Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2010, 16:01   #41
sjarel
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 14 november 2007
Berichten: 2.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ach zo. Ik vind dit maar vreemd.
Dat is toch gewoon het beste? Anders zouden er toch maar delen (en interpretaties ervan) gelekt worden.
sjarel is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:01   #42
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Het lijkt me een uiterst evenwichtig voorstel, niet zo verregaand als we zouden wensen maar als dit uitgevoerd zou worden (niet dat ik daarin geloof) komt hij zeker zijn verkiezingsbeloftes na. Ik verwacht echter niet dat de FR dit zullen aanvaarden, hoe ze dit wensen te doen zonder nog arroganter over te komen wil ik wel zien. Hij heeft er zeker een deel leuke elementjes ingestoken, zeker zijn verdeelsleutel voor Brussel op basis van lln-aantal kan ik wel smaken, stukken beter dan EDR's op basis van belastingsformulieren.
Gwyndion is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:04   #43
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Het lijkt me een uiterst evenwichtig voorstel, niet zo verregaand als we zouden wensen maar als dit uitgevoerd zou worden (niet dat ik daarin geloof) komt hij zeker zijn verkiezingsbeloftes na. Ik verwacht echter niet dat de FR dit zullen aanvaarden, hoe ze dit wensen te doen zonder nog arroganter over te komen wil ik wel zien. Hij heeft er zeker een deel leuke elementjes ingestoken, zeker zijn verdeelsleutel voor Brussel op basis van lln-aantal kan ik wel smaken, stukken beter dan EDR's op basis van belastingsformulieren.
Nja dat is één van de redenen waarom dit voor de Franstaligen moeilijk zal zijn om te slikken. De Franstaligen wilden er één op basis van het aantal belastingsaangiften in iedere taal wat een pak minder is dan op basis van het aantal leerlingen.
solidarnosc is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:06   #44
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Er zitten een paar mooie stukjes in, maar een spectaculair werkstuk vind ik het toch ook weer niet.
Nu, als dit niet erdoor raakt, dan is België definitief begraven. Laat dat duidelijk zijn.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:06   #45
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.888
Standaard

Op het eerste zicht ziet er redelijk goed uit met wel een minpunt.
Het Vlaams gewest mag niet meer autonoom beslissen wie ze als burgemeester benoemen terwijl het Waals gewest wel die bevoegdheid blijft behouden.
daiwa is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:08   #46
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja dat is één van de redenen waarom dit voor de Franstaligen moeilijk zal zijn om te slikken. De Franstaligen wilden er één op basis van het aantal belastingsaangiften in iedere taal wat een pak minder is dan op basis van het aantal leerlingen.
De dotaties laten rekening houden met de leerlingenaantallen was wel een Brusselse eis, want daar zitten ze met een bevolkingsexplosie. Dat ze dat dan ook volgens leerlingenaantallen moeten doorschuiven naar de Gemeenschappen die de kosten daarvan dragen lijkt me toch de logica zelf?
fonne is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:10   #47
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Op het eerste zicht ziet er redelijk goed uit met wel een minpunt.
Het Vlaams gewest mag niet meer autonoom beslissen wie ze als burgemeester benoemen terwijl het Waals gewest wel die bevoegdheid blijft behouden.
Het gewest beslist nooit autonoom wie ze als burgemeester benoemt. De burgemeester wordt voorgedragen door een meerderheid van de verkozenen in de gemeenteraad en aangesteld, tenzij er dwingende redenen zijn om dat niet te doen. Zoals bijvoorbeeld het niet naleven van de wetgeving door de kandidaat burgemeester. Daarom zijn er ook drie Franstalige burgemeesters in de faciliteitengemeenten WEL aangesteld.
fonne is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:10   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De dotaties laten rekening houden met de leerlingenaantallen was wel een Brusselse eis, want daar zitten ze met een bevolkingsexplosie. Dat ze dat dan ook volgens leerlingenaantallen moeten doorschuiven naar de Gemeenschappen die de kosten daarvan dragen lijkt me toch de logica zelf?
Nja maar niet volledig. Gemeenschappen doen meer dan onderwijs alleen.
solidarnosc is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:12   #49
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Er zitten een paar mooie stukjes in, maar een spectaculair werkstuk vind ik het toch ook weer niet.
Nu, als dit niet erdoor raakt, dan is België definitief begraven. Laat dat duidelijk zijn.
Nog even wachten tot iemand de eerste steen werpt, en dan is het hek van de dam. Maar de vraag is wie de moed gaat hebben om die eerste steen te werpen, wetende dat zij daarmee de stekker uit België trekt.
fonne is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:13   #50
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Splitsing BHV, adminstratief en gerechtelijk. Als tegenprestatie: inschrijvingsrecht van de onaanpasbaren,
Het bestendigen van het ongelijkheidsbeginsel?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:15   #51
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja maar niet volledig. Gemeenschappen doen meer dan onderwijs alleen.
Ja, maar er blijkt wel een zeer sterke correlatie tussen andere Gemeenschapsbevoegdheden zoals bv. armoede, gebrek aan gezondheid en aantal kinderen. Je weet ook wel hoe dat komt. In die zin is het een goed criterium in de specifieke situatie van Brussel.
fonne is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:21   #52
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het gewest beslist nooit autonoom wie ze als burgemeester benoemt. De burgemeester wordt voorgedragen door een meerderheid van de verkozenen in de gemeenteraad en aangesteld, tenzij er dwingende redenen zijn om dat niet te doen. Zoals bijvoorbeeld het niet naleven van de wetgeving door de kandidaat burgemeester. Daarom zijn er ook drie Franstalige burgemeesters in de faciliteitengemeenten WEL aangesteld.
Ze worden inderdaad voorgedragen door een meerderheid van de gemeenteraad maar het is nog altijd het gewest of (gouverneur?) die de benoeming moet bekrachtigen.

En nét dat valt nu weg voor het Vlaams gewest maar niet voor het Waals gewest.
daiwa is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:27   #53
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja dat is één van de redenen waarom dit voor de Franstaligen moeilijk zal zijn om te slikken. De Franstaligen wilden er één op basis van het aantal belastingsaangiften in iedere taal wat een pak minder is dan op basis van het aantal leerlingen.
Moeilijk om te slikken misschien maar er moet op zijn minst een correctie zijn die rekening houdt met het leerlingenbestand. Volgens EDR is maar 7% v/d Brusselse belastingsaangiften in het NL, ik kan me vergissen maar ik dacht dat +- 20% van de Brusselse lln naar een NL school ging. Lees even http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/...sbegroting.htm ik weet het % in Brussel niet maar er valt niet te ontkennen dat onderwijs een grote hap uit de begroting neemt.
Gwyndion is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:28   #54
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Er zitten een paar mooie stukjes in, maar een spectaculair werkstuk vind ik het toch ook weer niet.
Nu, als dit niet erdoor raakt, dan is België definitief begraven. Laat dat duidelijk zijn.
Als dit er wel doorgeraakt niet zeker?
BWarrior is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:35   #55
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als dit er wel doorgeraakt niet zeker?
gij gelooft toch niet dat ze dit aan de andere kant gaan aanvaarden?
vrijevlaming is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:36   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
gij gelooft toch niet dat ze dit aan de andere kant gaan aanvaarden?
Natuurlijk wel, ze gaan er wel eerst nog twintig jaar over onderhandelen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:37   #57
sjarel
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 14 november 2007
Berichten: 2.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Natuurlijk wel, ze gaan er wel eerst nog twintig jaar over onderhandelen.
Idd, de kern van de zaak is nu afblokken dat dit een "vertrekpunt van nieuwe onderhandelingen" is...
Te nemen of te laten.
sjarel is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:38   #58
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
gij gelooft toch niet dat ze dit aan de andere kant gaan aanvaarden?
Ze zullen nu toch wel beseffen dat het bij een volgende onderhandeling nóg minder zal zijn voor Wallobrux ?

Zouden ze plan B durven opstarten ?
Zucht is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:41   #59
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ze worden inderdaad voorgedragen door een meerderheid van de gemeenteraad maar het is nog altijd het gewest of (gouverneur?) die de benoeming moet bekrachtigen.

En nét dat valt nu weg voor het Vlaams gewest maar niet voor het Waals gewest.
Het valt niet weg, alleen de beroepsmogelijkheid voor de Raad van State, die altijd al bestond, wordt zo aangepast dat een Franstalige mee zijn zegje mag doen in de rechtszitting als dat gevraagd wordt. In hoever hij iets zou kunnen blokkeren is nog maar de vraag. Uiteindelijk is het een auditeur die een verslag opstelt en de voorzitter die een arrest velt, al dan niet in lijn met de auditeur.
fonne is offline  
Oud 17 oktober 2010, 16:41   #60
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ze zullen nu toch wel beseffen dat het bij een volgende onderhandeling nóg minder zal zijn voor Wallobrux ?
Ik hoop dat de gewone Waal het snapt ja. Zij hebben niks te winnen bij het toegeven aan het verwende, jankende Brusselse kind. En alles bij het opnemen van de eigen verantwoordelijkheid met transparante en afgelijnde ondersteuning van Vlaanderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zouden ze plan B durven opstarten ?
Tja, op de Franstalige fora lees je toch wel zoiets bij enkelen.
Burry is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be