Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2023, 11:11   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.818
Standaard Wordt ons verkeer een totalitair regime?

Ik rijd 15 jaar met de wagen en heb nooit noemenswaardige boetes gehad.
Dit jaar is het echter mis beginnen gaan.

Op een plek waar ik al honderden keren gepasseerd ben, verbood een agent mij om het kruispunt (leeg) vrij te maken toen hij het verkeer regelde. De man riep me toe maar ik kon hem niet horen (grote afstand). Ik maakte het manoeuvre af omdat het handboek van de rijschool het zo aanleert. Kennelijk wilde hij dat ik stopte, midden op het kruispunt.

1 week later een brief in de bus. Aanvaardt u de boete? Neen. Vervolgens minnelijke schikking. 475 euro. Ik maak een afspraak bij de politie zelf en de man die het verhoor afneemt geeft me gelijk. Een goede kans op winst als het voorkomt, zegt hij. Boete betwist, maar je krijgt standaard ongelijk van het parket. Er werd geen reden gegeven en "de opsteller van het PV heeft altijd gelijk". 575 euro. Vervolgens word je afgedreigd met een nieuwe verdubbeling en een strafblad, alvorens je bij een politierechter kan komen om jezelf te verdedigen.
Ik heb betaald onder dwang, maar de magistraat bij het parket stuurde de boete alsnog naar de rechter vóór het verstrijken van de betaaltermijn. Omdat ik vroeg naar de reden voor afwijzing, en daar waren ze niet blij mee.
Wat er nu gaat gebeuren weet ik niet.

Ik kreeg geen kans om mezelf te verdedigen. Ik denk dat ze me willen pakken voor zo veel mogelijk geld.

Paar weken later op 200m van mijn postgraduaatopleiding. Wegenwerken bezig. Tijdelijke verkeerslichten geïnstalleerd. Ik rijd door een oranje licht, mijns inziens normaal en niet extreem laattijdig. 2 weken later wederom een boete in de bus. 121 euro geloof ik.

Uiteraard zal de politie de schuld bij de burger leggen, maar ik vind het niet normaal wat er aan het gebeuren is. Ik rijd niet anders dan de afgelopen 15 jaar. Voortaan ga ik bij het benaderen van lichten 20km/u onder de snelheid rijden en keihard op de rem staan.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 1 december 2023 om 11:15.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2023, 11:22   #2
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

1. Bevelen van politieagenten gaan steeds boven wat je handboek in de rijschool je aangeleerd heeft. Zelfs het handboek zelf zegt het : bevelen van agenten zijn het hoogst in rang, ongeacht alles.

2. Natuurlijk kan je beboet worden om door het oranje te rijden. Bij oranje ben je verplicht te stoppen. Je mag alleen maar doorrijden als je zo dicht bij het verkeerslicht genaderd bent wanneer het op oranje springt waardoor je niet meer veilig kan stoppen én daardoor andere weggebruikers in gevaar brengt. Dat staat ook in dat handboek van de rijschool.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2023, 12:51   #3
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
1. Bevelen van politieagenten gaan steeds boven wat je handboek in de rijschool je aangeleerd heeft. Zelfs het handboek zelf zegt het : bevelen van agenten zijn het hoogst in rang, ongeacht alles.
Uiteraard. Daarom stopte ik er ook voor.
De man stond echter op 15 meter afstand. Het midden van het kruispunt moest hij vrij laten omdat daar invoegstroken zijn. Ik hoorde dat hij iets riep maar kon de boodschap niet verstaan. Ik ging dus af op het handboek waar in staat "Het stopteken van de agent heeft betrekking op iedereen die zich voor het kruispunt bevindt". Ik dacht op dat moment dat de agent wilde dat ik me uit de voeten maakte. Als ik de man gehoord had, had ik er wel gevolg aan gegeven. Op 15 meter weet iedereen dat zoiets onhoorbaar is. Tevens had hij geen enkel argument om mij het manoeuvre niet te laten afmaken. Behalve het argument "Ik ben hier de agent en als ik zeg dat jij de Lambada moet dansen alvorens af te draaien, dan zul je dat doen of je krijgt een boete". Zelfs dat had ik nog gedaan, maar dan moest ik hem wel kunnen horen.

Citaat:
2. Natuurlijk kan je beboet worden om door het oranje te rijden. Bij oranje ben je verplicht te stoppen. Je mag alleen maar doorrijden als je zo dicht bij het verkeerslicht genaderd bent wanneer het op oranje springt waardoor je niet meer veilig kan stoppen én daardoor andere weggebruikers in gevaar brengt. Dat staat ook in dat handboek van de rijschool.
Dit was toen ook mijn perceptie. Het betrof een tijdelijke verkeerssituatie door wegenwerken. Ik was van oordeel dat ik niet meer kon stoppen.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 1 december 2023 om 12:56.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2023, 22:59   #4
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik rijd 15 jaar met de wagen en heb nooit noemenswaardige boetes gehad.
Dit jaar is het echter mis beginnen gaan.

Op een plek waar ik al honderden keren gepasseerd ben, verbood een agent mij om het kruispunt (leeg) vrij te maken toen hij het verkeer regelde. De man riep me toe maar ik kon hem niet horen (grote afstand). Ik maakte het manoeuvre af omdat het handboek van de rijschool het zo aanleert. Kennelijk wilde hij dat ik stopte, midden op het kruispunt.
(...)
Ik snap niets van wat je zegt.
Wat bedoel je met "het kruispunt leeg maken"? Wat voor kruispunt?
En met "de man riep mij toe"? Agenten roepen niet, die gebruiken gebaren, eventueel geassisteerd met lichtgevende salami's.
Leg eens uit?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2023, 15:37   #5
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.656
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik rijd 15 jaar met de wagen en heb nooit noemenswaardige boetes gehad.
Dit jaar is het echter mis beginnen gaan.

Op een plek waar ik al honderden keren gepasseerd ben, verbood een agent mij om het kruispunt (leeg) vrij te maken toen hij het verkeer regelde. De man riep me toe maar ik kon hem niet horen (grote afstand). Ik maakte het manoeuvre af omdat het handboek van de rijschool het zo aanleert. Kennelijk wilde hij dat ik stopte, midden op het kruispunt.
Een bevel om te stoppen midden op een kruispunt dient genegeerd te worden voor de veiligheid want een kruispunt hoort zo snel mogelijk vrijgemaakt te worden voor de verkeersveiligheid.
Die flik was in zn gat gebeten dat gij niet gehoorzaamde aan hem, daarvoor kreeg jij die boete voor het vrijmaken van het kruispunt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
1 week later een brief in de bus. Aanvaardt u de boete? Neen. Vervolgens minnelijke schikking. 475 euro. Ik maak een afspraak bij de politie zelf en de man die het verhoor afneemt geeft me gelijk. Een goede kans op winst als het voorkomt, zegt hij.
Boete betwist, maar je krijgt standaard ongelijk van het parket. Er werd geen reden gegeven en "de opsteller van het PV heeft altijd gelijk". 575 euro. Vervolgens word je afgedreigd met een nieuwe verdubbeling en een strafblad, alvorens je bij een politierechter kan komen om jezelf te verdedigen.
Ik heb betaald onder dwang, maar de magistraat bij het parket stuurde de boete alsnog naar de rechter vóór het verstrijken van de betaaltermijn. Omdat ik vroeg naar de reden voor afwijzing, en daar waren ze niet blij mee.
Wat er nu gaat gebeuren weet ik niet.

Ik kreeg geen kans om mezelf te verdedigen. Ik denk dat ze me willen pakken voor zo veel mogelijk geld.
Als een minnelijke schikking niet wordt aanvaard, dan volgt een rechtszaak op de politierechtbank om te oordelen of de betwisting van de boete terecht was of niet, dan wordt je gehoord én dan pas wordt het boete bedrag eventueel verhoogd.
Wie verhoogde op eigen houtje die boete van 475€ naar 575€?
Wie dreigde met een nieuwe verdubbeling en een strafblad?
Wie respecteerde de vervaldatum en de termijn niet die je krijgt om te betalen?
Want als de boete werd voldaan dan vervalt immers de rechtszaak voor de politierechtbank...
Wat bedoel je met de reden voor afwijzing? Werd je betaling van de boete geweigerd?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Paar weken later op 200m van mijn postgraduaatopleiding. Wegenwerken bezig. Tijdelijke verkeerslichten geïnstalleerd. Ik rijd door een oranje licht, mijns inziens normaal en niet extreem laattijdig. 2 weken later wederom een boete in de bus. 121 euro geloof ik.
En hoe en door wie werd deze mogelijke overtreding vastgesteld?
Je mag immers nog door een oranje licht rijden als je niet meer veilig kunt stoppen en daardoor andere weggebruikers in gevaar brengt.
Wie bepaalde dat jij had kunnen stoppen?
Wie heeft dus jouw afstand tot het tijdelijke verkeerslicht gemeten om aan te tonen dat je nog veilig had kunnen stoppen?
Wie beschuldigt, moet het ook kunnen bewijzen....en het woord van een agent is geen bewijs, agenten kunnen ook liegen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Uiteraard zal de politie de schuld bij de burger leggen, maar ik vind het niet normaal wat er aan het gebeuren is. Ik rijd niet anders dan de afgelopen 15 jaar. Voortaan ga ik bij het benaderen van lichten 20km/u onder de snelheid rijden en keihard op de rem staan.
Ik rij al 50 jaar en wat die verdomde politiek heeft aangevangen onder de noemer verkeersveiligheid door geknoei met wetten en verkeersregels om verwarring te zaaien, willekeur en machtsmisbruik door politie mogelijk te maken om zoveel mogelijk poen door boetes te kunnen rapen en meer staatscontrole, tart elke verbeelding.
Want vergis je niet, ook stadswachten mogen nu als agent zonder opleiding al onwettige verkeersboetes als gas-boetes uitdelen.
De politie mag nu zelfs al het vage "onaangepaste rijgedrag" beboeten...kijk maar eens naar "alloo volgt de wegpolitie"....om nog te zwijgen van de hallucinante hoge, buiten alle proportie, boete bedragen... je nekharen gaan ervan omhoog staan.

Nog een voorbeeld: gemeenten plaatsen geniepig flitscamera's op plaatsen waar ze de snelheid recent verlaagd hebben zonder het publiek te informeren om zoveel mogelijk onwetende burgers te kunnen beroven door boetes.
Zo zijn er mensen die al dagenlang 2 boetes per dag kregen omdat ze niet wisten dat op hun dagelijkse route naar hun werk de snelheid werd veranderd/verlaagd.

Verwarring zaaien door wildgroei van verkeersborden, veranderende verkeerssituaties en -regels en dan informatie achterhouden zodat de burgers niet meer weten waar ze aan welke snelheid nog mogen rijden waardoor ze overal en zoveel mogelijk gepakt kunnen worden.
Bovendien is dat gesjoemel en die kloterij met snelheden uiterst gevaarlijk voor de verkeersveiligheid want de automobilist is meer bezig met uit te zoeken hoe snel er mag gereden worden dan met het eigenlijke verkeer.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be