Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2010, 23:52   #201
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nee, in Nederland bestaan er 3 bestuursbestuurslagen, namelijk de gemeente, de provincie en het rijk (en sinds kort de stadsregio). In Belgie bestaan er minimaal 4 bestuurslagen, namelijk de gemeente, de provincies, de regio en het rijk. Dan reken ik dus niet de gemeenschapen en Brussel mee.
Ja en ? Ge vergeet trouwens weeral Europa.
Trouwens het polderoverleg is zo goed als een 4de laag.

Hoe meer lagen, hoe dichter de politiek bij de burger geraakt.

Citaat:
De Vlaamse partijen zijn allemaal voorstander van meer autonomie voor Vlaanderen, terwijl de Waalse partijen voor meer Belgie zijn.
Dat is niet waar.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 00:06   #202
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Vind u het trouwens goed dat Limburg herenigt ?

En mag van u Nederlands Limburg daar zelfstandig en zonder rijksbemoeienis over beslissen?

Zoals door Stevaert en Frissen is voorgesteld.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 08:23   #203
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Belgie is een land dat groeipijnen vertoont. Dat zich aan het aanpassen is aan de noden van de 21ste eeuw. En dat is inderdaad niet altijd gemakkelijk.
België is een land dat hopeloos verdeeld is en waar compromissen niet meer zaligmakend zijn.
België is vooral een land die de toekomst van de Belgen tegenhoudt.

maar sommige Belgen hebben liever dat België een goede toekomst heeft dan dat de Belgen dat hebben.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 09:15   #204
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
België is een land dat hopeloos verdeeld is en waar compromissen niet meer zaligmakend zijn.
België is vooral een land die de toekomst van de Belgen tegenhoudt.

maar sommige Belgen hebben liever dat België een goede toekomst heeft dan dat de Belgen dat hebben.
Juist!

België heeft geen toekomst. Het is een anachronisme. De toekomst is aan Nederland, Vlaanderen, Brussel en - als het even kan, maar dat hoeft niet - Wallonië.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 12:15   #205
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Uw reactie op:



Zoals u ziet staat Vlaamse tussen ""'-en. Misschien moet ik dat een beetje verduidelijken. Pas op, wat ik nu breng zijn geen feiten. Maar een persoonlijke mening.

De eerste aanvraag voor een Nederlandstalig schooltje werd ingediend, afgewezen en op de lange baan geschoven in de regeerperiode Martens I. Een lijstje voor wie vergeten is welk een "Vlaamse" kanonnen in die regering zetelden.

Premier Wilfried Martens CVP
Vicepremier en Begroting Guy Spitaels PS
Vicepremier en Economische Zaken Willy Claes BSP
Vicepremier en Landsverdediging Paul Vanden Boeynants PSC
Communicatie Jos Chabert CVP
Justitie Renaat Van Elslande CVP
Buitenlandse Zaken Henri Simonet PS
Sociale Voorzorg en Pensioenen Alfred Califice PSC
Landbouw en Middenstand Albert Lavens CVP
Onderwijs Jef Ramaekers BSP
Nederlandstalige Gemeenschapszaken Rika De Backer CVP
Volksgezondheid en Milieu Luc Dhoore CVP
Financiën Gaston Geens CVP
Waalse Zaken Jean-Maurice Dehousse PS
Openbare Werken Guy Mathot PS
PTT Robert Urbain PS
Ontwikkelingssamenwerking Mark Eyskens CVP
Werkgelegenheid en Arbeid Roger De Wulf BSP
Onderwijs Jacques Hoyaux PS
Binnenlandse Zaken en Institutionele Hervormingen Georges Gramme PSC
Vlaamse Zaken Marc Galle BSP
Franstalige Gemeenschapszaken Michel Hansenne PSC
Openbaar Ambt en Institutionele Hervormingen Willy Calewaert BSP
Brusselse Zaken Léon Defosset FDF
Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid Lucien Outers FDF

Een regering met een Vlaamse eerste minister werd in die tijd Vlaams genoemd.

Een betoging bestaande uit Vlamingen werd letterlijk en agressief uit mekaar geslagen door de Rijkswacht. De Rijkswacht stond toen onder voogdij van de ministeries van Defensie, Binnenlandse Zaken en Justitie.

Defensie zat bij Paul Vanden Boeynants, Justitie bij Renaat Van Elslande. Met Wilfried Martens als eerste minister. Georges Gramme op Binnenlandse Zaken was nu niet echt een te kloppen personage.

De ouders kregen in die tijd dreigbrieven geschreven in zeer slecht Frans. Die gingen als volgt (vertaald):

"Meneer, de lijst van de personen die de oprichting van een Vlaamse school in Komen vragen, begint in bepaalde kringen te circuleren. Wat u betreft zijn wij ervan overtuigd dat u alleen maar getekend hebt door onwetendheid of onder druk van cahntage. Daarom willen wij u de kans geven om uw mening te herzien, indien u aan de gemeentelijke administratie uw beslissing laat geworden om uw handtekening in te trekken. Dat zou een gelegenheid zijn om de gemoederen te bedaren, maar in het geval u weigert zullen wij tot daden moeten overgaan door uw naam en adres voor heel de bevolking te publiceren, vervolgens door van andere middelen gebruik te maken, waarnaar u mag raden, maar die zwaar aan gevolgen zullen zijn door de BRUTALITEIT van die maatregelen ! U alleen zal daarvoor aansprakelijk zijn. U bent Vlaming, en dat is uw volste recht. U wilt Vlaams onderwijs en ook dat is uw volste recht, maar in dit geval moet u uw kinderen naar Wervik, Zandvoorde, Meesen, Nieuwkerke...sturen, maar geen Vlaamse school aan de Komenaars willen opdringen. Indien u zich niet aan het leven van de Komenaars wilt aanpassen, dan verhindert u niets om naar Vlaanderen terug te keren en daar uw "moedertaal" te cultiveren. In elk geval : pas op, want de Komenaar is goed van inborst, hij is gastvrij voor de minderheid, maar hij kan razend worden als men hem op de tenen trapt ! Probeer te begrijpen dat het om uw eigen belang en dat van heel de streek gaat. Wij rekenen op uw begrip, wij hopen dat wij bij u niet zullen moeten tussenkomen in de nabije toekomst. Namens de vereniging van echte Komenaars".

U zou daar bij moeten griezelen van herkenning. Vervang 'Komenaar' door 'Vlamingen' en de geviseerden door 'Franstaligen' in de randgemeenten of onze zogenaamde Vreemdelingen. En het wordt:

Indien u zich niet aan het leven van de Vlamingen wilt aanpassen, dan verhindert u niets om naar uw land van herkomst terug te keren en daar uw "moedertaal" te cultiveren. In elk geval : pas op, want de Vlaming is goed van inborst, hij is gastvrij voor de minderheid, maar hij kan razend worden als men hem op de tenen trapt ! Probeer te begrijpen dat het om uw eigen belang en dat van heel de streek gaat. Wij rekenen op uw begrip, wij hopen dat wij bij u niet zullen moeten tussenkomen in de nabije toekomst. Namens de vereniging van echte Vlamingen.




Maar goed.

Het schooltje kwam er tenslotte in 1983. Onder Martens V. Van Martens I tot Martens V !! Alleen Mark Eyskens zat daar voor een korte periode tussen. Heel die belachelijke oorlog onder een 'Vlaamse' eerste minister !
Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Je commentaar op de mij onbekende brief is de nagel op de kop!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:10   #206
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Je commentaar op de mij onbekende brief is de nagel op de kop!
robert t, wij zijn geen vijanden.

Ik ben gewoon van de oude stempel die gelooft dat de middelen het doel niet heiligen.

In mijn wereld staat het afkeuren van de middelen die de ene gebruikt niet gelijk aan het goedkeuren van alles waar de andere mee omgaat.

Helemaal te gek wordt het wanneer de ene exact dat doet wat hij de andere verwijt.

Zoals heel concreet in deze draad:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vind niet dat de Friezen zelf mogen beslissen over het behoud van hun taal, ....
Of.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Je moet het Fries zien als een culturele uitting, bijna folklore geworden.
Het minimaliseren van een taal, cultuur en eigenheid. Het ontkennen. Dat is een typische, in dit geval, Hollands 'belgicistische' reflex. Mijn verwijt hier openlijk en ook nog eens zonder scrupules een ander nu net en exact hetgeen men zelf doet.

Dat is de reden waarom ik de stelling dat Nederland geen nationalisme kent zo ferm heb tegengesproken.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 19:04   #207
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
robert t, wij zijn geen vijanden.
Neen.
Citaat:
Ik ben gewoon van de oude stempel die gelooft dat de middelen het doel niet heiligen.
Die stempel ken en gebruik ik ook. Zo ben ik reeds 50 jaar een overtuigd Vlaams-nationalist, geëvolueerd naar het separatisme.
Citaat:
In mijn wereld staat het afkeuren van de middelen die de ene gebruikt niet gelijk aan het goedkeuren van alles waar de andere mee omgaat.
Dit is een heikel punt waar ik enige moeite mee heb. Ik illustreer dit met het volgende voorbeeld : Everytime zegt in een andere draad "Vlaanderen moet nog meer verfranst worden". Hoe reageer je in hemelsnaam op dergelijke provocatie? In mijn geval, niet dus. Te gek voor woorden.

Langs de andere kant is het ook niet makkelijk steeds objectief te blijven als je een bepaalde ideologie aanhangt. Voor mij mag het in bepaalde gevallen best hard tegen onzacht zijn voor zover er geen ontoelaatbare grenzen overschreden worden zoals persoonlijke aanvallen, dreigementen enz..

Verder moet er enige vorm van argumentatie zijn. Als je tegen iets bent moet je ook zeggen waarom. Een one-liner voorzien van een smiley volstaat niet.
Wordt hier zeer frequent gebruikt.

Conclusie : je kan je best doen maar niet meer dan dat. Ieder mens heeft kwaliteiten én gebreken. D�*�*r de gulden middenweg tussen vinden is zeker niet makkelijk maar moeilijk gaat ook.

Laatst gewijzigd door robert t : 19 januari 2010 om 19:19.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be