Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juni 2003, 19:19   #161
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk

Geen bindend referendum
Ik blijf resoluut tegen een bindend referendum om de simpele reden dat in mijn ogen de gemiddelde man in de straat niet rationeel kan denken en vaak met het hart beslist in plaats van met het hoofd. Bovendien is Jan met de pet te gemakkelijk beïnvloedbaar door derden (eg media) om echt objectief te kunnen stemmen over hekele thema's.
Bovendien heeft de gemiddelde inwoner onvoldoende dossierkennis om te beslissen.
Het werk van politici bestaat erin om de dossiers te bestuderen en op basis van wat zij daar uit leren, moeten zij beslissingen nemen. Dat is een deel van hun dagtaak, dat ik waarvoor zij betaald worden.
Dit argument is hetzelfde argument dat tegen democratie, tegen vrouwenstemrecht, tegen algemeen enkelvoudig stemrecht en tegen migrantenstemrecht gebruikt wordt. Het geeft voor mij blijk van niet meer of niet minder dan een lak en afkeer aan democratie
Lorens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2003, 22:46   #162
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Citaat:
Waarom zouden die 'moeten' kiezen of ze al dan niet hun amuzementsklieren aan de volkswil vegen?
Wat heb jij tegen het fundamentele principe dat het referendum als basis dient: volkssouvereiniteit?
Geloof je echt niet dat er bij een groep van pakweg 100.000 mensen een hele hoop zitten met meer capaciteiten en oordeelsvermogen dan aanwezig is bij onze gemiddelde 'vertegenwoordigers'?
Ik geloof dat niet. Ik ben er zeker van.
't groot probleem is wel dat er op die 100.000 gegarandeerd ook 95.000 zijn zonder al te veel capaciteiten ( en dan blijf ik nog héél vriendelijk...)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2003, 22:53   #163
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2003, 07:42   #164
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
't groot probleem is wel dat er op die 100.000 gegarandeerd ook 95.000 zijn zonder al te veel capaciteiten ( en dan blijf ik nog héél vriendelijk...)
Dit wantrouwen, is mede de oorzaak van elitaristisch denken, dat democratie in de weg blijft staan.
Trouwens waarom zou de door jou zo versmade 95% medemensen dan plots wél slim genoeg zijn om de volledig programma's te analyseren én daarbij dan nog de morele afweging te maken om binnen een partij de bekwame politicus eruit te vissen in het stemhokje, terwijl je ze het recht ontzegt om over simpele eenduidige zaken hun stem te laten horen???
Het is je goede recht om aldus te redeneren, maar kleef er dan niet het etiket democratisch op. Dat zou wat al te grof gelogen zijn, wanneer je het gros van de burgers te lomp acht om te beslissen hoe ze willen bestuurd worden.............
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be