Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2012, 09:03   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ook niet. Eerste noch tweede zijn kerkbelastingen.
Belastingsafttrek voor schenkingen voor de kerk, van een gedeelte van het loon, moet ook komaf mee gemaakt worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 september 2012 om 09:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 09:23   #22
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees even de brontekst in plaats van informatie te halen uit tweedehand:

http://forum.politics.be/showpost.ph...50&postcount=9

Eigenlijk gaat dit niet in de eerste plaats om het al dan niet betalen van de kerkbelasting, maar wel om de betekenis van die daad. Dit houdt immers in dat men afstand neemt van de Kerk. In deze is het een beetje zoals bij een vereniging als je na een jaar, twee jaar, drie jaar... geen lidgeld meer betaalt, neemt de secretaris van die verenging uiteindelijk aan dat je geen lid meer wenst te zijn. Daarom ook stelde ik al eerder dat het, en ik citeerde uit het document, om "zivile Kirchenaustritt" ging.
Komt op hetzelfde neer...ofwel zijn ze rancuneus doordat ze 'wanbetalers' straffen, ofwel maken ze zich belachelijk door leden die bewust afstand doen van de kerk en haar geloof eraan te herinneren dat ze geen 'diensten' meer kunnen krijgen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:05   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Komt op hetzelfde neer...ofwel zijn ze rancuneus doordat ze 'wanbetalers' straffen, ofwel maken ze zich belachelijk door leden die bewust afstand doen van de kerk en haar geloof eraan te herinneren dat ze geen 'diensten' meer kunnen krijgen..
Er is hoegenaamd niets rancuneus aan een weigering de sacramenten nog langer te ontvangen als iemand geen lid wil zijn van die kerkgemeenschap. Ofwel ben je lid, ofwel niet. Met alle bijhorende voor- en nadelen. Juist het besef dat lidmaatschap van een Kerk ook verplichtingen en engagement inhoudt, is in onze tijd sterk weggedeemsterd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:05   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Belastingsafttrek voor schenkingen voor de kerk, van een gedeelte van het loon, moet ook komaf mee gemaakt worden.
Er is geen belastingsaftrek voor schenkingen aan de Kerk. Om de eenvoudige reden dat in België bijvoorbeeld 'de Kerk' juridisch niet bestaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:13   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen belastingsaftrek voor schenkingen aan de Kerk. Om de eenvoudige reden dat in België bijvoorbeeld 'de Kerk' juridisch niet bestaat.
Ik spreek over Spanje
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:14   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik spreek over Spanje
Uit welke bron haalde u dat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 11:19   #27
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees even de brontekst in plaats van informatie te halen uit tweedehand:

http://forum.politics.be/showpost.ph...50&postcount=9

Eigenlijk gaat dit niet in de eerste plaats om het al dan niet betalen van de kerkbelasting, maar wel om de betekenis van die daad. Dit houdt immers in dat men afstand neemt van de Kerk. In deze is het een beetje zoals bij een vereniging als je na een jaar, twee jaar, drie jaar... geen lidgeld meer betaalt, neemt de secretaris van die verenging uiteindelijk aan dat je geen lid meer wenst te zijn. Daarom ook stelde ik al eerder dat het, en ik citeerde uit het document, om "zivile Kirchenaustritt" ging.
Ik wist niet dat belastingen betalen ook al een sacrament was
Je wordt toch lid van de Kerk door het doopsel, niet via je belastingsaangifte.

Citaat:
To those who sold doves he said, "Get these out of here! How dare you turn my Father's house into a market!"

Laatst gewijzigd door driewerf : 26 september 2012 om 11:25.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 12:43   #28
K.Alf
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 september 2012
Berichten: 349
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is hoegenaamd niets rancuneus aan een weigering de sacramenten nog langer te ontvangen als iemand geen lid wil zijn van die kerkgemeenschap. Ofwel ben je lid, ofwel niet. Met alle bijhorende voor- en nadelen. Juist het besef dat lidmaatschap van een Kerk ook verplichtingen en engagement inhoudt, is in onze tijd sterk weggedeemsterd.
dus de kerk is niets meer als ECI? stop betalen en je krijgt geen boeken meer.
K.Alf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 15:31   #29
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaat in België geen kerkbelasting. Wel in landen als Duitsland, Oostenrijk en bepaalde Zwitserse kantons.
Geen kerkbelasting? Waar komt het geld dan vandaan die de kerk en de moslims krijgen van de staat?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 21:14   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik wist niet dat belastingen betalen ook al een sacrament was
Je wordt toch lid van de Kerk door het doopsel, niet via je belastingsaangifte.

U heeft dus de tekst van de Duitse Bisschoppenconferentie hoegenaamd niet gelezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2012, 21:16   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Geen kerkbelasting? Waar komt het geld dan vandaan die de kerk en de moslims krijgen van de staat?
Van de algemene middelen van de federale en gemeentelijke/provinciale overheid. Niet uit een of andere kerkbelasting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 19:48   #32
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van de algemene middelen van de federale en gemeentelijke/provinciale overheid. Niet uit een of andere kerkbelasting.
Ah, een verdoken kerkbelasting dan, nog beter.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 22:21   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ah, een verdoken kerkbelasting dan, nog beter.
Neen, er bestaat geen belasting van die aard bij ons. Niet zoals je ook geen cultuurbelasting, geen belasting op de ministeriële werking, enzovoort hebt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 22:25   #34
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, er bestaat geen belasting van die aard bij ons. Niet zoals je ook geen cultuurbelasting, geen belasting op de ministeriële werking, enzovoort hebt.
Inderdaad, hier noemt het gewoon 'belasting' zonder dat we kunnen kiezen naar welke ideologie het gaat.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 22:29   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Inderdaad, hier noemt het gewoon 'belasting' zonder dat we kunnen kiezen naar welke ideologie het gaat.
Dat is gewoon een onzinnige benadering. Als burger kan u ook niet kiezen of uw belasting naar cultuur of naar investeringen in het leger gaan. En bij dat laatste heeft u ook geen keuze of het geld naar muziekcultuur dan wel podiumkunsten gaat. En de overheid laat u geen keuze maken of het bij het eerste om dit of dat muziekensemble gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 07:18   #36
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is gewoon een onzinnige benadering. Als burger kan u ook niet kiezen of uw belasting naar cultuur of naar investeringen in het leger gaan. En bij dat laatste heeft u ook geen keuze of het geld naar muziekcultuur dan wel podiumkunsten gaat. En de overheid laat u geen keuze maken of het bij het eerste om dit of dat muziekensemble gaat.
Godsdienst is geen muziek he, iedereen heeft een ideologische voorkeur en het lijkt me logisch dat elke godsdienst geld krijgt naargelang de bevolking. Het geld dat de politieke partijen krijgen wordt ook berekend volgens de stemmen die ze hebben, dat is best vergelijkbaar.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 12:28   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Godsdienst is geen muziek he, iedereen heeft een ideologische voorkeur en het lijkt me logisch dat elke godsdienst geld krijgt naargelang de bevolking. Het geld dat de politieke partijen krijgen wordt ook berekend volgens de stemmen die ze hebben, dat is best vergelijkbaar.
Wat mij betreft, mag de huidige regeling gerust herwerkt worden. De vraag is echter onder welke modaliteiten dit gebeurt. U hanteert "naargelang de bevolking". Alleen wat moeten we daaronder verstaan? Is dat voor de christelijke gemeenschappen het aantal gedoopten? Of het aantal reguliere misgangers? Of horen de occasionale misgangers er ook bij? Of mogen randchristenen er ook bij, die nog alleen een beroep op de Kerk doen bij scharniermomenten als geboorte, trouw en dood? Hoe gaat het dan met de andere godsdiensten? Moskee- of tempelbezoekers? Of wie hun initiatierituelen heeft ondergaan?

Voor het overige vind ik dat uw uitspraak "godsdienst is geen muziek" weinig steekhoudend is. Muziek is ook geen landsverdediging, net zoals ontwikkelingssamenwerking ook geen wegenbouw is. Toch betalen we als burgers daar voor. Op zich lijkt me dat dus geen zinnig argument.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 21:33   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat mij betreft, mag de huidige regeling gerust herwerkt worden. De vraag is echter onder welke modaliteiten dit gebeurt. U hanteert "naargelang de bevolking". Alleen wat moeten we daaronder verstaan? Is dat voor de christelijke gemeenschappen het aantal gedoopten? Of het aantal reguliere misgangers? Of horen de occasionale misgangers er ook bij? Of mogen randchristenen er ook bij, die nog alleen een beroep op de Kerk doen bij scharniermomenten als geboorte, trouw en dood? Hoe gaat het dan met de andere godsdiensten? Moskee- of tempelbezoekers? Of wie hun initiatierituelen heeft ondergaan?

Voor het overige vind ik dat uw uitspraak "godsdienst is geen muziek" weinig steekhoudend is. Muziek is ook geen landsverdediging, net zoals ontwikkelingssamenwerking ook geen wegenbouw is. Toch betalen we als burgers daar voor. Op zich lijkt me dat dus geen zinnig argument.
Zoals u wellicht vermoedt, ben ik geen fervente aanhanger van de katholiekek kerk. Maar ik maar een onderscheid (misschien eerder naïef) tussen kerk en geloof. Ik vind dat men het katholieke geloof moet respecteren en dus ook mogelijk maken.

Bijgevolg financieel helpen indien het nodig blijkt. Met dien verstande weliswaar, dat katholieken echt moeten kunnen aantonen dat ze in financiële nood zitten. En dat lijkt me soms moeilijk te geloven wanneer we weten dat een christelijke organisatie zoals de 'Broeders van Liefde' vele en vele miljarden € waard zijn.

Want de christelijke solidariteit is van oudsher (zie de eerste christenen en de straf voor Annias en Saffira) een heilige plicht bij uitstek.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2012 om 21:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 22:10   #39
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat mij betreft, mag de huidige regeling gerust herwerkt worden. De vraag is echter onder welke modaliteiten dit gebeurt. U hanteert "naargelang de bevolking". Alleen wat moeten we daaronder verstaan? Is dat voor de christelijke gemeenschappen het aantal gedoopten? Of het aantal reguliere misgangers? Of horen de occasionale misgangers er ook bij? Of mogen randchristenen er ook bij, die nog alleen een beroep op de Kerk doen bij scharniermomenten als geboorte, trouw en dood? Hoe gaat het dan met de andere godsdiensten? Moskee- of tempelbezoekers? Of wie hun initiatierituelen heeft ondergaan?

Voor het overige vind ik dat uw uitspraak "godsdienst is geen muziek" weinig steekhoudend is. Muziek is ook geen landsverdediging, net zoals ontwikkelingssamenwerking ook geen wegenbouw is. Toch betalen we als burgers daar voor. Op zich lijkt me dat dus geen zinnig argument.
Gewoon een vakje in de belastingaangifte, niet te moeilijk zoeken. Ik begrijp je je terughoudendheid wel want de fondsen voor de kerk zouden decimeren en jaarlijks fluctueren volgens het sentiment van de bevolking.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2012, 22:13   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Gewoon een vakje in de belastingaangifte, niet te moeilijk zoeken. Ik begrijp je je terughoudendheid wel want de fondsen voor de kerk zouden decimeren en jaarlijks fluctueren volgens het sentiment van de bevolking.
Fondsen voor de Kerk? Bij mijn weten zijn er geen fondsen voorzien voor de Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be