Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2017, 14:52   #40501
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Wat ik zou willen herzien als ik het voor het zeggen had, is de herinvoering van Waterloodag als (nationale) feestdag.


Dan zou u toch niet hebben kunnen rekenen op instemming van de Vlaamse taalminnaars zoals Snellaert, De Laet en J.F.Willems.


De Vlaamse taalminnaars en de viering van Waterloo.

Na de opstand van 1830 werkt JF Willems vrij vroeg mee met de Belgische regering. " Vooral van Willems is dan ook bekend dat hij zeer snel een pro-Belgische houding gaat aannemen. Hij legt zich vlug neer bij de scheiding en sluit zich aan bij pro-Belgische Vlaamsgezinde groepen" (1). Weinige taalminnaars gaan trouwens deel uitmaken van de Orangistische beweging na 1830. Aan hevige anti-Belgische aanvallen op de Belgische regering doen zij niet mee. Meer nog: "ze gaan de patriottische toer op, en sommigen bewieroken zelfs de monarchie en de Belgische revolutie." (1) . De Orangisten hebben dan ook niet veel op met die Vlaamse ‘taalminnaars .

En omgekeerd is dat maar evenzeer het geval:”Het overwegend Franstalig karakter van de (Orangistische) beweging stoot hen (de taalminnaars) af en ook de antiklerikale hoofdstroom van het Orangisme vormt een hinderpaal om samen te werken met katholieke Vlaamsgezinden. Orangistische uitingen discrediteren de Vlaamse Beweging en voor zover ze nog aanwezig zijn, moeten ze weg worden gemoffeld.”(1)

De teneur van de Vlaamse taalminnaars blijkt duidelijk uit hun correspondentie.
“In de briefwisseling tussen Snellaert en De Laet heeft deze laatste het meermaals over de ‘wasem van het orangisme’, die over het flamingantisme hangt en hun beweging veel schade berokkent. Zo raadt hij Snellaert ten stelligste af om openlijk de verjaardag van Waterloo te vieren –een Hollandse aangelegenheid.”(1)



Moet er nog zand zijn?



________
(1) Els Witte, Op.Cit., blz 391-392)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Franse taal nam vroeger, zo'n 50 jaar geleden, in Nederland een vooraanstaande positie in. Soms kregen kinderen in de zesde klas van de lagere school les in het Frans. Het was ook deftig om Frans te spreken. Maar ja, tijden veranderen.....
Ja, maar ja. Vlaamsgezinden uit die tijd moesten maar weinig van de Orangisten hebben, zo blijkt nu. En ook niet veel van een viering van Waterloo. Een dikke historische streep door de rekening van sommigen hier.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 15:08.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 14:54   #40502
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Waterloo is geen Hollandse aangelegenheid maar een Europese aangelegenheid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 15:01   #40503
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Waterloo is geen Hollandse aangelegenheid maar een Europese aangelegenheid.
Maar de viering van de overwinning bij Waterloo toen wel. Zo werd het toch aangevoeld door de Vlaamse taalminnaars : een Hollandse zaak heel die viering! En zij konden het weten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 15:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 15:46   #40504
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar de viering van de overwinning bij Waterloo toen wel. Zo werd het toch aangevoeld door de Vlaamse taalminnaars : een Hollandse zaak heel die viering! En zij konden het weten.
Of dit ook zo door de modale Vlaming (en bij uitbreiding Belg) werd ervaren blijkt alleszins niet uit wat u hierboven hebt geschreven.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 17:02   #40505
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zuid-Nederlands schrijftaal is Vlaamse schrijftaal. Die zo goed als niet meer bestaat (of af en toe nog in enkele woorden en uitdrukkingen en in de spreektaal.) In de tijd van Jan Frans Willems bestond die nog, maar nu is ze zo goed als volledig weggedrukt door de Hollandse schrijftaal. De Nederlanders lachen ons goed uit. Ze zeggen: zo wordt ons Nederlands geschreven in Holland en zo moeten de Vlamingen het maar ook schrijven!
En stel nu dat het zo is dan jankt gij daarover ipv konsewent te zijn en zelf te schrijven in de Willemsspelling of Kommissiespelling.
Een dat gebrek aan konsekwentie dat zelfs gij mij niet verwijt lettende op uw woorden: "U organiseert zelfs of helpt mee aan zwijgende voettochten door Frans Vlaanderen ...."
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 17:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 17:35   #40506
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
Ge weet er niets van. Het tegendeel is waar.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 18:06   #40507
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Els Witte, Op.Cit., blz 391-392)
En de titel van dat werk ?
Citaat:
Ja, maar ja. Vlaamsgezinden uit die tijd moesten maar weinig van de Orangisten hebben, zo blijkt nu. En ook niet veel van een viering van Waterloo.
1° Tenzij ge weer enkele geïsoleerde citaten uit hun verband rukt.....
2° Als het werkelijk zo is , is het interessant van hun beweegreden na te gaan. Die was misschien eerder strategisch gemotiveerd ?
Citaat:
Een dikke historische streep door de rekening van sommigen hier.
Ik zie niet in waarom. Is de moderne Groot-nederlander dan schatplichtig aan het gedachtengoed der "taalminnaren"....? Ik heb hierboven reeds uitééngezet wat mij drijft en noch de Statenbijbelgeschiedenis noch de taalminnaren komen daarin voor.
Maar als men er nu effe voor de sport naar zoekt zal men wel tegenvoorbeelden kunnen vinden. IK denk daarbij zo spontaan aan Theodoor Van Ryswyk: Naast zijn flamingantisme toonde hij belangstelling voor het grootneerlandisme, waar hij over schreef: Hier en aan de overkant, daar en hier is Nederland. (WIKi.)
2° Bovendien Wiki stelt in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(na_1830) dat de taalminnaren tot één der drie groepen Orangisten behoorden.
Maar de opmerking van De Witte is wel interessant daarom mijn vraag over welk boek het gaat.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 18:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 18:11   #40508
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En de titel van dat werk ?

1° Tenzij ge weer enkele geïsoleerde citaten uit hun verband rukt.....
Als het werkelijk zo is , is het interessant van hun beweegreden na te gaan. Die was misschien eerder strategisch gemotiveerd ?
Ik zie niet in waarom. Is de moderne Groot-nederlander dan schatplichtig aan het gedachtengoed der "taalminnaren"....? Ik heb hierboven reeds uitééngezet wat mij drijft en noch de Statenbijbelgeschiedenis noch de taalminnaren komen daarin voor.
Maar als men er nu effe voor de sport naar zoekt zal men wel tegenvoorbeelden kunnen vinden. IK denk daarbij zo spontaan aan Theodoor Van Ryswyk: Naast zijn flamingantisme toonde hij belangstelling voor het grootneerlandisme, waar hij over schreef: Hier en aan de overkant, daar en hier is Nederland. (WIKi.)
2° Bovendien Wiki stelt in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(na_1830) dat de taalminnaren tot één der drie groepen Orangisten behoorden.
Maar de opmerking van De Witte is wel interessant daarom mijn vraag over welk boek het gaat.
De titel van het werk van E. Witte heb ik meer dan eens vernoemd, slimme. En de reden waarom de taalminnaars en de orangisten mekaar niet mochten staat duidelijk geformuleerd in mijn post.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 18:59   #40509
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan zou u toch niet hebben kunnen rekenen op instemming van de Vlaamse taalminnaars zoals Snellaert, De Laet en J.F.Willems.


De Vlaamse taalminnaars en de viering van Waterloo.

Na de opstand van 1830 werkt JF Willems vrij vroeg mee met de Belgische regering. " Vooral van Willems is dan ook bekend dat hij zeer snel een pro-Belgische houding gaat aannemen. Hij legt zich vlug neer bij de scheiding en sluit zich aan bij pro-Belgische Vlaamsgezinde groepen" (1). Weinige taalminnaars gaan trouwens deel uitmaken van de Orangistische beweging na 1830. Aan hevige anti-Belgische aanvallen op de Belgische regering doen zij niet mee. Meer nog: "ze gaan de patriottische toer op, en sommigen bewieroken zelfs de monarchie en de Belgische revolutie." (1) . De Orangisten hebben dan ook niet veel op met die Vlaamse ‘taalminnaars .

En omgekeerd is dat maar evenzeer het geval:”Het overwegend Franstalig karakter van de (Orangistische) beweging stoot hen (de taalminnaars) af en ook de antiklerikale hoofdstroom van het Orangisme vormt een hinderpaal om samen te werken met katholieke Vlaamsgezinden. Orangistische uitingen discrediteren de Vlaamse Beweging en voor zover ze nog aanwezig zijn, moeten ze weg worden gemoffeld.”(1)

De teneur van de Vlaamse taalminnaars blijkt duidelijk uit hun correspondentie.
“In de briefwisseling tussen Snellaert en De Laet heeft deze laatste het meermaals over de ‘wasem van het orangisme’, die over het flamingantisme hangt en hun beweging veel schade berokkent. Zo raadt hij Snellaert ten stelligste af om openlijk de verjaardag van Waterloo te vieren –een Hollandse aangelegenheid.”(1)



Moet er nog zand zijn?



________
(1) Els Witte, Op.Cit., blz 391-392)



Ja, maar ja. Vlaamsgezinden uit die tijd moesten maar weinig van de Orangisten hebben, zo blijkt nu. En ook niet veel van een viering van Waterloo. Een dikke historische streep door de rekening van sommigen hier.
Denk dat men ook de situatie nu niet kan vergelijken met toen. De Europese trein van de integratie dendert gewoon verder en dat is maar goed ook. Dus op den duur stellen de landsgrenzen niets meer voor. Is maar goed ook.

Denk ook dat dat het uit elkaar gaan van België eigenlijk vergeleken kan worden met een gemeentelijke herindeling in Nederland. Vanuit Europees niveau tamelijk detaillistzich en onbetekenend. Ik ben zelf wel voor een nieuwe regioschikking binnen Europa, dus het verzamelen en bij elkaar brengen van de taalgebieden, voor een betere ordening binnen een nieuw en groot Europa.

Binnen dat kader moeten we dan wel weten dat de Nederlandse taal enkel een rol van betekenis kan hebben in Europa door samenwerking met elkaar.

Calimero gedrag en alleen klagen en nietsdoen aan de kant van veel Vlamingen is een slechte zaak, luisteren naar elkaar des te meer. Alleen zo kunnen de regio's Vlaanderen en Nederland binnen Europa iets betekenen, want anders zal ik toch mijn kennis van de Franse taal weer moeten opvijzelen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 juli 2017 om 19:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 20:00   #40510
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar de viering van de overwinning bij Waterloo toen wel. Zo werd het toch aangevoeld door de Vlaamse taalminnaars : een Hollandse zaak heel die viering! En zij konden het weten.
Tja, dat is maar wat gij ervan maakt. Of ge dat in het juiste perspektief ziet is maar de vraag, wetende dat de eerste Waterlooverjaardag het de nationale feestdag was in het VKN, en vanaf 1830 België uiteraard liever andere dingen vierde. Vanuit puur Belgicistische hoek is dat dus een Hollands ding. Andere landen vierden dat echter ook, of wél.
Of de taalminnaars op zich tegen die herdenking waren is blijkt niet uit hetgeen ge schrijft. Want dat is in uw tekst dubbel: de éne raad de andere aan dat niet openlijk te vieren. Die éne vreest dus dat de andere dat net wél zou doen, anders zou hij hem die raad immers niet geven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De titel van het werk van E. Witte heb ik meer dan eens vernoemd, slimme.
Dank u! Aan minzaamheid zult ge wel wellicht nooit dood gaan....
Citaat:
En de reden waarom de taalminnaars en de orangisten mekaar niet mochten staat duidelijk geformuleerd in mijn post.
Ja, maar wat ge aanroert vraagt natuurlijk naar meer stof.
Interessant vind ik de vraag in hoeverre die "afkeer" van het Orangisme voor sommige taalminnaren niet een strategische aangelegenheid was. Ze leefden nu éénmaal in België en wilden om hun doel te bereiken goede punten halen van België. Met Orangistische azijn konden ze natuurlijk geen Belgische vliegen vangen. Ze wilden hun beweging niet diskrediteren wat niet wegneemt dat ze er ev. een verborgen agenda op nahielden. Men moet de volledige tekst ter beschikking hebben om daar nader op in te gaan en niet enkel uw subjektieve tekstkeuze.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 20:20.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 20:34   #40511
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dank u! Aan minzaamheid zult ge wel wellicht nooit dood gaan....
https://books.google.be/books?id=3Lo...nnaren&f=false

Dit werpt dan weer een heel ander licht op de zaak dan wat Het Oosten ons wil op de mouw spelden:
http://www.wt.be/index.php/wt/articl...File/7050/1486
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 20:53.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:01   #40512
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard K

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
https://books.google.be/books?id=3Lo...nnaren&f=false

Dit werpt dan weer een heel ander licht op de zaak dan wat Het Oosten ons wil op de mouw spelden:
http://www.wt.be/index.php/wt/articl...File/7050/1486

Ik wil u niets op de mouw spellen. Ik citeer letterlijk passages uit het boek van E. Witte. Ik ken deze bladzijden waarnaar u verwijst (ik bezit het boek) , maar dat neemt niet weg dat de taalminnaren zo goed als nooit deelnemen aan de acties op touw gezet door de Orangisten. Dat laatste wordt ook bevestigd in uw laatste link.

Door de Orangisten zelf worden de taalinnaren dan ook met een slecht oog bekeken.Ze worden vaak als zo goed als verraders beschouwd. Willem I zal later dan ook slechs één taalminnaar vereren met een eremerk of decoratie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 21:14.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:13   #40513
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik citeer letterlijk passages uit het boek van E. Witte. I
Jaja, zeer goed geselekteeerd natuurlijk... Haha!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:15   #40514
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De teneur van de Vlaamse taalminnaars blijkt duidelijk uit hun correspondentie.[i]
“In de briefwisseling tussen Snellaert en De Laet heeft deze laatste het meermaals over de ‘wasem van het orangisme’, die over het flamingantisme hangt en hun beweging veel schade berokkent. Zo raadt hij Snellaert ten stelligste af om openlijk de verjaardag van Waterloo te vieren –een Hollandse aangelegenheid[/b].”(1)]
Wat HO natuurlijk niet citeert is dit:
De Vlaamse partij bestaat uit verhulde orangisten, zo luidt het volgens de pro-Belgische tegenstanders van de spellingshervorming van Willems. De orangistische taalminnaren doen om die reden weliswaar geen afbreuk aan hun binnenkamersorangisme, maar de aanvallen remmen het wel af. Snellaert en Blommaert zien er niet van af om in 1840 de Slag van Waterloo te herdenken en ook in de Antwerpse Olijftak wordt er een gedicht over voorgedragen, ondanks De Laets waarschuwingen dat dit een Hollandse zaak is. Maar ook hun eerbetoon aan koning Willem i neemt niet af. Doolaeghe, Willems, Van Duyse en Vervier blijven bijvoorbeeld uiting geven aan hun genegenheid en sluiten op die manier aan bij de cultus voor de koning die in de orangistische beweging heel openlijk en intens wordt omarmd.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 21:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:16   #40515
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Jaja, zeer goed geselekteeerd natuurlijk... Haha!
U selecteert ook. Lees het boek maar eerst eens in zijn geheel. Dat zou beter zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 21:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:18   #40516
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
Dat is hoegenaamd niet zo. De overgrote meerderheid van de Vlamingen is tevreden met het AN als algemene overkoepelende taal. Het AN zit stevig in onze media en ons onderwijs ingebakken en dat blijft zo.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:23   #40517
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat HO natuurlijk niet citeert is dit:
De Vlaamse partij bestaat uit verhulde orangisten, zo luidt het volgens de pro-Belgische tegenstanders van de spellingshervorming van Willems. De orangistische taalminnaren doen om die reden weliswaar geen afbreuk aan hun binnenkamersorangisme, maar de aanvallen remmen het wel af. Snellaert en Blommaert zien er niet van af om in 1840 de Slag van Waterloo te herdenken en ook in de Antwerpse Olijftak wordt er een gedicht over voorgedragen, ondanks De Laets waarschuwingen dat dit een Hollandse zaak is. Maar ook hun eerbetoon aan koning Willem i neemt niet af. Doolaeghe, Willems, Van Duyse en Vervier blijven bijvoorbeeld uiting geven aan hun genegenheid en sluiten op die manier aan bij de cultus voor de koning die in de orangistische beweging heel openlijk en intens wordt omarmd.
Ja in 1840... maar niet in de tijd waarin de brief werd geschreven die ik citeerde. Trouwens in 1840 hadden die mensen gekozen voor de Belgische staat. Hetgeen voor een ware Orangist gelijk stond met verraad tegenover Willem I.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 21:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:27   #40518
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Weinige taalminnaars gaan trouwens deel uitmaken van de Orangistische beweging na 1830. Aan hevige anti-Belgische aanvallen op de Belgische regering doen zij niet mee. Meer nog: "ze gaan de patriottische toer op, en sommigen bewieroken zelfs de monarchie en de Belgische revolutie." (1) . De Orangisten hebben dan ook niet veel op met die Vlaamse ‘taalminnaars .

En omgekeerd is dat maar evenzeer het geval:”[i]Het overwegend Franstalig karakter van de (Orangistische) beweging stoot hen (de taalminnaars) af en ook de antiklerikale hoofdstroom van het Orangisme vormt een hinderpaal om samen te werken met katholieke Vlaamsgezinden.
Wat HO ons daarbij graag onthoudt is bijvb. dit veel genuanceerdere beeld:
Nu zoeken de Orangisten daartoe ook de taalminnaren op. Er zijn immers raakvlakken. Aanvallen op het Frans zinnen hen niet. De orangistische beweging is een elite-aangelegenheid en dus Franstalig. Maar bij de aanvallen op de Franse vijand kunnen ze wel aansluiten. Het subnatiedenken van de taalminnaren vinden ze maar niets – het neemt immers België als uitgangspunt – maar tegenover de nauwe samenwerking en de taaleenheid met Nederland staan ze uiteraard positiever.
De Gentse orangisten, die model staan voor dit onverzettelijke orangisme,verlenen de taalminnaren nu effectief hulp. Hun veel gelezen krant, de Messager de Gand, schaart zich achter de Vlaamse taaleisen. Ze heeft het zelfs over “cette pauvre langue flamande si brutalement attaquée par ses adversaires” , die er niets van begrijpen, noch van haar rechten noch van haar rijkdom. In andere artikels is er dan weer volop aandacht voor het Vlaamse toneel. De Gentse orangisten stemmen ook in met het petionnement dat de activistische taalminnaren zoals Snellaert, Blommaert en De Laet, ondersteund door Willems en David, op het getouw zetten.
Ze zorgen er tevens voor dat Vervier en Ledeganck opnieuw verkozen worden en ook Ecrevisse Oost-Vlaams provincielid wordt. Wat later onthaalt de
Messager de Gand het idee om in de provincieraad Nederlands te spreken positief en ondersteunen de orangisten het.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juli 2017 om 21:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:33   #40519
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U selecteert ook.
Maar slechts om tegengewicht te bieden aan uw éénzijdigheid.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 21:37   #40520
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat HO ons daarbij graag onthoud is bijvb. dit veel genuanceerdere beeld:
Nu zoeken de Orangisten daartoe ook de taalminnaren op. Er zijn immers raakvlakken. Aanvallen op het Frans zinnen hen niet. De orangistische beweging is een elite-aangelegenheid en dus Franstalig. Maar bij de aanvallen op de Franse vijand kunnen ze wel aansluiten. Het subnatiedenken van de taalminnaren vinden ze maar niets – het neemt immers België als uitgangspunt – maar tegenover de nauwe samenwerking en de taaleenheid met Nederland staan ze uiteraard positiever.
De Gentse orangisten, die model staan voor dit onverzettelijke orangisme,
verlenen de taalminnaren nu effectief hulp. Hun veel gelezen krant, de
Messager de Gand, schaart zich achter de Vlaamse taaleisen. Ze heeft het zelfs over “cette pauvre langue flamande si brutalement attaquée par ses adversaires” , die er niets van begrijpen, noch van haar rechten noch van haar rijkdom. In andere artikels is er dan weer volop aandacht voor het Vlaamse toneel. De Gentse orangisten stemmen ook in met het petionnement dat de activistische taalminnaren zoals Snellaert, Blommaert en De Laet, ondersteund door Willems en David, op het getouw zetten.
Ze zorgen er tevens voor dat Vervier en Ledeganck opnieuw verkozen worden en ook Ecrevisse Oost-Vlaams provincielid wordt. Wat later onthaalt de
Messager de Gand het idee om in de provincieraad Nederlands te spreken positief en ondersteunen de orangisten het.
Inderdaad. De Orangisten zoeken de taalminnaars op, maar de taalminnaars zoeken de Orangisten niet op. Om verschillende redenen,
1)Het Orangisme was veel te antiklerikaal. En hun taal op dit vlak was soms erg brutaal.
2)De Orangisten waren vooral een Franssprekend select clubje waar Frans spreken de regel was. En daar hoorden de taalminnaars niet bij, noch wilden ze erbij horen. Want de taalminnaars waren Vlaamsgezind en behoorden tot de wat hogere (en gewone) middenklasse en zeker niet tot de elite.

Merk ook op dat Orangistische Gentse krant Le messager de Gand het opneemt voor de Vlaamse taal maar dan...in het Frans!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 21:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be