Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2024, 15:49   #21
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het zal je misschien verwonderen, maar er zijn nog altijd mensen die enkel een gewone GSM hebben, geen smartphone, en dus ook geen apps kunnen installeren.
80+ers weten zich soms geen blijf met dergelijke methodes, en betalen daardoor nu een gepeperde rekening om nog manueel verrichtingen te kunnen doen, of ze doen een beroep op familie en vrienden, en delen dan hun discrete gegevens over hun betalingen daarmee, en moeten rekenen op de eerlijkheid van die familie en vrienden wanneer die betalingen in hun plaats doen.

Het is trouwens niet alleen de bank die een probleem wordt, tegenwoordig moet je als klant zoveel mogelijk afgescheept worden.
Onlangs kreeg ik een phishing telefoontje op mijn smartphone.
Een Nederlands klinkende stem zei mij dat er een verdachte verrichting voor een groot bedrag (2500€) in Brussel gebeurd was, en ik 1 moest drukken om die te bevestigen, of 2 om met een medewerker van Card Stop te praten.
Ik deed geen van beiden, maar toen ik dit wou melden bij de échte Card Stop merkte ik dat je via het menu van het callcentrum nergens terechtkunt, tenzij je echt je kaart wilt blokkeren.
Voor alle zaken rond fraude verwijzen ze naar je bank.
Dan maar dat nummer opgezocht, bleek natuurlijk gesloten te zijn.
Dan maar het algemeen nummer opgezocht.
45 minuten in wacht, om dan uiteindelijk iemand te kunnen spreken, die zei dat ik mocht opgelucht zijn dat ik geen gegevens had overgemaakt.
Kortom, de service is serieus aan het achteruitgaan, wie dringend info van de bank nodig heeft, moet veel geluk hebben, want bankkantoren zijn vaak gesloten, en telefonische hotlines zijn er vooral op gericht om u NIET te helpen.
Elke keer dat men met zijn PC een overschrijving doet met de kaartlezer, wordt de rekening van de ontvanger en zijn adres opgeslagen in uw computer. Zeker als ge dat aangevinkt hebt. Op de duur hebt ge heel wat rekeningnummers gedownload, niet? Dat bespaart u de moeite om telkens weer zelf de rekening of Iban van ontvanger opnieuw manueel te moeten ingeven.

Welnu, naar het schijnt neemt Fortis PB met de overname wel uw rekeningnummer over en ge kunt nog met uw oude kaart betalen, maar de geschiedenis van al uw stortingen van vroeger via de Bank van de Post zoudt ge kwijt zijn. Zo gaat het verhaal. Als het waar is, is dit geen hels drama natuurlijk maar wel goed vervelend. Want ge moet opnieuw elke storting manueel invullen en dan wordt die pas opgeslagen wanneer de transactie is geschied. Dat bedoelde ik. Misschien kan iemand dit bevestigen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 januari 2024 om 15:50.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 18:57   #22
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Elke keer dat men met zijn PC een overschrijving doet met de kaartlezer, wordt de rekening van de ontvanger en zijn adres opgeslagen in uw computer. Zeker als ge dat aangevinkt hebt. Op de duur hebt ge heel wat rekeningnummers gedownload, niet? Dat bespaart u de moeite om telkens weer zelf de rekening of Iban van ontvanger opnieuw manueel te moeten ingeven.

Welnu, naar het schijnt neemt Fortis PB met de overname wel uw rekeningnummer over en ge kunt nog met uw oude kaart betalen, maar de geschiedenis van al uw stortingen van vroeger via de Bank van de Post zoudt ge kwijt zijn. Zo gaat het verhaal. Als het waar is, is dit geen hels drama natuurlijk maar wel goed vervelend. Want ge moet opnieuw elke storting manueel invullen en dan wordt die pas opgeslagen wanneer de transactie is geschied. Dat bedoelde ik. Misschien kan iemand dit bevestigen.
Geen idee, uw "antwoord" is overigens niet echt een antwoord op wat ik schreef, maar dat overkomt u wel vaker.
Ik heb geen idee omdat ik zelf niet bij één van beide banken zit.
Zelf heb ik wel een smartphone, dus ik heb het probleem dat ik geschetst heb niet echt, maar het probleem dat je bijna nergens nog een echte mens aan de lijn krijgt, vind ik verontrustend.
Als er ergens een fout gebeurt, dan heb je nog maar weinig weerwerk, want tegen een AI bot kun je niet redeneren.
De hulplijnen die dan nog door mensen bemand worden zijn dan ook zo overbelast dat als je met iets dringend zit, je vaak een uur moet wachten.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 19:52   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Geen idee, uw "antwoord" is overigens niet echt een antwoord op wat ik schreef, maar dat overkomt u wel vaker.
Ik heb geen idee omdat ik zelf niet bij één van beide banken zit.
Zelf heb ik wel een smartphone, dus ik heb het probleem dat ik geschetst heb niet echt, maar het probleem dat je bijna nergens nog een echte mens aan de lijn krijgt, vind ik verontrustend.
Als er ergens een fout gebeurt, dan heb je nog maar weinig weerwerk, want tegen een AI bot kun je niet redeneren.
De hulplijnen die dan nog door mensen bemand worden zijn dan ook zo overbelast dat als je met iets dringend zit, je vaak een uur moet wachten.
We gaan niet vitten, maar ik denk dat uw post helemaal geen antwoord was op mijn vraag om verduidelijking. U begint over heel wat anders dat maar weinig met de zaak te maken heeft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 januari 2024 om 19:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 22:32   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat geld ‘verdwijnt’ niet zomaar. En het gaat over een miljoen klanten. Als er daar 0,1% de informatie niet goed lezen heb je meteen een hoop (extra) ‘problemen’.
Niemand beweert dat er geld zou verdwenen zijn.
Een bank moet er rekening mee houden, dat er mensen zijn die niet zo goed meekunnen. Tenzij ze bank wil zijn van uitsluitend digitaal onderlegde mensen.

Een week niet kunnen cash afhalen, EN niet kunnen betalen met je bancontact, dat zou liefst NOOIT moeten kunnen gebeuren in ons moderne Vlaanderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 23:25   #25
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niemand beweert dat er geld zou verdwenen zijn.
Een bank moet er rekening mee houden, dat er mensen zijn die niet zo goed meekunnen. Tenzij ze bank wil zijn van uitsluitend digitaal onderlegde mensen.

Een week niet kunnen cash afhalen, EN niet kunnen betalen met je bancontact, dat zou liefst NOOIT moeten kunnen gebeuren in ons moderne Vlaanderen.
En hoe zou jij dat dan doen?

Ik spreek uiteraard uitgaande van hoe banken op dit moment werken. Als ik een persoonlijk gesprek wil hebben met iemand van mijn bank (die het niet zo druk heeft als BNP momenteel) dan kan ik een afspraak krijgen binnen 1 a 2 weken.

Die mensen die niet meekunnen die dienen uiteraard via persoonlijk contact geholpen worden.
Ze hadden dat vooraf moeten doen, nu moeten ze inderdaad wachten.

Ben ik er gelukkig mee dat banken momenteel zo werken? Neen uiteraard niet, maar wat wil je dat jij of ik eraan doen?
Modern times Schoof.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 00:14   #26
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We gaan niet vitten, maar ik denk dat uw post helemaal geen antwoord was op mijn vraag om verduidelijking. U begint over heel wat anders dat maar weinig met de zaak te maken heeft.
Neen, want jij sprak over die app, alsof het doodnormaal was dat iedereen die kon installeren.
Ik heb daarop ingespeeld.
Jij quotete gewoon heel mijn post, en je pikte gewoon op niets in.
Je had gewoon jouw post onder de mijne kunnen zetten zonder iets te quoten, want het had er helemaal niets mee te maken.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 00:17   #27
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
...Ben ik er gelukkig mee dat banken momenteel zo werken? Neen uiteraard niet, maar wat wil je dat jij of ik eraan doen?
Modern times Schoof.
Heeft de Verdoken VLD dan niet de minister voor consumentenzaken?
Dan hadden zij toch wel iets kunnen doen?
Waarom geen wet stemmen die bedrijven verplicht rekening te houden met bijv. 70+ers of andere groepen die digitaal minder sterk zijn?

Ik vind trouwens dat als een bedrijf overgenomen wordt door een ander, het initiatief bij dat bedrijf ligt om ervoor te zorgen dat de zaken blijven draaien, en niet bij een bezorgde consument die zich moet afvragen of alle diensten nog wel gaan blijven werken.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 00:19   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Heeft de Verdoken VLD dan niet de minister voor consumentenzaken?
Dan hadden zij toch wel iets kunnen doen?
Waarom geen wet stemmen die bedrijven verplicht rekening te houden met bijv. 70+ers of andere groepen die digitaal minder sterk zijn?

Ik vind trouwens dat als een bedrijf overgenomen wordt door een ander, het initiatief bij dat bedrijf ligt om ervoor te zorgen dat de zaken blijven draaien, en niet bij een bezorgde consument die zich moet afvragen of alle diensten nog wel gaan blijven werken.
Ben jij voor communisme?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 00:21   #29
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ben jij voor communisme?
Weer zo'n sofisme.
Alsof elke regel of elke vorm van bescherming voor de consument gelijkstaat met communisme.
De Vivaldi regering waarin jij zit heeft net gokken verboden onder de 21 (tenzij bij de Nationale Loterij natuurlijk, want dan noemen die hypocrieten dat 'loterijspelen').
Als je tegen consumentenbescherming bent, is uw eigen Franstalige minister dan een communiste?
Hier een communiste die voor de Verdoken VLD werkt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07...nd-de-ochtend/
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 27 januari 2024 om 00:27.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 12:32   #30
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat kan ik niet geloven.
Ik kan begrijpen dat ge dat niet gelooft, daar is zowel technische kennis voor nodig als een idee hoe een bedrijf werkt.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 13:36   #31
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Heeft de Verdoken VLD dan niet de minister voor consumentenzaken?
Dan hadden zij toch wel iets kunnen doen?
Waarom geen wet stemmen die bedrijven verplicht rekening te houden met bijv. 70+ers of andere groepen die digitaal minder sterk zijn?

Ik vind trouwens dat als een bedrijf overgenomen wordt door een ander, het initiatief bij dat bedrijf ligt om ervoor te zorgen dat de zaken blijven draaien, en niet bij een bezorgde consument die zich moet afvragen of alle diensten nog wel gaan blijven werken.
Dikke 2!!

Bovendien zijn er mensen die wel een smartphone bezitten maar weigeren om allerlei apps te installeren wegens een gezonde argwaan over het massale en digitale misbruik dat kan gepleegd worden en dat steeds meer zichtbaar wordt.

Zie maar eens de hack van het overheidsbedrijf/de afval intercommunale limburg.net waarbij de privégegevens van 383.000 burgers op straat liggen en al in de databases van tig criminele organisaties wereldwijd doorgegeven en verspreid werden.

De digitale bescherming van onze privégegevens is NUL door gebrekkige beveiliging.
Bedrijfswebsites zijn, net zoals overheidswebsites voor diensten aan de bevolking, zo lek als een zeef, net als alle wetten.
Met uiteraard de kost als oorzaak, beveiliging mag geen cent kosten dus zijn de gebruiker/burger en zijn privégegevens onbeschermd tegen cyberaanvallen.
Maar dat zal de overheid worst wezen, de burger is toch de pineut.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2024, 15:02   #32
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dikke 2!!

Bovendien zijn er mensen die wel een smartphone bezitten maar weigeren om allerlei apps te installeren wegens een gezonde argwaan over het massale en digitale misbruik dat kan gepleegd worden en dat steeds meer zichtbaar wordt.

Zie maar eens de hack van het overheidsbedrijf/de afval intercommunale limburg.net waarbij de privégegevens van 383.000 burgers op straat liggen en al in de databases van tig criminele organisaties wereldwijd doorgegeven en verspreid werden.

De digitale bescherming van onze privégegevens is NUL door gebrekkige beveiliging.
Bedrijfswebsites zijn, net zoals overheidswebsites voor diensten aan de bevolking, zo lek als een zeef, net als alle wetten.
Met uiteraard de kost als oorzaak, beveiliging mag geen cent kosten dus zijn de gebruiker/burger en zijn privégegevens onbeschermd tegen cyberaanvallen.
Maar dat zal de overheid worst wezen, de burger is toch de pineut.
Het is helaas niet alleen de Overheid, ook privébedrijven slagen er niet in de gegevens van gebruikers optimaal te beschermen.
Om de haverklap wordt er ergens een bedrijf gelekt en liggen de gegevens op straat.
Het komt erop neer dat we niet weten wat er van onszelf allemaal gekend is in criminele milieus, zeker als je dan ziet over welke documenten een simpele watermaatschappij allemaal beschikt.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be