Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten lesbische pinguins opgehangen worden?
Ja alle lesbische pinguins verdienen de doodstraf 9 34,62%
Neen, alleen lesbische homo sapienskes moeten de strop krijgen 2 7,69%
Neen, alle lesbos zijn voor mij welkom, dus ook lesbische pinguins 15 57,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2005, 22:01   #41
armoede
Burgemeester
 
armoede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2005
Berichten: 580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Laat die arme pinguïns met rust, ze hebben jullie niks gedaan.

De Limburgse Leeuw.
Dat is het juist die arme beestjes hebben enkel hun wre aard getoond en publiekelijk hun liefde voor elkaar getoond en dat is wat sommige niet kunnen aanvaarden. Het zal het gebrek aan eigenliefde zijn dat ze ertoe drijft om beestjes op te hangen die hun liefde voor elkaar tonen.
__________________
[SIZE=5]Liefde en haat zijn niet blind, maar verblind door vuur, dat we in ons dragen.[/SIZE]
armoede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 22:08   #42
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

'March of the Penguins' is een goede film voor alle leeftijden. Er zaten waarschijnlijk ook een paar lesbische beesten maar toch was het 1 grote familie.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 22:45   #43
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Een van mijn poezen noemt "pinguin" en ze is bisexueel.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 23:28   #45
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
"Shocking"
Boudewijn de Groot, was heel lang één van mijn absolute favorieten.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 00:14   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma
Een van mijn poezen noemt "pinguin" en ze is bisexueel.
Mijn hond is interraciaal, hij likt altijd aan de poes haar gat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 01:04   #47
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Voor de genetische (of eender welke andere) oorzaak van homosexualiteit is nooit het bewijs geleverd. Het is tegenwoordig mode om te doen alsof het een vaststaand feit is maar dat is gewoon niet zo. Bij die 10% heb ik ook zware twijfels. Tot voor een paar jaar hoorde ik altijd 5% en nu zouden het er ineens dubbel zoveel zijn.
Homoseksualiteit is 'zo oud als man en vrouw’

Sneeuwvlokje in hersenen bepaalt seksuele voorkeur

Het is zo groot als een sneeuwvlokje, en het bepaalt onze seksuele voorkeur. “De hersenen van een homo- en een heteroman zien er niet hetzelfde uit.

Een stukje van de hypothalamus, ons oudste en primitiefste hersencentrum, is kleiner bij homo’s dan bij hetero’s. Dat bewijst dat homoseksualiteit aangeboren is”, zegt de biotechnoloog Sven Bocklandt, die meewerkt aan Amerikaans onderzoek naar de biologische basis van homoseksualiteit. De nieuwste bevindingen staan in het laatste nummer van Endocrinology.

Is homoseksualiteit een fantasie van een zieke geest, of een aangeboren eigenschap in een gezond lichaam? Er woedden hevige discussies over het onderzoek naar de biologische basis van homoseksualiteit, maar de onderzoekers zelf zijn er zeker van: het gaat om een aangeboren voorkeur. “Homoseksualiteit is zo oud als man en vrouw”, zegt onderzoeker Sven Bocklandt, een Vlaamse biotechnoloog die aan de Amerikaanse topinstelling National Institutes of Health werkt. “Het aangeboren verschil tussen homo’s en hetero’s werd voor het eerst ontdekt toen hersenen van dode homo’s onderzocht werden. Er was één uitgesproken verschil: niha 3, een hersencentrum dat in de hypothalamus ligt, was de helft kleiner bij homomannen. Bij homo’s was het even groot als bij vrouwen, die ook een kleinere niha3 hebben.” Diep in onze hersenen liggen vlak naast elkaar vier centra die seksuele opwinding, respons en voorkeur bepalen: niha1, 2, 3 en 4. “Hoe ze precies werken weten we niet, maar niha 3 was het enige centrum dat in grootte verschilde tussen mannen en vrouwen, en tussen homomannen en heteromannen. Of er een verschil is tussen lesbiennes en heterovrouwen hebben we nog niet kunnen onderzoeken. Bij autopsie van lijken staat wel op de medische fiche of iemand homo is, maar lesbienne staat er bijna nooit op. De hy pothese is dat niha 3 bij hen groter is dan bij andere vrouwen. Voorlopig concentreren we ons op onderzoek naar homoseksualiteit bij mannen.” Dat ook in de dierenwereld homoseksuele mannetjes een kleiner sneeuwvlokje in de hersenen hebben, sterkt de overtuiging dat homoseksualiteit aangeboren is. “Bij rammen is dat heel duidelijk: 8 procent van alle mannelijke schapen is homoseksueel, en zij hebben allen een kleinere niha 3. Homoseksualiteit uit zich bij dieren eveneens door een verschil in de hersenen. Bij ratten, fretten, cavia’s, makaakapen werd evenzeer een verschil in grootte teruggevonden. Homoseksualiteit moet zowel natuurlijk als aangeboren zijn. Mijn stelling is dat het zo oud is als man en vrouw. Er zijn enorm veel verschillen tussen man en vrouw, en het aanschakelen van de juiste genen zorgt ervoor dat we alle kenmerken van een meisje of jongen krijgen. Een van die genen moet ook de juiste seksuele voorkeur aanschakelen, maar regelmatig wordt er een foutje gemaakt. Een jongen krijgt dan de seksuele voorkeur die normaal bij vrouwen hoort.

Hij ontwikkelt de niha 3 die typisch is voor vrouwen. Ik geloof niet dat er drie geslachten zijn: man, vrouw en holebi. Er zijn er twee, maar het mechanisme dat ons alle kenmerken van een man of vrouw moet geven, zit niet perfect in elkaar. Bij geen enkel zoogdier. Vandaar dat homoseksualiteit volgens mij zo oud is als de twee geslachten.” Het onderzoek bij dieren weerlegt ook de theorie dat homoseksualiteit een gevolg zou zijn van schaarste aan vrouwen. “Bij de rammen hebben we dat duidelijk getest: ze kregen loopse vrouwtjes voor zich en enkele andere mannetjes. Keer op keer negeerden ze de vrouwtjes en kozen ze voor de mannetjes.Wat ook opvalt, is dat alleen hun seksueel gedrag verschilt. Voor de rest gedragen ze zich als alle andere rammetjes.

Homo’s en lesbiennes planten zich door hun seksuele voorkeur normaal gezien niet voort. Ze zouden al lang uitgestorven zijn als er geen natuurlijk mechanisme bestond dat ervoor zorgde dat hun seksuele voorkeur anders was.” Mensen denken nogal vlug dat het alleen onze geslachtsdelen zijn die het verschil tussen man en vrouw maken. “Uit nieuw genetisch onderzoek blijkt dat voor de geslachtsdelen van een embryo gevormd worden, er al honderden verschillende genen aan- en uitgeschakeld zijn bij jongens en meisjes. Seksuele voorkeur wordt waarschijnlijk op een ander moment van de ontwikkeling bepaald dan de geslachtskenmerken.

Vermoedelijk nog voor de geslachtskenmerken zelf bepaald worden.

Misschien worden er soms ook fouten gemaakt tegen de geslachtskenmerken: iemand die verder alle kenmerken van een meisje bezit, krijgt dan door een fout de geslachtsdelen van een jongen. Mogelijk is dat een verklaring voor transseksualiteit: zo worden mensen misschien geboren in het verkeerde lichaam.” Het sneeuwvlokje met de naam niha 3 is erg belangrijk voor de seksuele voorkeur, maar wat doet het precies? “Daar bestaat discussie over.

Het zorgt voor de omzetting van mannelijk hormoon in de hersenen.

Professor Rosselli, een van de andere Amerikaanse onderzoekers, gelooft dat er door de kleinere niha 3 minder omzetting gebeurt, en er dus ook minder mannelijke invloed op de hersenen is. Dat wil hij nu gaan testen bij schapen. Zelf geloof ik niet dat wat hormoon meer of minder van iemand een homo of een hetero kan maken. Ik vermoed dat seksuele voorkeur veel vroeger bepaald wordt, in een embryonaal stadium al. Dat er een ander gen aangeschakeld is bij homo’s, uit zich volgens mijn theorie door een verschil in de hersenen, maar ook door het meer voorkomen van linkshandigheid bij holebi’s.

Volgens mij ligt de sleutel in de genen, niet bij de hormonen in onze hersenen.”

‘Bij dieren en mensen zit het verschil tussen homo en hetero in een plekje in ons hoofd’


Bron: De Morgen -- (13 maart 2004)

Op zoek naar het homogen

Geneticus Sven Bocklandt verdedigt doctoraat over gen voor seksuele voorkeur

Is homoseksualiteit aangeboren, of is het allemaal de schuld van je te dominante moeder? 'Moeders die te dominant zijn, hebben niks met het ontstaan van homoseksualiteit te maken', zegt moleculair geneticus Sven Bocklandt. 'Maar de genen van moeder hebben wel meer invloed dan de genen van vader.'

In een vorig leven was moleculair geneticus Sven Bocklandt medewerker van het radioprogramma De lieve lust. Hij deed er onder meer interviews over de eerste keer. "Ik had geen probleem met praten over seks, ik vind dat leuk." In zijn huidige leven praat hij ook over seks, maar dan vooral over de moleculaire genetica achter de seksuele voorkeuren van de man. "Ik kan al het onderzoek dat gebeurd is naar homoseksualiteit in 10 minuten samenvatten." Bocklandts doctoraat brengt daar nu verandering in.

Het homogen zoeken, hoe begin je daaraan?

"Eigenlijk zoek ik het heterogen, en is dat gewoon hetzelfde als het homogen. Ik ben op zoek naar het gen dat onze seksuele voorkeur bepaalt. En dat gen, of je het nu homogen of heterogen noemt, moet al zo oud zijn als de mens. Of nog ouder, want bij bijna alle dieren heb je mannetjes en vrouwtjes, en is seks tussen man en vrouw de enige manier om kindjes te maken. Dat mannen een seksuele voorkeur hebben voor vrouwen en vrouwen voor mannen is dus essentieel voor het voortbestaan van dier en mens. Het is te belangrijk om aan het toeval over te laten. Daarom is er ook een gen of meerdere genen die onze seksuele voorkeur bepalen. En we weten ook waar die zitten: in het gebied Xq28, in het onderste stuk van onze chromosomen. Spijtig genoeg zit dat gebied vol met genen, het is een beetje een rotzooi, alles zit er door elkaar. En wat het ook nog extra moeilijk maakt, is dat we niet precies weten wat voor gen we zoeken. Als je onderzoek doet naar het depressiegen, dan weet je dat een gen dat serotonineproductie in de hersenen beïnvloedt waarschijnlijk het gen is dat je zoekt, want serotonine maakt dat je je goed voelt. Maar wat bepaalt seksuele voorkeur, en dus ook homoseksualiteit? Is het een gen dat hormonen beïnvloedt? Is het een gen dat neurotransmitters in ons brein beïnvloedt?"

Hoe komt het dat er ook holebi's op de aardbol rondlopen, en niet alleen bij mensen, maar ook bij schapen en vogels?

"Daar zijn verschillende theorieën over. Volgens de ene theorie is het een afwijking op wat normaal is: je hebt een gen dat aanstaat bij vrouwen zodat zij op mannen vallen, en per ongeluk staat dat aan bij een man. Anderen zeggen dat de natuur zelden perfect werkende systemen maakt: als het systeem voor het bepalen van seksuele voorkeur in 97 procent van de gevallen goed werkt, dan is dat genoeg om het overleven van de soort veilig te stellen. Dat er ook holebi's rondlopen, of aseksuele mensen, is dan normaal, want het systeem is gewoon niet perfect."

Hebben opvoeding en ouders dan niks met seksuele voorkeur te maken? Zijn het de genen die alles bepalen?

"Homoseksualiteit wordt voor de helft door de genen bepaald, en voor de helft door de omgeving. Maar onder omgeving moet je niet de opvoeding thuis of op school begrijpen. Het bewijs dat dominante moeders of afwezigheid van mannelijke rolmodellen er niks mee te maken hebben, blijkt uit tweelingen-onderzoek. Bij identieke tweelingzonen, die opgroeien in hetzelfde gezin en naar dezelfde school gaan, heb je vaak een homo en een hetero. Nee, de omgeving waar ik het over heb, is de biologische omgeving, wat er in het lichaam, bij de vorming van de embryo's, gebeurt. De genen van een identieke tweeling zijn identiek, maar je hebt ook epigenetica. Epi is het Griekse woord voor bovenop, het gaat over wat er met die genen gebeurt. Want het gaat niet alleen om welke genen je hebt, maar vooral om welke je gebruikt."

De genen van een homo komen ook ergens vandaan: van mama en papa meer bepaald.

"Geneticus Dean Hamer ontdekte eerder al dat homoseksualiteit vaker voorkomt bij nonkels en neven langs moederskant. Uit het onderzoek dat we tot nu toe kennen, blijkt ook dat de genen van de moeder meer invloed hebben op seksuele voorkeur dan de genen van de vader. Bij een kwart van alle moeders die twee of meer homoseksuele zonen hebben, is er iets vreemds aan de hand. Een vrouw heeft twee chromosomen, XX, een man heeft ook twee chromosomen, XY. Je zou verwachten dat bij vrouwen de helft van hun cellen van de ene X komen, en de andere helft van de andere X. Dat is dus niet waar, meestal is er een overwicht van een van de twee X-en. Bij moeders met meerdere homozonen is dat overwicht enorm groot: bij een kwart van hen komt 90 procent of meer van hun cellen allemaal van dezelfde X. We noemen dat proces, waarbij een van de X-en minder vertegenwoordigd wordt, X-inactivatie. We vermoeden dat bij vrouwen met een erg hoge X-inactivatie er ook een mechanisme aan het werk is dat maakt dat ze meer homoseksuele zonen krijgen. Verder is er ook nog iets vreemds aan de hand met chromosoom 10, dat je alleen bij vrouwen vindt. Maar ook chromosoom 7 bevat interessante afwijkingen, en dat vind je ook bij de vaders. Voorlopig lijkt de genetische rol van de moeder groter dan die van de vader als het om seksuele voorkeur gaat."

De zoektocht naar het homogen is bezig, het overspelgen werd al eerder ontdekt. Hebben we nog wel iets over ons eigen seksleven te beslissen?

"Genen kunnen zorgen voor een aanleg, een drang die aanwezig is: een drang die je op andere mannen doet vallen, de drang om met veel vrouwen te vrijen. Maar het blijft je keuze wat je met die drang doet. Een homo kan beslissen om met een vrouw te trouwen. We blijven verantwoordelijk voor onze keuzes."

Je bent zelf ook homo. Heeft je onderzoek je kijk op je eigen seksualiteit veranderd?

"Vroeger vroeg ik mij ook wel eens af hoe het komt dat iemand homo is of niet, maar ik lag daar niet echt wakker van. Wat mij intrigeert, is het mysterie van het leven. En van de liefde. Op wie je valt, met wie je
kinderen maakt, dat is biologisch gezien ongelooflijk belangrijk voor het instandhouden van leven. En toch weten we daar zo weinig over."

www.demorgen.be

CORRECTIE 23/09/2005

In 'Op zoek naar het homogen' (DM, 22/9) staat de inactivering van het X-chromosoom niet correct uitgelegd. Vrouwen en mannen hebben elk 23 chromosomenparen, waaronder de twee sexchromosomen, XX voor vrouwen en XY voor mannen. Elke cel in het lichaam van een vrouw inactiveert een van beide X'en. Dat gebeurt normaal gezien willekeurig, maar een kwart van de moeders met twee of meer homoseksuele zonen inactiveert hetzelfde X-chromosoom in bijna elke cel die onderzocht werd door geneticus Sven Bocklandt, en dat is heel merkwaardig. Het effect van het gen op het X-chromosoom dat een rol speelt bij de homoseksualiteit van de zonen is dus zichtbaar in het bloed van de moeders. Verder is er niets "vreemds aan de hand met chromosoom 10", en zijn er geen "afwijkingen" gevonden op chromosoom 7. Wel hebben de studies aangetoond dat er op chromosoom 10 een gen zou kunnen zitten waar alleen de versie die je van je moeder overerft een rol speelt in seksuele voorkeur, terwijl het mogelijke gen op chromosoom 7 zowel van moeders- als vaderskant een effect kan hebben.


Bron: De Morgen -- (22 september 2005)

100 % zekerheid heb je nooit in de medische wetenschap, maar de laatste serieuze studies wijzen er toch op dat het aangeboren is. Over de cijfers is er inderdaad veel gekissebis. Volgens een vroege theorie van Sigmund Freud was iedereen in aanleg biseksueel en werd het pas tijdens de puberteit duidelijk wat de seksuele geaardheid zou zijn. Uit het onderzoek van Alfred Kinsey bleek dat 33% ooit eens seksueel contact had gehad met iemand van hetzelfde geslacht. Over het algemeen wordt het cijfer 5 à 10 % aanvaard in de wetenschappelijke wereld. Kleine bemerking bij die cijfers: je kan de seksuele geaardheid natuurlijk enkel weten door het te vragen. Holebi's die er nog niet voor durven uit komen zullen zelfs bij anonieme tests meestal niet durven in vullen dat ze verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht, dus lijkt het mij evident om de resultaten van de tests als een miminum te beschouwen (ik dacht dat het 4,8 % was) en dat het zeer aannemelijk is dat er eigenlijk veel meer zijn...
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 23 oktober 2005 om 01:05.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 01:41   #48
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf
Een phobie is een ongegronde angst voor iets.ik ben geen homofoob dus.Ik vind homos gewoon zageventen, altijd bezig over zichzelf en hun seksuele gewoontes, tot op de tv , in de cinema, overal, een échte invasie.Ik ben hun gezeik gewoon moe.Maar wat niet door de beugel kan is dat ze er kinderen willen bij betrekken.Die moeten ze met rust laten.Twee mensen van hetzelfde geslacht kunnen nu éénmaal géén kinderen maken.Aanvaard dat gewoon , neuk rustig verder allemaal en laat de mensen verder gerust
Allé ja, ik gebruik gewoon de gangbare term "homofobie", terwijl "homohaat" of "een sterk onbegrip voor/het niet aanvaarden van holebi's" correcter zou zijn.
Geen paniek, holebi's zijn echt wel met veel meer bezig dan enkel met hun relationele voorkeur (het is natuurlijk veel ruimer dan seks, het gaat over relaties, met wie je je leven deelt, wat zowel voor hetero's als voor holebi's natuurlijk wel een even groot belang heeft) iedereen heeft meer facetten in zich dan enkel het relationele aspect: familieleven, werk, hobbies, lievelingseten, enz.... Het relationele aspect is wel belangrijk in onze samenleving, want bij de eerste 5 vragen dat je iemand stelt waarmee je voor het eerst kennis maakt is "Ben je getrouwd? / heb je een lief?".
Dat er nu meer holebi's op TV en de cinema komen kan je niet op onze nek schuiven, die pijlen moet je richten op de programma- en filmmakers. En holebi's zijn trouwens ook niet altijd onverdeeld gelukkig met het vaak sensationele beeldvorming in de media. Maar voor de media is de overgrote meerderheid van holebi's die buiten dat ene aspect niet verschillen van de hetero's niet interessant genoeg...

En over dat gezeik? Mag ik je er op wijzen dat er heel weinig holebi-related topics op dit forum zijn, dat de holebi's op dit forum ook zeer actief zijn bij de niet-holebi-related topics (holebi's zijn dus echt niet enkel met zichzelf bezig) en dat die weinige holebi-related topics voor het grootste deel gestart zijn door personen die het niet zo hoog op hebben met holebi's.

Het debat over kinderen van holebi's wordt elders gevoerd, dus ga ik er ook niet op in...
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 23 oktober 2005 om 01:47.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 08:24   #49
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Mijn hond is interraciaal, hij likt altijd aan de poes haar gat.
En mijn andere poes heet "paco", is travestiet.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 09:02   #50
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

10% of 5% homoseksuelen, wat is daar nu zo belangerijk aan? Tenslotte als het 5% is, dan spreekt men nog altijd over +300 miljoen mensen, dat is nog meer dan de Amerikaanse bevolking.
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be