Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 maart 2024, 23:12   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard Geen energiefactuur gekregen? Hoera?

Dat begrijp ik toch ook niet. Je krijgt jaren geen of een te lage energiefactuur en dan ben je verbaasd dat je toch je energie moet betalen.

Ik begrijp wel dat energiemaatschappijen hier in de fout gegaan zijn, maar je weet toch ook dat er iets niet in orde is en dat je uiteindelijk toch gaat moeten betalen.

De boete vind ik wel onterecht.

https://www.demorgen.be/nieuws/bij-f...nige~b9274128/

Citaat:
Een van de euvels die de afgelopen maanden is opgedoken, is dat de meterstand wel wordt doorgegeven maar dat de gegevens niet tot bij de leverancier geraken. “Er is momenteel een softwareprobleem bij Fluvius”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Hierdoor hebben sommigen maanden- of zelfs jarenlang geen energiefactuur in de bus gekregen. Of een factuur die nog gebaseerd is op oude gegevens.”

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 20 maart 2024 om 23:21.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2024, 23:47   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat begrijp ik toch ook niet. Je krijgt jaren geen of een te lage energiefactuur en dan ben je verbaasd dat je toch je energie moet betalen.

Ik begrijp wel dat energiemaatschappijen hier in de fout gegaan zijn, maar je weet toch ook dat er iets niet in orde is en dat je uiteindelijk toch gaat moeten betalen.

De boete vind ik wel onterecht.

https://www.demorgen.be/nieuws/bij-f...nige~b9274128/
Ik krijg elk jaar een mailtje van Fluvius en stuur mijn meterstanden dan door via PC, nog nooit problemen mee gehad.
Ik vraag wel telkens een bevestiging dat ze mijn meterstanden ontvangen hebben.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2024, 09:58   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat begrijp ik toch ook niet. Je krijgt jaren geen of een te lage energiefactuur en dan ben je verbaasd dat je toch je energie moet betalen.

Ik begrijp wel dat energiemaatschappijen hier in de fout gegaan zijn, maar je weet toch ook dat er iets niet in orde is en dat je uiteindelijk toch gaat moeten betalen.

De boete vind ik wel onterecht.

https://www.demorgen.be/nieuws/bij-f...nige~b9274128/
Het is natuurlijk dom (heel dom zelfs) om je energiefacturen niet beter op te volgen en dan vanzelf te merken dat er iets mis is.

Maar zo'n verhalen hoor je wel vaker. Mensen die heel de winter verwarmen met een elektrisch vuurtje en dan komen klagen over hun torenhoge rekening bv...

Mijn buurvrouw die midden in de energiecrisis een nieuw contract moest afsluiten en nu klaagt dat ze nog steeds zo veel moet betalen bv.
Een vast contract afsluiten op het moment dat de prijzen op een all time high staan en dan dat contract gewoon 2 jaar laten lopen en je ondertussen verbazen dat je jezelf blauw betaalt aan stroom terwijl je op het nieuws dagelijks hoort dat de prijzen aan't dalen zijn.
Je kan je afvragen of zo'n mensen eigenlijk wel bekwaam zijn om die dingen te beheren en of er dan geen maatregelen genomen moeten worden maar eerlijk is eerlijk: van energieleverancier wisselen kan tegenwoordig een kleuter van 5.
En ga aan buurvrouw vragen waar je een bepaalde jeansbroek het goedkoopste kan vinden en ze pluist heel het internet voor je uit.

Maar energiecontracten... "Daar ken ik allemaal niets van."

Ik vind het in haar geval 'uzelf wentelen in uw eigen onwetendheid' om dan nadien het slachtoffer uit te gaan hangen. Stoute Engie!!!

Anderzijds is het wel zo dat ze bij Fluvius ook flink de mist in gegaan zijn en dat minstens zou moeten leiden tot een aanvaardbare oplossing. Een boete lijkt mij sowieso overdreven. De fout ligt uiteindelijk niet bij de gebruiker.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2024, 10:00   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik krijg elk jaar een mailtje van Fluvius en stuur mijn meterstanden dan door via PC, nog nooit problemen mee gehad.
Ik vraag wel telkens een bevestiging dat ze mijn meterstanden ontvangen hebben.
Als je dat een beetje opvolgt heb je daar nooit problemen mee.

Ik vraag zelfs dat bevestigingsmailtje niet maar ik weet dat van het ogenblik ik de meterstand heb doorgegeven (ondertussen digitale meter dus niet langer van toepassing) ik een tijdje later een afrekening mag verwachten en die vind ik te belangrijk om te 'vergeten'.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2024, 11:12   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als je dat een beetje opvolgt heb je daar nooit problemen mee.

Ik vraag zelfs dat bevestigingsmailtje niet maar ik weet dat van het ogenblik ik de meterstand heb doorgegeven (ondertussen digitale meter dus niet langer van toepassing) ik een tijdje later een afrekening mag verwachten en die vind ik te belangrijk om te 'vergeten'.
Zeker tijdens de energiecrisis. Als je toen niet eventjes een schatting maakte van wat het je ging kosten dan zoek je het toch zelf.
En als je dan 2 jaar lang geen afrekening krijgt terwijl iedereeen duizenden euro’s extra moet betalen dan weet je toch dat er iets fout is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 14:33   #6
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.650
Standaard

Citaat:
“Er is momenteel een softwareprobleem bij Fluvius”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Hierdoor hebben sommigen maanden- of zelfs jarenlang geen energiefactuur in de bus gekregen....."
Distributeur heeft momenteel een softwareprobleem waardoor de energieleverancier maanden- of zelfs jarenlang geen energiefactuur stuurt.....

Had van mieghem vergeten te betalen en kreeg ze daarom terecht een achterstallige energierekening? Uiteraard met aangerekende verwijlintresten, dat is algemeen geweten....of had ze geen factuur ontvangen?
Gaat het bij "geen energiefactuur krijgen" dan over maandelijkse/voorschotfacturen, jaarlijkse eindafrekening of de eindafrekening bij overstap naar een andere leverancier?
Soms worden er geen papieren facturen verstuurd om klanten te dwingen tot digitale facturen en dan sturen ze een herinnering en houdt de klantendienst zich van den domme en steken ze de schuld op de post.
Ze sturen geen factuur en dan moet men al zelf gaan lopen en vragen om te mogen betalen...

Je hoort wel meer dat energieleveranciers het niet zo nauw nemen als een klant vertrekt om dan binnen een redelijke termijn een eindafrekening te maken....ze gaan soms zelfs al de mist in met de datum van vertrek...oops, een vergissing, een foutje van de energieboer waarvoor de klant dan moet hollen om de fout van die boer rechtgezet te krijgen..
Consumenten houden dus best zelf het overzicht van hun facturen bij (en dat is heel gemakkelijk met papieren facturen )want vooral bij de energieboeren (en telecom ook) draait het vierkant en in de soep, al dan niet opzettelijk....
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 14:39   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Distributeur heeft momenteel een softwareprobleem waardoor de energieleverancier maanden- of zelfs jarenlang geen energiefactuur stuurt.....
Euh ja, u weet het blijkbaar niet maar het opnemen en het aan de leverancier doorgeven van de meterstanden is de taak van de distributeur.

U geeft uw meterstanden door aan Fluvius en die speelt ze door aan de leverancier.

Als Fluvius uw meterstanden wegens een softwareprobleem niet doorstuurt naar de leverancier kan die ook geen factuur sturen.

Ik weet niet wat daar aan is.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 14:46   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Er kan zo al eens iets mislopen, waardoor na een hele tijd een definitieve afrekening erg hoog is, en dus hard binnen komt.
Bij snuggere mensen (blijkbaar dat kalf van een actrice niet) is dat niet erg. Die hebben hun potje opzij gelegd, want ze weten wat er zal komen.
Helaas zijn er ook minder snuggere mensen.

Het is heel simpel voor die laatsten: dat ze naar het ocmw gaan en vragen dat een sociaal aksident wil bemiddelen voor hen, om niet alles in één maand te moeten betalen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 15:58   #9
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Helaas zijn er ook minder snuggere mensen.
Inderdaad; en dan kan je je de vraag stellen; moeten we de maatschappij zo kinderlijk simpel en pamperend maken dat ook minder snuggere mensen er hun weg in vinden of mogen van die minder snuggere mensen gewoon verwachten dat ze eens een beetje beter hun best doen?

Ik denk eerlijk gezegd het tweede. Uw energierekening in de gaten houden is tegenwoordig echt niet moeilijk meer dus je kan je afvragen dat mensen die dat niet doen het niet doelbewust laten.

Ook de goedkoopste leverancier vinden is tegenwoordig een fluitje van een cent en krijg je het niet klaar kan je op voldoende plaatsen hulp en/of uitleg vinden.

Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat het onaanvaardbaar is dat een energieleverancier eerst jaren geen rekening stuurt en dan plots een torenhoge met bijkomende boetes et all.

Dat klopt ook niet maar mensen die zich verschuilen achter "die elektriciteitsrekening, daar snap ik allemaal niets van!!" hebben volgens mij ook weinig recht van spreken meer.
Hoge energierekeningen is ook niet iets van de laatste paar weken eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 17:50   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Inderdaad; en dan kan je je de vraag stellen; moeten we de maatschappij zo kinderlijk simpel en pamperend maken dat ook minder snuggere mensen er hun weg in vinden of mogen van die minder snuggere mensen gewoon verwachten dat ze eens een beetje beter hun best doen?
...
Ik vind dat een moeilijk probleem.
Het leven is echt wel ingewikkeld geworden, de laatste decennia.

Centrum-rechtse gemeenschapspartijen bieden de beste oplossing: de verantwoordelijkheid is heilig, maar je mag de mensen niet zomaar aan hun lot overlaten.
Links wil de mensen geen verantwoording laten afleggen. Eeuwige werklozensteun en allerhande subsidies, gratis ditte en datte ...
Rechts wil de mensen geen helpende hand toesteken. Trek uwe plan. Zorg zelf voor uw pensioen en sociale zekerheid via private contracten en anders crepeer je maar in de goot.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2024, 17:51   #11
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.650
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Euh ja, u weet het blijkbaar niet maar het opnemen en het aan de leverancier doorgeven van de meterstanden is de taak van de distributeur.

U geeft uw meterstanden door aan Fluvius en die speelt ze door aan de leverancier.

Als Fluvius uw meterstanden wegens een softwareprobleem niet doorstuurt naar de leverancier kan die ook geen factuur sturen.

Ik weet niet wat daar aan is.
Natuurlijk weet je dat weer niet, tis weer te moeilijk, dat was te verwachten.

Fluvius heeft momenteel, dat is NU, een softwareprobleem om de huidige meterstanden door te sturen waardoor de leverancier de volgende energiefactuur niet kan opmaken want hij heeft de meterstanden nog niet.

Dat heeft niks te maken met de vorige meterstanden van eerdere maanden of jaren die wel konden doorgestuurd worden om facturen op te maken.
Citaat:
“Er is momenteel een softwareprobleem bij Fluvius”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Hierdoor hebben sommigen maanden- of zelfs jarenlang geen energiefactuur in de bus gekregen....."
Het softwareprobleem dat fluvius momenteel heeft kan dus nooit de reden zijn dat sommigen maanden- of zelfs jarenlang geen energiefactuur in de bus gekregen hebben..
Want de meterstand is van nu en voor de volgende energiefactuur en het maakt niet uit of fluvius de meterstand vandaag, morgen of volgende week pas kan doorsturen...

Dat klopt er dus NIET, snuggere...
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2024, 10:23   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.340
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Natuurlijk weet je dat weer niet, tis weer te moeilijk, dat was te verwachten.
Neenee, 't was gewoon een vergissing. Geen geval van "domme BigF".

Ik had niet door (dus toch een beetje "domme"...) dat je het vooral over de tijdsschaal had. En ik had het kunnen weten want je zette "momenteel" en "maanden- of zelfs jarenlang" in het vet.

Maar anderzijds onderlijnde je ook "distributeur" en "energieleverancier" in dezelfde zin waardoor je het toch weer nodeloos verwarrend maakte.

Ma soit; ik ga er geen pagina's lang over doormekkeren. Foutje.
Ik zal het nooit meer doen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be