Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2017, 14:43   #61
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Atheïsme is een geloof. Met wetenschap of "wetenschappelijke feiten en bewijzen" heeft het nu eenmaal niets te maken. Het is immers zo dat de wetenschap dit levensbeschouwelijk terrein helemaal niet betreedt.
Ik zou het meer andersom zien, levensbeschouwing vlucht weg waar wetenschap iets kan zeggen, richting de gebieden die onkenbaar zijn, ala Russel's theepot. Wel of niet religieus zijn is in ieder geval deels een soort houding tegenover het onkenbare. De religieuze opstelling is eerder "ik kan het niet bewijzen, ik kan het niet ontkrachten, dus ik kies ervoor om erop te vertrouwen dat wat meneer pastoor zegt waar is omdat het een geruststellende gedachte is dat iemand die het goed met me voor heeft over me waakt en oma in de hemel is", terwijl het bij ongelovigen/atheïsten vlugger "ik kan het niet bewijzen, ik kan het niet ontkrachten, dus is het onzinnig om ernaar te leven" is. Dan heb je natuurlijk ook nog agnosten, "ik kan het niet bewijzen, ik kan het niet ontkrachten, dus een wijs man doet geen uitspraken over of zoiets waar is of niet" (agnosten doen niet aan statistiek, als je een miljard verschillende elkaar uitsluitende goden kan verzinnen is de kans dat een specifieke god bestaat blijkbaar nog steeds realistisch), de ietsisten, "ik kan het niet bewijzen, ik kan het niet ontkrachten, er is dus vast iets, maar het aantal mogelijkheden is veel te groot om me ergens op vast te pinnen", de fantasten "ik kan het niet bewijzen, ik kan het niet ontkrachten, dus wat ik zelf verzonnen heb is waar" en de extreem zweef-reli-complotisten: "ik kan het niet bewijzen, ik kan het niet ontkrachten, dus alles is waar. Behalve natuurlijk het Christendom, de paus is de duivel!".

Crap. komt daar nou toch mijn bekeringsdrang bovendrijven? Af jongen, foei! (Nah, het zal mijn zin om altijd gelijk te hebben zijn zeker.)
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 8 oktober 2017 om 14:48.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 14:44   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sommigen willen dat natuurlijk wel. Of hoe kijkt u aan tegen die borden op de Londense bussen?
Als tegen een reclamebord.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 15:15   #63
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, een aantal lopen nogal onnadenkend alles achter na wat bijvoorbeeld een Hawkins vertelt.
Ge bedoelt Dawkins zeker

Maar ja, gij gelooft niet in de evolutietheorie.
Dawkins heeft die trouwens niet uitgevonden.

Darwin, dat is degene waar we allemaal 'onnadenkend' achter lopen.

Ge moet er natuurlijk mee rekening houden dat 150 jaar geleden 99,99% uw mening had, en maar 0,01% van de wereldbevolking de mening had van Darwin. Het feit dat dat nu anders is, dat zegt wel degelijk iets over de waarde van zijn theorie.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 8 oktober 2017 om 15:16.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 15:41   #64
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets heeft "intrensiek" een bekeringsdrang. Mensen hebben een bekeringsdrang. Uw vraag start dus met een totaal verkeerd beginpunt.
Een meme kan wel degelijk intrinsiek een bekeringsdrang omvatten. Neem nu de getuigen van Jehova, ik citeer even uit Wikipedia:

Het meest opvallende kenmerk van de Jehova's getuigen is hun prediking. Deze evangelisatiearbeid dient door iedere Jehova's Getuige te worden verricht en vormt het meest essentiële onderdeel van hun godsdienstige identiteit

Het zijn inderdaad mensen die de evangelisatiearbeid verrichten maar het is de meme die het hen dicteert. Zonder deze evangelisatiearbeid zijn ze geen volwaardige getuigen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 15:52   #65
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Atheïsme is een geloof. Met wetenschap of "wetenschappelijke feiten en bewijzen" heeft het nu eenmaal niets te maken. Het is immers zo dat de wetenschap dit levensbeschouwelijk terrein helemaal niet betreedt.
Atheïsme is de waarheid, géén geloof. Er is helemaal geen opperwezen. En de wetenschap moest juist niks, en die erbij trekken als poging tot negatief bewijsmateriaal, houdt voor U het debat aan de gang, maar dat is het voor mij allemaal niet waard. Non-debat = non-debat.
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 15:54   #66
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wel, dan valt het verliezen van geloof daar niet onder.
Euh.. toch wel.

Als een atheïst een gelovige overtuigd heeft dat er toch onvoldoende redenen zijn om in (een) God te geloven bv. kun je perfect spreken van een bekering.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:01   #67
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Die intentie tot bekeren is er niet. Ik heb u letterlijk 2 citaten uit het boek 'fighting god' van de voorzitter van American Atheists David Silverman gegeven waaruit duidelijk blijkt dat hij niet uit is op het bekeren van theists, maar dat hij een defensieve strijd voert.
uw antwoord daarop is: 'waarom zou ik hem geloven?'

Tja, dan houdt het op.... bewijs dat hij liegt...
En ik heb u als tegenargument letterlijk de website van AmericanAtheists geciteerd. Ze zeggen letterlijk dat het hun doel is atheïsme te promoten in de VS en wereldwijd.

Dus als ik als christen grote billboards plaats 'Jezus is uw redder' + ik richt een organisatie op waarvan op de website onder 'Onze Visie' staat te lezen dat het mijn bedoeling is om het christendom wereldwijd te verspreiden... dan ga jij mij vertrouwen als ik ergens een paar regeltjes laat optekenen waarin ik beweer dat het niet mijn bedoeling is om mensen te overtuigen..

Bovendien heb ik die billboards ook maar als vb. gebruikt. Ik heb evengoed gesproken over boeken die atheïsten uitbrengen. Ga je beweren dat Richard Dawkins en Sam Harris bv. hun boeken uitbrengen om vooral géén mensen te overtuigen? Alé geert, laat ons nog eens lachen en beweer dat.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:01   #68
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Welk geloof hangen ze dan aan?
Het geloof dat God niet bestaat natuurlijk.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:08   #69
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Gij hebt ooit dit als voorbeeld gegeven van een denigrerend commentaar van mij:

Laat jongeren bezig zijn met iets zinvol ipv van het aanbidden van een ingebeeld opperwezen.(als ik het mij goed herinner ging dat over rector Boeve die op de KUL bidruimte wou installeren voor moslims. Iets waarvan ik denk dat ge er ook tegen zijt)

Wat is daar denigrerend aan? Dat moet ge mij eens uitleggen!

Als iemand uit uw omgeving Thor begint te aanbidden, gaat gij dat als 'zinvol' beschouwen?


Wat is er denigrerend aan de term 'opperwezen'? wat had ik moeten gebruiken? 'Alwetend en almachtig wezen'?
Ik heb u dat hierboven al uitgelegd. Het gaat om de context.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Allez, leg mij eens uit hoe ik het woord atheist verkeerd gebruik!
Atheïsme heeft niks te maken met al dan niet geloven in 'complottheorieën', het heeft slechts te maken met het niet geloven dat God bestaat.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:10   #70
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Bovendien heb ik die billboards ook maar als vb. gebruikt. Ik heb evengoed gesproken over boeken die atheïsten uitbrengen. Ga je beweren dat Richard Dawkins en Sam Harris bv. hun boeken uitbrengen om vooral géén mensen te overtuigen? Alé geert, laat ons nog eens lachen en beweer dat.
Ooit al eens over nagedacht waarom Dawkins die boeken schreef? Dawkins is in eerst instantie een bioloog en geen filosoof.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:13   #71
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik heb u dat hierboven al uitgelegd. Het gaat om de context.



Atheïsme heeft niks te maken met al dan niet geloven in 'complottheorieën', het heeft slechts te maken met het niet geloven dat God bestaat.
Ah neen, dit is a-complotisme. we hebben dan ook nog a-homeopathisme, a-astrologisme, a-weetikveelwat-isme.

Misschien kunnen we dit beschrijven als:
a-alleswatdemensengelovenenwaargeenwetenschappelijkb ewijsvoorbestaat-isme.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:16   #72
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

De voorbeelden die u gaf waren communistische regimes.
Ja, want atheïsme sluit communisme uit en vice versa... Het is dus omwille van posts zoals die hierboven dat ik vraag of gij dom zijt...
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:18   #73
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
#37 mvd
Atheïsme is geen religie
#38 JvdB
Atheïsme is een geloof.
Wat probeer je nu weer?

Denk je daar tegenspraak te ontwaren ofzo?

Dat ziet tegenspraak waar er geen is, heeft alle moeite van de wereld om simpele begrippen te vatten... maar heeft zogezegd gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften..
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:19   #74
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Het geloof dat God niet bestaat natuurlijk.
Ik geloof helemaal niet dat er geen God bestaat.
Maar ik geloof niet wat de profeten verkondigen.
Als God hen zou ingelicht hebben zouden zijn niet zoveel tegenstrijdigheden verkondigd hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:24   #75
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ga je beweren dat Richard Dawkins en Sam Harris bv. hun boeken uitbrengen om vooral géén mensen te overtuigen?
Geloof en wetenschap zijn twee totale insteken, laten we wel wezen ! Boven genoemden onderbouwen dit met wetenschappelijk onderbouwde argumenten. Wat ze dus doen zijn de gelovige duidelijk maken dat hun geloof op verzinsels gebouwd is. Er zijn nog ontelbare gelovigen die denken dat de wereld pakweg 6000 voor onze jaartelling ' geschapen ' is. Is dit een kwestie van overtuigen of onderrichten ? Leg me dat eens uit.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:24   #76
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Een belangrijk aspect van bekeren is beloning en straf.
Als ge bekeert tot een godsdienst is de beloning de hemel, indien ge weigert zult ge branden voor eeuwig in de hel. Als straf kan dat tellen!
Ik vind het ook geweldig van de vader van Jezus (die de god van de liefde is) dat hij zulke onwaarschijnlijk gruwelijk straf kan verzinnen!

Atheïsten beloven niets. Als ge uw geloof verzaakt is er geen beloning.

Bijgevolg: er is geen sprake van bekeren. wat een atheist zegt is: laat u niet vangen, laat u niet bang maken. Ze hebben geen bewijs voor hun claims.
Hilarisch hoe gij gewoon tegen 100/u dingen uitvindt..
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:28   #77
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ja, want atheïsme sluit communisme uit en vice versa... Het is dus omwille van posts zoals die hierboven dat ik vraag of gij dom zijt...
Wat heeft communisme met atheïsme te maken, leg me dat eens uit.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:29   #78
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Fout! Een atheist zegt dat er geen bewijs is om te geloven in opperwezens, net zoals er geen bewijs is om te geloven in de verschrikkelijke yeti.
athe·ïs·me (het; o)
1
ontkenning van het bestaan van een god

http://vandale.nl/opzoeken?pattern=atheisme&lang=nn


Geen dank, geert

Laatst gewijzigd door mvd : 8 oktober 2017 om 16:29.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:32   #79
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

504

Laatst gewijzigd door geertvdb : 8 oktober 2017 om 16:32.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2017, 16:32   #80
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Hilarisch hoe gij gewoon tegen 100/u dingen uitvindt..
Ik verzin niets!

Gij gelooft dat gij naar de hemel gaat als ge sterft, en ik naar de hel, omdat ik niet in Jezus geloof.

Zo simpel is het.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be