Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2012, 15:50   #1
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard Het Karolingse Rijk : Oud België ?

Het Karolingse rijk had 2 talen : het proto-duits en het proto-frans
De bewaarde tekst is "de eed van Straatsburg"

ziehier deze tekst :
De versie in de Teudisca lingua (Germaans-Duitse taal), opgesteld in het Rijnlands Germaans van die dagen.

Eerst sprak Karel de Kale :

« In Godes minna ind in thes christianes folches ind unser bedhero gealtnissi, fon thesemo dage frammordes, so fram so mir Got geuuizci indi mahd furgibit, so haldih tesan minan bruodher, soso man mit rehtu sinan bruodher scal, in thiu, thaz er mig sosoma duo ; indi mit Ludheren in nohheiniu thing ne gegango, zhe minan uuillon imo ce scadhen uuerhen »
« Uit liefde tot God, en tot heil van het Christelijke volk en van ons beiden zal ik van deze dag voort, zolang God me nog weten en macht schenkt, deze mijn broer te hulp komen, zoals men terecht zijn broer (bijstaan) zal, en dit zolang hij voor mij hetzelfde doet; en ik zal met Lothar geen enkele regeling aangaan die, met mijn wil, hem - Lodewijk - zou kunnen schaden. »
... en daarna Lodewijks troepen :

« Oba Karl then eid, then er sinemo bruodher Ludhuuuige gesuor, geleistit, indi Ludhuuuig min herro, then er imo gesuor, forbrihchit, ob ih inan es iruuenden ne mag, noh ih noh thero nohhein, then ih es iruuenden mag, uuidhar Karle imo ce follusti ne uuirdit »
« Indien Karel de eed nakomt die hij zijn broer Lodewijk gezworen heeft, en Lodewijk, mijn heer, deze verbreekt die hij hem - Karel - gezworen heeft, en ik hem niet kan overhalen, (dan) zal noch ik noch iemand van hen die ik kan overhalen, hem hulp tegen Karel verlenen »
De versie in de Romana lingua (Romaans-Franse taal); ze vormt de eerste geschreven neerslag van een Romaanse taal die zich - zij het nog maar nauwelijks - van het Latijn heeft losgemaakt.

Nu is eerst Lodewijk de Duitser aan het woord :

« Pro deo amur et pro christian poblo et nostro commun salvament, d'ist di in avant, in quant deus savir et podir me dunat, si salvarai eo cist meon fradre Karlo et in aiudha et in cadhuna cosa, si cum om per dreit son fradra salvar dist, in o quid il mi altresi fazet, et ab Ludher nul plaid nunquam prindrai, qui meon vol cist meon fradre Karle in damno sit. »
« Uit liefde tot God, en tot heil van het Christelijke volk en van ons beiden zal ik van deze dag voort, zolang God me nog weten en macht schenkt, deze mijn broer Karel zowel door mijn hulp als met elk middel bijstaan, zoals men uit rechte zijn broer moet bijstaan, en dit zolang hij voor mij hetzelfde doet; en nooit zal ik met Lothar eender welke regeling aangaan die, met mijn wil, mijn broer Karel zou kunnen schaden. »
... en daarna de troepen van Karel de Kale :

« Si Lodhuvigs sagrament, que son fradre Karlo iurat, conservat, et Karlus meos sendra de suo part non lo tanit, si io returnar non l'int pois : ne io ne neuls, cui eo returnar int pois, in nulla aiudha contra Lodhuvig nun li iu er. »
« Indien Lodewijk de eed nakomt die hij zijn broer Karel gezworen heeft, en Karel, mijn heer, van zijn kant zich er niet aan houdt, en ik hem niet kan overhalen, (dan) zal noch ik noch iemand van hen die ik kan overhalen, hem tot hulp tegen Lodewijk zijn »

Bron : wikipedia

persoonlijk vind ik het spijtig en eigenaardig dat de "voorouders van de europese talen" in de lessen geschiedenis zo weinig aandacht krijgen. Het lijkt echter wel dat de evolutie naar de middeleeuwse versies van onze huidige talen vanaf de val van het romeinse rijk vrij traag verliep. Het oud-nederlands van de zgn. "glossen" die de meroovingse tijd beslaan verschillen blijkbaar weinig met de versie van de straatsburgse eed.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2012, 21:32   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.326
Standaard

Eed van Straatsburg

De Eed van Straatsburg (14 februari 842) is een alliantie tussen de halfbroers Lodewijk de Duitser en Karel de Kale tegen hun (half)broer en keizer Lothar.

(...) De Eed van Straatsburg is daarmee de rechtstreekse aanleiding tot het Verdrag van Verdun van 843, waardoor Karel de Grotes grote Frankische Rijk werd gesplitst in het West-, het Midden- en het Oost-Frankische Rijk.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  800px-Frankish_Empire_481_to_814-en.svg.png‎
Bekeken: 263
Grootte:  202,9 KB
ID: 88435  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 2 december 2012 om 21:37.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2012, 18:23   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.326
Standaard

Verdeling van het Frankische Rijk bij het Verdrag van Verdun (843):
██ Karel de Kale (West-Francië)
██ Lotharius I (Midden-Francië)
██ Lodewijk de Duitser (Oost-Francië)
Lotharius I was de oudste zoon van Lodewijk de Vrome (Lodewijk de Vrome, de enige overlevende volwassen zoon van Karel de Grote en Hildegard / Lodewijk de Vrome, de enige heerser der Franken).
Bij het verdrag van Verdun heeft Lotharius zijn broers op bijna alle punten moeten toegeven. Maar aan de andere kant had hij nog wel de keizerstitel en alle gebieden die daarmee verband hadden zoals de hoofdstad Aken, de dalen van de Maas en de Moezel waar de bezittingen van zijn voorouders lagen, en Italië met de controle over de paus en de associatie met het oude Rome. In 844 benoemt hij zijn zoon Lodewijk tot koning van Italië en in 850 maakt hij hem medekeizer. In het noorden is hij gedwongen om meer gebieden aan de Vikingen in leen te geven. In 855 roept hij zijn zoons bij zich in de abdij van Prüm en verdeelt zijn rijk onder hen:
  • Lodewijk krijgt Italië
  • Karel het grootste deel van Bourgondië en de Provence
  • Lotharius II het noordelijke deel van Bourgondië en de rest van het Middenrijk, dat later naar hem Lotharingen zal worden genoemd
Daarna wordt Lotharius monnik in de abdij en sterft 6 dagen later.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Partage_de_l'Empire_carolingien_au_Traité_de_Verdun_en_843.JPG‎
Bekeken: 202
Grootte:  163,5 KB
ID: 88444  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 december 2012 om 18:24.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 18:47   #4
MIP
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 november 2012
Locatie: asfaltereur
Berichten: 601
Standaard

MIP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 20:05   #5
atlantis
Vreemdeling
 
atlantis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2008
Berichten: 48
Standaard

Hoe zou dit rijk zich hebben otwikkeld wanneer het niet werd opgedeeld? Ik vindt dit wel een interessante gedachte.
__________________
ProPatriaForum
http://www.propatriaforum.org
atlantis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be