Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2005, 13:37   #1
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard "overwinning voor de directe democratie"

"overwinning voor de directe democratie"

dat waren de woorden van Marino Keulen deze middag op het VRT-journaal over de nieuwe maatregel:

De invloed van de lijststem wordt geneutraliseerd

vr 11/02/25 - Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 zal de lijststem geen enkele rol meer spelen. Dat hebben Vlaams minister van Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt (SP.A) en haar collega van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (VLD) aangekondigd.


(foto Belga)



Tot nog toe bepaalde iemands plaats op de kieslijst in grote mate zijn kansen op een mandaat. Met het aantal lijststemmen werd immers het aantal voorkeur- of naamstemmen "aangevuld" tot het vereiste aantal. Enkel de eerste kandidaten op de lijst konden daarvan profiteren.

Twee jaar geleden al halveerde de regering de invloed van de lijststem. Nu wordt ze helemaal geneutraliseerd. De verdeling van de mandaten is voortaan dus enkel afhankelijk van het aantal voorkeurstemmen van de kandidaten.

"Elke plaats op de lijst wordt dus evenveel waard", zegt minister Keulen.


(foto Belga)


Quota moeten meer vrouwen politiek binnenloodsen


Er komen ook weer maatregelen om het aantal vrouwen op de kieslijsten te verhogen. De lijsten zullen voortaan voor de helft uit mannen en voor de helft uit vrouwen moeten bestaan.

Bij de eerste drie kandidaten moet bovendien minstens één vrouw zijn.

Het is ook uit met de exclusief mannelijke schepencolleges. "Vanaf 2007 moet er minstens één vrouw in vertegenwoordigd zijn", zegt minister Van Brempt. Nu bestaat nog één op de vier schepencolleges uitsluitend uit mannen.



mijn mening: het feit dat enkel de voorkeurstem bepalend wordt lijkt mij een gunstige evolutie, hoewel de jubelkreet van Keulen alsof de directe democratie is ingevoerd wel heel erg wrang overkwam

de pariteit op de kieslijsten daarentegen is uiteraard weer een mooi staaltje verdoken discriminatie vanwege onze politici.
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 13:48   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
"overwinning voor de directe democratie"
Is hetBROV ingevoerd? De recall? Het petitierecht?

Citaat:
De invloed van de lijststem wordt geneutraliseerd
Sounds okay.

Citaat:
"Elke plaats op de lijst wordt dus evenveel waard", zegt minister Keulen.
Really?

Citaat:
Quota moeten meer vrouwen politiek binnenloodsen
Politiek bedrijven moet een vrijwillige keuze zijn.
Quota opleggen voor demandaten is uit den boze.
Als de kiezer (m/v) beslist dat de mandaten exclusief aan mannen behoren toe te komen, dan behoort iedereen zich daarnaar te schikken.

Citaat:
Er komen ook weer maatregelen om het aantal vrouwen op de kieslijsten te verhogen. De lijsten zullen voortaan voor de helft uit mannen en voor de helft uit vrouwen moeten bestaan.
Als die vrouwen en mannen dat vrijwillig wensen, lijkt kandideren me geen probleem.
Gaan ze ook hun mandaten opnemen?


Citaat:
Bij de eerste drie kandidaten moet bovendien minstens één vrouw zijn.
Ik dacht dat de plaats geen rol meer speelde?


Citaat:
Het is ook uit met de exclusief mannelijke schepencolleges. "Vanaf 2007 moet er minstens één vrouw in vertegenwoordigd zijn", zegt minister Van Brempt. Nu bestaat nog één op de vier schepencolleges uitsluitend uit mannen.
Is dit steeds in overeenstemming met de wil van de kiezer?
Of is dit de zoveelste betutteling?

Pas op: voor mijn part wordt het hele land van boven tot onder bestuurd door vrouwen. Mits ze gekozen zijn.........


Citaat:
mijn mening: het feit dat enkel de voorkeurstem bepalend wordt lijkt mij een gunstige evolutie, hoewel de jubelkreet van Keulen alsof de directe democratie is ingevoerd wel heel erg wrang overkwam
Jep.
Hypocriete bedoening.
de pariteit op de kieslijsten daarentegen is uiteraard weer een mooi staaltje verdoken discriminatie vanwege onze politici.[/quote]
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be