Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Boeren blokkeren E19. Mag dat?
Ja 13 43,33%
Neen 15 50,00%
Mijn naam is Haas 2 6,67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2024, 09:25   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
En dan verdienen ze nog niets....
Tja, als ik die tractoren bekijk en het aangepaste alaam ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 09:32   #42
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het is nu wel 1 van de meest gesubsidieerde sectoren.
Neen. Dat is de politieke sector gevolgd door ambternarij, de zorg en gezondheidssector., onderwijs, sociaal-culturele sector en vakbondswerking.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 09:37   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Enige oplossing daarvoor is een staatseconomie waarbij de overheid de prijzen van de voedselprodukten vaststelt. Eventueel in combinatie met hoge invoertaksen op buitenlandse voedingsprodukten.

Maar ik hoor geen enkele boer dergelijke PVDA-concepten voorstellen.

In wezen hoor je alleen maar geroep, en zie je paletten in brand staan en stel ik me de vraag 'wat wil je dan eigenlijk?'.
De boer wil verder werken zoals ie altijd al deed. De boer vergeet dat de industrie deze omslag reeds 20 tot 30 jaar geleden deed. Ik heb dat van heel kortbij kunnen vaststellen. In de industrie moesten we met hetzelfde vermogen (energie) meer produceren. We bouwden waterzuiveringsinstallaties, we gebruikten vrijgekomen warmte om andere dingen te verwarmen, we spoorden verliezen op, we gingen op sommige plaatsen van 16 bar druk op perslucht naar 15 bar, die 16 bar was er gewoon om heel snel heel veel perslucht op 3 tot 6 bar werkdruk in machines te krijgen, we deden dat door op momenten dat er geen lucht nodig was, gigantische tonnen met perslucht te vullen (1 bar extra druk kost heel veel energie).

Ook bij hydraulica konden we ferm besparen door machines beter te dimensioneren en vooral ook door preventief de olieslangen te vervangen, preventief i.p.v. curatief onderhoud.

In een wielenfabriek (stalen vellingen) maakten we een heel grote buffer met wielen (automatisch), hierdoor werd het verfbad en de oven voor 95% gebruikt i.p.v. voor 75%, hierdoor kon de oven een dag (24 uur) uitgeschakeld worden.

...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 30 januari 2024 om 09:38.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 09:43   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja, als ik die tractoren bekijk en het aangepaste alaam ...
Moderne landbouw is het omzetten van fossiele brandstof naar eten.
Stel u voor dat we allemaal nog ons eten zouden moeten verkrijgen zoals in 1830...

Maar misschien een optie, veroordeelden onder leiding van Amish opzichters halalkosherwokeveganLGBTQxxx³ landbouw laten doen, en daarmee op zijn minst de kwaliteit van wat ze eten verbeteren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 09:54   #45
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Moderne landbouw is het omzetten van fossiele brandstof naar eten.
Stel u voor dat we allemaal nog ons eten zouden moeten verkrijgen zoals in 1830...

Maar misschien een optie, veroordeelden onder leiding van Amish opzichters halalkosherwokeveganLGBTQxxx³ landbouw laten doen, en daarmee op zijn minst de kwaliteit van wat ze eten verbeteren.
die groenen lopen dan te roepen allemaal terug in de stad gaan wonen opeen op nen hoop etc...

maar ze vergeten wel dat ge nen flinken tuin van doen hebt, om nog maar gewoon uw jaarlijkse behoefte aan groenten en fruit te kunnen produceren.

dus ben je wel gedwongen om naar intensieve landbouw te gaan , gewoon om die stedelingen te kunnen voederen.

En dan gaan ze neuten over stikstof en dat de groengestreepte bruine reetkever niet meer kan leven door een teveel aan stikstof.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:24   #46
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja, als ik die tractoren bekijk en het aangepaste alaam ...
Kijk dan ook eens naar hun maandelijkse afbetalingen....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:42   #47
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De boer vergeet dat de industrie deze omslag reeds 20 tot 30 jaar geleden deed.
Ik zie in mijn omgeving toch wel een grote omslag de laatste decennia in de tuinbouw, veeteelt is hier al langer uitgekocht. Ik zie veel verpaarding en maisering. Waar vroeger de tuinbouwers om 5 uur 's morgens in 't veld op hun knieën de prei oogsten staan nu maisvelden, hooiweien of paardenweien. De serres van nu hebben wkk's en draaien de winter door als de mazout betaalbaar is.

Waar vroeger de boeren coöperant waren leveren velen nu rechtstreeks aan supermarkten.

De subsidies bestaan veelal uit leningvoorwaarden waar familiekapitaal aan opgesoupeerd wordt. Dat familiekapitaal is veelal vergaard door verkavelingen van landeigendom.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 30 januari 2024 om 10:44.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:49   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Kijk dan ook eens naar hun maandelijkse afbetalingen....
Dat weet ik ook wel hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 11:05   #49
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Het Vlaamse Landbouwrapport: zoveel verdienen boeren en zoveel plaats nemen ze in in Vlaanderen
Kinrooi - Uit het Landbouwrapport van de Vlaamse administratie blijkt dat alleen in Denemarken de veebedrijven nog groter zijn. De veestapel daalt in Vlaanderen ook minder snel dan in de rest van Europa.

Helft van Vlaanderen is in gebruik door landbouwers
De land- en tuinbouw bewerkt 46 procent van de Vlaamse oppervlakte. Voedergewassen nemen met 55 procent het grootste deel in. In Europa is Ierland koploper, daar wordt maar liefst 70 procent van de oppervlakte gebruikt voor landbouw. Nederland zit ongeveer op het niveau van Vlaanderen.


Gemiddeld loon van een boer: 44.700 euro
Het gemiddelde arbeidsinkomen per familiale arbeidskracht in de landbouw in de periode 2017-2021 was 44.700 euro. Dat is minder dan de 48.600 euro aan gemiddeld inkomen van een loontrekkende.

Maar de verschillen tussen de sectoren zijn enorm groot. Tuinbouwbedrijven doen het met een gemiddeld inkomen van 84.100 euro per arbeidskracht goed. In de glasgroentebedrijven verdien je veruit het meest, daar loopt het inkomen op tot 135.800 euro per arbeidskracht. In de fruitteelt verdien je 57.500 euro, in varkensbedrijven 39.500 euro, in melkveebedrijven 38.300 euro en in de akkerbouwbedrijven 32.600 euro. De vleesveebedrijven bengelen onderaan: ze ontvangen gemiddeld amper 12.200 euro voor hun werk.

Hier is wel een inhaalbeweging geweest. Ik weet niet van wanneer deze cijfers zijn.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240129_95386951
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 30 januari 2024 om 11:06.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 12:08   #50
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De boer wil verder werken zoals ie altijd al deed. De boer vergeet dat de industrie deze omslag reeds 20 tot 30 jaar geleden deed. .......
En de industrie rekent dat gewoon door aan hun afnemers.
De boer draait daar zelf voor op.

Een kleintje vergelijken met een multinational ... straf.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:30   #51
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.889
Standaard

Er gaat er vroeg of laat toch eens ene van zijn tractor moeten geknald worden om de samenleving niet gegijzeld te houden.

https://www.gva.be/cnt/dmf20240130_93260221
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:41   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Stem jij op een politicus die publiek weergeeft op welke partij en/of persoon hij stemt ?
Denk je echt dat die niet voor zichzelf stemt ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:45   #53
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het Vlaamse Landbouwrapport: zoveel verdienen boeren en zoveel plaats nemen ze in in Vlaanderen
Kinrooi - Uit het Landbouwrapport van de Vlaamse administratie blijkt dat alleen in Denemarken de veebedrijven nog groter zijn. De veestapel daalt in Vlaanderen ook minder snel dan in de rest van Europa.

Helft van Vlaanderen is in gebruik door landbouwers
De land- en tuinbouw bewerkt 46 procent van de Vlaamse oppervlakte. Voedergewassen nemen met 55 procent het grootste deel in. In Europa is Ierland koploper, daar wordt maar liefst 70 procent van de oppervlakte gebruikt voor landbouw. Nederland zit ongeveer op het niveau van Vlaanderen.


Gemiddeld loon van een boer: 44.700 euro
Het gemiddelde arbeidsinkomen per familiale arbeidskracht in de landbouw in de periode 2017-2021 was 44.700 euro. Dat is minder dan de 48.600 euro aan gemiddeld inkomen van een loontrekkende.

Maar de verschillen tussen de sectoren zijn enorm groot. Tuinbouwbedrijven doen het met een gemiddeld inkomen van 84.100 euro per arbeidskracht goed. In de glasgroentebedrijven verdien je veruit het meest, daar loopt het inkomen op tot 135.800 euro per arbeidskracht. In de fruitteelt verdien je 57.500 euro, in varkensbedrijven 39.500 euro, in melkveebedrijven 38.300 euro en in de akkerbouwbedrijven 32.600 euro. De vleesveebedrijven bengelen onderaan: ze ontvangen gemiddeld amper 12.200 euro voor hun werk.

Hier is wel een inhaalbeweging geweest. Ik weet niet van wanneer deze cijfers zijn.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240129_95386951
En welke cijfers zijn dat eigenlijk? Het loon dat ze zich als bedrijfsleider uitkeren? Dan zijn er veel zelfstandigen die voor weinig geld werken hoor. Ik ken maar weinig zelfstandigen die zich meer dan 45K per jaar onder de vorm van loon uitkeren.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:49   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als je als producent 0,2 € per kg krijgt en in de winkel vragen ze er 15€/kg van, dan is er iets fundamenteels fout.
Hier in Frankrijk is het serieus hommeles. Nu ben ik wel verdeeld over die situatie. Op sommige vlakken hebben die boeren gelijk. Het kan niet dat men dingen toelaat als invoer, die niet voldoen aan de normen waarmee boeren zelf moeten produceren. Als er normen zijn, zijn er normen, en die moeten dus ook gelden voor import.

Een ander punt waar twijfel over is, is of er in de prijsvorming voor grootwarenhuizen en zo geen kartelvorming is. Gezien het kleine aantal grootwarenhuisketens hebben die een quasi monopolie. Maken ze daar misbruik van in de prijszetting ?

Maar het is ook mogelijk dat de distributie veel duurder is dan men zou denken. Mocht het echt zo zijn dat de distributie gigantische marges heeft, dan zou je toch denken dat er direct een concurrent komt die alles platconcurreert, ttz, die de boeren, ipv 10 centiemen, 50 centiemen geeft en dus alles kan opkopen, en die het product voor 2 Euro in plaats van 5 Euro verkoopt, en dus alle klanten binnenhaalt.

Maar aan de andere kant kan het niet dat een land zich laat chanteren door het gebruik van geweld zonder met geweld te antwoorden. Als boeren vinden dat ze snelwegen mogen blokkeren (op 1 of 2 dagen na om de symbolische actie te voeren) "tot hun eisen ingewilligd zijn" dan vind ik het ook normaal dat men op die boeren mag schieten. Want als dat de manier van doen wordt, dan gaat om de 5 minuten ergens het land geblokkeerd worden door een of andere groep die dinges eist he.

En het is ook zo dat boeren zich moeten aanpassen aan de veranderende situatie. Als men nog wil boeren zoals 50 jaar geleden, dan is dat zoals andere bedrijven die nog willen werken zoals 50 jaar geleden he, die gaan failliet.

Kortom, eens de normen "platgestreken" zijn en de spelregels zinvol, en voor iedereen gelijk, en eens men zich verzekerd heeft dat de vrije markt kan spelen in de distributie, en er geen kartels en dergelijke maffieuze prijszettingen invoeren, zou ik zeggen: wilt ge spelen, speel dan, en ge wint of ge verliest.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 13:51   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik ga nooit stemmen op een politicus die voor zichzelf stemt of die zijn stembriefje openbaar laat zien.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:18   #56
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

De boeren zijn hun eigen onpopulair aan t maken, ge moet geen wegen afsluiten, sluit het centrum van brussel en meer bepaald de europese instellingen af van de buitenwereld.

Dat gaat meer effect hebben en de mensen gaan u toffer vinden ook.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:24   #57
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De boeren zijn hun eigen onpopulair aan t maken, ge moet geen wegen afsluiten, sluit het centrum van brussel en meer bepaald de europese instellingen af van de buitenwereld.

Dat gaat meer effect hebben en de mensen gaan u toffer vinden ook.
daar geraken ze nooit, geen enkele betoging trouwens.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:26   #58
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik denk dat het over dit gaat.

"Weet u hoe weinig van wat de consument betaalt naar de boer gaat? Van een pak melk van 90 cent is dit zo'n 33 cent. Een aardappelteler ontvangt van een kilo aardappelen die in de supermarkt 1,30 euro kost, gemiddeld 14 cent. Van een komkommer a 70 cent, komt 22 cent bij de tuinder terecht."
Dat zijn geen cijfers waar ik van verschiet. U weet toch wat de markup is in de textielsector en zo? Dat is ook X3 hoor. Ik vind trouwens dat die boer veel geld krijgt voor zijn melk. De supermarkten zullen daar niet zoveel aan overhouden.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:28   #59
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240128_97342035

Ondanks alle sympathie die ik voor hen heb: dit kan niet.

Wat is uw mening?
Uiteraard mag dat niet. Ziekenwagens zullen niet vlot genoeg meer bij patiënten geraken. Zelfs met een reddingsstrook kan dit heel wat tijdsverschil betekenen wat een verschil kan maken tussen leven en dood. Wie verkeersaders afsluit, moet zwaar aangepakt worden, indien ze niet weg willen, dan moet dit maar hardhandig gebeuren, met een fikse boete erbij voor onvrijwillige doodslag. Ik snap dat ze misschien niet de intentie hebben om iemand kwaad te doen, maar iemand die dronken iemand van de baan maait, heeft ook die intentie niet en die pakken we (terecht) ook hard aan.

Er zijn verschillende manieren om te protesteren, het parlement blokkeren, folders uitdelen aan stations, de VRT bezetten, gratis fruit en groeten uitdelen met een boodschap en daarbij aan de burger vragen om mee te protesteren, etc. En dat schud ik hier nu uit mijn mou zonder er over na te denken wat allemaal mogelijk is.

Maar zorgen dat er levensgevaarlijke situaties voor onschuldige mensen ontstaan, dat is niet een van de manieren.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:33   #60
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.656
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Voor de twaalfendertigduizendste keer: er is géén recht op betoging. En zeker geen recht om straten af te sluiten of om andere mensen het leven zuur te maken.
Zeg, zevert eens zo niet!
Artikel 26 van de Belgische Grondwet en artikel 11 van de Europese Conventie voor de mensenrechten waarborgen het recht op betogen.
Er is WEL recht op betogen, wat is me dat nu?!
Gij wilt als burger jezelf het recht ontnemen om je ongenoegen te uiten terwijl de grondwet dat RECHT garandeert?
En je bent ook al tegen veiligheid door straten af te sluiten en te blind om te zien dat er ook voor jouw recht en welzijn, net als voor alle afgunstige azijnpissers, betoogd wordt..

Man, man...wat scheelt er toch maar aan zulke marginalen, zielepoten die zichzelf in hun voet schieten in plaats van op te komen voor zichzelf en de hele bevolking door steun te geven aan de betoging voor het behoud van de voedselvoorziening door de boeren om hun klein/kinderen eten te kunnen blijven geven.
Onbegrijpelijk.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be