blijft zich verzetten met raketten wetende dat de kans klein is dat ze slachtoffers maken,maar ze blijven dit doen om aan dacht te blijven trekken men mag niet vergeten dat palastina een bezet land is , u haalt aan dat de hoofbekommernis israel veiligheid is .hoe durft u zo iets te zeggen? heb je al eens de beelden van de doden in gaza bekeken wat met de veiligheid van de bevolking in gaza als het echt allemaal zou gaan over hamas treffen ,dan hadden ze beter wat anders bedacht ,maar blijkbaar zijn joden daar veel te dom voor en zijn geweld en leugens hun enige wapens. ik wil wel even vermelden met term joden spreek ik niet alle joden aan er zijn ook goede joden die ondanks wat hun landgenoten doen of laten in gaza ,zij steeds tegen onrecht zijn en mensenrechten hoog in het vaandel dragen.
ines is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be