Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: mag een pedagogische klets?
moet kunnen 60 80,00%
moet verboden en strafbaar worden 15 20,00%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2007, 21:01   #21
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Oh jawel hoor. Vergeet niet dat je in een van het onzalig sociaal-democratisch gedachtengoed doorstrokken staat leeft waar de staat derhalve wel even voor je zal bepalen wat goed voor jou en de jouwen is. Zelf denken en doen hoeft dus niet, laat staan er een mening erop na houden die afwijkt van de officiële staatsdoctrine én die dan ook nog eens in de praktijk durven brengen...
Laat ik daar nu eens niet mee zitten
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:01   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Je moet niet te rap een klets geven. Hou het op een zeldzame gebeurtenis.
En wie dreigt te slaan en het niet doet is dubbel zichzelf aan het kloten.
Dreigen is doen, niet doen is ook niet dreigen.
Toch simpel?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:16   #23
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Ikzelf vind dat het nergens voor nodig is om kinderen te slaan.
Het is machtsmisbruik. Het is een ongelijkheid in rechte: een volwassene die slachtoffer wordt heeft verweer, het kind niet. Ransel je kleine af, en je krijgt van sommigen hier nog goedkeurende instemming en het etiket goede pedagoog opgeplakt.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:21   #24
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

we gaan naar een land waar een 16 jarige die een volwassene voor wat geld in elkaar slaat, vrij rondloopt (zie krant vandaag) en een ouder die zijn stoute kind een vermanende tik geeft, in de bak vliegt.

Dit land is écht niet goed bezig!
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:22   #25
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Kinderen en volwassen zijn geen gelijken en hebben niet dezelfde rechten dus duh, afranselen gaat er natuurlijk ver over.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:34   #26
Vuyschthaemert
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 juni 2007
Berichten: 351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Ikzelf vind dat het nergens voor nodig is om kinderen te slaan.
Het is machtsmisbruik. Het is een ongelijkheid in rechte: een volwassene die slachtoffer wordt heeft verweer, het kind niet. Ransel je kleine af, en je krijgt van sommigen hier nog goedkeurende instemming en het etiket goede pedagoog opgeplakt.
Er is een wereld van verschil tussen een corrigerende tik op de billen en een pak ransel - met de riem bijvoorbeeld. Het eerste is soms noodzakelijk als andere dingen niet meer helpen, het tweede per definitie fout.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:41   #27
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Een corrigerende tik is zever. Meestal slaagt een ouder omdat er spanning is.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:46   #28
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Kinderen en volwassen zijn geen gelijken en hebben niet dezelfde rechten dus duh, afranselen gaat er natuurlijk ver over.
iemand afranselen =/= vermanende tik
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 21:47   #29
Vuyschthaemert
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 juni 2007
Berichten: 351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Een corrigerende tik is zever. Meestal slaagt een ouder omdat er spanning is.
Spanning? Als in kind weigert zich te conformeren aan de wensen van de ouders? Of iets anders, en zo ja, wat dan?
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:02   #30
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Ikzelf vind dat het nergens voor nodig is om kinderen te slaan.
Het is machtsmisbruik. Het is een ongelijkheid in rechte: een volwassene die slachtoffer wordt heeft verweer, het kind niet. Ransel je kleine af, en je krijgt van sommigen hier nog goedkeurende instemming en het etiket goede pedagoog opgeplakt.

-Vrije opvoeding
-Financiële druk om rond te komen zorgt voor stress en te kort aan tijd bij ouders
-Onzekere economische toekomst europa en het westen algemeen
-Weinig of geen rechtvaardigheid meer bij justitie en al zeker geen zware straffen meer voor zware misdrijven zorgen voor een chaotische en wetteloos gevoel bij criminelen

Al deze feiten hebben rechtstreeks of onrechtstreeks effect op de opvoeding van een kind.
En het is duidelijk dat de opvoedingen van heel wat jongeren gefaald zijn door bovengenoemde feiten.
Ik pleit zeker niet voor een jaren 50 beleid maar bij discipline hoort nu eenmaal correctief sturende maatregelen en 1 ervan is een tik op de billen.
Nu die tik op de billen mag enkel de laatste optie zijn en mag zeker geen afranseling zijn zoals in het verleden. Dus ik ben zeker voorstander van deze tik op de billen maar ik zou ook preventief werken.
Jongeren krijgen nu dikwijls les in godsdienst in het middelbaar en ondanks vele gelovigen in deze wereld nog vind ik dit eigenlijk een vak dat in de privéomgeving thuis hoort en niet meer als opvoeding op school moet dienen en in de plaats zou ik een soort opvoedingscursus geven aan jongeren. niet dat ze dit direct dan moeten gaan toepassen door kindjes te maken maar hopelijk onthouden ze er toch een aantal belangrijke zaken van om later hun kinderen beter te kunnen opvoeden.Want het meeste slecht gedrag bij kinderen heeft een oorzaak bij de ouders.
Dus in dit opzicht is het de kunst om die tik op de billen niet te hoeven moeten toepassen of toch zo min mogelijk en als je een tik op de billen geeft moet je achterna ook uitleggen aan je kind waarom je dat gedaan hebt.
maar het is uiteraard belangrijker om goed gedrag te belonen dan dat je wacht op slecht gedrag om dan pas aandacht te geven, iets wat bij vele ouders het geval is.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:05   #31
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ik herinner mij dat dezelfde discussie enkele maanden geleden ook oplaaide. Wat mij betreft is het duidelijk: een pedagogische tik moet toegelaten zijn. Ook ik heb vroeger rammel gekregen wanneer ik iets mispeuterde, en ik ben mijn ouders daar dankbaar voor.
Maar wij zitten met het resultaat
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:07   #32
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Appelen en peren vergelijken.
Het ene mag, het andere niet.
Inconsequent.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:36   #33
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Heb ik het bij het verkeerde eind dat hier meer meningen te rapen zijn dan ervaringen van ouders?

Een 'pedagogische tik' is in alle omstandigheden absoluut overbodig. OP VOORWAARDE DAT je als ouder héél goed weet hoe je het dan wél kan aan boord leggen. En net daar wringt het schoentje in veel gevallen. Immers, zo'n kleine... ge krijgt daar geen handleiding bij. In de populaire televisieprogrammaatjes over opvoeden wordt het allemaal gemakkelijk voorgesteld, maar in de praktijk wil dat nog wel eens stevig tegenvallen. Ik herinner me dat de opvoeding van onze kinderen gespreksonderwerp nummer 1 was gedurende vele jaren. Dat we voortdurend de violen gelijk moesten stemmen en dat we ook continu gezocht hebben naar de juiste 'hefbomen' om het leven er voor iedereen zo aangenaam mogelijk op te maken. Ik zou daar een melig boekske (het zoveelste) over kunnen schrijven, maar dat is al zo nuttig als een cursus droogzwemmen voor olympische aspirant-medaillewinnaars.

Dé hefboom is immers nog altijd aandacht, openheid, liefde, nestwarmte, betrokkenheid die je geeft of die je onthoudt in een spel van (dis-)incentives. Moeilijker is het niet. Je moet alleen inventief/creatief genoeg zijn. Vaak véél gemakkelijker gezegd dan gedaan... en ga dan maar eens beschuldigend doen tegenover ouders die te lange leste niet meer weten van welk hout pijlen te snijden. Die 'tik' is vaak een uiting van machteloosheid, zwakte en niet zozeer van kwaadaardigheid.

... en de meeste opvoedingsproblemen kan je overigens terugspeuren naar relatieproblemen tussen de ouders. Kilte in een relatie straalt ook af op de kinderen; ze voelen dat feilloos aan.


Maar dat is natuurlijk een hele straat open deuren intrappen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.


Laatst gewijzigd door Desiderius : 20 november 2007 om 22:36.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:36   #34
Vuyschthaemert
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 juni 2007
Berichten: 351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het ene mag, het andere niet.
Inconsequent.
Dus volgens jouw logica mag je kinderen ofwel geen corrigerende tik geven omdat kinderen verkopen bij wet verboden is ofwel mag je kinderen bij wet (vooralsnog) een corrigerende tik geven en daarom mag je ze ook verkopen - zolang het maar consequent is?
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:45   #35
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Dus volgens jouw logica mag je kinderen ofwel geen corrigerende tik geven omdat kinderen verkopen bij wet verboden is ofwel mag je kinderen bij wet (vooralsnog) een corrigerende tik geven en daarom mag je ze ook verkopen - zolang het maar consequent is?
Ik ben voorstander van kinderhandel, maar principieel tegenstander van de pedagogische tik.

Alhoewel ik er wrslk ook ooit wel eens eentje zal uitdelen. Jammer genoeg.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:48   #36
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben voorstander van kinderhandel, maar principieel tegenstander van de pedagogische tik.

Alhoewel ik er wrslk ook ooit wel eens eentje zal uitdelen. Jammer genoeg.
gij hebt er in uwe jongen tijd niet genoeg gehad...
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 22:49   #37
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

elke maatregel die de autoritaire opvoeding tegengaat moet toegejuicht worden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 23:48   #38
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Heb ik het bij het verkeerde eind dat hier meer meningen te rapen zijn dan ervaringen van ouders?

Een 'pedagogische tik' is in alle omstandigheden absoluut overbodig. OP VOORWAARDE DAT je als ouder héél goed weet hoe je het dan wél kan aan boord leggen. En net daar wringt het schoentje in veel gevallen. Immers, zo'n kleine... ge krijgt daar geen handleiding bij. In de populaire televisieprogrammaatjes over opvoeden wordt het allemaal gemakkelijk voorgesteld, maar in de praktijk wil dat nog wel eens stevig tegenvallen. Ik herinner me dat de opvoeding van onze kinderen gespreksonderwerp nummer 1 was gedurende vele jaren. Dat we voortdurend de violen gelijk moesten stemmen en dat we ook continu gezocht hebben naar de juiste 'hefbomen' om het leven er voor iedereen zo aangenaam mogelijk op te maken. Ik zou daar een melig boekske (het zoveelste) over kunnen schrijven, maar dat is al zo nuttig als een cursus droogzwemmen voor olympische aspirant-medaillewinnaars.

Dé hefboom is immers nog altijd aandacht, openheid, liefde, nestwarmte, betrokkenheid die je geeft of die je onthoudt in een spel van (dis-)incentives. Moeilijker is het niet. Je moet alleen inventief/creatief genoeg zijn. Vaak véél gemakkelijker gezegd dan gedaan... en ga dan maar eens beschuldigend doen tegenover ouders die te lange leste niet meer weten van welk hout pijlen te snijden. Die 'tik' is vaak een uiting van machteloosheid, zwakte en niet zozeer van kwaadaardigheid.

... en de meeste opvoedingsproblemen kan je overigens terugspeuren naar relatieproblemen tussen de ouders. Kilte in een relatie straalt ook af op de kinderen; ze voelen dat feilloos aan.


Maar dat is natuurlijk een hele straat open deuren intrappen.

Ook al is je laatste zin waar, het meest evidente wordt al eens zo evident dat we het vergeten, dus het mag al eens herhaald worden.
Mooie post!

Wat ik me afvraag is: hoeveel van de mensen die vinden dat een tik gegeven mag worden of die zelf een tik geven weten ook effectief wat het effect daarvan precies is en onder welke voorwaarden.
Nu we toch open deuren aan het intrappen zijn: Kennisgebrek is één van de grootste problemen(scheppers) in een samenleving.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 november 2007 om 23:48.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 23:59   #39
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Ikzelf vind dat het nergens voor nodig is om kinderen te slaan.
Het is machtsmisbruik. Het is een ongelijkheid in rechte: een volwassene die slachtoffer wordt heeft verweer, het kind niet. Ransel je kleine af, en je krijgt van sommigen hier nog goedkeurende instemming en het etiket goede pedagoog opgeplakt.
Je kan mss al eens beginnen met een onderscheid te maken tussen een pedagogische tik en een afranseling
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:01   #40
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Wat ik me afvraag is: hoeveel van de mensen die vinden dat een tik gegeven mag worden of die zelf een tik geven weten ook effectief wat het effect daarvan precies is en onder welke voorwaarden.
Hoeveel van de mensen die tegen een pedagogische tik zijn weten ook effectief wat het effect daarvan precies is en onder welke voorwaarden?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be