Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Hebben wij nood aan een Europese Islam ?
1. Ja. 6 13,95%
2. Neen. 30 69,77%
3. Geen mening. 3 6,98%
4. CD&V en liberalis spreken niet in mijn naam. 8 18,60%
5. Prins Laurent for president. 3 6,98%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 november 2015, 22:32   #81
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Hoezo gaat dat in tegen de wetenschap?
Het gaat altijd samen met bijvoorbeeld het ontkennen van de evolutietheorie. Nu zijn er wel quasi intellectuele christenen, moslims die dat niet doen, maar zij weten stiekem dat ze tegen hun religie ingaan.

De bijbel, koran is relatief duidelijk over het ontstaan van alles.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:36   #82
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Welke autoriteit? Bepaalde waardes, ja. En waar komen die waardes van?

Koppel god/goden eens even los van religiën die beweren de absolute waarheid te verkondigen, en aan je deur staan om je te bekeren.
Goden zijn entiteiten die heilig, gezegend, onsterfelijk zijn, en die groter dan mensen zijn en via interactie met hen, hen iets bijbrengen.
1: Veel westerse waardes komen uit het christendom, maar dat wil in mijn optiek nog niet per definitie zeggen dat er een opleving moet komen van het christendom.

Of anders: de waardes zijn welkom, maar het dogmatische en geloof in God moet lekker wegblijven.

2: Jij mag dat geloven, ik mag dat debiel vinden.

Maar discussiëren over het bestaan van God vind ik nog veel debieler.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:37   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Welke autoriteit? Bepaalde waardes, ja. En waar komen die waardes van?
Natuurrecht.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:38   #84
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wij hebben nood aan een heropleving van respect voor autoriteit en bepaalde waardes. Niet aan het geloof in een of andere God (wat behoorlijk debiel is).
Vwala

Heel dene boecht over de figuurkes g j & m of hoe ze ook mogen noemen ,
incluis de waardeloze schone schijntheater , waar geen mens iets aan heeft ,
als men die troep weglaat , zal het alvast wat properder & dus beter worden !!!!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)


Laatst gewijzigd door cookie monster : 24 november 2015 om 22:42.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:38   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: Veel westerse waardes komen uit het christendom, maar dat wil in mijn optiek nog niet per definitie zeggen dat er een opleving moet komen van het christendom.
Ik denk dat je veel van die waardes eerder kan situeren in de Griekse antieke beschaving.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:40   #86
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Het gaat altijd samen met bijvoorbeeld het ontkennen van de evolutietheorie. Nu zijn er wel quasi intellectuele christenen, moslims die dat niet doen, maar zij weten stiekem dat ze tegen hun religie ingaan.

De bijbel, koran is relatief duidelijk over het ontstaan van alles.
Ja, dat is ook het probleem met abrahamistisch monotheïsme. Of alleszins hun volgelingen. Die zijn met veel, maar dat zijn niet alle religiën. En zeker niet de oudsten.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:42   #87
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ja, dat is ook het probleem met abrahamistisch monotheïsme. Of alleszins hun volgelingen. Die zijn met veel, maar dat zijn niet alle religiën. En zeker niet de oudsten.
Noem dan eens religiën waarbij dat niet zo is?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:43   #88
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat je veel van die waardes eerder kan situeren in de Griekse antieke beschaving.
Dat denk ik ook ja. Ook niet toevallig dat het N.T. in het Grieks geschreven is.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:45   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Religie gaat vrijwel altijd samen met het geloof in een God, wat per definitie ingaat tegen de wetenschap.
Dan zult u moeten aantonen dat godsdienst en wetenschap op hetzelfde terrein zitten en met dezelfde criteria afgetoetst kunnen worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:46   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: Veel westerse waardes komen uit het christendom, maar dat wil in mijn optiek nog niet per definitie zeggen dat er een opleving moet komen van het christendom.

Of anders: de waardes zijn welkom, maar het dogmatische en geloof in God moet lekker wegblijven.
Moet? Ik dacht dat een van de pijlers van het Westen juist die vrijheid was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:47   #91
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

@ Jan, ik ga niet met je discussiëren.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:51   #92
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: Veel westerse waardes komen uit het christendom, maar dat wil in mijn optiek nog niet per definitie zeggen dat er een opleving moet komen van het christendom.
Neen, dat moet voor mij ook niet. Ik heb me aangetrokken gevoeld tot het ritualisme van het christendom maar daaruit groeide (althans bij mij) uiteindelijk geen orthodoxie en dogma, hoewel ik het geprobeerd heb.
Daarboven komen die waardes die ons, of mij althans, heel oneigen zijn, mogelijk omdat het om een "jonge" en geïmporteerde religie gaat, zoals schuld, onderwerping, etc. Vee van die waardes hebben wel hun nadruk op onze samenleving gelaten, jammer genoeg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Of anders: de waardes zijn welkom, maar het dogmatische en geloof in God moet lekker wegblijven.
2: Jij mag dat geloven, ik mag dat debiel vinden.
Maar discussiëren over het bestaan van God vind ik nog veel debieler.
Dogma is een opnieuw iets wat abrahamistisch monotheïsme kenmerkt. Er zijn religiën die daar geen nadruk op leggen of het zelfs afzweren. Heb je ooit verhalen gelezen van Kelten die roepend of tierend het woord van Cerrunos gingen verkondigen in Rome? Natuurlijk niet, want dat bestond ook niet.

Maar ik denk dat wij het niet zo oneens zijn, je moet gewoon het godsbeeld dat je kent even opnieuw onderzoeken vanaf 0.

Goden zijn entiteiten die heilig, gezegend, onsterfelijk zijn, en die groter dan mensen zijn en via interactie met hen, hen iets bijbrengen. Entiteiten zijn niet noodzakelijk fysiek, en kunnen zowel concreet als abstract zijn. Wat zijn dan die entiteiten die groter dan ons zijn en wat brengen ze ons bij? Volgens mij zijn dat die waardes waar jij het over hebt. Dingen die zo eigen zijn aan onze beschaving/cultuur/volkeren, die generaties en individuen overstijgen. Je kan dat veel namen of invullingen geven: goden, archetypes, deugden, ... En dat, plus de verbondenheid van rituelen, is de kern van religie, voor het gecorrupteerd werd tot wat het nu voor velen is.
Dus, de goden leven en ze kijken toe. Ze zijn niet los te koppelen van die waardes, want ze belichamen die. Dat deden ze voor onze voorouders, doorheen dewelke hun generaties deze gevormd zijn, en zelfs al zijn wij hun namen vergeten, ze zijn nog steeds belangrijk voor ons.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:52   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wij hebben nood aan een heropleving van respect voor autoriteit en bepaalde waardes. Niet aan het geloof in een of andere God (wat behoorlijk debiel is).
Om welke reden zou men respect moeten hebben voor een bepaalde autoriteit? Op welke morele grond is die autoriteit dan gegrond?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:53   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dogma is een opnieuw iets wat abrahamistisch monotheïsme kenmerkt. Er zijn religiën die daar geen nadruk op leggen of het zelfs afzweren. Heb je ooit verhalen gelezen van Kelten die roepend of tierend het woord van Cerrunos gingen verkondigen in Rome? Natuurlijk niet, want dat bestond ook niet.
De apostelen riepen noch tierden toen ze evangelie verkondigden in Rome of in Athene, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:54   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Goden zijn entiteiten die heilig, gezegend, onsterfelijk zijn, en die groter dan mensen zijn en via interactie met hen, hen iets bijbrengen. Entiteiten zijn niet noodzakelijk fysiek, en kunnen zowel concreet als abstract zijn. Wat zijn dan die entiteiten die groter dan ons zijn en wat brengen ze ons bij? Volgens mij zijn dat die waardes waar jij het over hebt. Dingen die zo eigen zijn aan onze beschaving/cultuur/volkeren, die generaties en individuen overstijgen. Je kan dat veel namen of invullingen geven: goden, archetypes, deugden, ... En dat, plus de verbondenheid van rituelen, is de kern van religie, voor het gecorrupteerd werd tot wat het nu voor velen is.
Dus, de goden leven en ze kijken toe. Ze zijn niet los te koppelen van die waardes, want ze belichamen die. Dat deden ze voor onze voorouders, doorheen dewelke hun generaties deze gevormd zijn, en zelfs al zijn wij hun namen vergeten, ze zijn nog steeds belangrijk voor ons.
Leuk gekronkel van het nieuwheidendom, maar verder dan dit inhoudloos woordenspel gaat het echt niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:57   #96
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Neen, dat moet voor mij ook niet. Ik heb me aangetrokken gevoeld tot het ritualisme van het christendom maar daaruit groeide (althans bij mij) uiteindelijk geen orthodoxie en dogma, hoewel ik het geprobeerd heb.
Daarboven komen die waardes die ons, of mij althans, heel oneigen zijn, mogelijk omdat het om een "jonge" en geïmporteerde religie gaat, zoals schuld, onderwerping, etc. Vee van die waardes hebben wel hun nadruk op onze samenleving gelaten, jammer genoeg.

Dogma is een opnieuw iets wat abrahamistisch monotheïsme kenmerkt. Er zijn religiën die daar geen nadruk op leggen of het zelfs afzweren. Heb je ooit verhalen gelezen van Kelten die roepend of tierend het woord van Cerrunos gingen verkondigen in Rome? Natuurlijk niet, want dat bestond ook niet.

Maar ik denk dat wij het niet zo oneens zijn, je moet gewoon het godsbeeld dat je kent even opnieuw onderzoeken vanaf 0.

Goden zijn entiteiten die heilig, gezegend, onsterfelijk zijn, en die groter dan mensen zijn en via interactie met hen, hen iets bijbrengen. Entiteiten zijn niet noodzakelijk fysiek, en kunnen zowel concreet als abstract zijn. Wat zijn dan die entiteiten die groter dan ons zijn en wat brengen ze ons bij? Volgens mij zijn dat die waardes waar jij het over hebt. Dingen die zo eigen zijn aan onze beschaving/cultuur/volkeren, die generaties en individuen overstijgen. Je kan dat veel namen of invullingen geven: goden, archetypes, deugden, ... En dat, plus de verbondenheid van rituelen, is de kern van religie, voor het gecorrupteerd werd tot wat het nu voor velen is.
Dus, de goden leven en ze kijken toe. Ze zijn niet los te koppelen van die waardes, want ze belichamen die. Dat deden ze voor onze voorouders, doorheen dewelke hun generaties deze gevormd zijn, en zelfs al zijn wij hun namen vergeten, ze zijn nog steeds belangrijk voor ons.
Ik kan mij over het algemeen best vinden in je post, maar dat dikgedrukte snap ik echt niet. Hoe kun je dat wat groter is dan de mens definiëren? hoe weet jij nu dat "god" onsterfelijk is bijvoorbeeld?

Als je denkt dat er zoiets als "god" bestaat, dan is volgens mij de meest rationele beschrijving: "ik weet niet wat god is, maar ik geloof erin". Geloof hoeft immers niet rationeel te zijn, maar wanneer je God gaat beschrijven dan zal je toch met valide argumenten moeten komen en logische doortrekkingen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 22:57   #97
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
@ Jan, ik ga niet met je discussiëren.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 23:02   #98
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Noem dan eens religiën waarbij dat niet zo is?
Asatru, Druïdisme, Wicca, Zoroasterisme, Jainisme, Baha'i, ...

Feitelijk geloven ook veel christenen in evolutie he, die Genesis zien als metafoor. Ze hebben wel over het algemeen moeite als je de hele bijbel gelijkstelt aan eender welke andere mythologie.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 23:02   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Als je denkt dat er zoiets als "god" bestaat, dan is volgens mij de meest rationele beschrijving: "ik weet niet wat god is, maar ik geloof erin". Geloof hoeft immers niet rationeel te zijn, maar wanneer je God gaat beschrijven dan zal je toch met valide argumenten moeten komen en logische doortrekkingen.
Wat zijn dan eigenlijk "valide" argumenten als je het geloof ter sprake brengt en tot een Godsbeschrijving wilt komen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2015, 23:03   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Asatru, Druïdisme, Wicca, ...
Recent in elkaar geflanste levensbeschouwingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be