Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2024, 14:45   #1
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard Dit jaar mijn aardbeien op semi-hydro.

Twee jaar geleden een moestuin aangelegd met verhoogde bedden gemaakt met hoge betonnen boordstenen zodat het een lange levensduur zou hebben.

Ik heb alleen klein fruit gezet (geen groenten buiten een keer wat radijsjes en bietjes) waarvan het eerste jaar 1 bed van 6mx1,25m voor aardbeien in volle grond.
Alleen vond ik dat teveel onderhoud (onkruid + uitlopers). Alle, op zich niet zoveel, maar als je het even wegens tijdgebrek aan zijn lot moet overlaten....

Vorig jaar had ik 2 tafels gelast met betonijzer (ziet er best een mooi ornament uit) met de aardbeiplanten in grotere plantenbakken. Het probleem was dan dat de waterhuishouding niet echt optimaal was. Ofwel was het te droog op hete dagen, ofwel werd de grond in de bakken te nat door de regen (ook al was er goede drainage).

Dit jaar ga ik ze in dezelfde bakken zetten op hydrokorrels. De waterhuishouding wordt dan nog belangrijker en ik ga de tafels afdekken zodat de regen geen invloed heeft op de EC waarde van het water + bemesting.

Als bemesting ga ik Hakaphos Rot (8-12-24) gebruiken.

Ik heb al 10 planten (2x Ornata, 2x Framberry en 6x Mara De Bois) in huis staan op hydro zodat ze kunnen wennen (tot ze naar buiten kunnen). De andere 10 planten (Gentoo) moeten nog binnenkomen in het tuincentrum.

Ik ben benieuwd naar de opbrengst. Als het tegenvalt dan is het volgend jaar terug volle grond.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 2 maart 2024 om 14:48.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2024, 08:10   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Als ge voor productie gaat, zal dat wel een schoon resultaat geven zeker toch het werk dat ge erin steekt.

ik heb ook wat van allerhande soorten staan, (Mara De Bois en nog wat andere rassen) maar die staan gewoon geplant onder wat bomen, als bodembedekker en af en toe als ik daar dan eens voorbij kom en er hangt een schoon bees aan, dan eet ik die zo van de struik op. Voor mij gaat het om het bloemeke dat daarop komt en het feit dat ge daar ook af en toe wat vrucht op hebt.

Mispels en Kweeperen waren er vorig jaar dan weer in overvloed, uitgedeeld voor confituur van te maken en ik krijg daar dan wat pottekes voor terug en dan zijn we ook weer content.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be