Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2008, 08:42   #61
Blauwzwart
Burgemeester
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 500
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Mja, ik kan mij voorstellen dat de VLD en de LDD dan ook wel een middelpunt vinden. En dan zwijgen we nog van andere tegenstellingen zoals:

N-VA: een solide, inhoudelijke partij met duidelijke ideologie
LDD: een allegaartje en een eerder populistische partij met een onduidelijke koers

N-VA: Eerder conservatief en sterk gericht op de gemeenschap
LDD: Eerder progressief en sterk gericht op het individu

Nee, sorry, ik zie het écht niet. Zo'n partij gaat volgens mij roemloos ten onder aan intern gekrakeel. De overlevingskansen van elk afzonderlijk zijn wellicht ook groot genoeg nu het Vlaams Belang aan het doodbloeden is.
Kartels zijn kiesverenigingen, een maskeren van de eigen ideologische twijfels en een teken van gebrek aan zelfvertrouwen. Een Vlaams Belang dat zichzelf blijft en anders dan de anderen, kan met de kracht van de overtuiging ook de verkiezingen van 2009 winnen.

Het congres "Ondernemend Vlaanderen" was een duidelijk ideologisch statement, maar mag eens verder uitgewerkt worden. Dit is nodig om jonge mensen aan te trekken en daarmee bedoel ik geen subculturen als skinheads of gabbers van 16 jaar, maar twintigers, dertigers, veertigers, doorsnee Vlamingen, voltijds werkende belastingsbetalers met een gezin en een gezonde interesse in politiek. De ruggengraat van het welvarend Vlaanderen zeg maar. Ik zie niet in waarom het Vlaams Belang die niet voor zich kan winnen of zou moeten verliezen aan N-VA of LDD. Het is een uitdaging, maar zeker een haalbare. Dat lijkt me de grootste uitdaging voor de nieuwe partijvoorzitter en hij heeft er ook het profiel voor.
__________________
Brugge
Blauwzwart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 09:02   #62
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
en zonder NVA was CD&V niet de grootste! En levert dus niet de eerste minister.
Zonder twijfel is NVA in het kartel en door de onderhandelingen merkrlijk sterker geworden.
De uitnodiging van JMDD geeft NVA in het kartel meer gewicht vermits er een deur open staat zonder drempelgevaar.
Vergeet ook niet dat de CD&V-jongeren de kiesbeloften niet vergeten zijn;
En dan is er natuurlijk nog altijd het VB als grote stok achter de deur.
U vergist zich. Het kartel is vooral groot geworden door de nieuwkomer Leterme, door 'Verhofstadt en paarse moeheid' van de kiezer en voor een klein deel door de NVA dat toen niets en niemandal voorstelde.

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2008 om 09:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 09:08   #63
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U vergist zich. Het kartel is vooral groot geworden door de nieuwkomer Leterme, door 'Verhofstadt moeheid' van de kiezer en voor een zeer klein deel door het NVA dat toen niets en niemandal voorstelde.
Kan je dat zomaar beweren??

Het stemmenaantal voor Cdv en Nva tijdens de laatste verkiezingen zijn redelijk goed gekend.(met een foutmarge)
Hoeveel bedragen zij?

Volgens mij kan niemand weten wat het resultaat voor beide partijen zou geweest zijn zonder dat ze in kartel waren gegaan.

Laatst gewijzigd door Don Quichote : 9 maart 2008 om 09:09.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 09:24   #64
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U vergist zich. Het kartel is vooral groot geworden door de nieuwkomer Leterme, door 'Verhofstadt en paarse moeheid' van de kiezer en voor een klein deel door de NVA dat toen niets en niemandal voorstelde.
Waarom zou een grote partij een kartel sluiten met een kleine partij 'die niets en niemendal' voorstelt, maar toch voor veel moeilijkheden zorgt vermits ze veeleisend is ivm Vlaamse eisen.
CD&V-NVA heeft zich voor de verkiezingen zeer duidelijk opgesteld pro meer Vlaamse autonomie.
Was dat ook geen reden voor het succes?
De roep naar Vlaamse autonomie is tegenwoordig in opgang zoals ook blijkt uit het succes van de (eerder linkse) Gravensteengroep met reeds meer dan 8000 ondertekenaars.
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 09:30   #65
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat bindt de LDD eigenlijk qua inhoud?
Dat iemand met een avatar van de levend geworden inhoudsloosheid zoiets probeert te insinueren, lijkt me normaal.

Helaas kunnen de lieve kijkertjes tegenwoordig lezen: http://www2.lijstdedecker.be/docs/PROGRAMMA.PDF.

Lees het eens. Ik vond het alvast het beste partijprogramma dat ik las sinds de jaren '70. Lijkt wat op de burgermanifesten, in geactualiseerde vorm.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 9 maart 2008 om 09:31.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 09:55   #66
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Waarom zou een grote partij een kartel sluiten met een kleine partij 'die niets en niemendal' voorstelt, maar toch voor veel moeilijkheden zorgt vermits ze veeleisend is ivm Vlaamse eisen.
CD&V-NVA heeft zich voor de verkiezingen zeer duidelijk opgesteld pro meer Vlaamse autonomie.
Was dat ook geen reden voor het succes?
De roep naar Vlaamse autonomie is tegenwoordig in opgang zoals ook blijkt uit het succes van de (eerder linkse) Gravensteengroep met reeds meer dan 8000 ondertekenaars.
Om de versnippering van stemmen tegen te gaan. En om het aantal zetels als gevolg hiervan te verhogen. Dus om dezelfde redenen als de SPa de formatie Spirit meenam en de VLD de minuscule Vivant.

Maar bij de CD&V-NVA kwam er nog een derde reden bij. Proberen stemmen te onttrekken aan het VB. En dat is gedeeltelijk mislukt. LDD snoepte die voor een groot stuk weg.

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2008 om 10:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 10:57   #67
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Om de versnippering van stemmen tegen te gaan. En om het aantal zetels als gevolg hiervan te verhogen. Dus om dezelfde redenen als de SPa de formatie Spirit meenam en de VLD de minuscule Vivant.

Maar bij de CD&V-NVA kwam er nog een derde reden bij. Proberen stemmen te onttrekken aan het VB. En dat is gedeeltelijk mislukt. LDD snoepte die voor een groot stuk weg.
Met niets en niemendal zetels verhogen en stemmen onttrekken aan VB. En dan nog met een moeilijke klant opgezadeld zitten.
Voorwaar slechte strategen!
__________________
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 11:09   #68
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Met niets en niemendal zetels verhogen en stemmen onttrekken aan VB. En dan nog met een moeilijke klant opgezadeld zitten.
Voorwaar slechte strategen!
Met niets en niemendal bedoel ik dat de NVA hoogstens 2 verkozenen had en totaal onbekend. Dat bedoel ik met niets en niemendal.

Laatst gewijzigd door system : 9 maart 2008 om 11:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2008, 11:35   #69
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Laat NVA en LDD maar eens plat op de buik gaan,niet veel mensen zouden hier rouwig om zijn
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be