Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 januari 2017, 10:49   #981
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

Citaat:
De drie rampzaligste jaartallen in de Vlaamse geschiedenis zijn 1585, de Val van Antwerpen, 1830, het einde van het Hollandse bewind, en 1989, de stichting van de Vlaamse Televisiemaatschappij. Geert van Istendael zei dit onlangs en die heeft altijd gelijk. VTM is de doodsteek voor het beschaafde Nederlands. Die onderneming heeft de Vlaamse volksmens van ieder contact met het noorden beroofd, hem opgesloten in zijn parochiale benepenheid en hem gestijfd in de gedachte dat wat hij zelf spreekt ook in de grote wereld een geschikte vorm van communicatie is.
Hier vind ik me helemaal in !
Volledig akkoord. Uit mijn jeugdjaren herinner ik mij nog zeer goed dat bv. elke Dinsdagavond met grote belangstelling werd geluisterd naar "De Bonte Dinsdagavond-trein" op een Nederlandse radiozender. Wanneer de TV er door kwam werd zeer veel gekeken naar Nederlandse TV-kanalen.
VTM is inderdaad erg kneuterig "Vlaams".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2017, 16:55   #982
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Tegenwoordig is het wel zo dat ze op VTM Kzoom doorgaans verzorgder spreken dan op VRT Ketnet
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2017, 18:52   #983
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Hier vind ik me helemaal in !
Ik niet. De Vlaming heeft nog steeds de keuze om af te stemmen op de Nederlandse tv. Alleen doet hij dat niet meer. En dringt zich de vraag op hoe dat komt? Wat zorgde ervoor dat de komst van de Vlaamse commerciële tv een verandering heeft ingezet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2017, 18:53   #984
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
VTM is inderdaad erg kneuterig "Vlaams".
Heel veel tv-formats van VTM komen uit de Angelsaksische wereld. Hoe "kneuterig" ben je dan wel bezig...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2017, 10:01   #985
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Volledig akkoord. Uit mijn jeugdjaren herinner ik mij nog zeer goed dat bv. elke Dinsdagavond met grote belangstelling werd geluisterd naar "De Bonte Dinsdagavond-trein" op een Nederlandse radiozender. Wanneer de TV er door kwam werd zeer veel gekeken naar Nederlandse TV-kanalen.
VTM is inderdaad erg kneuterig "Vlaams".
VTM betekende m.i. het begin van de teloorgang van de opkomst van de verspreiding van het AN in VL.
Na de opkomst van de VTM daalde het aantal Vlamingen die mooi AN spraken zienderogen. En nu, zovele jaren later, kan je -spreekwoordelijk- het aantal Vlamingen die een mooi AN spreken op één hand tellen.
Het is zo ver gekomen dat de modale Vlaming geen AN spreekt.
Ondertitelingen van Vlamingen zijn schering en inslag.
Zelfs is men al begonnen met het ondertitelen van hen die wél mooi AN spreken.
Héél storend.
Het wordt hoog tijd -het is vijf voor twaalf- dat er terug meer energie gestopt wordt in verspreiden van het AN.
Net zoals de teloorgang ingezet is door de VTM'isering, zo zal ook een AN-opstanding alleen via TV kunnen gebeuren...
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2017, 10:16   #986
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik niet. De Vlaming heeft nog steeds de keuze om af te stemmen op de Nederlandse tv. Alleen doet hij dat niet meer. En dringt zich de vraag op hoe dat komt? Wat zorgde ervoor dat de komst van de Vlaamse commerciële tv een verandering heeft ingezet?
Het was de tijd van de grote ommezwaai in het medialandschap in Nederland.
Vele mensen houden nu eenmaal van TV-spelletjes en consoorten.

Met het openbreken van het commerciele medialandschap in Nederland verhuisden populaire zenders -samen met hun immens populaire presentatoren- zoals bvb Veronica van het openbare bestel naar de commerciele omroep.

Een commerciele omroep die niet in VL te ontvangen was, en nu nog steeds niet aangeboden wordt. Dus nee, de Vlaming heeft helemaal niet de mogelijkheid om af te stemmen op alle programma's die door het Nederlandse medialandschap aangeboden worden.

Het was een koud kunstje om de ontstane leegte op te vullen.
De markt was er al, nu nog een eigen product. En dat werd VTM. Zij zagen het gat in de markt, en vulden het, met heel veel succes overigens.

Het begin van een (media)uiteengaan met Nederland.
Het begin van de AN-verloedering in VL.
Een taal-VTM'isering trad op in Vlaanderen.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2017, 18:34   #987
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
VTM betekende m.i. het begin van de teloorgang van de opkomst van de verspreiding van het AN in VL.
Na de opkomst van de VTM daalde het aantal Vlamingen die mooi AN spraken zienderogen. En nu, zovele jaren later, kan je -spreekwoordelijk- het aantal Vlamingen die een mooi AN spreken op één hand tellen.
U doet alsof er op de BRTN, voor de komst van VTM, geen tussentaal werd gesproken. Ooit de toenmalige shows gezien van Gaston en Leo? Of een reeks als de Collega's of de Paradijsvogels? Allemaal tussentaal.

En u moet eens de uitzendingen uit de beginjaren van VTM bekijken. Er werd wel AN gesproken, naast tussentaal in bepaalde series.

Voor de rest poneert u beweringen die op niets anders steunen dan uw vooringenomenheid.

Trouwens, herinnert u zich de TROS van voor de komst van VTM? Daar keken heel veel Vlamingen naar en kon je in allerlei populaire shows en entertainmentprogramma's ook soms twijfelachtig AN horen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2017, 18:35   #988
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het was de tijd van de grote ommezwaai in het medialandschap in Nederland.
Vele mensen houden nu eenmaal van TV-spelletjes en consoorten.

Met het openbreken van het commerciele medialandschap in Nederland verhuisden populaire zenders -samen met hun immens populaire presentatoren- zoals bvb Veronica van het openbare bestel naar de commerciele omroep.

Een commerciele omroep die niet in VL te ontvangen was, en nu nog steeds niet aangeboden wordt. Dus nee, de Vlaming heeft helemaal niet de mogelijkheid om af te stemmen op alle programma's die door het Nederlandse medialandschap aangeboden worden.

Het was een koud kunstje om de ontstane leegte op te vullen.
De markt was er al, nu nog een eigen product. En dat werd VTM. Zij zagen het gat in de markt, en vulden het, met heel veel succes overigens.

Het begin van een (media)uiteengaan met Nederland.
Het begin van de AN-verloedering in VL.
Een taal-VTM'isering trad op in Vlaanderen.
Hilarisch, net alsof er op de Nederlandse commerciële zenders kreukvrij Nederlands te horen is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2017, 22:10   #989
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
VTM betekende m.i. het begin van de teloorgang van de opkomst van de verspreiding van het AN in VL.
Na de opkomst van de VTM daalde het aantal Vlamingen die mooi AN spraken zienderogen.
En nu, zovele jaren later, kan je -spreekwoordelijk- het aantal Vlamingen die een mooi AN spreken op één hand tellen.
Het is zo ver gekomen dat de modale Vlaming geen AN spreekt.
Allemaal sterke beweringen die ik manifest onwaar vind......
Wat is vaststel is dat hoe langer hoe meer mensen mijn dialekt niet meer vestaan. Eens de generatie van 50-plussers ervan tussen is, kan men de dialekten begraven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In Nederland niet omdat de meeste Nederlanders AN spreken.
De meeste Vlamingen spreken slecht AN en hoofdzakelijk dialect.
Waar halen jullie het, begod ......

Neen, ik vind eerder dat de Vlamingen de hoeders van het Nederlands zijn:
- Bij ons is er tenminste geen genusverlies !
- Niet onze schuld dat de naamvallen werden geamputeerd !
- En wat de gesproken taal betreft:
een v klinkt bij ons niet als een f
een ee niet als een ei
een oo niet als een ou

Moet ik nog verder gaan...?

En dat hoor ik spijtig genoeg allemaal bij Nederlanders die wél AN spreken en dus denken dat het zo hoort.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 januari 2017 om 22:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 19:34   #990
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Allemaal sterke beweringen die ik manifest onwaar vind......
Wat is vaststel is dat hoe langer hoe meer mensen mijn dialekt niet meer vestaan. Eens de generatie van 50-plussers ervan tussen is, kan men de dialekten begraven.
Waar halen jullie het, begod ......

Maar die dialecten worden niet vervangen door een mooi gesproken AN, wél door een gesproken tussentaal die velen dan ook nog als 'Vlaams' propageren.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 19:40   #991
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U doet alsof er op de BRTN, voor de komst van VTM, geen tussentaal werd gesproken. Ooit de toenmalige shows gezien van Gaston en Leo? Of een reeks als de Collega's of de Paradijsvogels? Allemaal tussentaal.
Er was toen in Vlaanderen wel duidelijk een taal(r)evolutie bezig richting AN.

Citaat:
En u moet eens de uitzendingen uit de beginjaren van VTM bekijken. Er werd wel AN gesproken, naast tussentaal in bepaalde series.
Zelfs bij VTM, in haar beginperiode, was deze AN-taal(r)evolutie inderdaad duidelijk merkbaar ! Maar op een bepaald moment is dat overboord gegooid.



Citaat:
Voor de rest poneert u beweringen die op niets anders steunen dan uw vooringenomenheid.
Nee, hoor.

Citaat:
Trouwens, herinnert u zich de TROS van voor de komst van VTM? Daar keken heel veel Vlamingen naar en kon je in allerlei populaire shows en entertainmentprogramma's ook soms twijfelachtig AN horen.
Twijfelachtig ? Allicht soms wel eens.
AN ? Zeer zeker.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 19:44   #992
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hilarisch, net alsof er op de Nederlandse commerciële zenders kreukvrij Nederlands te horen is.
Ik zou het begot niet weten. Ik kan er niet over oordelen want ik kan ze begot niet ontvangen en bekijken in België. Jij wel ?
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 22:22   #993
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Twijfelachtig ? Allicht soms wel eens.
AN ? Zeer zeker.
Op dat vlak was er geen verschil tussen BRTN en VTM: tussentaal in populaire series, AN in journaals...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 22:22   #994
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Twijfelachtig ? Allicht soms wel eens.
AN ? Zeer zeker.
Op dat vlak was er geen verschil tussen BRTN en VTM: tussentaal in populaire series, AN in journaals...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 22:26   #995
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik zou het begot niet weten. Ik kan er niet over oordelen want ik kan ze begot niet ontvangen en bekijken in België. Jij wel ?
Ik ben wel eens in Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 23:37   #996
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Maar die dialecten worden niet vervangen door een mooi gesproken AN, wél door een gesproken tussentaal die velen dan ook nog als 'Vlaams' propageren.
Ik voelde al aan dat ge dat zou opwerpen. Maar:
1. Daarmee ontkent ge echter niet wat is stel en ik nodig u uit van d�*�*r op te reageren...

2. Weet echter dat die zg. tussentaal voor pakweg 99 % overeen komt met AN. "Tussentaal" staat er dus niet tussen en heeft zijn naam gestoelN .Het is bijna-AN. Zéér bijna, zelfs.
Waar hebben we het dan over ?
Wat de uitspraak en de woordenschat betreft, wijkt tussentaal eigenlijk maar relatief weinig af van de Vlaamse variant van de Nederlandse standaardtaal. (Wiki.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tussentaal#Kenmerken

En overlopen we nu even wat die tussentaal dan wel tot een tussentaal maakt en dat zijn we echt wel vlug uitgepraat:

1. gij ipv jij. Ik vind dat beiden naast mekaar zouden moeten bestaansrecht hebben en ervaar gij niet als verkeerd. Integendeel ik vind "jij" wat oneigen klinken. In de lagere school heb ik trouwens werkwoorden leren vervoegen met uitsluitend "gij" in de tweede persoon enkelvoud. Zelfs in de tweede persoon meervoud. Ik zou nu tegen de meester zeggen dat dat verkeerd is omdat het "gijlen" moet zijn. (Ttz. gijlieden , you guys.)
Balans: Tussentaal- AN:1-1

2. De verbuiging van lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden waarbij men men in de tussentaal nog een scherp genusonderscheid maakt.
Bijvb. ne(n) - een - e versus een.
Dit is dus grammatikaal "rijker" en alleszins authentieker en dus korrekter. "Een" man ipv "ne" man klinkt fout in mijn oren. Mijn taalgevoel krijgt bij zo een "verkeerd" lidwoordgebruik een pijnkramp.
Hetzelfde geldt ten opzichte van de verbuigings -n die nog leeft in de tussentaal. Zonder die -n klinkt dat o zo fout in mijn oren, zoals kinderen die leren spreken.
Ik merk daarbij op dat "ne" ook zeer dikwijls gebruikt wordt in het Duits ipv "ein", met dien verstande dat men "ne" gebruikkt voor de drie geslachten wat ik dan weer vind fout klinken voor "ne Frau".
Kortom, wat dit punt betreft, vind ik op mijn taalgevoel afgaand tussentaal als het enige korrekte.
De balans opmakend: Tussentaal-AN:1-0.

3. De verkleinwoorden. -ke versus -je. Ook hier vind ik dat beiden mekaar zouden moeten bestaansrecht hebben.
De balans opmakend: Tussentaal-AN:1-1.

Slotbalans. Tussentaal ervaar ik als korrekter omdat ik in het AN de verbuigings -n mis en dat toch wel als zéér fout ervaar. Een fenomeen dat ik duid met taalverkleutering, taalamputatie en taalontaarding.

Daarmee zijn we dus uitgepraat. Kortom: waartoe die ganse heibel tegen tussentaal als het toch praktisch AN is...?
En bovendien: De enige oplossing om te verhinderen dat de eroderende naamvallen onverbiddelijk en onherroepelijk verdwijnen is niet zo neerbuigend doen over die zg. tussentaal.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 januari 2017 om 23:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 23:55   #997
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wel Job, is het nu begot of begod...?

" het Vlaams woordenboek" erbij halend, blijft het helaas een open vraag:

begot (tussenwerpsel)
bijna, sebiet, straks

ook begod

zie ook begotsig, begost
vgl bedeme

Da’s nu begot al de derde keer dat ge mij zoiets lapt!


EN

begod (bw./tw.)
vloek, krachtterm
ook bewondering, verrassing uitdrukkend

lett. “Bij God”
de Grieken zeggen “bij Zeus”, de Germanen “bij Wodan”

Woordenboek der Nederlandsche Taal:
Modern lemma: begod
BEGOT, BEGOTJE, tusschenw. Verbastering van bij God! Basterdvloek, hetzij als nadrukkelijke bevestiging, hetzij als uiting van een of andere gemoedsaandoening.
“Da’s begot een schoon beitelken, Wannes, dat ge hier liggen hebt”. Walschap (1941).

Ik zou niet kunnen antwoorden op uw vraag, ’k zou het begot niet weten.



Dat laatste is in deze zeer toepasselijk. Zou ik het nu begod niet weten, of begot niet....? Vermits het komt van god, zou ik dus eerder pleiten voor begod ipv begot. Hoe dan ook, het blijft toch wel een zeer schoon woord, dat eigenlijk in andere talen onvertaalbaar is en in het AN nog het dichtst bij "warempel" in de buurt komt.
Maar daarbij komt het ook aan op de intonatie. Als men het gebruikt als een krachtterm of bijna-vloek intoneert men dat woord anders dan als men verwondering uitdrukt.
De betekenis van:bijna, sebiet, straks is mij echter onbekend.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2017, 21:51   #998
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
" het Vlaams woordenboek" erbij halend, blijft het helaas een open vraag:

begot (tussenwerpsel)
bijna, sebiet, straks

ook begod

zie ook begotsig, begost
vgl bedeme

Da’s nu begot al de derde keer dat ge mij zoiets lapt!


EN

begod (bw./tw.)
vloek, krachtterm
ook bewondering, verrassing uitdrukkend

lett. “Bij God”
de Grieken zeggen “bij Zeus”, de Germanen “bij Wodan”

Woordenboek der Nederlandsche Taal:
Modern lemma: begod
BEGOT, BEGOTJE, tusschenw. Verbastering van bij God! Basterdvloek, hetzij als nadrukkelijke bevestiging, hetzij als uiting van een of andere gemoedsaandoening.
“Da’s begot een schoon beitelken, Wannes, dat ge hier liggen hebt”. Walschap (1941).

Ik zou niet kunnen antwoorden op uw vraag, ’k zou het begot niet weten.



Dat laatste is in deze zeer toepasselijk. Zou ik het nu begod niet weten, of begot niet....? Vermits het komt van god, zou ik dus eerder pleiten voor begod ipv begot. Hoe dan ook, het blijft toch wel een zeer schoon woord, dat eigenlijk in andere talen onvertaalbaar is en in het AN nog het dichtst bij "warempel" in de buurt komt.
Maar daarbij komt het ook aan op de intonatie. Als men het gebruikt als een krachtterm of bijna-vloek intoneert men dat woord anders dan als men verwondering uitdrukt.
De betekenis van:bijna, sebiet, straks is mij echter onbekend.
Begod is in Rotterdam ook bekend, typisch Vlaams? Moet men heel lang zoeken. Veel zogenaamde "Vlaamse" woorden zijn ook bekend in de diverse Nederlandse dialecten en streektalen. Sebiet ken ik niet, wel subiet wel, wordt in Noord Brabant in Nederland gebruikt.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2017, 22:48   #999
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Het is goed dat dialecten zo populair zijn
Poep en l'air bedoel je
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2017, 23:51   #1000
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik voelde al aan dat ge dat zou opwerpen. Maar:
1. Daarmee ontkent ge echter niet wat is stel en ik nodig u uit van d�*�*r op te reageren...

2. Weet echter dat die zg. tussentaal voor pakweg 99 % overeen komt met AN. "Tussentaal" staat er dus niet tussen en heeft zijn naam gestoelN .Het is bijna-AN. Zéér bijna, zelfs.
Waar hebben we het dan over ?
Wat de uitspraak en de woordenschat betreft, wijkt tussentaal eigenlijk maar relatief weinig af van de Vlaamse variant van de Nederlandse standaardtaal. (Wiki.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tussentaal#Kenmerken

En overlopen we nu even wat die tussentaal dan wel tot een tussentaal maakt en dat zijn we echt wel vlug uitgepraat:

1. gij ipv jij. Ik vind dat beiden naast mekaar zouden moeten bestaansrecht hebben en ervaar gij niet als verkeerd. Integendeel ik vind "jij" wat oneigen klinken. In de lagere school heb ik trouwens werkwoorden leren vervoegen met uitsluitend "gij" in de tweede persoon enkelvoud. Zelfs in de tweede persoon meervoud. Ik zou nu tegen de meester zeggen dat dat verkeerd is omdat het "gijlen" moet zijn. (Ttz. gijlieden , you guys.)
Balans: Tussentaal- AN:1-1

2. De verbuiging van lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden waarbij men men in de tussentaal nog een scherp genusonderscheid maakt.
Bijvb. ne(n) - een - e versus een.
Dit is dus grammatikaal "rijker" en alleszins authentieker en dus korrekter. "Een" man ipv "ne" man klinkt fout in mijn oren. Mijn taalgevoel krijgt bij zo een "verkeerd" lidwoordgebruik een pijnkramp.
Hetzelfde geldt ten opzichte van de verbuigings -n die nog leeft in de tussentaal. Zonder die -n klinkt dat o zo fout in mijn oren, zoals kinderen die leren spreken.
Ik merk daarbij op dat "ne" ook zeer dikwijls gebruikt wordt in het Duits ipv "ein", met dien verstande dat men "ne" gebruikkt voor de drie geslachten wat ik dan weer vind fout klinken voor "ne Frau".
Kortom, wat dit punt betreft, vind ik op mijn taalgevoel afgaand tussentaal als het enige korrekte.
De balans opmakend: Tussentaal-AN:1-0.

3. De verkleinwoorden. -ke versus -je. Ook hier vind ik dat beiden mekaar zouden moeten bestaansrecht hebben.
De balans opmakend: Tussentaal-AN:1-1.

Slotbalans. Tussentaal ervaar ik als korrekter omdat ik in het AN de verbuigings -n mis en dat toch wel als zéér fout ervaar. Een fenomeen dat ik duid met taalverkleutering, taalamputatie en taalontaarding.

Daarmee zijn we dus uitgepraat. Kortom: waartoe die ganse heibel tegen tussentaal als het toch praktisch AN is...?
En bovendien: De enige oplossing om te verhinderen dat de eroderende naamvallen onverbiddelijk en onherroepelijk verdwijnen is niet zo neerbuigend doen over die zg. tussentaal.
Tussentaal is geen Nederlands ,het is een verzameling Vlaamse regiodialecten.

citaat wiki:

Het zou al te eenvoudig zijn om te stellen dat er één enkele uniforme tussentaal bestaat. Tussentaal verschilt van dialectgebied tot dialectgebied en kan dus worden gezien als niet meer dan een verzamelnaam voor een groep van Zuid-Nederlandse regiolecten. In West-Vlaanderen zal de tussentaal iets meer West-Vlaams gekleurd zijn, waarbij bijvoorbeeld de g in een h verandert, en in Limburg weer iets meer Limburgs. Wel is het zo dat op Vlaamse televisiezenders dikwijls programma's worden uitgezonden in Brabants gekleurde tussentaal, waardoor sommige taalkundigen denken dat de Brabantse tussentaal de andere regiolecten beïnvloedt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tussentaal

Laatst gewijzigd door cato : 21 januari 2017 om 23:52.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be