Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

Bekijk resultaten enquête: Wat is onze natuurlijke vriend?
Nederland 19 86,36%
Wallonië 1 4,55%
Verenigd Koninkrijk 0 0%
Frankrijk 0 0%
Duitsland 2 9,09%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 20 juni 2004, 00:15   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Wat zal de best bevriende staat worden van Vlaanderen? Ik heb het beperkt gehouden tot de buurlanden in de poll, maar je kan ook uitwijden...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 20 juni 2004, 09:09   #2
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Als dichtsbijzijd bevriend land zeg ik Nederland, maar we morgen de verschillende regio's over de wereld natuurlijk niet vergeten.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 20 juni 2004, 10:36   #3
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Nederland leunt het dichtst aan tegen Vlaanderen, dus is het logisch dat het onze best bevriende natie zou zijn.
Stef Leeuwenhart is offline  
Oud 20 juni 2004, 10:55   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Nederland leunt het dichtst aan tegen Vlaanderen, dus is het logisch dat het onze best bevriende natie zou zijn.
Dat is zo, maar dat is niet evident. De klassieke Hollandershaat zoals die wordt ingelepeld op de scholen mag je niet onderschatten...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 20 juni 2004, 11:45   #5
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De klassieke Hollandershaat zoals die wordt ingelepeld op de scholen mag je niet onderschatten...
Wat bedoel je hier mee?

Ik zou ook zeggen Nederland, alhoewel we vaak van mening verschillen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 20 juni 2004, 12:07   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De klassieke Hollandershaat zoals die wordt ingelepeld op de scholen mag je niet onderschatten...
Wat bedoel je hier mee?
Dat men in de schoolboeken de Hollanders afschilderd als bezetters.

Ik kan best begrijpen dat je niet voor een hereniging bent, maar dat ze bezetters waren, is de waarheid serieus geweld aandoen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 20 juni 2004, 12:35   #7
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Volkenkundig zijn de Nederlanders onze vrienden door het simpele feit dat we hetzelfde volk zijn.
In de toekomst (indien we samengaan) denk ik dat we zullen aanleunen bij Duitsland.
Statenkundig bestaat het begrip 'vriendschap' niet... .
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 20 juni 2004, 13:13   #8
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Nederland leunt het dichtst aan tegen Vlaanderen, dus is het logisch dat het onze best bevriende natie zou zijn.
Dat is zo, maar dat is niet evident. De klassieke Hollandershaat zoals die wordt ingelepeld op de scholen mag je niet onderschatten...
Inderdaad. Ik wil er ook aan toevoegen: Hollanderhaters vind je meestal in hetzelde kamp als de Walen- en Marokkanenhaters.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline  
Oud 20 juni 2004, 14:18   #9
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

De beste vrienden van Vlaanderen zijn de Europese regio's die ook voor meer autonomie en een zelfstandige staat strijden. Eénmaal de dijk gebroken is (ik denk dat dat in Baskenland of Catalonië zal zijn), zal er geen houden meer aan zijn.
Vlaanderen moet dan ook consequent met regio's durven onderhandelen op het Europese toneel.
zorroaster is offline  
Oud 20 juni 2004, 15:34   #10
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Dat is zo, maar dat is niet evident. De klassieke Hollandershaat zoals die wordt ingelepeld op de scholen mag je niet onderschatten...
Inderdaad. Ik wil er ook aan toevoegen: Hollanderhaters vind je meestal in hetzelde kamp als de Walen- en Marokkanenhaters.
Da's waar, maar als je erover begint kan je (sommigen) wel van hun Hollanderhaat afhelpen, het is nu eenmaal echt op niks gebasseerd.
Walenhaat veel minder (ik probeer amper ) en Marrokanenhaat niet.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 20 juni 2004, 15:39   #11
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Ik mis de optie: Italië
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 20 juni 2004, 17:11   #12
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
De beste vrienden van Vlaanderen zijn de Europese regio's die ook voor meer autonomie en een zelfstandige staat strijden. Eénmaal de dijk gebroken is (ik denk dat dat in Baskenland of Catalonië zal zijn), zal er geen houden meer aan zijn.
Vlaanderen moet dan ook consequent met regio's durven onderhandelen op het Europese toneel.
Zucht... Dit is zo kenmerkend voor het minderwaardigheidscomplex dat Vlaanderen heeft. We zijn verdorie een staat in wording, en bij wie zoeken we aansluiting? Bij onmachtige regio's die geen zak te betekenen hebben, maar voor wie we vanuit een vermeende minderheidsstatus sympathie hebben.

Daar bereik je noppes mee, enkel dat je gefrustreerd raakt.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 20 juni 2004, 17:12   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Ik mis de optie: Italië
Is geen buurland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tantist
Ik heb het beperkt gehouden tot de buurlanden in de poll, maar je kan ook uitwijden...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 20 juni 2004, 18:25   #14
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jasper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 889
Standaard

Spontaan denk ik aan Nederland. Maar ik betwijfel het wel of veel Nederlanders een moer snappen van onze onafhankelijkheidsstrijd.

Als we europees denken, zou ik ook opteren voor een aantal kleinere landen, zoals Ierland, die zelf een eeuwenlange vreemde dominantie hebben ondergaan. Na gedane arbeid, heb ik in Ierland dikwijls in de pub gediscuteerd met collega's. De herkenbaarheid met hun eigen problemen was groot, en de sympathie voor onze strijd evenzeer. (ik heb natuurlijk niet alle Ierse pubs afgeschuimd).

En ik sluit mij ook aan bij de visie van Zoroaster. Het is niet omdat bepaalde regio's nog in volle ontwikkeling zijn dat wij geen wederzijdse sympathie kunnen kweken. Catalonië, in grootte en bevolkingsaantal vergelijkbaar met Vlaanderen, is de welvarendste regio in Spanje, en één der welvarendste in Europa, en kent een grote mate van autonomie. De nationalisten regeren er alleen of in coalitie sedert de post-Franco-tijd.

Als wij een volwaardige natie willen worden, en in Europa als dusdanig erkend, moeten we aansluiting zoeken met méér dan één land.
__________________
Citaat:
peter1962 Spijtig genoeg heeft Beke evenveel ruggegraat als een inktvis. Zal dus wel niks worden.
Jasper is offline  
Oud 20 juni 2004, 22:51   #15
kempenaar
Provinciaal Statenlid
 
kempenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Locatie: ergens in de Kempen
Berichten: 710
Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Ik koos voor Nederland,
maar anderzijds mogen we Wallonië niet vergeten. Ik weet het, dit zal niet populair klinken. Een onafhankelijk Vlaanderen zal bij de scheiding, en nadien, nog hulp moeten bieden aan Wallonië.
Dit zal waarschijnlijk een Europese voorwaarde zijn.
Natuurlijk moeten we die niet zomaar accepteren, maar Wallonië als een blok laten vallen zit er niet in.

Ik pleit dan ook voor een soort marshall plan voor Wallonië zoals wijlen Anton Roosens voorstelde. Mijns inziens kunnen we Wallonië nog hulp bieden, maar dit enkel op resultaatsverbonden basis.

Vlaanderen is enkel gebaat bij een welvarend Wallonië aan onze zuider grens.
Natuurlijk kan de steun aan Wallonië maar een fractie zijn van de huidige 11 miljard euro, laat ons zeggen maximum 1 miljard euro.
Deze resultaatsverbonden steun is vanzelfsprekend tijdelijk, totdat Wallonië er bovenop is. Iets waar streng op moeten toe zien.

Ik weet het, niet iedereen zal akkoord zijn. Dit is echter wel realistisch.
We moeten er allen aan werken om dit decenium de Vlaamse staat te realiseren! samen gaat dit lukken!
__________________
kempenland, parel aan de Dietse Kroon!
Streven naar Vlaamse eenheid.
weg partijbelang! Allen voor 't algemeen Vlaams belang!


kempenaar is offline  
Oud 20 juni 2004, 22:55   #16
kempenaar
Provinciaal Statenlid
 
kempenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Locatie: ergens in de Kempen
Berichten: 710
Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
De beste vrienden van Vlaanderen zijn de Europese regio's die ook voor meer autonomie en een zelfstandige staat strijden. Eénmaal de dijk gebroken is (ik denk dat dat in Baskenland of Catalonië zal zijn), zal er geen houden meer aan zijn.
Vlaanderen moet dan ook consequent met regio's durven onderhandelen op het Europese toneel.
Zucht... Dit is zo kenmerkend voor het minderwaardigheidscomplex dat Vlaanderen heeft. We zijn verdorie een staat in wording, en bij wie zoeken we aansluiting? Bij onmachtige regio's die geen zak te betekenen hebben, maar voor wie we vanuit een vermeende minderheidsstatus sympathie hebben.

Daar bereik je noppes mee, enkel dat je gefrustreerd raakt.
Hier ga ik akkoord met Tantist. Vlaams nationalisten lopen soms zeer hoog op met Basken e.a (en terecht) maar we mogen niet vergeten dat de "belgische" situatie totaal anders is.
Hier ijvert een meerderheidsvolk voor afscheiding, in Baskenland e.a. niet.
We moeten onszelf dan ook zien als een volwaardige staat zoals Nederland, Denemarken etc... en niet als een regio zoals Baskenland (e.a.) die ijvert naar (terechte) afscheiding.
__________________
kempenland, parel aan de Dietse Kroon!
Streven naar Vlaamse eenheid.
weg partijbelang! Allen voor 't algemeen Vlaams belang!


kempenaar is offline  
Oud 21 juni 2004, 00:09   #17
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
De beste vrienden van Vlaanderen zijn de Europese regio's die ook voor meer autonomie en een zelfstandige staat strijden. Eénmaal de dijk gebroken is (ik denk dat dat in Baskenland of Catalonië zal zijn), zal er geen houden meer aan zijn.
Vlaanderen moet dan ook consequent met regio's durven onderhandelen op het Europese toneel.
Zucht... Dit is zo kenmerkend voor het minderwaardigheidscomplex dat Vlaanderen heeft. We zijn verdorie een staat in wording, en bij wie zoeken we aansluiting? Bij onmachtige regio's die geen zak te betekenen hebben, maar voor wie we vanuit een vermeende minderheidsstatus sympathie hebben.

Daar bereik je noppes mee, enkel dat je gefrustreerd raakt.
Je klinkt als Guderian, moet ik tot mijn afgrijzen vaststellen. Denk je echt dat staten die zelf met moeite aaneenblijven steun moeten verwachten bij ons onafhankelijkheidsstreven?
Het kan de Britten, Duitsers of Fransen geen moer schelen of we nu met zes miljoen Vlamingen of tien miljoen Belgen zijn. We leven niet meer in 1830, waar de Fransen de "Belgische" onafhankelijkheid kwamen bevechten om de Hollanders een hak te zetten.
Zij zweren gewoon bij de status quo, om te voorkomen dat hun eigen regio's dezelfde ideeën zouden beginnen koesteren.

Berg je dromen maar op over een grote Europese natie die met ons onafhankelijkheidsstreven zou symphatiseren, laat staan steunen. Wij zijn evenmin Kroatië of Slovenië, de Duitsers zitten niet op ons te wachten om een vervelende Joegoslavische buur de doodsteek te geven. All quiet on the Belgian Front, da's hetgene ze willen horen in Parijs, Londen of Berlijn. Vlaanderen heeft geen vrienden in Europa.

Tenzij enkele volkeren die ook op hun strepen gaan staan tegen het staatsnationalisme, al veel langer en vaak veel militanter dan de Vlamingen, zoals de Catalanen, Basken en Ieren.
Gaan zij ons niet helpen onafhankelijk te worden? Spijtig, maar ze hebben tenminste eenzelfde doel als Vlaanderen. Beter sympathie van een kleintje, dan apathie van een grote.
zorroaster is offline  
Oud 21 juni 2004, 20:40   #18
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Ik denk net als zorroaster dat Vlaanderen als "vrienden" vooral landen moet nemen die ook gebaseerd zijn op een volk en zeker geen pacten sluiten met de typische staten die de identiteit van een volk onderdrukken (bv: in Baskenland, Bretagne). Natuurlijk kunnen wij nog handel drijven met Frankrijk en Spanje maar ik vermoed dat de starter van dit topic met vriendschap niet handelspartner bedoelt.

Daarom, ik heb niet gestemd in de poll, zou ik opteren voor Nederland en Wallonië.
Groot Bakkes is offline  
Oud 21 juni 2004, 21:40   #19
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Zucht... Dit is zo kenmerkend voor het minderwaardigheidscomplex dat Vlaanderen heeft. We zijn verdorie een staat in wording, en bij wie zoeken we aansluiting? Bij onmachtige regio's die geen zak te betekenen hebben, maar voor wie we vanuit een vermeende minderheidsstatus sympathie hebben.

Daar bereik je noppes mee, enkel dat je gefrustreerd raakt.
Je klinkt als Guderian, moet ik tot mijn afgrijzen vaststellen.
Alsjeblieft zeg, ik had meer niveau verwacht van u... Dit is een serieuze belediging, waarvan ik hoop dat u ze terug neemt.

Citaat:
Denk je echt dat staten die zelf met moeite aaneenblijven steun moeten verwachten bij ons onafhankelijkheidsstreven?

Het kan de Britten, Duitsers of Fransen geen moer schelen of we nu met zes miljoen Vlamingen of tien miljoen Belgen zijn. We leven niet meer in 1830, waar de Fransen de "Belgische" onafhankelijkheid kwamen bevechten om de Hollanders een hak te zetten.
Waarom niet?

Van Duitsland en Frankrijk moet je inderdaad geen steun verwachten, die willen Europa maar al te graag onder elkaar verdelen. Als ik me niet vergis, is dat de natte droom van germanofiel Guderian. Nochtans wilt u een internationale koers volgen (zie discussie aldaar) die meer aanleunt bij die as Berlijn-Parijs. Zie de contradictie...

En al kent Groot-Brittannië een serieuze vorm van devolutie, als er 1 land is waar er sympathie is voor flaminganten, is het daar wel. En dan spreek ik niet alleen over de Schotten, die vanuit dezelfde independistische motieven met ons sympathiseert, maar ook over Engeland, dat bij een opdeling van België een geopolitieke overwinning behaalt. Twee zelfs: ze hebben het "pistool op het hart van Engeland", Antwerpen, uit de Franse invloedssfeer gehaald (al is dat geopolitiek objective iets minder belangrijk geworden) én de hoofdstad van Europa. Als je dan een Franse koers gaat varen, ben je wel lekker af.

Over het UK heb ik al talloze malen documenten weergegeven dat ze een Vlaamse secessie niet zullen tegen houden, maar tot nu toe heeft niemand er op durven reageren.




Nederland heeft veel meer belang bij een Vlaamse staat aan zijn grenzen dan een Belgische. Bovendien betekent dit een versterking van de positie van het Nederlands in Europa. Nederland heeft dus ook meer baat bij een onafhankelijk Vlaanderen, en kan een bondgenoot zijn.

Citaat:
Zij zweren gewoon bij de status quo, om te voorkomen dat hun eigen regio's dezelfde ideeën zouden beginnen koesteren.
Frankrijk wel, maar je weet toch dat we van Frankrijk niets moeten verwachten?

Citaat:
Berg je dromen maar op over een grote Europese natie die met ons onafhankelijkheidsstreven zou symphatiseren, laat staan steunen.
Je hebt nog veel te leren, Rik...

Citaat:
Wij zijn evenmin Kroatië of Slovenië, de Duitsers zitten niet op ons te wachten om een vervelende Joegoslavische buur de doodsteek te geven.
Well duh...

Zo'n dingen zie je wel, maar het ongenoegen van de Britten over Frankrijk en Duitsland... Oogklepjes...

Citaat:
All quiet on the Belgian Front, da's hetgene ze willen horen in Parijs, Londen of Berlijn. Vlaanderen heeft geen vrienden in Europa.
Man toch, zo'n ziekelijk minderwaardigheidscomplex... Zie documenten om het tegendeel al te bewijzen...

Citaat:
Tenzij enkele volkeren die ook op hun strepen gaan staan tegen het staatsnationalisme, al veel langer en vaak veel militanter dan de Vlamingen, zoals de Catalanen, Basken en Ieren.
En jij denkt dat de Ieren belang hebben bij een onafhankelijk Vlaanderen? Hooguit nieuwjaarswensen kunnen er uitgewisseld worden.

Riksken, heb jij nu echt niet door dat Vlaanderen (60-70% van de bevolking) in NIETS te vergelijken valt met Baskenland (5%), Schotland (8%), Quebec (24%) of Catalonië (16%)???

Citaat:
Gaan zij ons niet helpen onafhankelijk te worden?
Neen. Ik vind zo'n (arrogante) naïviteit zelfs gevaarlijk. Die gebieden hebben zelfs niet de bevoegdheden om tussenbeide te komen. Buitenlandse zaken behoort immers niet tot hun bevoegdheden. Die gebieden betekenen politiek 0,0. Oh ja, ze zijn ook separatistisch en ze hebben misschien wel sympathie voor ons, maar ze hebben geen politieke macht, geen belangen bij onze onafhankelijkheid (tenzij het precedent) en zijn in een totaal andere situatie.

Citaat:
Spijtig, maar ze hebben tenminste eenzelfde doel als Vlaanderen. Beter sympathie van een kleintje, dan apathie van een grote.
Beter hulp van een grote, dan sympathie van een kleine. Die groten kunnen tenminste hulp bieden, die kleine niet. Think about it.

En Vlaanderen zal gewoon meer vrienden moeten maken, in plaats van hulp te gaan zoeken waar men niet kan helpen.

En zoals gezegd hebben de Engelsen belang bij de scheiding van België. Maar ook daarnaast kan Engeland een bondgenoot zijn: ook de Engelsen voelen zich verongelijkt door de transfers naar Schotland, de verlinksing van het UK door Schotland, het feit dat het al voorkomt dat ze hun vlag niet mogen gebruiken (zeker niet op publieke gebouwen, wat in Schotlan wel mag), de oververtegenwoordiging in het parlement, het feit dat ze geen devolution-structuren hebben (dus Schotten kunnen over bepaalde materies over Engelse wetten stemmen, maar niet omgekeerd),... Engeland zou best wel eens Schotland kunnen afstoten, en denk je niet dat Engeland (83%) beter past bij Vlaanderen? Hmmm??? Als je dan toch per se separerende volkeren als vriend wilt.

Ik vind het gevaarlijk om je enkel te richten op die regiootjes, om verschillende redenen:

1. Je versterkt het Vlaamse minderwaardigheidscomplex: wij zijn 60-70% van België, en je papt aan met kleine regiootjes...

2. Je aandacht gaat enkel naar die regiootjes, en je verwaarloost wie wel echt kan helpen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 21 juni 2004, 21:41   #20
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Ik denk net als zorroaster dat Vlaanderen als "vrienden" vooral landen moet nemen die ook gebaseerd zijn op een volk en zeker geen pacten sluiten met de typische staten die de identiteit van een volk onderdrukken (bv: in Baskenland, Bretagne).
Baskenland en Bretagne zijn geen staten. Zij kunnen niets doen, buiten sympathie hebben.

Daar kom je echt geen stap mee verder...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be