Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 januari 2017, 21:00   #1061
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK noem het degeneratie, grammatikale amputaties worden uitgevoerd en het taalbeeld verschraalt. Aan het eind daarvan zie ik binnen enkele tienduizenden jaren ons taalgebruik terugglijden naar de oerklanken van de primaten en holbewoners. Het kantelpunt lijkt achter ons te liggen.
Rise and fall.
Uw visie op taalgeschiedenis vind ik er met de haren bijgesleurd. Kijk, het verbuigingsstelsel in het Nederlands was al sterk aan het tanen tijdens de middeleeuwen. Uit allerlei teksten blijkt dat schrijvers soms niet goed meer weten welke naamval ze moeten gebruiken en wat de correcte verbuiging is.

Pas met de renaissance - en dus de bijna beate bewondering voor de klassieke talen - wordt het Nederlands weer "opgeleukt" met een systeem waar ofwel geen enkele zekerheid over bestond in het verleden ofwel waarbij weer eerder verdwenen elementen worden ingevoerd. Het is trouwens ook de tijd van het "opsmukken" van de spelling, waarbij doelbewust gecompliceerde woordbeelden worden opgezocht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 21:02   #1062
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Daarom zie ik tussentaal niet als de Nederlandse taal, maar als een regio dialect.
Dan dringt het bij u nog steeds niet door dat taal een veelheid van facetten kent. Ook tussentaal hoort daar bij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 21:39   #1063
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan dringt het bij u nog steeds niet door dat taal een veelheid van facetten kent. Ook tussentaal hoort daar bij.
Zijn allemaal variaties op één thema, de Nederlandse taal dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2017, 22:37   #1064
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Pff... de Vlaming spreekt zoals hij leeft: onbezorgd en onbesuisd.

Ernstige maar vooral ook would be geleerden proberen daar etiketten op te plakken ... so what ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 00:02   #1065
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, mijn mening: trek jij je Dietse kaart maar. Besef evenwel dat je nooit drie lotgenoten zult vinden, zodat je dus zult moeten afzien om een fatsoenlijk kaartspelletje te spelen met jouw getrokken kaart.
Diestland is nu eenmaal steeds iets voor een kultureel bewuste elite geweest.

Citaat:
Verder zou ik zelfs beleefd willen vragen aan jou en je twee vrienden, om mij over je Dietsland niet meer lastig te vallen tijdens flamingante feestelijkheden. Ik ben jullie gezaag meer dan beu.
Drink en pint en doe normaal.
Tot zover uw emotionele expressie.
Nu nog een rationele tegenargumentatie.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2017 om 00:12.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 01:20   #1066
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waken?

Wie dan wel?

En hoe?

U denkt echt dat taal - en vooral de uitspraak - maakbaar is. Welnu, dat is de grootste illusie ooit. Enkel plantalen kunnen hun oorspronkelijke uitspraak behouden, omdat iedereen steeds van dezelfde basis start. Bij een natuurlijke taal is dat nu eenmaal niet het geval. En dus krijg je veranderingen. Geen enkele taalgroep slaagt erin veranderingen in haar taal tegen te houden. Geen enkele.
Zo menen veel taalkundigen dat het onmogelijk is om iets te doen tegen taalverandering: de taal kun je volgens hen niet sturen. " Wie de loop van de geschiedenis bestudeert," schreef een van hen onlangs, "komt al snel tot de conclusie dat bewust ingrijpen in taal niet lukt."
Volgens Van der Sijs is dit "apert onjuist". In de zeventiende en de achttiende eeuw lukte het sommige vooraanstaande schrijvers wel degelijk om de standaardtaal diepgaand te beïnvloeden. "Zij bepaalden bijvoorbeeld dat we nu groter dan zeggen hoewel de meeste dialecten groter als hadden. En ze bedachten het verschil tussen hen en hun dat nu nog steeds op school onderwezen wordt."


Bron: http://www.vanoostendorp.nl/linguist/sijs.html
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2017 om 01:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 10:47   #1067
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zo menen veel taalkundigen dat het onmogelijk is om iets te doen tegen taalverandering: de taal kun je volgens hen niet sturen. " Wie de loop van de geschiedenis bestudeert," schreef een van hen onlangs, "komt al snel tot de conclusie dat bewust ingrijpen in taal niet lukt."
Volgens Van der Sijs is dit "apert onjuist". In de zeventiende en de achttiende eeuw lukte het sommige vooraanstaande schrijvers wel degelijk om de standaardtaal diepgaand te beïnvloeden. "Zij bepaalden bijvoorbeeld dat we nu groter dan zeggen hoewel de meeste dialecten groter als hadden. En ze bedachten het verschil tussen hen en hun dat nu nog steeds op school onderwezen wordt."


Bron: http://www.vanoostendorp.nl/linguist/sijs.html
Je hebt gelijk. Een taal kan gestuurd worden.
Niet alleen bewust door taalkundigen (zoals je hier aanhaalt) maar ook (on)bewust door niet-taalkundigen.
Hier reken ik bvb wat ik graag de VTM'isering van het Nederlands noem in Vlaanderen bij.
Of kijk naar twee buurdorpen, het ene in NL gelegen, het andere in B waarvan de inwoners van oudsher bvb Brabants spraken. De taalevolutie die beiden ondergaan werden gestuurd waarbij de ene Brabants Nederlands spreekt met een duidelijk herkenbare Hollandse taalinvloed, en de andere met een duidelijk Vlaamse invloed. Staatsgrenzen begrenzen taalinvloeden.

En het gaat nog verder. Zo zal de gemiddelde inwoner uit het Nederlandse dorp veel assertiever zijn dan zijn Belgische buur.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 17:24   #1068
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan dringt het bij u nog steeds niet door dat taal een veelheid van facetten kent. Ook tussentaal hoort daar bij.
Voor mij mag iedereen dialect spreken ook Vlaams ,
alleen kun je het geen Nederlands noemen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 17:27   #1069
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor mij mag iedereen dialect spreken ook Vlaams ,
alleen kun je het geen Nederlands noemen.
Als het dialect geen Nederlands is, is het dus een afzonderlijke taal?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 17:28   #1070
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor mij mag iedereen dialect spreken ook Vlaams ,
alleen kun je het geen Nederlands noemen.
Me dunkt dat u een beetje als een soort automaat begint te praten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 20:53   #1071
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Me dunkt dat u een beetje als een soort automaat begint te praten.
En een plaat die blijft hangen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2017 om 20:54.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 20:56   #1072
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als het dialect geen Nederlands is, is het dus een afzonderlijke taal?
En daar gaan we dan met de steriele definitites waarbij ik denk aan het Luxemburgs. Voor een linguïst blijft dat eender, of men dat nu beschouwt als taal of als dialekt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2017 om 20:56.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 21:39   #1073
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zo menen veel taalkundigen dat het onmogelijk is om iets te doen tegen taalverandering: de taal kun je volgens hen niet sturen. " Wie de loop van de geschiedenis bestudeert," schreef een van hen onlangs, "komt al snel tot de conclusie dat bewust ingrijpen in taal niet lukt."
Volgens Van der Sijs is dit "apert onjuist". In de zeventiende en de achttiende eeuw lukte het sommige vooraanstaande schrijvers wel degelijk om de standaardtaal diepgaand te beïnvloeden. "Zij bepaalden bijvoorbeeld dat we nu groter dan zeggen hoewel de meeste dialecten groter als hadden. En ze bedachten het verschil tussen hen en hun dat nu nog steeds op school onderwezen wordt."
De situatie was dan ook totaal anders: de verspreiding van de standaardtaal stond toen nog in de kinderschoenen, maar werd wel gedragen door de toenemende geletterdheid (met o.m. de verspreiding van de bijbel).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 21:41   #1074
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor mij mag iedereen dialect spreken ook Vlaams ,
alleen kun je het geen Nederlands noemen.
Wanneer gaat u eens beseffen dat de Vlaamse dialecten tot de Nederlandse taal behoren?

Of maakt u de opsteller(s) van deze kaart er op attent dat ze dwalen?

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 23:12   #1075
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dialecten vind ik een belangrijk cultureel erfgoed.
Alleen ben ik een tegenstander van taalvervuiling, door het gebruiken van Vlaams als tussentaal en dit Nederlands te noemen.
Waarom zouden de Vlamingen naast hun dialect geen Nederlands kunnen spreken?
Dialekten vind ik een belangrijk kultureel erfgoed.
Alleen ben ik een tegenstander van taalvervuiling, door het :
- genusverlies en rechtstreeks daarmee samenhangende, het amputeren der naamvallen!

- En wat de gesproken taal betreft:
----de klankverschuiving van v naar f (zoals in het Duits)
----een ee die eerder neigt naar een ei
----een oo die eerder neigt naar een ou
----het niet meer uitspreken van de eind -n

- enz...

Waarom zouden de Noord-Nederanders hieraan niets kunnen doen ?

Kortom: iemand die behoort tot die groep van taalgenoten die deze fouten maken en maakten, is toch wel zéér slecht geplaatst om het woord "taalverloedering" in de mond te nemen.
En dan zeker t.o.v. van tussentaal die volgens mij in veelopzichten grammatikaal korrekter is. Waarom ik dat korrrekter vind, deed ik in een vorige post uit de doeken, maar ge gaat daar niet op in, en goochelt liever met nietszeggende definities waarmee ge meerdere personen op stang jaagt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 januari 2017 om 23:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 23:18   #1076
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarom zouden de Vlamingen naast hun dialect geen Nederlands kunnen spreken?
Dialect IS Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 23:31   #1077
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wanneer gaat u eens beseffen dat de Vlaamse dialecten tot de Nederlandse taal behoren?

Of maakt u de opsteller(s) van deze kaart er op attent dat ze dwalen?

De opstellers van deze kaart dwalen niet. Er is niks dat doet vermoeden dat zij een kaart maakten van tot de Nederlandse taal behorende dialecten.
Het is de persoon die in deze kaart een bewijs meent te zien dat alle ingekleurde streektalen tot het Nederlands behoren die dwaalt. Het is deze persoon waarschijnlijk nog niet opgevallen dat de Nederlandse staats-, en Vlaamse gewestgrens de streektalen lijken te begrenzen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je hebt gelijk. Een taal kan gestuurd worden.
Niet alleen bewust door taalkundigen (zoals je hier aanhaalt) maar ook (on)bewust door niet-taalkundigen.
Hier reken ik bvb wat ik graag de VTM'isering van het Nederlands noem in Vlaanderen bij.
Of kijk naar twee buurdorpen, het ene in NL gelegen, het andere in B waarvan de inwoners van oudsher bvb Brabants spraken. De taalevolutie die beiden ondergaan werden gestuurd waarbij de ene Brabants Nederlands spreekt met een duidelijk herkenbare Hollandse taalinvloed, en de andere met een duidelijk Vlaamse invloed. Staatsgrenzen begrenzen taalinvloeden.

En het gaat nog verder. Zo zal de gemiddelde inwoner uit het Nederlandse dorp veel assertiever zijn dan zijn Belgische buur.
En wat denkt ge van Sittard en Selfkant? Ik vraag me af hoeveel jongeren van beide buurgemeenten nu elkaars taal nog spreken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 januari 2017 om 23:31.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2017, 23:34   #1078
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De opstellers van deze kaart dwalen niet. Er is niks dat doet vermoeden dat zij een kaart maakten van tot de Nederlandse taal behorende dialecten.
Het is de persoon die in deze kaart een bewijs meent te zien dat alle ingekleurde streektalen tot het Nederlands behoren die dwaalt. Het is deze persoon waarschijnlijk nog niet opgevallen dat de Nederlandse staats-, en Vlaamse gewestgrens de streektalen lijken te begrenzen.
Er zijn genoeg andere kaarten van de Nederlandse dialecten, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 09:56   #1079
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn genoeg andere kaarten van de Nederlandse dialecten, hoor.
Dat weet ik. Bv kaarten waar de indeling gebaseerd is op taalkenmerken.

Gij geeft een kaart waar de indeling gebeurt op basis van de ter plaatse gebruikte standaardtaal. Waarbij men dus alle dialecten of streektalen indeelt als zijnde behorende tot die standaardtaal. Dat is een (gevolg van een) politieke keuze. En dan gebruikt gij die politieke keuze om te bewijzen dat deze dialecten taalkundig bij die standaardtaal behoren.

Ge moet eens leren onderscheid te maken tussen taal en politiek.

Het is niet omdat Selfkant in Duitsland ligt en Sittard in Nederland, dat de streektaal in Sittard een Nederlands dialect is en in Selfkant een Duits. Hetgeen je volgens uw redenering uit uw kaartje zou moeten besluiten
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2017, 10:27   #1080
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat weet ik. Bv kaarten waar de indeling gebaseerd is op taalkenmerken.

Gij geeft een kaart waar de indeling gebeurt op basis van de ter plaatse gebruikte standaardtaal. Waarbij men dus alle dialecten of streektalen indeelt als zijnde behorende tot die standaardtaal. Dat is een (gevolg van een) politieke keuze. En dan gebruikt gij die politieke keuze om te bewijzen dat deze dialecten taalkundig bij die standaardtaal behoren.

Ge moet eens leren onderscheid te maken tussen taal en politiek.

Het is niet omdat Selfkant in Duitsland ligt en Sittard in Nederland, dat de streektaal in Sittard een Nederlands dialect is en in Selfkant een Duits. Hetgeen je volgens uw redenering uit uw kaartje zou moeten besluiten
Ik vrees echter dat de dialekten aan weerzijden van de staatsgrens steeds meer en meer geverfd worden door de ter plaatse heersende standaardtaal
(daktaal) zodat de die dialekten, die eens hetzelfde klonken, nu echter een duidelijk verschil vertonen onder invloed van die standaardtaal.
En dat geldt zowel voor de Nederlans-Duitse staatsgrens als de Nederlands-Vlaamse.
Zo lees ik bijvb. in Wiki:
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be