Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2007, 13:57   #601
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg
Is het 'plebs' dan zo oneindig veel slimmer?

Kijk eens naar deze fora: ik heb nog geen enkel draadje meegemaakt dat in overeenstemming werd afgesloten...
En bij die 800.000 kiezers die voor jouw partij kozen zit alleen het intelligente soort dat er volmaakt hetzelfde over denkt, bedoel je?

Er zitten op dit forum wel degelijk intelligente mensen. En tussen het 'plebs' hierbuiten zitten er nog oneindig veel meer.
Waar anders komen al de 'volksvertegenwoordigers' vandaan behalve uit het 'plebs'? Maar zij hebben daar dan tenminste voor hebben kunnen kiezen.

In een referendum stem iedereen mee die er interesse in heeft. Wedden dat het échte plebs zich liever laat vertegenwoordigen dan zelf te gaan stemmen?

Wedden dat het zo ook zou gaan indien er vrije verkiezingen waren inplaats van opkomstdwang?

Citaat:
Trouwens, Flahaut en Anciaux, beiden toevallig wel kampioenen in voorkeursstemmen en publiekslievelingen...
De Croo is om dezelfde reden een' publiekslieveling' als Flahaut. Anciaux geraakte op een andere manier aan zijn postjes. Met de 'nadelen van de democratie' heeft dat bitter weinig te maken. Met partij-en vriendjespolitiek zoveel te meer.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 oktober 2007 om 13:59.
Knuppel is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:03   #602
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Toch wil u aan al uw medeburgers opleggen dat zij uitsluitend brood kopen bij een bakker.
Is uw signature niet iets wat ongeveer iets gelijkaardigs wil opleggen aan iedereen?
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:04   #603
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Precies!

Maar over de vraag of we onze soevereiniteit zelf zullen uitoefenen, of ons zullen laten vertegenwoordigen, hebben we helemaal geen keuze.
Jawel, voor die keuze zijn we in 1830 en later nog enkele keren op straat gekomen.

Niets belet u een partij te vormen met als enig agendapunt het afschaffen van de parlementaire democratie en het oprichten van een volkstribunaal...

Die keuze hebt u gelukkig wel in onze democratie...
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:05   #604
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Het zal nooit een wetenschap zijn...

Om dat te kunnen testen, zou men eens een referendum moeten houden nadat een maand lang alle kranten en TV zenders het zwijgen zijn opgelegd

Idem met parlementsverkiezingen dus...

Maar om zo'n test hoor ik de democraten niet vragen. Integendeel. Ze zijn hebben elkaar zelfs ons belastinggeld toegeëgend om zoveel mogelijk in de kranten, op de tv-zenders en op het max. aantal verkiezingsborden te geraken.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:07   #605
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
"U denkt", "iedereen denkt"...

Maar de bewijzen dat die mensen ons op legitieme wijze vertegenwoordigen blijven uit.
bewijs: de grondwet...

dat is uw legitiem bewijs. Wij kiezen onze vertegenwoordigers zoals bepaald in de grondwet... Dus volgens onze lex, vandaar legitiem...

Dar is niets onwettelijks aan...

Voldoende bewijs of moet ik de ganse grondwet hier copy en paste plakken?
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:08   #606
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ten eerste móeten mensen niet stemmen, ze mógen.

Ten tweede merk je dat in de aanloop naar zo'n referendum wel degelijk een maatschappelijk debat op gang komt over het onderwerp.

Ten derde bleek dat er wel degelijk veel mensen interesse in hadden, getuige de relatief hoge opkomst in NL in 2005: 63,3%. Ter vergelijking: voor de Europees Parlementsverkiezingen een jaar eerder was de opkomst 39,4%.

Ten vierde bleek uit een rondvraag door een VRT-verslaggever de meeste parlementsleden in België helemaal niets over de inhoud van de grondwet te weten en stemden ze enkel braaf mee met wat de partij hen had bevolen te stemmen.

Dan is een referendum toch een stuk democratischer dan een stemming in het parlement.
Ja, ik herinner me ook nog de straatinterviews in Nederland:

"waarom bent u tegen"
"omdat ik niet wil dat poolse loodgieters ons werk afpakken"...

ik weet één ding: geef me aub het adres van die poolse loodgieter: op de Belgische wacht ik nu al zes weken...
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:11   #607
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Als je je punt al probeert te maken met flagrante onwaarheden, dan is het snel duidelijk wat jouw visie op democratie waard is.

In tegenstelling tot wat u hier met losse pols durft uit uw mouw schudden, beweert De Standaard en Le Soir over de vorige verkiezingen:
-dat er 688.719 Belgen niet eens gingen stemmen
-dat er daarenboven nog eens 360.717 blanco stemden
-dat er dus in totaal 1.049.436 op een of andere wijze NIET deelnamen
Lees hier maar eens na.


Jouw discours beschouw ik dus tot nader order zo vals als Bart Dewever, en dat is geen kattepis.
Dus cijfers over de meest tastbare vorm van onze democratie, zijnde verkiezingen, dienen om aan te tonen dat onze democratie niet werkt?

Of anders gezegd: het feit dat 1 miljoen mensen ondanks de opkomstplicht in uw redenering kozen om niet deel te nemen aan de basisverrichting in een democratie, zou mij hoopvol moeten stemmen over bindende referenda zonder opkomstplicht?

Ik zou me dus gelukkiger voelen bij wetten die door een minderheid van geïnteresseerde medeburgers worden gestemd?

't Zal aan mij liggen dat ik er mij toch niet in kan vinden...
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:13   #608
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Die van Staaf zijn dus de cijfers van 10 juni.
13.6%!!!

De opkomstdwang is dus nog eerder door zoveel mensen aan hun laars gelapt!
Ha, een extra argument tegen de beweringen dat de bevolking zit te schreeuwen om zelf meer naar stembussen en referenda's te lopen?

Blijkbaar ligt de bevolking toch niet echt te wachten om zelf nog meer te gaan stemmen...

Trouwens, dat zijn er dus nog altijd 86.4% die wel degelijk een goede stem hebben uitgebracht. Nog altijd heel wat meer dan de uiterst succesvolle referenda, zoals hier reeds vermeld, Nederland met 63% opkomst...
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:14   #609
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Jawel, voor die keuze zijn we in 1830 en later nog enkele keren op straat gekomen.

Niets belet u een partij te vormen met als enig agendapunt het afschaffen van de parlementaire democratie en het oprichten van een volkstribunaal...

Die keuze hebt u gelukkig wel in onze democratie...
Alsof iemand de parlementaire nepvertegenwoordiging wil vervangen door een volkstribunaal...

De kiesdrempel heeft die 'keuze in onze democratie' trouwens zo goed als onmogelijk gemaakt.

In 1830 zijn 'we' misschien op straat gekomen maar een bindend referendum is er in Belgique nooit geweest. Hoogstens een plesbiciet.
Bovendien heeft ook toen de wil van de Franstalige minderheid het gehaald.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:15   #610
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In een café tijdens de uren dienstbetoon?
tijdens de uren
wat bedoelt u daar nu mee?
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:19   #611
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En bij die 800.000 kiezers die voor jouw partij kozen zit alleen het intelligente soort dat er volmaakt hetzelfde over denkt, bedoel je?
Niet meer en minder dan bij de rest...

Citaat:
Er zitten op dit forum wel degelijk intelligente mensen. En tussen het 'plebs' hierbuiten zitten er nog oneindig veel meer.
Waar anders komen al de 'volksvertegenwoordigers' vandaan behalve uit het 'plebs'? Maar zij hebben daar dan tenminste voor hebben kunnen kiezen.
Klopt. Het zijn niet altijd de meest intelligente mensen die kiezen voor een carriere in de politiek... Daarvoor is het te veel een hondestiel... Sommige beweren dat je als je slim bent, er niet aan begint...

Voorstel: we maken van dit forum de legitieme vertegenwoordiging van ons landje Vlaanderen...


Citaat:
In een referendum stem iedereen mee die er interesse in heeft. Wedden dat het échte plebs zich liever laat vertegenwoordigen dan zelf te gaan stemmen?

Wedden dat het zo ook zou gaan indien er vrije verkiezingen waren inplaats van opkomstdwang?
Daarop heeft u zelf al het tegengestelde antwoord gegeven met de cijfers over opkomst en dergelijke...




De Croo is om dezelfde reden een' publiekslieveling' als Flahaut. Anciaux geraakte op een andere manier aan zijn postjes. Met de 'nadelen van de democratie' heeft dat bitter weinig te maken. Met partij-en vriendjespolitiek zoveel te meer.[/quote]
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:21   #612
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Idem met parlementsverkiezingen dus...

Maar om zo'n test hoor ik de democraten niet vragen. Integendeel. Ze zijn hebben elkaar zelfs ons belastinggeld toegeëgend om zoveel mogelijk in de kranten, op de tv-zenders en op het max. aantal verkiezingsborden te geraken.
Tja, is het dan beter op zijn Amerikaans, waar campagnes gesponsord worden door bedrijven en rijke mensen?

Of schaffen we best de campagnes af, zodat uw 'plebs' niet ingelicht wordt en blind moet gaan stemmen?

Ik hoor u graag uw voorstel verdedigen, liefst tot in de kleinste puntjes, dan pas zal u mij misschien kunnen voertuigen of uw democratisch systeem zo veel beter is dan hetgeen we nu hebben. En ja, u mag dus ook nadelen hebben aan uw systeem; zoals ik al zei is er dat aan ieder systeem; we moeten er ons enkel van bewust zijn.
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:24   #613
davidg
Schepen
 
davidg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2007
Locatie: Knesselare
Berichten: 411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Alsof iemand de parlementaire nepvertegenwoordiging wil vervangen door een volkstribunaal...

De kiesdrempel heeft die 'keuze in onze democratie' trouwens zo goed als onmogelijk gemaakt.

In 1830 zijn 'we' misschien op straat gekomen maar een bindend referendum is er in Belgique nooit geweest. Hoogstens een plesbiciet.
Bovendien heeft ook toen de wil van de Franstalige minderheid het gehaald.
Ah, het begint er op te lijken dat u een systeem enkel goed vindt als het een systeem betreft dat eigenlijk gewoon uw keuze overneemt...

Laat ik eens de discussie over een andere boeg gooien.
Formuleer aub maximaal 10 vragen die u volgende week in een referendum aan de Vlaamse bevolking zou willen stellen ten einde onze democratie te hervormen.

Aan de andere deelnemers op dit dorum nadien de vraag om op deze 10 vragen te antwoorden.

Lijkt me een interessant experiment en ik ben al benieuwd naar de resultaten.
__________________

davidg is offline  
Oud 22 oktober 2007, 14:29   #614
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Ja, ik herinner me ook nog de straatinterviews in Nederland:

"waarom bent u tegen"
"omdat ik niet wil dat poolse loodgieters ons werk afpakken"...

ik weet één ding: geef me aub het adres van die poolse loodgieter: op de Belgische wacht ik nu al zes weken...
Die reden is even relevant als "omdat de partij mij opdraagt om voor te stemmen". Trouwens, wat gebeurt er bij verkiezingen?

"Waarom stemt u voor die kandidaat?"
- "Omdat de vriend van de broer van de moeder van m'n schoondochter hem kent."
- "Omdat hij er zo sympathiek uitziet."
- "Omdat hij mij geholpen heeft aan een bouwvergunning."
- "Omdat mijn vriendinnen allemaal op haar stemmen."
- etc.

Democratie maar afschaffen dan?
Dimitri is offline  
Oud 22 oktober 2007, 15:24   #615
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Grappig, in de discussie of referenda zwart/wit zaken zijn, bevalt bovenstaand genuanceerd antwoord me enorm...
Graag gedaan. Maar zo opmerkelijk is het toch niet. Het klopt dat sommige voorstanders van referenda nogal gefrustreerd zijn over de vertegenwoordigende democratie en daar om die reden laatdunkend over spreken. Maar ook zij zijn er niet op uit om die volksvertegenwoordigingen af te schaffen. Misschien dat er hier en daar een enkeling is die pleit voor een soort internetdemocratie, maar alleen al uit oogpunt van stemvrijheid en stemgeheim lijkt me dat niet wenselijk. Het valt immers niet te controleren of iemand thuis een pistool tegen zijn hoofd gezet wordt bij het stemmen. In een stemlokaal weet je tenminste zeker dat iemand in volledige vrijheid en volstrekt geheim heeft gestemd. Afgezien daarvan, kun je niet verwachten dat iedereen elke dag aan stemmingen deelneemt.

Het gaat er dus om referenda en volksinitiatieven te gebruiken als verbetering van de vertegenwoordigende democratie, zodat de bevolking, als zij dat echt nodig vindt, de mogelijkheid heeft in te grijpen in het vertegenwoordigende systeem. Dat kan door een goedgekeurde wet alsnog voor te leggen aan de bevolking, als twijfel bestaat over de wenselijkheid ervan (correctief referendum). Dat kan door bij fundamentele zaken als grondwetswijzigingen en het afsluiten van internationale verdragen de bevolking bij voorbaat het laatste woord te geven (verplicht referendum). En dat kan door een idee dat niet door de volksvertegenwoordiging wordt opgepakt, ter goedkeuring aan de bevolking voor te leggen (volksinitiatief).

Citaat:
Vraagje aam Dimitri: moet een referendum dan bindend zijn of informatief?
Liefst bindend. Maar als tussenoplossing vind ik een raadgevend (= niet-bindend, vanuit de bevolking aangevraagd) referendum ook een optie.

Over raadplegende (= niet-bindende, vanuit de overheid geregelde) referenda, zoals het referendum over de Europese grondwet in NL, ben ik niet zo enthousiast meer. Het blijkt immers dat politici de uitslag naar eigen smaak uitleggen en vervolgens beweren dat een nieuw referendum niet meer nodig is omdat aan de wensen van de bevolking zou zijn voldaan. Het instrument is trouwens in het verleden ook meermaals misbruikt door dictaturen om zichzelf legitimiteit te verschaffen. Sowieso is het een teken van zwakte dat het parlement de beslissing zelf blijkbaar niet aandurft en een 'hulplijn' moet inroepen in de vorm van een referendum.
Ik vind daarom dat je zulke referenda anders moet regelen. Ofwel maak je een referendum over internationale verdragen verplicht, zoals in Ierland, zodat van tevoren vaststaat dat de bevolking er altijd zijn mening over mag geven. Ofwel laat je te allen tijde aan de bevolking zelf de mogelijkheid om met voldoende handtekeningen een referendum over dit onderwerp af te dwingen, zodat de politiek dat niet hoeft te doen.
Dimitri is offline  
Oud 22 oktober 2007, 15:30   #616
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Hmz, er bestaat al wel zoiets als een verzoekschrift ingediend door een burger. Je kan dus zelfs buiten de partijpolitiek je stem in het parlement laten horen, op de voorwaarde die je zelf al noemt, als je voldoende medestanders hebt.
Een verzoekschrift is geen recht om mee te stemmen. Ook een burgerinitiatief, dat onlangs is ingevoerd in Nederland (met voldoende handtekeningen kun je een voorstel op de agenda van de Tweede Kamer zetten), is dat niet.

Een burgerinitiatief zou wat mij betreft een eerste stap richting een volksinitiatief moeten kunnen zijn. Dat wil zeggen: er wordt met een burgerinitiatief een voorstel op de agenda van de volksvertegenwoordiging gezet, de volksvertegenwoordiging debatteerd erover, neemt men het voorstel over wordt het in het parlement behandeld, neemt men het voorstel niet (naar tevredenheid van de indieners) over kan er met voldoende handtekeningen een stemming onder de bevolking over worden afgedwongen.
Dimitri is offline  
Oud 22 oktober 2007, 16:12   #617
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
OK, we organiseren een referendum met de vraag
Ik heb het in deze draad al een paar keer opgemerkt maar op één of andere vreemde manier schijnt u er altijd over te lezen: in een democratisch bestel is het niet "wij" die een referendum organiseert of de omschrijving van een vraag bepaalt.

In een democratisch bestel is het de soevereine burger die beslist wanneer er een referendum komt. Daarbij worden geen "vragen" gesteld, maar wordt er een wetsvoorstel ingediend. Dat voorstel wordt door de kiezer goed- of afgekeurd, op identiek dezelfde wijze als het parlement doet: door ja of neen te stemmen.

Dat is het bindend referendum op volksinitiatief (BROV). Over alle andere vormen van hondenbrokreferenda, waarbij de politieke klasse "een vraag stelt", zijn we het eens: dat is paternalistische onzin. Daar hoeft u het dus niet meer over te hebben, wat de discussie alleen maar helderder kan maken.
Kortaf is offline  
Oud 22 oktober 2007, 17:05   #618
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
bewijs: de grondwet...

dat is uw legitiem bewijs. Wij kiezen onze vertegenwoordigers zoals bepaald in de grondwet... Dus volgens onze lex, vandaar legitiem...

Dar is niets onwettelijks aan...

Voldoende bewijs of moet ik de ganse grondwet hier copy en paste plakken?
Nooit gehoord van het verschil tussen legaal en legitiem? Wat jij zegt is legaal, maar niet legitiem.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline  
Oud 28 mei 2010, 14:05   #619
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Er zal dan ook méér binnengehalld moeten worden dan BHV. Dat het totaalpakket, want DAAROVER spreken we dus, een lepeltje suiker vereist, dat KAN best de moeite zijn.

Ik heb trouwens van in het begin gesteld dat : BHV zal gesplitst worden én dat de rand geen milimeter zal prijsgeven. DIE dingen zullen idd waargemaakt worden. Dus waarom zou ik zagen? Ik krijg wat ik wens!

Als dus voor het voor Vlaanderen gunstige onderhandelingspakket in het totaal een lepeltje suiker nodig is, wel geef dat dan. Ik heb ook steeds gesteld dat de Walen een schaamlapje nodig zullen hebben en vragen, omdat ook zij een achterban hebben en ze niet met hun broek voledig op de knieën naar achter kunnen kruipen.

De vraag blijft dus :

- wat is die suiker
- wat is de pil
Welwelwel... enkele jaren verder blijft dit actueel, en heeft BDW, zoals ik toen stelde, NIKS prijsgegeven. Geen milimeter grond, geen extra's voor de Franstaligen. BDW heeft intussen bijna heel Vlaanderen overtuigd dat een confederatie nodig is...
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 28 mei 2010 om 14:07.
EddyBal is offline  
Oud 31 mei 2010, 00:12   #620
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
BDW heeft intussen bijna heel Vlaanderen overtuigd dat een confederatie nodig is...
En zelfs een deeltje van Franstalig Vlaanderen:
Citaat:
Voor Moureaux zal België confederaal zijn of niet zijn.
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4678108792.htm
Citaat:
Moureaux noemt zichzelf een voorstander van confederalisme.
http://www.brusselnieuws.be/artikels...op-1-september
Citaat:
Volgens Philippe Moureaux, vicevoorzitter van de PS, zijn de Franstaligen beter af met het aanvaarden van confederalisme, teneinde se*paratisme te vermijden.
http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...38.art?cpage=1
Citaat:
Pour Philippe Moureaux
« Seul le confédéralisme peut encore sauver la Belgique ! Il faudrait être fou pour ne pas envisager ce scénario, l'étudier Les fines bouches et les constipés font courir de graves dangers au pays. »
http://www.bruxsel.org/?q=en/taxonomy/term/7&page=2
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be