Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vind je de kloof nog zo diep, na lezing van de tekst?
Ja we zijn véééééél vriendelijker voor de westerse dames. 40 83,33%
Nee Superstaaf®, we zijn inderdaad in hetzelfde bedje ziek. 8 16,67%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 september 2002, 22:59   #21
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Is mogelijk knuppel wanneer er een duidelijke scheiding is der machten;Een land die goed op weg is:Turkije
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 19:31   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Is mogelijk knuppel wanneer er een duidelijke scheiding is der machten;Een land die goed op weg is:Turkije
Inderdaad, een land dat goed op weg is...maar waar wel de generaals nog altijd ingrijpen als de fundamentalisten het te bont maken. De welvaartspartij kwam destijds aan de macht dankzij een heleboel stemmen. Stemmen ook van Turken die hier wonen maar die met spotgoedkope tickets naar ginder vlogen, speciaal om voor die partij te gaan stemmen. Het is maar dat je weet dat die fundamentalisten nog altijd HIER zijn!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 20:48   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Is mogelijk knuppel wanneer er een duidelijke scheiding is der machten;Een land die goed op weg is:Turkije
Niet juist.

In Turkije is er helemaal geen scheiding van kerk en staat, van geestelijk en wereldlijk niveau.

In islamitische landen als Saoudie-Arabië vallen godsdienst en staat volledig samen en heeft de godsdienst daarin de absolute primauteit. Meer zelfs, volgens de islam bestaat er gewoon geen onderscheid tussen de twee niveaus (wat typisch christelijk is, en dan later westers-seculair).

In Turkije valt de godsdienst volledig onder controle van de staat. In de uitoefening van de godsdienst bestaat er in Turkije helemaal geen vrijheid. Alles is door de staat strikt gereglementeerd. Men heeft als het ware juist de omgekeerde situatie van in een traditioneel islamitisch land. In Turkije staan de imams bijvoorbeeld rechtstreeks onder een ministerie: worden door hen opgeleid, betaald en BIJZONDER NAUWLETTEND gecontroleerd. Voor heel wat zaken is de toestemming van de overheid nodig (benoemingen, openen van koranscholen, enz.). Er heerst daar helemaal geen godsdienstvrijheid zoals we die in onze westerse landen kennen (waar de overheid een louter passieve rol heeft: vermijden van excessen, maar waarbij niet geraakt wordt aan de inwendige werking van iedere godsdienst). Trouwens, die regeling geldt in Turkije niet alleen voor de islam, maar ook voor de weinige christenen. Zo moeten orthodoxe en Armeense christenen voor alles en nog wat toestemming vragen en staan eveneens onder scherpe controle.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2002, 20:56   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Het is dus ook met toelating van de Turkse staat dat de moskeeën hier gesponsord worden?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2002, 12:50   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In Turkije valt de godsdienst volledig onder controle van de staat. In de uitoefening van de godsdienst bestaat er in Turkije helemaal geen vrijheid. Alles is door de staat strikt gereglementeerd. Men heeft als het ware juist de omgekeerde situatie van in een traditioneel islamitisch land. In Turkije staan de imams bijvoorbeeld rechtstreeks onder een ministerie: worden door hen opgeleid, betaald en BIJZONDER NAUWLETTEND gecontroleerd. Voor heel wat zaken is de toestemming van de overheid nodig (benoemingen, openen van koranscholen, enz.). Er heerst daar helemaal geen godsdienstvrijheid zoals we die in onze westerse landen kennen (waar de overheid een louter passieve rol heeft: vermijden van excessen, maar waarbij niet geraakt wordt aan de inwendige werking van iedere godsdienst). Trouwens, die regeling geldt in Turkije niet alleen voor de islam, maar ook voor de weinige christenen. Zo moeten orthodoxe en Armeense christenen voor alles en nog wat toestemming vragen en staan eveneens onder scherpe controle.
Is het dan niet de bedoeling van het regime, om van Turkije een lekenstaat te maken (een proces dat reeds onder Kemal Ataturk gestart werd)?
Of dwaal ik?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2002, 08:51   #26
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Is mogelijk knuppel wanneer er een duidelijke scheiding is der machten;Een land die goed op weg is:Turkije
Niet juist.

In Turkije is er helemaal geen scheiding van kerk en staat, van geestelijk en wereldlijk niveau.

In islamitische landen als Saoudie-Arabië vallen godsdienst en staat volledig samen en heeft de godsdienst daarin de absolute primauteit. Meer zelfs, volgens de islam bestaat er gewoon geen onderscheid tussen de twee niveaus (wat typisch christelijk is, en dan later westers-seculair).

In Turkije valt de godsdienst volledig onder controle van de staat. In de uitoefening van de godsdienst bestaat er in Turkije helemaal geen vrijheid. Alles is door de staat strikt gereglementeerd. Men heeft als het ware juist de omgekeerde situatie van in een traditioneel islamitisch land. In Turkije staan de imams bijvoorbeeld rechtstreeks onder een ministerie: worden door hen opgeleid, betaald en BIJZONDER NAUWLETTEND gecontroleerd. Voor heel wat zaken is de toestemming van de overheid nodig (benoemingen, openen van koranscholen, enz.). Er heerst daar helemaal geen godsdienstvrijheid zoals we die in onze westerse landen kennen (waar de overheid een louter passieve rol heeft: vermijden van excessen, maar waarbij niet geraakt wordt aan de inwendige werking van iedere godsdienst). Trouwens, die regeling geldt in Turkije niet alleen voor de islam, maar ook voor de weinige christenen. Zo moeten orthodoxe en Armeense christenen voor alles en nog wat toestemming vragen en staan eveneens onder scherpe controle.
... zegt de persoon die in de discussie over het holebi-huwelijk en de bijhorende kinderwens steevast met de bijbel aan het zwaaien is om een verbod op beide te argumenteren. Beetje zielig

Linus
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2002, 19:47   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
... zegt de persoon die in de discussie over het holebi-huwelijk en de bijhorende kinderwens steevast met de bijbel aan het zwaaien is om een verbod op beide te argumenteren. Beetje zielig
U leest duidelijk niet wat er staat.

In de discussie rond homoseksualiteit en de wettelijke invulling van die onnatuurlijke samenlevingsvorm die sommigen nastreven, heb ik mijn afwijzing uitsluitend gestoeld op het argument van de natuurlijkheid.

Slechts toen iemand ging zwaaien met het feit dat die standpunten niet christelijk zouden zijn, heb ik gewoon enkele passages gegeven uit het Nieuwe Testament. Daarmee toonde ik slechts aan dat er blijkbaar mensen zijn die nogal selectief omspringen met de christelijke moraal. Afwijzing van homoseksualiteit staat duidelijk in de Bijbel. Dit zijn echter standpunten van een gelovige, die ik evenwel niet heb doorgetrokken in de gewone discussie.

Wat mij betreft, is er een algemeen geldend argument voor de afwijzing van homoseksualiteit als evenwaardige samenlevingsvorm als de man-vrouwrelatie, nl. de natuur en de natuurlijke bestemming van de mens overeenkomstig zijn lichamelijke bouw.

Slechts voor wie christen is, speelt een tweede argument een rol, nl. de christelijke geboden die homoseksualiteit als een zonde brandmerken. Deze argumentatie moet echter niet aan niet-gelovigen opgedrongen, daar ze op hen geen toepassing vindt.


Ik raad u dan ook aan mijn berichten eens opnieuw te lezen en de samenhang ervan te respecteren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2002, 19:56   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het is dus ook met toelating van de Turkse staat dat de moskeeën hier gesponsord worden?
In ons land worden er geen moskeeën door de Turkse overheid gesubsidieerd. Slechts Saoudie-Arabië betaalt een groot deel van de in ons land bestaande moskeeën; een land dat, zoals u wel weet, geen scheiding tussen geestelijk en wereldlijk niveau kent. Wel moet gezegd worden dat het hier gaat om moskeeën die voornamelijk door Arabieren worden bezocht (en waar de imams bijna steeds uitsluitend Arabisch kunnen spreken).

In België zijn er in vergelijking met de Arabische moskeeën niet zoveel Turkse moskeeën. De meeste ervan worden echter op een slinkse manier door islamorganisaties vanuit Turkije gesponsord, organisaties die in eigen land bijzonder nauwlettend in het oog worden gehouden. Meestal zijn die organisatie allerlei schaduwvereningen van islamistische groepen en/of zelfs van de islampartij. Milles Göres is daar een mooi voorbeeld van. De Turkse staat komt hierin helemaal niet tussen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2002, 19:59   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Is het dan niet de bedoeling van het regime, om van Turkije een lekenstaat te maken (een proces dat reeds onder Kemal Ataturk gestart werd)? Of dwaal ik?
Dat klopt. Maar de uitwerking is wel ietsje anders gebleken dan in de Europese landen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2002, 10:15   #30
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
... zegt de persoon die in de discussie over het holebi-huwelijk en de bijhorende kinderwens steevast met de bijbel aan het zwaaien is om een verbod op beide te argumenteren. Beetje zielig
U leest duidelijk niet wat er staat.

In de discussie rond homoseksualiteit en de wettelijke invulling van die onnatuurlijke samenlevingsvorm die sommigen nastreven, heb ik mijn afwijzing uitsluitend gestoeld op het argument van de natuurlijkheid.

Slechts toen iemand ging zwaaien met het feit dat die standpunten niet christelijk zouden zijn, heb ik gewoon enkele passages gegeven uit het Nieuwe Testament. Daarmee toonde ik slechts aan dat er blijkbaar mensen zijn die nogal selectief omspringen met de christelijke moraal. Afwijzing van homoseksualiteit staat duidelijk in de Bijbel. Dit zijn echter standpunten van een gelovige, die ik evenwel niet heb doorgetrokken in de gewone discussie.

Wat mij betreft, is er een algemeen geldend argument voor de afwijzing van homoseksualiteit als evenwaardige samenlevingsvorm als de man-vrouwrelatie, nl. de natuur en de natuurlijke bestemming van de mens overeenkomstig zijn lichamelijke bouw.

Slechts voor wie christen is, speelt een tweede argument een rol, nl. de christelijke geboden die homoseksualiteit als een zonde brandmerken. Deze argumentatie moet echter niet aan niet-gelovigen opgedrongen, daar ze op hen geen toepassing vindt.


Ik raad u dan ook aan mijn berichten eens opnieuw te lezen en de samenhang ervan te respecteren.
Mijn excuses als ik je verkeerd begrepen heb. Maar de scheiding tussen kerk en staat ligt me nauw aan het hart, en argumenten die op gelijk welke godsdienst steunen doen mijn nekharen overeind komen.

En als ik dan toch bezig ben, het argument dat je hierboven gebruikt ("Deze argumentatie moet echter niet aan niet-gelovigen opgedrongen, daar ze op hen geen toepassing vindt.") kan ik enkel en alleen beamen. De enige argumenten die in discussies over "wereldlijke" zaken mogen worden gehanteerd, zijn zichzelf ook vrij van elke godsdienst.

Linus
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2002, 10:26   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het is dus ook met toelating van de Turkse staat dat de moskeeën hier gesponsord worden?
In ons land worden er geen moskeeën door de Turkse overheid gesubsidieerd. Slechts Saoudie-Arabië betaalt een groot deel van de in ons land bestaande moskeeën; een land dat, zoals u wel weet, geen scheiding tussen geestelijk en wereldlijk niveau kent. Wel moet gezegd worden dat het hier gaat om moskeeën die voornamelijk door Arabieren worden bezocht (en waar de imams bijna steeds uitsluitend Arabisch kunnen spreken).

In België zijn er in vergelijking met de Arabische moskeeën niet zoveel Turkse moskeeën. De meeste ervan worden echter op een slinkse manier door islamorganisaties vanuit Turkije gesponsord, organisaties die in eigen land bijzonder nauwlettend in het oog worden gehouden. Meestal zijn die organisatie allerlei schaduwvereningen van islamistische groepen en/of zelfs van de islampartij. Milles Göres is daar een mooi voorbeeld van. De Turkse staat komt hierin helemaal niet tussen.
Voor zover ik weet klopt dit.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2002, 10:33   #32
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Is het dan niet de bedoeling van het regime, om van Turkije een lekenstaat te maken (een proces dat reeds onder Kemal Ataturk gestart werd)? Of dwaal ik?
Dat klopt. Maar de uitwerking is wel ietsje anders gebleken dan in de Europese landen.
En dit klopt ook. De Islam heeft in Turkije , net als hier de katholieke godsdienst trouwens, nog altijd invloed op het volk, zijn denken, houding, gewoontes, cultuur en noem maar op. En vermits ook politici tot het volk behoren....

Er is echter een tikkeltje verschil tussen de ene godsdienst en de andere. Dus ook in het bedrijven van politiek door beiden.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2002, 15:15   #33
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Is het dan niet de bedoeling van het regime, om van Turkije een lekenstaat te maken (een proces dat reeds onder Kemal Ataturk gestart werd)? Of dwaal ik?
Dat klopt. Maar de uitwerking is wel ietsje anders gebleken dan in de Europese landen.
En dit klopt ook. De Islam heeft in Turkije , net als hier de katholieke godsdienst trouwens, nog altijd invloed op het volk, zijn denken, houding, gewoontes, cultuur en noem maar op. En vermits ook politici tot het volk behoren....

Er is echter een tikkeltje verschil tussen de ene godsdienst en de andere. Dus ook in het bedrijven van politiek door beiden.
Persoonlijk vind ik dat je deze besluitvorm nogal serieus doortrekt. De invloed van de godsdienst is wel groot maar niet in die mate als in Iran en andere Arabische landen. Egypte is ook zo'n land waar er min of meer een scheiding is tussen godsdienst en staat. Volledig zoals bij ons niet. De vraag die ik mij stel in hoeverre de States niet onder de invloed van de kerk staan. Zoals u weet moet je bij het betreden van de States een informatieblad invullen. Daar vraagt men ook welk soort godsdienst je belijdt.Misschien is dit vergezocht maar ik heb hier mijn vraagtekens bij.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2002, 16:16   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Is het dan niet de bedoeling van het regime, om van Turkije een lekenstaat te maken (een proces dat reeds onder Kemal Ataturk gestart werd)? Of dwaal ik?
Dat klopt. Maar de uitwerking is wel ietsje anders gebleken dan in de Europese landen.
En dit klopt ook. De Islam heeft in Turkije , net als hier de katholieke godsdienst trouwens, nog altijd invloed op het volk, zijn denken, houding, gewoontes, cultuur en noem maar op. En vermits ook politici tot het volk behoren....

Er is echter een tikkeltje verschil tussen de ene godsdienst en de andere. Dus ook in het bedrijven van politiek door beiden.
Persoonlijk vind ik dat je deze besluitvorm nogal serieus doortrekt. De invloed van de godsdienst is wel groot maar niet in die mate als in Iran en andere Arabische landen. Egypte is ook zo'n land waar er min of meer een scheiding is tussen godsdienst en staat. Volledig zoals bij ons niet. De vraag die ik mij stel in hoeverre de States niet onder de invloed van de kerk staan. Zoals u weet moet je bij het betreden van de States een informatieblad invullen. Daar vraagt men ook welk soort godsdienst je belijdt.Misschien is dit vergezocht maar ik heb hier mijn vraagtekens bij.
Ik ook hoor. Net zoals ik mij vragen stel bij zijn oorlogszuchtige president die zijn "rede"voeringen nogal eens afsluit met: "God bless Amerika".

Blijft echter het feit dat zelfs de terroristen die de Twin Tower platlegden vliegles kregen in Amerka. Dat ze er "normaal" konden leven dus ondanks die welbepaalde vraag als je Amerika binnen wil.
Misschien kom je even gemakkelijk een Islamitisch land binnen maar of je er ook zo gemakkelijk kunt LEVEN als andersgodsdienstige betwijfel ik ernstig. In Egypte bijvoorbeeld (toch een land dat goed op weg is?) kan je als homo, van welke godsdienstige overtuiging dan ook, beter buiten blijven. Je krijgt er immers de kop af als je niet oplet.

Om op Turkije terug te komen. Zelfs weg uit hun land en zich voorgoed hier vestigend, verwacht de doorsnee Turk van zijn eventuele andersgodsdienstige partner dat hij/zij Islamiet wordt. Hij/zij en vooral hun familie eisen dit zelfs meestal. " En anders moeten ze (wij dus) maar geen Turk nemen", moest ik van een "goed geïntegreerde" Turkse dame (zonder hoofddoek en vrij goed nederlands sprekend) horen. Simpel, ja toch?

De Turkse staat en hun godsdienst gescheiden? Bijlange nog niet, Ataturk ten spijt! Zonder je tot Islamiet te bekeren geraak je zelden aan een Turkse partner. Zelfs niet in je eigen Belgenlandje.
Hoe komt dat dan als staat en godsdienst daar al zolang gescheiden zijn? Waarom is de invloed van hun godsdienst dan nog zoveel sterker dan bij ons? Zelfs al verhuizen ze naar een land dat niet islamitisch ingesteld is?
En zou dat andersom ook op deze manier kunnen doorgedreven worden?

Toch een tikkeltje verschil dus tussen Islamitisch ingestelde staten en andersgodsdienstige? Want dat ontken ik dus niet, hé. Ook hier en nog veel meer in Amerika heeft het katholicisme nog altijd veel teveel invloed op de politiek....en andersom.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2002, 18:02   #35
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Is het dan niet de bedoeling van het regime, om van Turkije een lekenstaat te maken (een proces dat reeds onder Kemal Ataturk gestart werd)? Of dwaal ik?
Dat klopt. Maar de uitwerking is wel ietsje anders gebleken dan in de Europese landen.
En dit klopt ook. De Islam heeft in Turkije , net als hier de katholieke godsdienst trouwens, nog altijd invloed op het volk, zijn denken, houding, gewoontes, cultuur en noem maar op. En vermits ook politici tot het volk behoren....

Er is echter een tikkeltje verschil tussen de ene godsdienst en de andere. Dus ook in het bedrijven van politiek door beiden.
misschien is een godsdienst een cultuur? Voor mij allesinds wel

thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2002, 23:48   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
misschien is een godsdienst een cultuur? Voor mij allesinds wel
thomas
Waarde Thomas,
Wat is jouw definitie of omschrijving van 'cultuur'?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2002, 08:50   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
misschien is een godsdienst een cultuur? Voor mij allesinds wel
thomas
Waarde Thomas,
Wat is jouw definitie of omschrijving van 'cultuur'?

Maar Staaf toch! Kan je niet goed lezen?
Voor onze Thomas bepaalt godsdienst niet alleen cultuur, het is cultuur: koningscultuur, staatscultuur, CVP-cultuur, euuuuh....Vlaams Blok-cultuur...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2002, 11:30   #38
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En dit klopt ook. De Islam heeft in Turkije , net als hier de katholieke godsdienst trouwens, nog altijd invloed op het volk, zijn denken, houding, gewoontes, cultuur en noem maar op. En vermits ook politici tot het volk behoren....

Er is echter een tikkeltje verschil tussen de ene godsdienst en de andere. Dus ook in het bedrijven van politiek door beiden.
Nu doe je me toch wel erg lachen hoor Knuppel.

Ben jij misschien ook zo iemand die anti-katholiek of 'christo-foob' is opgevoed en bijna nooit een voet in een kerk heeft gezet?

Hoeveel kwezels gaan er zondags nog naar de mis om naar dat zelfde afgezaagde liedje van meneer pastoor te luisteren. Op voorwaarde dat er nog een pastoor is, en als die er als is doet die vandaag de dag niets anders dan zich reppen van de ene naar de andere parochie!

De katholieke kerk in onze streken is op sterven na dood. En geen non of pater die er van wakker ligt (weet het trouwens van hen zelf ).

Dus katholiek even gaan vergelijken met islam hohohohoooooo!

Als de katholieke kerk nog een invloed heeft op onze cultuur, dan is dat vooral als inspiratiebron voor moppen en grapjes maar veel meer ook niet. De meeste mensen, zelfs zij die nog regelmatig een kerkgebouw binnengaan hebben een veel vrijer mens- en wereldbeeld dan je wel denkt hoor. Die kerk is stilaan niet meer dan een soort folkore, die we weliswaar moeten instandhouden vind ik.

8)
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2002, 13:56   #39
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
misschien is een godsdienst een cultuur? Voor mij allesinds wel
thomas
Waarde Thomas,
Wat is jouw definitie of omschrijving van 'cultuur'?
Van de woordenboek: cultuur: (4) Beschaving, verfijning van het geestelijk en zedelijk leven.

En aangezien vele beschavingen gebaseerd zijn op een godsdienst !

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2002, 09:44   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
quote="Knuppel"]En dit klopt ook. De Islam heeft in Turkije , net als hier de katholieke godsdienst trouwens, nog altijd invloed op het volk, zijn denken, houding, gewoontes, cultuur en noem maar op. En vermits ook politici tot het volk behoren....

Er is echter een tikkeltje verschil tussen de ene godsdienst en de andere. Dus ook in het bedrijven van politiek door beiden.
Citaat:
Nu doe je me toch wel erg lachen hoor Knuppel.

Ben jij misschien ook zo iemand die anti-katholiek of 'christo-foob' is opgevoed en bijna nooit een voet in een kerk heeft gezet?
[/quote]Integendeel, ik ben té "katholiek" opgevoed geworden. Ik liep school bij de nonnen, moest dus ook naar de mis als kind, hoorde de preken, ging te biechten, deed mijn communies, trouwde voor de kerk met mijn eerste man, liet er mijn eigen kinderen nog dopen, enz...

Citaat:
Hoeveel kwezels gaan er zondags nog naar de mis om naar dat zelfde afgezaagde liedje van meneer pastoor te luisteren. Op voorwaarde dat er nog een pastoor is, en als die er als is doet die vandaag de dag niets anders dan zich reppen van de ene naar de andere parochie!
Deze "kwezel" is intussen al een tijdlang officiëel uit de kerk gestapt en gaat dus ook allang niet meer naar meneer pastoor luisteren. Voor mij hoeft hij zich dus alleszins niet meer te reppen. Voor jou nog wel?


Citaat:
De katholieke kerk in onze streken is op sterven na dood. En geen non of pater die er van wakker ligt (weet het trouwens van hen zelf ).
Hierin spreek ik je niet tegen.

Citaat:
Dus katholiek even gaan vergelijken met islam hohohohoooooo!
Maak je dat op uit mijn bewering dat er toch wel een tikkeltje verschil bestaat tussen beide godsdiensten?

Citaat:
Als de katholieke kerk nog een invloed heeft op onze cultuur, dan is dat vooral als inspiratiebron voor moppen en grapjes maar veel meer ook niet. De meeste mensen, zelfs zij die nog regelmatig een kerkgebouw binnengaan hebben een veel vrijer mens- en wereldbeeld dan je wel denkt hoor. Die kerk is stilaan niet meer dan een soort folkore, die we weliswaar moeten instandhouden vind ik.
Waarom wil jij de katholieke kerk eigenlijk persé als folklore in stand houden? Toch nog een beetje onder haar invloed dus? Ook al is ze vooral een inspiratiebron voor moppen en grapjes en ligt zelfs hun geestelijk personeel niet wakker van het feit dat het betaald wordt met eenieders belastinggeld om die folklore in stand te helpen houden? Zelfs met dat van degenen die niet kwezelachtig genoeg meer zijn om nog ooit in een kerk binnen te stappen...
Ik zou graag weten of jij gedoopt bent, je communie deed, getrouwd bent voor de kerk, nog wilt begraven worden door de pastoor, met plezier belasting betaald om een oude folklore, hun werknemers en hun dure kerkgebouwen, kathedralen en zelfs kloosters in koninklijke domeinen in stand te kunnen houden...

Zo ja, dan vind ik het maar raar om desalniettemin vol te houden dat jij/wij, onze politici, het Hof, niet meer onder invloed van deze godsdienst zouden staan.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be