Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Hoe lossen we de overbevolking van de gevangenissen op?
Miljarden voor nieuwe gevangenissen en cipiers en werkingskosten. 2 28,57%
Gevangenisstraffen niet uitvoeren. 0 0%
Zeg het maar 5 71,43%
Aantal stemmers: 7. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 maart 2024, 11:38   #21
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Nee. Het antwoord is nee.

We moeten net als nu kinderverkrachters en doodrijders blijven vrijspreken.

Is gewoonweg te duur om die allemaal vast te zetten.

En wat lossen we er mee op? De daders hebben ook een leven en worden geen beter mens van de gevangenis.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 11:56   #22
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.682
Standaard

Het krokodillenbad krijgt mijn voorkeur. Hap, hap, slok en gedaan. En dit zonder extra kosten. Uiteraard live uitzenden en de bontkraaghyena's zullen zich wel bedenken om hier de boel wat op stelten te zetten en daarna straffeloos verder te doen.

Ben ik nu slechter dan een extremistische moslim.
Onzijdig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 12:05   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht

...

Een veroordeelde crimineel menswaardig straffen schijnt belangrijker te zijn dan de bescherming van de maatschappij en de veiligheid van de bevolking.
Dit is exact wat ik bedoel, de toestand in de gevangenissen is mensonwaardig, de veroordelingen wegens schenden van de mensenrechten door de Belgische staat stapelen zich dagelijks hoger op.

U hebt blijkbaar geen enkel zicht op de grote van het probleem in het Belgische gevangeniswezen.
De EU wetgeving inzake gevangenen en gevangenissen worden in Belgie niet eens toegepast omdat de infrastructuur van het gevangeniswezen dit niet toelaat- wegens gemiddeld 150 jaar oud. Als men die wetten toepast morgen, dan moet men minstens driekwart van de gevangenen vrijlaten.

Er is hier niemand die zelfs maar een klein beetje van het probleem van het Belgische gevangeniswezen overziet en begrijpt.

Toon me een land waar de cipiers unaniem beslist hebben van geen nieuwe gevangenen meer binnen te pakken. Bestaat enkel in Belgie en er wordt niets gedaan aan het probleem want geen geld, geen personeel en geen infrastructuur.
Ik garandeer het u op een briefje, drie kwart van de effectieve straffen die vandaag de dag worden uitgesproken kunnen niet meer uitgevoerd worden. Niet binnen de vijf jaar, niet binnen de tien jaar.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 12:10   #24
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In gevangenissen in het land van herkomst natuurlijk.
Dat zal nog moeilijker te organiseren zijn dan ze ginder gewoon te droppen
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 12:33   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik heb op dit forum al jaren geleden gepleit voor een soort van open instellingen, voor criminelen die geen direct gevaar voor de openbare orde stellen.
Die nieuwe zogenaamde detentiehuizen zitten daar vermoedelijk erg dicht tegen.

In mijn visie zal elke ongevaarlijke gevangene eerst een paar weken of een paar maanden in een "gewone" (ongezellige) gevangenis doorbrengen, om daarna naar zo'n detentiehuis te gaan.
In zo'n huis kan de directeur zeer soepel omspringen met de detentievoorwaarden. Vb. een straf uitzitten enkel in het we alleen. Of omgekeerd: tijdens de week een combinatie van werken bij zijn oude (of nieuwe) baas, 's nachts in zijn open cel, en in het we naar huis.
Vanzelfsprekend: als hij de discipline niet volhoudt, dan gaat hij of zij terug naar de klassieke gevangenis.

En verder natuurlijk de gevangenen met buitenlandse roots laten vernieuwde kennis maken met het land van oorsprong, door hun gevangenisstraf, op onze kosten, te laten uitzitten in eigen land, of in een buurland van hun eigen land.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 12:35   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Nog dit: stoute mensen opsluiten is dermate belangrijk voor de veiligheid van de samenleving, dat ik het ideaal zou vinden dat er quasi permanent een kwart van de cellen leeg zouden staan. Dus ja, er moeten er zo'n 5000 (weet ik veel, misschien 7000) bijkomen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 12:39   #27
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.067
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog dit: stoute mensen opsluiten is dermate belangrijk voor de veiligheid van de samenleving, dat ik het ideaal zou vinden dat er quasi permanent een kwart van de cellen leeg zouden staan. Dus ja, er moeten er zo'n 5000 (weet ik veel, misschien 7000) bijkomen.
komt overeen met zo'n 5 gevangenissen
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 12:46   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog dit: stoute mensen opsluiten is dermate belangrijk voor de veiligheid van de samenleving, dat ik het ideaal zou vinden dat er quasi permanent een kwart van de cellen leeg zouden staan. Dus ja, er moeten er zo'n 5000 (weet ik veel, misschien 7000) bijkomen.
Zevenduizend nieuwe cellen lost het huidige overbevolkingsprobleem niet eens op. Laat staan de wachtlijsten die enorm zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 13:51   #29
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dit is exact wat ik bedoel, de toestand in de gevangenissen is mensonwaardig, de veroordelingen wegens schenden van de mensenrechten door de Belgische staat stapelen zich dagelijks hoger op.

U hebt blijkbaar geen enkel zicht op de grote van het probleem in het Belgische gevangeniswezen.
De EU wetgeving inzake gevangenen en gevangenissen worden in Belgie niet eens toegepast omdat de infrastructuur van het gevangeniswezen dit niet toelaat- wegens gemiddeld 150 jaar oud. Als men die wetten toepast morgen, dan moet men minstens driekwart van de gevangenen vrijlaten.

Er is hier niemand die zelfs maar een klein beetje van het probleem van het Belgische gevangeniswezen overziet en begrijpt.

Toon me een land waar de cipiers unaniem beslist hebben van geen nieuwe gevangenen meer binnen te pakken. Bestaat enkel in Belgie en er wordt niets gedaan aan het probleem want geen geld, geen personeel en geen infrastructuur.
Ik garandeer het u op een briefje, drie kwart van de effectieve straffen die vandaag de dag worden uitgesproken kunnen niet meer uitgevoerd worden. Niet binnen de vijf jaar, niet binnen de tien jaar.
Niet overdrijven, hé?
Als de toestanden in onze gevangenissen toch al mensonwaardig zijn, wat belet dan dat veroordeelde gevangenen hun straffen moeten uitzitten in eigen thuislanden waar de gevangenissen ook mensonwaardig zijn?
Oops, de smoes van mensonwaardige omstandigheden om (im)migranten gevangenen hier te houden is doorprikt?

Bovendien kan een mensonwaardige toestand een afschrikeffect hebben in de strijd tegen criminaliteit, een extra motivatie zijn om niks te mispeuteren, dan belanden ze ook niet in die mensonwaardige gevangenis..
Trouwens: wat noem je een mensonwaardige toestand? Omschrijf dat eens?

En nog: je hebt nog nooit andere gevangenissen vanbinnen gezien?
Kijk anders eens mee met luk alloo?
Die bezoekt regelmatig buitenlandse gevangenissen...
Mensonwaardig? siberië, marokko, argentinië, mexico, brazilië, india, nigeria, congo etc...etc....das andere koek, die gevangenen zouden maar al te graag ruilen voor een belgische gevangenis.

De eu heeft geen wetgeving maar enkel richtlijnen en het gevangeniswezen is een binnenlandse aangelegenheid met de bevoegdheid van elk soeverein eu-land.
Het onderhoud, vernieuwing, herstelling, aanpassing van de infrastructuur en het personeel voor het gevangeniswezen behoort tot de plicht van de overheid, daarvoor worden de politieke bestuurders betaald.
De bevolking moet nu niet boeten met een onveilige maatschappij door loslopende misdadigers die niet meer gestraft en opgesloten worden door politiek verzuim en grove nalatigheid betreffende de infrastructuur en organisatie van dat gevangeniswezen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 14:03   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zevenduizend nieuwe cellen lost het huidige overbevolkingsprobleem niet eens op. Laat staan de wachtlijsten die enorm zijn.
Doen zoals de Russen, he, als ge 6 maanden naar het front gaat zijt ge vrij als ge het overleefd hebt
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 14:24   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Niet overdrijven, hé?
Als de toestanden in onze gevangenissen toch al mensonwaardig zijn, wat belet dan dat veroordeelde gevangenen hun straffen moeten uitzitten in eigen thuislanden waar de gevangenissen ook mensonwaardig zijn?
Oops, de smoes van mensonwaardige omstandigheden om (im)migranten gevangenen hier te houden is doorprikt?

Bovendien kan een mensonwaardige toestand een afschrikeffect hebben in de strijd tegen criminaliteit, een extra motivatie zijn om niks te mispeuteren, dan belanden ze ook niet in die mensonwaardige gevangenis..
Trouwens: wat noem je een mensonwaardige toestand? Omschrijf dat eens?

En nog: je hebt nog nooit andere gevangenissen vanbinnen gezien?
Kijk anders eens mee met luk alloo?
Die bezoekt regelmatig buitenlandse gevangenissen...
Mensonwaardig? siberië, marokko, argentinië, mexico, brazilië, india, nigeria, congo etc...etc....das andere koek, die gevangenen zouden maar al te graag ruilen voor een belgische gevangenis.

De eu heeft geen wetgeving maar enkel richtlijnen en het gevangeniswezen is een binnenlandse aangelegenheid met de bevoegdheid van elk soeverein eu-land.
Het onderhoud, vernieuwing, herstelling, aanpassing van de infrastructuur en het personeel voor het gevangeniswezen behoort tot de plicht van de overheid, daarvoor worden de politieke bestuurders betaald.
De bevolking moet nu niet boeten met een onveilige maatschappij door loslopende misdadigers die niet meer gestraft en opgesloten worden door politiek verzuim en grove nalatigheid betreffende de infrastructuur en organisatie van dat gevangeniswezen.
Ah zo, je hebt een tv-programma gezien, dus in Belgie is alles ok.

Nu, leg eens even uit waarom de cipiers in alle gevangenissen in heel Belgie geen nieuwe gevangenen meer binnen pakken en toon me de andere landen waar de cipiers hetzelfde hebben beslist?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 18:58   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb op dit forum al jaren geleden gepleit voor een soort van open instellingen, voor criminelen die geen direct gevaar voor de openbare orde stellen.
Die nieuwe zogenaamde detentiehuizen zitten daar vermoedelijk erg dicht tegen.

In mijn visie zal elke ongevaarlijke gevangene eerst een paar weken of een paar maanden in een "gewone" (ongezellige) gevangenis doorbrengen, om daarna naar zo'n detentiehuis te gaan.
In zo'n huis kan de directeur zeer soepel omspringen met de detentievoorwaarden. Vb. een straf uitzitten enkel in het we alleen. Of omgekeerd: tijdens de week een combinatie van werken bij zijn oude (of nieuwe) baas, 's nachts in zijn open cel, en in het we naar huis.
Vanzelfsprekend: als hij de discipline niet volhoudt, dan gaat hij of zij terug naar de klassieke gevangenis.

1. Die detentiehuizen zijn ook niet gratis en zo’n ‘open’ gevangenissen zijn er al dacht ik maar dan voor gevangenen die op het punt staan om vrij te komen. Of ze geschikt zijn om mensen op te vangen die 1 tot drie jaar celstraf kregen is ook te betwijfelen, dat zijn over het algemeen geen te makkelijke gasten. Als ge denkt met 100 zo’n gasten het volstaat dat enkele vrijwilligers daar wat soep gaan voor koken en hun bedden opmaken dat alles dan rustig gaat blijven dan vrees ik dat ge wat gaat meemaken.


Dus het is zoals ge zelf zegt enkel voor ongevaarlijke gevangenen. En het kost ook geld.

Citaat:


En verder natuurlijk de gevangenen met buitenlandse roots laten vernieuwde kennis maken met het land van oorsprong, door hun gevangenisstraf, op onze kosten, te laten uitzitten in eigen land, of in een buurland van hun eigen land.
2. Er zijn er nog die dat in deze draad zeggen.
Ik ga er geen woorden aan vuil maken, iedereen weet dat dat flauwekul is.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 5 maart 2024 om 19:02.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 18:59   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Doen zoals de Russen, he, als ge 6 maanden naar het front gaat zijt ge vrij als ge het overleefd hebt
Leuk, Dutroux terug vrij.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 19:02   #34
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Doen zoals de Russen, he, als ge 6 maanden naar het front gaat zijt ge vrij als ge het overleefd hebt
We hebben al een front in de Oekraïne en Macron heeft de deur al opengezet, dus waarom niet?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 19:02   #35
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.067
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Leuk, Dutroux terug vrij.
het zou voor hem veiliger zijn aan het Russisch front dan hier in België.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 19:07   #36
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
het zou voor hem veiliger zijn aan het Russisch front dan hier in België.
Hoe kom je daar toch bij?

Zijn ex vrouw loopt hier al jaren vrolijk rond.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 19:44   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.409
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hoe kom je daar toch bij?

Zijn ex vrouw loopt hier al jaren vrolijk rond.
Wie gaat die nu nog herkennen? Die kwispel is bijna 70, terwijl de media voornamelijk foto's van een man in zijn 30's gebruikt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 20:18   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Leuk, Dutroux terug vrij.
De bedoeling is natuurlijk dat de kans om te sneuvelen dicht bij de 100% ligt he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2024, 20:19   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
We hebben al een front in de Oekraïne en Macron heeft de deur al opengezet, dus waarom niet?
Voila

Hij heeft die deur wel enkel maar opengezet om over iets anders te praten dan de boeren die hem uitgejouwd hebben, maar soms geven die kwinkslagen achteraf bekeken wel mogelijkheden he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2024, 10:41   #40
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ah zo, je hebt een tv-programma gezien, dus in Belgie is alles ok.
Citaat:

De lokale gevangenissen in Azië, Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Afrika zijn op zijn zachts uitgedrukt hallucinant. Vooral in Venezuela, Bolivia en de Domincaanse Republiek zijn de levensomstandigheden ontluisterend.
En gij hebt dat gemist want je denkt dat op een matras op de vloer slapen met 4 man per cel al mensonwaardig zou zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Nu, leg eens even uit waarom de cipiers in alle gevangenissen in heel Belgie geen nieuwe gevangenen meer binnen pakken en toon me de andere landen waar de cipiers hetzelfde hebben beslist?
Omdat cipiers (in heel belgië? In Vlaanderen, zeker?) niet meer weten waar ze de gevangenen nog moeten steken...
In sommige gevangenissen zijn de gevangenen zelf de cipiers.
Citaat:
In de eerste aflevering bezoekt Luk twee Belgen in de San Pedro gevangenis in La Paz, Bolivia...Meer dan 2.000 gedetineerden zitten er in deze gevangenis en er heerst een echte chaos. Aan de ingang staan wel cipiers maar binnen de gevangenismuren regelen de gevangenen alles zelf.
Een beetje verder kijken dan de belgische gevangenis onder de kerktoren om te weten wat "mensonwaardig" betekent...
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 6 maart 2024 om 10:42.
Oma is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be