Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juli 2003, 19:44   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser in een andere thread
PS Ik vind het fijn dat u 'zwarte' schreef ipv 'neger'.
Kan er me iemand uitleggen waarom het gebruik van het Nederlandse woord "neger" om iemand aan te duiden die een donkerbruin tot zwarte huidskleur heeft zo verkeerd zou zijn?

Ik vermoed dat men hier klakkeloos het Amerikaans overzet, die het woord negro om een of andere reden uit hun taalgebruik geband hebben en vervangen door "black".

Waarom moet de Nederlandse taal dit dan zomaar volgen?

Spreken we hier ook over "het kaukasische type?" om onze huidskleur aan te duiden? of wordt het woord "witte" (cfr. "whites") hier ook als politiek volkomen correct ingevoerd in plaats van het gewoon juiste nederlands: "blanke"?

Zullen we het in de toekomst over de "roden" hebben als we "indianen" bedoelen?

Gaan we eten uithalen bij die "gele" van op de hoek? Of mogen we misschien liefst nog wel "bij de chinees" blijven zeggen?

Voor wanneer gaan we "marokkaan", "turk" of "allochtoon" vervangen door het zeer politiek correcte "lichtbruine, bruine"?

Waarom is het niet meer correct om Eskimo te zeggen als men een bewoner uit de Noordelijke poolgebieden bedoelt? Omdat zij zichzelf "inuit" noemen? "mensen" dus, nou dat geeft me te weinig specificatie. Als ik "mensen zeg, bedoel ik gewoon "mensen", geen eskimo's.

WIJ mochten het woord "kaffer" ook al niet meer gebruiken, al gebruiken de mohamedanen datzelfde woord nog steeds. Ook hier in dit land: om niet-gelovigen aan te duiden. Maar WIJZELF? nee hoor, wij zijn racisten als we het woord "kaffer" gebruiken.

We mogen zelfs het nederlandse woord "mohamedaan" of "muzelman" niet gebruiken! Waarom ? Waarom moeten wij in onze Nederlandse taal nu persé het arabische woord overnemen? Iedereen weet toch wel wat bedoeld wordt als men het over een mohamedaan of een muzelman heeft?

Kortom, waarom moet het NEDERLANDS worden aangepast omdat gebruikers van ANDERE talen vinden dat we verkeerde uitdrukkingen gebruiken? Op straffe van als "racist" gebrandmerkt te worden?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:22   #2
Ali
Schepen
 
Ali's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 430
Standaard

er zijn nog mensen als jij die moeite hebben met het idee dat de eigen taal geen constante is , taal is iets dat altijd beter en verbetert moet worden ,
ik kan het begrijpen dat een beperkte ziel zoals jij daar een drama van maakt
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 21:59   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Is het een verbetering?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 22:04   #4
Ali
Schepen
 
Ali's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Is het een verbetering?
jij denkt natuurlijk van niet omdat je bij dezelfde groep hoort al Circe.
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 22:05   #5
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Is het een verbetering?
jij denkt natuurlijk van niet omdat je bij dezelfde groep hoort al Circe.
Ah, vind jij het beperken van een taal goed?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 23:51   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

het gaat hem helemaal niet over beperken van taal.

Het gaat hem over het feit dat 'sommige' mensen denken dat 'sommige' andere mensen een andere taal of woord moeten gebruiken net omdat de eerste groep niet begrijpt wat het originele woord betekent.

In mijn gevoel is iemand als "zwarte" betitelen veel negatiever dan iemand als neger beschrijven.

"ik ga om chop soy bij de gele" klinkt me veel denigrerender dan "ik ga om chop soy bij de chinees"

En als Ali liever als "bruine" betiteld wil worden..... ik dacht dat er al een "bruine" partij bestond?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 23:59   #7
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

De enige reden waarom metser liever had dat iemand zwarte ipv neger gebruikte, is omdat neger een scheldwoord is. Het goede woord is Afrikaan.

Natuurlijk is gele denigrerender dan Chinees. Maar toch hebben we liever dat er gele gezegd wordt ipv spleetoog.

Noem ze gewoon bij hun afkomst, niet bij hun kleur of scheldwoord.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 01:26   #8
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Ik denk dat neger misschien te fel op nigger lijkt.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 01:32   #9
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
De enige reden waarom metser liever had dat iemand zwarte ipv neger gebruikte, is omdat neger een scheldwoord is. Het goede woord is Afrikaan.
Ah, leuk om weten dat alle zwarten uit Afrika komen
Voor zover ik weet, spreekt men trouwens over het rode, zwarte, gele, .....ras, dus het meest voor de hand liggende zou zijn dat men mensen die tot zo een welbepaald ras behoren ook als dusdanig aanduid in plaats van met een andere term.
Anderzijds is het natuurlijk compleet ridicuul dat bepaalde mensen er een probleem van maken dat het woord neger gebruikt wordt, daar dit woord simpelweg afgeleid is van het Latijnse woord 'niger' wat zoveel wil zeggen als zwart.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 11:48   #10
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
De enige reden waarom metser liever had dat iemand zwarte ipv neger gebruikte, is omdat neger een scheldwoord is. Het goede woord is Afrikaan.

Natuurlijk is gele denigrerender dan Chinees. Maar toch hebben we liever dat er gele gezegd wordt ipv spleetoog.

Noem ze gewoon bij hun afkomst, niet bij hun kleur of scheldwoord.
Neger is geen scheldwoord !!
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 11:56   #11
parcival
Burger
 
parcival's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2003
Berichten: 116
Standaard

Zwarte is een scheldwoord en betekend nazi collaborateur.
parcival is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 12:10   #12
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

En de Marokkanen noemen we in het vervolg "chocomelkskes".
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 12:36   #13
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcival
Zwarte is een scheldwoord en betekend nazi collaborateur.
Vanaf nu moet je zeggen:
- De Volksunie is ontstaan door de inzet van de Afrikanen en hun kinderen!
- In het Vlaams Blok en de N-VA zitten veel afstammelingen van Afrikanen!
- Hij heeft dat huis gekocht met Afrikaans geld dat hij Kaukasisch heeft laten wassen.
- Tijdens de oorlog zagen de mensen Afrikaanse sneeuw.
- Het werd mij Afrikaans om de ogen.
- We hebben al enkele Afrikaanse zondagen meegemaakt!
- Na hun pensionering vallen sommigen in een Afrikaans gat.
- Hij werd gebeten door een Afrikaanse weduwe.
- In den tijd werd de Kempen onveilig gemaakt door de man met de Afrikaanse anorak!
- De schouwveger zag er zo Afrikaans als roet uit (in het politiekcorrect Oostvlaams: "zo Afrikaans als moorkes kloten")
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 12:41   #14
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcival
Zwarte is een scheldwoord en betekend nazi collaborateur.
dat bedoel ik net.

ik heb er een hekel aan dat een deel PC fanaten, niet gehinderd door enige kennis van de nederlandse taal, hier zomaar de "wet" beginnen voorschrijven.

Het amerikaanse woord "nigger" zou ik eerder vergelijken met "nikker", een woord dat we - wegens negatieve bijklank - al lang niet meer gebruiken.

Maar welke kwibus er ineens op gekomen is om het woord "neger" te laten vervangen door "zwarte" blijft me een raadsel.
Inderdaad: "neger" is geen scheldwoord en "zwarte" is een nazi-collaborateur.


het kleinste kind voelt met zijn natte vinger aan dat "gele" in het nederlands denigrerend taalgebruik is.

Het is dus niet omdat de pc's in de joenaited steets ineens "black" en "native american" en "inuit" willen gebruiken in HUN taal, dat wij ONZE taal daarom maar klakkeloos moeten gaan aanpassen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 16:12   #15
Pat
Parlementslid
 
Pat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
Standaard

Deze hele discussie draait eigenlijk rond één thema namelijk: sensuur.
Het politiek correcte dictaat volgt trouwens een logica die er geen is.

Veel hangt af van de manier waarop u iets zegt, de context en de ondertoon: ik kan het woord zwarte of neger op een manier gebruiken die zeer denigrerend klinkt. Ook kan ik diezelfde woorden gebruiken op een manier die helemaal niet denigrerend is.

Het woord 'eskimo' zou dan weer politiek correct zijn. Ook hier is de logica zoek want eigenlijk is het woord 'eskimo' is een spotnaam dat gebruikt wordt tegen die bevolkingsgroep. Eskimo betekent namelijk 'rauwe vleeseters'. Inuit is dan weer de naam die ze zichzelf geven.

Het woord neger zou dan volgens de sensuur masturbanten teveel doen denken aan het woord 'nigger'. Een woord dat trouwens door de desbetreffende gemeenschap zelf gebruikt wordt als 'eretitel'.

Maar het kan erger: In Nederland is zelfs zwarte piet, de knecht van Sinterklaas, politiek incorrect. Er gaan zelfs stemmen op om gele, rode, groene en paarse pieten te introduceren.

In Amerika is het in puriteinse kringen politiek correct om het woord dinausariër te sensureren in schoolboeken: Het doet immers teveel denken aan de evolutieleer.
__________________
http://faithfreedom.org
Pat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2003, 19:25   #16
skye
Gouverneur
 
skye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcival
Zwarte is een scheldwoord en betekend nazi collaborateur.
Maar welke kwibus er ineens op gekomen is om het woord "neger" te laten vervangen door "zwarte" blijft me een raadsel.
Inderdaad: "neger" is geen scheldwoord en "zwarte" is een nazi-collaborateur.
Neger (niggers) en zwarte (blacks) zijn feitelijk niet honderd percent hetzelfde. Negers duiden mensen aan die 100 percent neger zijn. Zwarten zijn mensen die zowel blanke als negroide genen hebben.

In bv Zuid-Afrika zijn de zwarten bij de grootste racisten. Negers zijn voor hun beesten. Natuurlijk is het voor hun dus een enorme belediging om "niggers" genoemd te worden.
__________________
Live free or die.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be