Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 8 november 2007, 22:18   #361
illegal_alien
Lokaal Raadslid
 
illegal_alien's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2007
Locatie: Brabant
Berichten: 382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik doe hier ook hetzelfde in Wallonië tot... op de dag dat er genoeg Vlamingen (zouden) zijn.
Als ik op de markt ben en de marktkramer is (half-)Vlaams dan spreek ik er ook NL mee.

Vlamingen zijn geen haar beter dan de Franstaligen, alleen zijn ze zelden met een groep die groot genoeg is.


En hogerop schrijf je dat de mensen meer en meer Nederlands beginnen te spreken.
Als je in Vlaanderen Frans spreekt (buiten de rand) wordt je meer en meer als een zielige paria beschouwt.
Terwijl je in Wallonië alsmaar minder met argwaan bekeken wordt als je NL spreekt en in tegendeel zij alsmaar meer NL spreken.
wiens brood men eet diens woord men spreekt zeker

ik heb heel mijn leven tegen de taalgrens aangewoond, nu ben ik gewoon aan de andere kant gaan wonen, heb altijd vrienden gehad in vlaanderen EN in wallonie, dus misschien ben ik gewoon opgegroeid met een ander zicht op de zaken... In mijn geboortestad kijkt niemand raar op als je frans praat en bij ons in het dorp proberen ze je zelfs in het gemeentehuis in het nederlands te helpen als ze vermoeden dat je iets niet volledig begrepen hebt. maar ja, met maar 3500 inwoners zal het simpeler zijn om vrede te hebben dan met 1 miljoen zeker
__________________
illegal_alien is offline  
Oud 8 november 2007, 22:31   #362
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illegal_alien Bekijk bericht
wiens brood men eet diens woord men spreekt zeker

ik heb heel mijn leven tegen de taalgrens aangewoond, nu ben ik gewoon aan de andere kant gaan wonen, heb altijd vrienden gehad in vlaanderen EN in wallonie, dus misschien ben ik gewoon opgegroeid met een ander zicht op de zaken... In mijn geboortestad kijkt niemand raar op als je frans praat en bij ons in het dorp proberen ze je zelfs in het gemeentehuis in het nederlands te helpen als ze vermoeden dat je iets niet volledig begrepen hebt. maar ja, met maar 3500 inwoners zal het simpeler zijn om vrede te hebben dan met 1 miljoen zeker
Dat is juist de hele verandering die er gekomen is; de meeste Vlamingen zullen nog wel FR spreken in VL maar dik tegen hun gedacht; terwijl men in WL het blijkbar alsmaar leuker vindt en een bewijs dat men goed opgevoed is wanneer men je in het NL te woord kan staan.
straatrue is offline  
Oud 8 november 2007, 22:38   #363
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Dat is juist de hele verandering die er gekomen is; de meeste Vlamingen zullen nog wel FR spreken in VL maar dik tegen hun gedacht; terwijl men in WL het blijkbar alsmaar leuker vindt en een bewijs dat men goed opgevoed is wanneer men je in het NL te woord kan staan.
Waren ze maar 150 jaar eerder met die opvoeding begonnen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline  
Oud 8 november 2007, 22:41   #364
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Waren ze maar 150 jaar eerder met die opvoeding begonnen...
FR was toen nog een wereldtaal hé, zoals nu het Engels.

Pas sinds eind vorige eeuw beseffen ongeveer alle Franstaligen dat hun"wereldrol" op taalvlak afgelopen is en dan nog...
in de EU zijn ze de eersten om te protesteren wanneer er geen vertaling in het FR is.
straatrue is offline  
Oud 8 november 2007, 22:52   #365
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
FR was toen nog een wereldtaal hé, zoals nu het Engels.

Pas sinds eind vorige eeuw beseffen ongeveer alle Franstaligen dat hun"wereldrol" op taalvlak afgelopen is en dan nog...
in de EU zijn ze de eersten om te protesteren wanneer er geen vertaling in het FR is.
Ze hadden beter eerder tot dat besef kunnen komen. Een goed voorbeeld is Nederland, misschien vanwege de handelstraditie. Ze passen zich makkelijk aan anderstaligen aan, proberen in het buitenland zichzelf verstaanbaar te maken in de taal van dat land en proberen buitenlanders te verstaan, ook al spreken ze geen NL. Bijna tot vervelens toe als je zelf op een terrasje zit in Domburg en ze vragen in het Duits wat je wilt drinken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline  
Oud 8 november 2007, 22:56   #366
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Ze hadden beter eerder tot dat besef kunnen komen. Een goed voorbeeld is Nederland, misschien vanwege de handelstraditie. Ze passen zich makkelijk aan anderstaligen aan, proberen in het buitenland zichzelf verstaanbaar te maken in de taal van dat land en proberen buitenlanders te verstaan, ook al spreken ze geen NL. Bijna tot vervelens toe als je zelf op een terrasje zit in Domburg en ze vragen in het Duits wat je wilt drinken.
Inderdaad, de Hollanders moesten wel andere talen leren om handel te drijven.

FR was eeeuwenlang de taal van de diplomatie en de handel. Overal waar ze kwamen waren de mensen blij dat ze FR konden spreken.

Pas verandert na 2de Wereldoorlog en dan duurt het nog wel een tijdje voor de gewone mensen dat beseffen.
straatrue is offline  
Oud 8 november 2007, 23:11   #367
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Inderdaad, de Hollanders moesten wel andere talen leren om handel te drijven.

FR was eeeuwenlang de taal van de diplomatie en de handel. Overal waar ze kwamen waren de mensen blij dat ze FR konden spreken.

Pas verandert na 2de Wereldoorlog en dan duurt het nog wel een tijdje voor de gewone mensen dat beseffen.
Ik denk dat er in Vlaanderen nog altijd veel mensen zijn die gaarne een woordje frans spreken; Ikzelf hou heel veel van de franse cultuur: Raymon Aaron , Claude Lévi-Strauss, Jacques Ellul , Michel Foucault , Jacque Lacan , Jean-Paul Sartre, Julien Freund, enz ...ik heb ooit in hun werk mogen grasduinen .
Maar ik heb een bloedhekel aan die mineure franskiljonse imperialisten die denken vlaanderen te kunnen koloniseren .
__________________
Luc Bekaert is offline  
Oud 8 november 2007, 23:14   #368
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Franskiljonse imperialisten, bedoel je daar verfranste Vlamingen mee, zoals straatreu?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 8 november 2007, 23:15   #369
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Franskiljonse imperialisten, bedoel je daar verfranste Vlamingen mee, zoals straatreu?

Wie het hoedje (schoentje) past , trekke het aan !
__________________

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 8 november 2007 om 23:40.
Luc Bekaert is offline  
Oud 9 november 2007, 08:40   #370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Inderdaad, de Hollanders moesten wel andere talen leren om handel te drijven.

FR was eeeuwenlang de taal van de diplomatie en de handel. Overal waar ze kwamen waren de mensen blij dat ze FR konden spreken.

Pas verandert na 2de Wereldoorlog en dan duurt het nog wel een tijdje voor de gewone mensen dat beseffen.
Eeuwenlang? Overal? U vergist zich schromelijk. In oostelijk Europa was de handelstaal helemaal niet het Frans, maar het Duits (nu nog steeds blijft Duits er een heel belangrijke taal).

Het Frans was trouwens al op z'n terugweg in het interbellum toen reeds beetje bij beetje het Engels aan het oprukken was in een aantal van de toenmalige internationale instellingen.
Jan van den Berghe is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be