Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2013, 14:07   #41
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Quatch. Als men de achtergrondstraling van Ramsar als norm zou nemen is zelfs de verboden zone van Tjernobyl voor 90% bewoonbaar. En de resterende 10% is met een minimaal opruimbeleid ook te verminderen naar een zone van een paar km² rond de centrale zelf.
Hoeveel was de ontruimingsstraal rond Fukushima? Tsjernobyl?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 13:03   #42
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Quatch. Als men de achtergrondstraling van Ramsar als norm zou nemen is zelfs de verboden zone van Tjernobyl voor 90% bewoonbaar. En de resterende 10% is met een minimaal opruimbeleid ook te verminderen naar een zone van een paar km² rond de centrale zelf.
Ah, dus na dertig jaar kunnen we terug in bepaalde stukken van ons land gaan wonen, mét een verhoogd risico op kanker. Goed dat je hier zo lang over hebt nagedacht!
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 16:34   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ah, dus na dertig jaar kunnen we terug in bepaalde stukken van ons land gaan wonen, mét een verhoogd risico op kanker. Goed dat je hier zo lang over hebt nagedacht!
Fukushima is met moeite 2 jaar geleden.

Dus, de Iraanse regering laat mensen leven in een gebied dat U onleefbaar omschrijft, waar mensen als vliegen doodvallen aan kanker.

Ik hoef er niet lang over na te denken. Ik wil gerust voor U en andere kleine lichten zelf metingen gaan uitvoeren rond Fukushima en Tjernobyl alswel Ramsar, om dan hier de "echte "waardes te komen geven voor ieders om te geloven of niet.

Weet u wat, vergezel me in deze "suicide express" om zeker te wezen dat ik niet lieg.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 4 januari 2013 om 16:35.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 18:23   #44
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De evacuatie:

Er worden 155.000 mensen uit een 20 kilometer zone geevacueerd. De reactoren zijn oncontroleerbaar en naar later bekend wordt houdt de regering er zelfs rekening mee dat 20 miljoen mensen in Tokio (op 200 km afstand) ontruimd moet worden. Dat gebeurd niet en zelfs de stad Fukushima (300.000 inwoners op 60 km afstand) word niet ontruimd hoewel de straling hoger is dan in de geevacueerde gebieden rond Tsjernobyl: de normen voor de toegestane jaarlijkse hoeveelheid straling worden verhoogd.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 19:09   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Exact mijn punt. In Ramsar is de achtergrondstraling 250 millisievert/jaar, en daar wonen mensen het hele jaar door. In Fukushima stad komen ze nog niet eens aan 125 millisievert.
Wie is er nu verkeerd?
De Iraanse overheid, die mensen in een dodelijk radioactief vervuilde omgeving laten wonen.
Of de Japanse overheid die niet voorzichtig genoeg is?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 19:22   #46
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Exact mijn punt. In Ramsar is de achtergrondstraling 250 millisievert/jaar, en daar wonen mensen het hele jaar door. In Fukushima stad komen ze nog niet eens aan 125 millisievert.
Wie is er nu verkeerd?
De Iraanse overheid, die mensen in een dodelijk radioactief vervuilde omgeving laten wonen.
Of de Japanse overheid die niet voorzichtig genoeg is?
Wat was er gaande in Ramsar? Ik ben niet op de hoogte. Ook zou ik nooit richting Iran kijken voor vergelijkingen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 23:37   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ramsar is de stad met de hoogste achtergrondstraling. Daar is niks gaande, uitgezonderd een aantal bronnen die niet zouden misstaan in kuuroorden enzo.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 11:07   #48
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ramsar is de stad met de hoogste achtergrondstraling. Daar is niks gaande, uitgezonderd een aantal bronnen die niet zouden misstaan in kuuroorden enzo.
Ah OK

Ontruimen dan maar?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 11:12   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ah OK

Ontruimen dan maar?
Waarom? De levensverwachting in Ramsar ligt zelfs iets hoger dan het iraanse gemiddelde.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 11:31   #50
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom? De levensverwachting in Ramsar ligt zelfs iets hoger dan het iraanse gemiddelde.
En de kanker-incidentie?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 17:21   #51
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En de kanker-incidentie?
Minder hoog dan in Norilsk, of zelfs Antwerpen. Dit door de mindere industrialisatie en verkeerssituatie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 17:23   #52
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Minder hoog dan in Norilsk, of zelfs Antwerpen. Dit door de mindere industrialisatie en verkeerssituatie.
Toch zou ik graag cijfers of bronnen zien. Gezocht, maar niet gevonden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 20:22   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Toch zou ik graag cijfers of bronnen zien. Gezocht, maar niet gevonden.
Da's niet moeilijk. Hoeveel doktoraatsstudies kan U via google direct inkijken?

Maar weet u wat, ik zal Patrick VE een PM sturen. Het is zijn vakgebied.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 21:02   #54
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als er bij ons iets grondig verkeerd gaat, moet je België ontruimen
Belgie bestaat niet. Dus dat probleem stelt zich niet.


Nieuwe kerncentrales en wel nu!
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 23:08   #55
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De evacuatie:

Er worden 155.000 mensen uit een 20 kilometer zone geevacueerd. De reactoren zijn oncontroleerbaar en naar later bekend wordt houdt de regering er zelfs rekening mee dat 20 miljoen mensen in Tokio (op 200 km afstand) ontruimd moet worden. Dat gebeurd niet en zelfs de stad Fukushima (300.000 inwoners op 60 km afstand) word niet ontruimd hoewel de straling hoger is dan in de geevacueerde gebieden rond Tsjernobyl: de normen voor de toegestane jaarlijkse hoeveelheid straling worden verhoogd.
Je moet een onderscheid maken tussen de gewone stralingsnormen die berekend zijn op een levenslange blootstelling, en de stralingsnormen die gelden bij incidenten van korte duur. De tijdelijke verhoging van de stralingsnorm is de normale procedure bij nucleaire incidenten vastgelegd door de internationale autoriteiten.
in Fukushima is de geaccumuleerde dosis voor de bevolking nooit hoog genoeg geweest om zelfs maar te denken aan evacuatie.
Nog veel minder in Tokyo natuurlijk, maar populistische politiekers die van de situatie misbruik maken vind je nu eenmaal overal.
In een aantal gemeenten ten noordoosten van Daiichi bestond het risico op overschrijding van de geaccumuleerde dosis wel en werd er na enkele maanden een bijkomende ontruiming aanbevolen voor kinderen en zwangere vrouwen. De eerste ontruimingen gebeurden overigens niet op basis van de dosis, maar op de acuutheid van het gevaar ingeval van een escalatie van het incident. Dat zijn dus andere criteria dan die van de latere ontruimingen.
Er is in Fukushima nooit iets gebeurd dat in zou gaan tegen internationaal vastgelegde procedures voor ontruiming.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 11:46   #56
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Tepco krijgt 5 miljard € overheidssteun

Citaat:
Vandaag.be
Tepco, de eigenaar van de door een tsunami verwoeste kerncentrale in Fukushima, heeft groen licht gekregen voor een nieuw steunpakket van de Japanse overheid. Dat maakte het bedrijf maandag bekend. De uitbater ontvangt 697 miljard yen (ruim 5,5 miljard euro), waarmee het totaal aan steunmaatregelen steeg tot 3,24 biljoen yen (25,6 miljard euro).

De aanvraag voor het extra bedrag was nodig omdat een wijziging in de regels voor schadevergoedingen ervoor zorgde dat Tepco meer geld moest uitkeren aan de getroffenen van de ramp. In totaal zouden zo'n 160.000 mensen ernstige hinder van de nucleaire ramp hebben ondervonden.

In de eerste drie kwartalen van het gebroken boekjaar bleek dat de energieleverancier een verlies van 2,22 miljard yen (17,5 miljoen euro) heeft geleden. Het bedrijf verdrievoudigde de verwachting voor het hele fiscale jaar naar een verlies van 120 miljard yen (948 miljoen euro).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2013, 11:58   #57
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ramsar is de stad met de hoogste achtergrondstraling. Daar is niks gaande, uitgezonderd een aantal bronnen die niet zouden misstaan in kuuroorden enzo.
Ramsar is een kuuroord als ik mij niet vergis.
Het water in de meeste Europese kuuroorden is overigens ook radioactief, wat eigenlijk helemaal niet verbaasd als je iets van geologie weet.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2013, 02:54   #58
Fransg
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 september 2012
Berichten: 82
Standaard

Global report on Fukushima nuclear accident details health risks

28 FEBRUARY 2013 | GENEVA - A comprehensive assessment by international experts on the health risks associated with the Fukushima Daiichi nuclear power plant (NPP) disaster in Japan has concluded that, for the general population inside and outside of Japan, the predicted risks are low and no observable increases in cancer rates above baseline rates are anticipated.

The WHO report ‘Health Risk Assessment from the nuclear accident after the 2011 Great East Japan Earthquake and Tsunami based on preliminary dose estimation’ noted, however, that the estimated risk for specific cancers in certain subsets of the population in Fukushima Prefecture has increased and, as such, it calls for long term continued monitoring and health screening for those people.
.....
“The primary concern identified in this report is related to specific cancer risks linked to particular locations and demographic factors,” says Dr Maria Neira, WHO Director for Public Health and Environment. “A breakdown of data, based on age, gender and proximity to the nuclear plant, does show a higher cancer risk for those located in the most contaminated parts. Outside these parts - even in locations inside Fukushima Prefecture - no observable increases in cancer incidence are expected.

In terms of specific cancers, for people in the most contaminated location, the estimated increased risks over what would normally be expected are:

all solid cancers - around 4% in females exposed as infants;
breast cancer - around 6% in females exposed as infants;
leukaemia - around 7% in males exposed as infants;
thyroid cancer - up to 70% in females exposed as infants (the normally expected risk of thyroid cancer in females over lifetime is 0.75% and the additional lifetime risk assessed for females exposed as infants in the most affected location is 0.50%).[/color]



Ik denk dat we moeten concluderen na 50 jaar kernenergie en na al die kernrampen dat radioactiviteit (onder een bepaald niveau) helemaal niet zo gevaarlijk als men continue vertelt in de media. Je zou zeggen, bijna zo gevaarlijk als de UV stralen van de zon. Je hebt ook veel meer kans op huidkanker als je teveel in de zon hebt gelegen.
De sanering van de 4 reactors in Fukushima is een financiële zware dobber voor Japan. Maar is dit nu de tweede grote milieuramp na Tchernobyl? Ik vraag het me meer en meer af.

Laatst gewijzigd door Fransg : 1 maart 2013 om 03:13.
Fransg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2013, 06:58   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fransg Bekijk bericht
Ik denk dat we moeten concluderen na 50 jaar kernenergie en na al die kernrampen dat radioactiviteit (onder een bepaald niveau) helemaal niet zo gevaarlijk als men continue vertelt in de media. Je zou zeggen, bijna zo gevaarlijk als de UV stralen van de zon. Je hebt ook veel meer kans op huidkanker als je teveel in de zon hebt gelegen.
De sanering van de 4 reactors in Fukushima is een financiële zware dobber voor Japan. Maar is dit nu de tweede grote milieuramp na Tchernobyl? Ik vraag het me meer en meer af.
Ik ben geboren in 1972, een paar jaar na het stoppen van bovengrondse kernproeven, en een jaar waarin de achtergrondstraling in België een stuk hoger lag dan de piekmomenten van Tjernobyl. Toch ontbreken me tentakels, en heb ik geen 3 of meer ogen. Ook kan ik tegen een levensverwachting aankijken die minstens 10 jaar hoger ligt dan de levensverwachting van de mensen van voor het "atoomtijdperk".

Mijn neefjes en nichtjes, allemaal geboren een pak na Tjernobyl, zijn stuk voor stuk mensjes zonder misvormingen of abnormaliteiten.

Dus uw vraag " hoe erg is een kernramp nu eigenlijk?". Awel, ik geef gewoonlijk Bhopal als chemische tegenhanger van een kernramp. Maar Seveso, Lekkerkerk en het Love Canal mogen ook meetellen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2013, 07:07   #60
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fransg Bekijk bericht
thyroid cancer - up to 70% in females exposed as infants (the normally expected risk of thyroid cancer in females over lifetime is 0.75% and the additional lifetime risk assessed for females exposed as infants in the most affected location is 0.50%).
Schildklierkanker is ook goed te genezen als je er op tijd bij bent. Japan heeft een goed gezondheidssysteem, dus ik neem aan dat de sterfte door kanker wel eens juist lager zou kunnen zijn bij de betroffen groepen, juist omdat men het risiko kent, en men er dus meer aandacht aan kan besteden.
Iets vergelijkbaars heeft men vastgesteld bij Chernobyl. Er zijn daar ook veel meer gevallen van schildklierkanker bij kinderen vastgesteld, zo'n 6000 in totaal tot nu toe. Maar slechts een handvol kinderen is er ook aan overleden.
Je kan meer hier lezen:
http://www.unscear.org/unscear/en/chernobyl.html
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be