Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 september 2006, 18:30   #1
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard De islam : een dierenhatende religie

09/09 Saudische religieuze politie treedt op tegen huisdieren

De Saudische religieuze politie, die zich gewoonlijk vooral bezighoudt met het toezicht op de naleving van islamitische kledingsvoorschriften en het op tijd naar de moskee gaan door mannen, heeft een decreet uitgevaardigd dat de verkoop van honden en katten aan banden moet leggen.

Volgens de Muttawa is het houden van deze huisdieren een westerse trend en in strijd met de islamitische cultuur. Honden en katten zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden als huisdier in Saudi-Arabië, een doorn in het oog van de conservatieve geestelijkheid. In het geval van honden is dat verklaarbaar uit de islamitische traditie, maar katten stonden in de tijd van de profeet Mohammed juist in hoog aanzien en er zijn verhalen dat hij ook zelf een kattenliefhebber was. Maar de Muttawa stelt dat de verkoop van honden en katten in Jiddah en Mekka per onmiddellijk verboden is. "De jeugd van deze twee steden loopt in toenemende mate te prijken met deze dieren", een praktijk waar de religieuze politie een einde aan wil maken.

De Muttawa is een belangrijke dienst in Saudi-Arabië en staat grotendeels onder gezag van de geestelijkheid. Eerder heeft de Muttawa onder meer de verkoop van Barbiepoppen verboden. Saudiërs hebben in de openbare ruimte vaak te maken met de dienst, die er toezicht op houdt dat mannen en vrouwen die niet met elkaar getrouwd zijn of familie van elkaar, geen contact maken met elkaar. GVA 9/9/6




Naast de haat tegenover anders- en ongelovigen, gaat men in het geboorteland van de religie van de vrede, er nu ook op toezien dat de islamitische plicht van haat tegenover dieren aangescherpt wordt.
Bah !
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 18:32   #2
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

...
Zotten....
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 18:57   #3
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
...
Zotten....
Groot gelijk! Die "geestelijken" gaan zelf wat regeltjes verzinnen in de naam van de islam?! En alles wat "westers" is, is per definitie anti-islamitisch?! Ja hoor, dit noem ik anti-islamitisch.
Man man.. bende achterlijke gekken; (opnieuw) een schande voor de échte islam.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 19:33   #4
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

In hoeverre Saoedi-Arabië representatief mag genoemd worden voor de islam is maar zeer de vraag. Iedereen weet dat het land al decennialang in de greep is van de wahabitische stroming, die zeer streng orthodoxe, om niet te zeggen fundamentalistische trekjes vertoont.

Ik kan dus perfect in Uh-Huhs standpunt komen dat dit niet de beste reclame is voor de islam.

Ik voeg eraan toe dat wij, Vlamingen, geen lessen te geven hebben aan anderen inzake dierenvriendelijkheid. Hoeveel honden worden er in dit land niet aan hun lot overgelaten omdat baasje zo nodig zonder hond met vakantie wil?!
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 20:51   #5
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Groot gelijk! Die "geestelijken" gaan zelf wat regeltjes verzinnen in de naam van de islam?! En alles wat "westers" is, is per definitie anti-islamitisch?! Ja hoor, dit noem ik anti-islamitisch.
Man man.. bende achterlijke gekken; (opnieuw) een schande voor de échte islam.
Ik noem het gewoon idioot, meer kan ik er niet over zeggen, het is gewoon stupide dat het geen naam meer heeft. What's next? Verbieden van medicatie?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 20:52   #6
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
In hoeverre Saoedi-Arabië representatief mag genoemd worden voor de islam is maar zeer de vraag. Iedereen weet dat het land al decennialang in de greep is van de wahabitische stroming, die zeer streng orthodoxe, om niet te zeggen fundamentalistische trekjes vertoont.

Ik kan dus perfect in Uh-Huhs standpunt komen dat dit niet de beste reclame is voor de islam.

Ik voeg eraan toe dat wij, Vlamingen, geen lessen te geven hebben aan anderen inzake dierenvriendelijkheid. Hoeveel honden worden er in dit land niet aan hun lot overgelaten omdat baasje zo nodig zonder hond met vakantie wil?!
Véél teveel
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 22:49   #7
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik noem het gewoon idioot, meer kan ik er niet over zeggen, het is gewoon stupide dat het geen naam meer heeft. What's next? Verbieden van medicatie?
Dat zou nog eens een goed idee zijn, kunnen ze allemaal kreperen door hun eigen domheid!
__________________

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2006, 23:27   #8
nubian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
nubian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2006
Berichten: 9.622
Standaard

heeft nix met de islam te maken!
nubian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 08:10   #9
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan Bekijk bericht
Dat zou nog eens een goed idee zijn, kunnen ze allemaal kreperen door hun eigen domheid!
...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 17:23   #10
ashrawi
Lokaal Raadslid
 
ashrawi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2005
Berichten: 326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
[b]09/09 Saudische religieuze politie treedt op tegen huisdieren
Er staat nergens in uw tekst vermeld WAAROM huisdieren verboden zijn volgens de islam.
Ik zal u de moeite besparen en het u zelf zeggen:
Volgens islamitische wetten mogen we dieren niet van hun vrijheid beroven of doden om elke andere reden dan consumptie.

"Hij die medelijden heeft met (zelfs maar) een spreeuw en zijn leven spaart,
voor hem zal God genadig zijn op de Dag des Oordeels."
(Profeet Mohammed)

Voorbeeld ( als je engels vertstaat, anders vertaal ik het wel voor je):
1. It was narrated in the hadeeth from ‘Abd-Allaah ibn ‘Umar that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “A woman was punished for a cat which she imprisoned until it died, and she entered Hell because of that. She did not feed it or give it water when she imprisoned it, and she did not leave it free to eat of the vermin of the earth.” (Narrated by al-Bukhaari, 2236; Muslim, 2242). Al-Nawawi said: the apparent meaning of the hadeeth is that she went to Hell only because of this sin.
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 19:40   #11
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ashrawi Bekijk bericht
Er staat nergens in uw tekst vermeld WAAROM huisdieren verboden zijn volgens de islam.
Ik zal u de moeite besparen en het u zelf zeggen:
Volgens islamitische wetten mogen we dieren niet van hun vrijheid beroven of doden om elke andere reden dan consumptie.

"Hij die medelijden heeft met (zelfs maar) een spreeuw en zijn leven spaart,
voor hem zal God genadig zijn op de Dag des Oordeels."
(Profeet Mohammed)

Voorbeeld ( als je engels vertstaat, anders vertaal ik het wel voor je):
1. It was narrated in the hadeeth from ‘Abd-Allaah ibn ‘Umar that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “A woman was punished for a cat which she imprisoned until it died, and she entered Hell because of that. She did not feed it or give it water when she imprisoned it, and she did not leave it free to eat of the vermin of the earth.” (Narrated by al-Bukhaari, 2236; Muslim, 2242). Al-Nawawi said: the apparent meaning of the hadeeth is that she went to Hell only because of this sin.
Voor zover ik je begrepen heb is die vrouw gestraft omdat zij haar kat verwaarloosde. En dat is toch wat anders dan een verbod tout court op het houden van huisdieren.

Huisdieren zijn overigens niet door de natuur tot stand gebracht; de mens heeft er de hand in gehad. Dus is het, me dunkt, niet meer dan vanzelfsprekend dat de mens er op verantwoorde wijze mee omgaat. Mag je je hond opsluiten? Waarom niet, op voorwaarde dat hij niet altijd opgesloten zit en je hem een minimum aan beweging gunt.

En uiteraard spreekt het vanzelf dat je je huisdier van voldoende voedsel en drinkwater voorziet.

Zelfs van de niet bepaald liberale islamstroming in Saoedi-Arabië kan ik me moeilijk voorstellen dat ze zomaar in het wilde weg een verbod op het houden van huisdieren zou instellen; en zeker niet als die beesten correct behandeld worden.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 20:21   #12
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Honden zijn verboden omdat volgens betrouwbare hadiets engelen niet binnenkomen waar een hond huist.

Dat van die katten heb ik niet goed begrepen, tenzij het de gebruikelijke aversie zou zijn voor alles wat van een meer gevorderde cultuur afkomstig zou zijn.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 15:08   #13
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Correct Basy,

Ook is't zo dat in Islam honden vaak geassocieerd worden met het onreine.
(dat heeft dezelfde historische redenen als het onreine van varkens, ten tijde van de stam van Mohammad en hun ontmoetingen met parasitair besmet hond & varkensvlees)
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 15:26   #14
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

In aansluiting op die engelen: in de mohammedaanse wereld gelooft men ook rotsvast in nog een ander soort geesten: de "djinn", die door god uit vuur zouden geschapen zijn, en doorgaans een onzichtbaar leven leiden. Toen ik eens op bezoek was bij een moslims gezin waaide een binnendeur toe. Mevrouw werd bleek om de neus. Zij dacht dat het een kwaadaardige djinn was die de deur had toegeslagen. Meneer trachtte haar te kalmeren door te stellen dat zij geen kwaadaardige djinns in huis hadden. Thuisgekomen heb ik dan maar een gin gedronken, ook al hoort dat niet tot mijn gewoontes.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 10:58   #15
ashrawi
Lokaal Raadslid
 
ashrawi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2005
Berichten: 326
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Voor zover ik je begrepen heb is die vrouw gestraft omdat zij haar kat verwaarloosde. En dat is toch wat anders dan een verbod tout court op het houden van huisdieren.
En het spreeuw gedeelte dat negeren we maar ...
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 01:49   #16
Morghodius
Provinciaal Gedeputeerde
 
Morghodius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 936
Standaard

Hier in Nederland horen en zien we vaak dat moslimjongeren op scooters honden en katten aanrijden, ze zijn bang en haten honden en katten, valt dit jullie daar in Belgie ook op ?

verder hoef ik het offerfeest maar erbij te halen over hoe dierhatend die religie wel niet is...
__________________
55% van de gevangenen zijn NIET in Nederland geboren!

En dan tellen we de gevangenen die ook buitenlands zijn en wel hier zijn geboren nog niet eens mee!
http://www.speed.planet.nl/planet/sh...3091/sc=92e720
Morghodius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 01:50   #17
Morghodius
Provinciaal Gedeputeerde
 
Morghodius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 936
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
In hoeverre Saoedi-Arabië representatief mag genoemd worden voor de islam is maar zeer de vraag. Iedereen weet dat het land al decennialang in de greep is van de wahabitische stroming, die zeer streng orthodoxe, om niet te zeggen fundamentalistische trekjes vertoont.

Ik kan dus perfect in Uh-Huhs standpunt komen dat dit niet de beste reclame is voor de islam.

Ik voeg eraan toe dat wij, Vlamingen, geen lessen te geven hebben aan anderen inzake dierenvriendelijkheid. Hoeveel honden worden er in dit land niet aan hun lot overgelaten omdat baasje zo nodig zonder hond met vakantie wil?!
Veel! gezien daar de islam ontstaan is! de islam is een arabische religie ontstaan in het hart van Saoedi-Arabië
__________________
55% van de gevangenen zijn NIET in Nederland geboren!

En dan tellen we de gevangenen die ook buitenlands zijn en wel hier zijn geboren nog niet eens mee!
http://www.speed.planet.nl/planet/sh...3091/sc=92e720
Morghodius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 05:59   #18
blabylonia
Partijlid
 
blabylonia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Berichten: 250
Standaard

Tja, gezien het christendom nog steeds vanuit Vaticaanstad georchestreerd wordt, en de Romeinen tegenwoordig in Washington zitten...
Ik betwijfel of SA nog steeds dezelfde is ...
blabylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 09:52   #19
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morghodius Bekijk bericht
Veel! gezien daar de islam ontstaan is! de islam is een arabische religie ontstaan in het hart van Saoedi-Arabië
Pas in de loop van de 18e eeuw, mijn waarde, kreeg de islam in Saoedi-Arabië de vorm zoals we hem vandaag kennen: een zeer streng - om niet te zeggen fundamentalistisch - wahabisme. Heel veel moslimlanden volgen deze strenge richting absoluut niet.

In oppervlakte is het een zeer groot land. In inwonersaantal niet: nog geen 23 miljoen, nauwelijks meer dan de Nederlandssprekende bevolking van West-Europa.

De gedaante van de islam in de Maghreb bijvoorbeeld is over het algemeen veel minder streng. Marokkanen ginder kijken Europese Marokkanen met de nek aan omdat die, ook naar hun aanvoelen ginder, zo conservatief zijn. Europese Marokkanen staan in zekere zin zelfs onder veel grotere invloed van importimams uit Saoedi-Arabië dan hun veel liberalere geloofsbroeders in de Atlas en de Sahara.

Hoeveel westerlingen brengen hun strandvakantie niet door op de kusten van de Maghreb (Tunesië bijvoorbeeld) zonder dat de lokale bevolking hen lastigvalt omdat ze in badkledij rondlopen op het strand? Ik ontken niet dat economische overwegingen hierin niet zouden meespelen. Maar precies dat is het bewijs dat ook de islam zich kan inpassen in een hedendaags economisch bestel.

In Turkije klinkt het verhaal ongeveer hetzelfde: Turken van ginder bekritiseren hun landgenoten die hier leven, en die kritiek is niet min. En ook Turkije omarmt het (massa)toerisme zonder de vakantiegangers aan al te strenge dress code te onderwerpen.

Eventjes een paar cijfers, om de representativiteit van een land als Saoedi-Arabië tot haar ware proporties terug te brengen. De drie Maghreblanden hebben samen bijna 75 miljoen inwoners, meer dan het driedubbele van Saoedi-Arabië. En Turkije telt er in zijn eentje precies evenveel. Het gaat hier nog niet eens om de grootste moslimlanden.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 11:04   #20
colargo
Banneling
 
 
colargo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2005
Berichten: 1.623
Standaard

idd het is eigenlijk omdat ze onrein zijn.

In de Islam worden honden beschouwd als “ onrein” , met uitzondering van de Saluki.Indien een Moslim in aanraking komt met het speeksel van een hond moet hij nml zijn handen 7 maal reinigen alvorens te bidden.

De religieuze politie in de Saudische stad Mecca heeft een aanvraag ingediend om de verkoop van honden te bannen.
De commissie voor de promotie van de welvoeglijkheid en preventie van criminaliteit had deze aanvraag ingediend nadat een aantal jongeren de regels van de moslimcultuur en tradities hadden geschonden doordat ze op straat wandelden met hun hond.

Saudische autoriteiten laten ook weten dat gelijkaardige restricties werden opgelegd in de stad Jeddah.
De Westerse invloed op de saudische jeugd word als schuldige aangewezen voor de verhoging van het hondeneigenaarschap in de moslimlanden. Dit hondeneigenaarschap zou angsten veroorzaken bij families en jongeren die de honden in publiek zien.
Daarom is het nu illegaal om honden of katten te verkopen in de steden.

Nu wat ze daar doen is hun recht, ik maak me zorgen omdat ze die zotjes hun gang maar laten doen hier.

Laatst gewijzigd door colargo : 24 september 2006 om 11:06.
colargo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be