Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2002, 16:47   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Bouwen in uiterwaarden deden ze in Nederland vroeger ook, Stefanie. Tot de overstromingen halverwege jaren 90, toen veel huizen onderliepen en mensen geëvacueerd moesten worden. Nu worden de uiterwaarden weer opengelaten of teruggegeven aan de rivier en zijn er overstromingspolders aangewezen voor het geval de rivieren het water echt niet meer aankunnen. Het schijnt dat ze het concept nu ook willen toepassen in Tsjechië en Duitsland.

Die lintbebouwing is inderdaad wel storend, omdat je weinig meer van het landschap ziet. Ik verbaasde mij erover dat bijv. langs de weg tussen de Nederlandse grens en de Kalmthoutse Heide (ik heb familie wonen in de buurt, aan Nederlandse kant , vandaar) nergens de bebouwde kom echt ophoudt, ook aan de rand van de heide niet.

Ik heb die reportage ook gezien, dat ging over Schipluiden, een beetje bij mij in de buurt (net te ver om te fietsen). In die regio van Zuid-Holland is het nog het enige groene gebied inderdaad. Het bijzondere van Schipluiden is dat het een van de weinige dorpen is zonder grote nieuwbouwwijk(en), die sinds de jaren 60 overal worden gebouwd en waar ik zelf helaas ook in woon.

Toch is het is eigenlijk bijzonder dat er nog vrij veel open gebieden zijn als je weet dat de bevolkingsdichtheid van Zuid-Holland 1185 inwoners per km² is (vergelijk provincie Antwerpen: 575 per km²). De theorie in West-Nederland is altijd een hoefijzervormige 'Randstad' geweest (als je een atlas hebt: Dordrecht - Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Haarlem - A'dam - Hilversum - Utrecht) met in het midden een open gebied dat het 'Groene Hart' wordt genoemd (gebied rond Gouda, Woerden en Alphen a/d Rijn). Helaas worden aan de rand van het Groene Hart steeds meer nieuwe woonwijken gebouwd, maar met de trein tussen Rotterdam en Utrecht reis je nog continu door grote open weilanden.

De problemen met asielzoekers die je noemt zijn nog een overblijfsel van de oude immigratiewetten waarbij mensen jarenlang op een definitieve uitspraak moesten wachten en dan nog eindeloos konden procederen tegen hun uitzetting. Gelukkig is er nu een striktere wet waarbij binnen 24 of 48 uur wordt besloten of iemand voor verblijf in aanmerking komt en mensen daarna ook niet zo lang in onzekerheid blijven. Maar vluchtelingen die er niets aan kunnen doen dat ze niet weg kunnen, moeten natuurlijk worden opgevangen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2002, 17:11   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Wel, Vlamingen spreken Vlaams, Brabanders spreken Brabants dialect, Antwerpenaren Antwerps, Limburgers Limburgs, Hollanders (mensen die in Zuid-Holland en Noord-Holland wonen) Hollands, Zeeuwen Zeeuws, enz... Een tijd geleden las ik in een boek dat Zeeuwen en mensen uit Nederlands Limburg en andere streken in Nederland buiten Holland ook Hollands beginnen te praten. Maar dat is helemaal hun dialect niet.
Ik bedoelde eigenlijk Nederlands als standaardtaal. Dat mensen uit andere delen van Nederland steeds minder hun streektaal spreken is inderdaad waar. Het probleem is het grootst naar het oosten, bijv. op de Veluwe en in de Achterhoek, en in Zeeland, hoewel op de kleinere eilanden nog wel veel Zeeuws gesproken schijnt te worden. Brabanders en Limburgers zijn over het algemeen vrij trots op hun dialect of streektaal, sommige vinden het Hollands ook lelijk , en blijven het spreken.

Nederland heeft overigens een minderhedenverdrag getekend, waardoor niet alleen het Fries (het hoogste beschermingsniveau) maar ook het Neder-Saksisch (Groningen, Drenthe, Overijssel, deel van Friesland en Gelderland) en het Limburgs als streektalen worden erkend en beschermd. Deze hebben geen eenheidstaal zoals het Fries, maar worden toch door de overheid ondersteund met o.a. een streektaalfunctionaris en subsidies. Momenteel is er nog een discussie over de erkenning van het Zeeuws. Een interessante site hierover is http://www.streektaal.cjb.net/
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2002, 18:08   #43
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Bedankt voor de link. Hier bij ons was het Antwerps vroeger "populairder" dan het West-Vlaams, maar nu is er gelukkig de groep "'t Hof van commerce" en komen er regelmatig West-Vlamingen in "Man bijt hond". Wel, vroeger toch, 't is al een tijd geleden dat ik dat programma nog gezien heb. 'k Ben niet meer mee. Wat het Limburgs betreft: Steve Stevaert is nog altijd populair. Dat van dat Neder-Saksisch wist ik niet.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 00:00   #44
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ah, je bent West-Vlaming begrijp ik. Ik geloof dat er vaak nogal minderwaardig wordt gesproken over het West-Vlaams of niet? Die groep ken ik helaas niet, Man bijt hond uiteraard wel. En Steve Stevaert, dat is toch de uitvinder van het gratis openbaar vervoer?

Neder-Saksisch is ook eigenlijk niet een gebruikelijke benaming, het wordt alleen als verzamelnaam in de taalkunde gebruikt. Meestal heeft men het over de provinciale en regionale dialecten (Gronings, Drents, Stellingwerfs, Sallands, Twents en Achterhoeks). Als die mensen Nederlands spreken herken ze eenvoudig aan hun accent, hoewel sommige ook dan nog niet zonder ondertitels te volgen zijn. Dat geldt overigens niet voor Vlaamse tv-programma's, hoewel die om mij onduidelijke redenen in Nederland altijd volledig ondertiteld worden.

O ja, er zijn geloof ik wat problemen met de telling van het aantal antwoorden en de weergave van pagina's bij dit onderwerp, dus als een nieuwe reactie niet meer zichtbaar wordt op deze pagina en je niet kunt doorklikken naar de volgende pagina, moet je misschien in de onderwerpenlijst van "Politiek: binnenland" op het pijltje in de kolom Laatste Bericht klikken om die vierde pagina zichtbaar te krijgen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 00:15   #45
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Wel, ik ben van West-Vlaamse en Oost-Vlaamse afkomst, maar ik woon in Vlaams Brabant en spreek geen dialect. Ik zou niet weten welk dialect ik moet spreken. De éne in mijn familie spreekt Oost-Vlaams en de ander spreekt West-Vlaams en de buren spreken Brabants. Vroeger werd West-Vlaams inderdaad als minderwaardig of achterlijk beschouwd, maar dat is nu verminderd, of zelfs verdwenen. Steve Stevaert heeft inderdaad voor gratis bussen in Hasselt gezorgd en nu ook voor 65 plussers in Vlaanderen en ze spreken nu ook over gratis openbaar vervoer voor de schoolgaande jeugd, ik weet niet of dat al beslist is of nog niet. Nadeel is wel dat de mensen nu moeten rechtstaan op de bus en dat de chauffeurs klagen dat ze met oude bussen moeten rijden. Die 65 plussers rijden mee onder de kostprijs, natuurlijk. En voor de trein is 't 100 frank voor 65 plussers. En de schulden bij de NMBS... Die 100 frank voldoen zeker niet om dat te verhelpen. Integendeel. Da's waarschijnlijk ook beneden de kostprijs.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 13:47   #46
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ja, in jouw situatie wordt dialect spreken inderdaad lastig. Mijn ouders komen allebei uit Rotterdam, maar ze hebben hun best gedaan om mij in ABN op te voeden en geen Rotterdams accent mee te geven. Het is overigens goed gelukt, hoewel er soms nog weleens typisch Rotterdamse uitdrukkingen over tafel rollen.

Tja, dat gratis openbaar vervoer vind ik toch een beetje dubieus. Het is misschien wel goed voor het milieu en de mobiliteit, maar het wordt inderdaad veel drukker en je krijgt denk ik ook meer vandalisme door 'joy-riders'. In Rotterdam gaan ze bij de metro juist weer tourniquets invoeren omdat er teveel overlast is en veel zwartrijders zijn.
Jongeren en ouderen hebben in Nederland trouwens ook korting en 65-plussers zelfs een aantal vrij-reizendagen. Studenten zoals ik krijgen standaard een OV-studentenkaart (ooit bedacht door Pim Fortuyn trouwens), waarmee je doordeweeks of in het weekend (afhankelijk of je op kamers zit of thuis woont) vrij mag reizen met alle vormen van openbaar vervoer in heel Nederland. Je moet alleen wel genoeg studiepunten in het eerste jaar halen om 'm gratis te krijgen.

Ik dacht dat de spoorwegen in België toch vrij goed waren, zeker vergeleken met Nederland: een beetje storm, vallende blaadjes (!) en gelijk drie weken beperkte dienstregeling. Nee, ik zou de voorstanders van privatisering van de spoorwegen graag uitnodigen in Nederland (of Engeland, nog erger) om te laten zien dat dat de grootste fout is die je kunt maken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 15:08   #47
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Mij op praktische gronden baserend, kan ik mij zeker ook vinden in een hereniging met Nederland, toch zeker voor wat betreft instanties die zich bezig houden met de belangen van de Nederlandse taal op Europees vlak.
Ik lig echter niet wakker van het naast elkaar bestaan van meerdere regio's die dezelfde taal spreken. Strict vanuit deze taalkundige optiek bekeken zijn Wallonië, Frankrijk, franstalige delen van Zwitserland, franstalige delen van Luxemburg, enz. ook niet verenigd in 1 regio omdat daar overal Frans gesproken wordt. Het zou wel een Napoleontische truuk kunnen zijn om verouderde, overbodig geworden nationalismen binnen een eengemaakt Europa van de kaart te vegen om tot een solidere eenheid te kunnen komen. Dat zou dus wel een goeie stap zijn indien bepaalde vormen van nationalisme een onoverkomelijke hinderpaal zouden vormen voor de verdere uitbouw van Europa.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 17:58   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vincent
Vlaanderen moet een zelfstandige staat binnen Europa worden. Het zal ongetwijfeld één van de meest welvarende landen ter wereld worden. Er moet een democratische republiek komen met 1 verkozen parlement. Natuurlijk zijn er nog enkele praktische problemen. De koning mogen de Walen alleszins houden, die familie begrijpt het Nederlands toch amper. Kwestie Brussel moet natuurlijk bekeken worden. Ik stel voor dat bij Vlaanderen te houden - het ligt er per slot van rekening in. Ter compensatie houden we aldaar (voorlopig) de dualiteit Vlaams-Waals

Niet Vlaams -Waals maar Vlaamstalig-Franstalig. En na verloop van tijd moeten we dan evolueren naar een volledig Vlaamstalig Brussel.

Voor de rest heb je 100% gelijk!!!

Etnische zuiveringen? Ik dacht niet dat dit was opgenomen in het programma van de NVA. Ik kan me vergissen natuurlijk.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 23:40   #49
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Dimitri, de treinen rijden hier inderdaad op tijd (meestal toch), maar de spoorwegmaatschappij maakt erg veel schulden. In het nieuws op de Nederlandse TV heb ik gehoord over die treinen die te laat komen. Hier in België is het trouwens zo, dat wanneer Vlaanderen een nieuw spoor nodig heeft, Wallonië er ook één moet hebben, ongeacht of die Walen dat nu nodig hebben of niet. Heb ik onlangs op T.V. gehoord. En voormalig spoorbaas Etienne Schouppe heeft een dure CAO afgesloten.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 16:35   #50
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Vivant007, Ik denk dat een 'hereniging' van Vlaanderen en Nederland wel meer voordelen kan hebben dan alleen taalkundige. En Wallonië zou dan inderdaad een deel van Frankrijk kunnen worden. Ik weet eigenlijk niet wat er zo Napoleontisch aan is, maar dat België een heel 'apart' land is, daar zijn de meeste mensen uit de omliggende landen het wel over eens denk ik.

Stefanie, spoorwegen maken volgens mij altijd schulden, maar dat is nou eenmaal bij bedrijven waar aanbod belangrijker is dan vraag.
In Nederland mogen we bijkans blij zijn als de trein te laat komt, want het is niet ongebruikelijk dat 'ie helemaal niet komt.
De gang van zaken bij de Belgische spoorwegen verbazen mij steeds meer, hoe meer ik erover lees. Het klinkt bijna als een communistisch systeem, met spoorlijnen die niet nodig zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 16:39   #51
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Als ik alles goed lees, dan past Vlaanderen helemaal niet bij Nederland!
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 16:50   #52
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Zou je dat ook even kunnen toelichten, Moi?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 16:57   #53
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zou je dat ook even kunnen toelichten, Moi?
bv. Ijzeren Rijn, bv. bebouwing
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 18:02   #54
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Kijk, ik ontken niet dat er verschillen zijn en ik zei ook dat er aan beide kanten nog wel wat dingen moeten veranderen (de hele publieke sector in Nederland, woningbouw & natuurbescherming en infrastructuur in Vlaanderen), maar dat zegt toch niet dat Vlaanderen 'helemaal niet' bij Nederland past. We zouden misschien juist van elkaar kunnen leren.

Trouwens, zo'n lullig spoorlijntje vind ik niet echt een argument. Dat is iedereen binnen tien jaar weer vergeten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 22:50   #55
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ja, de vakbond heeft veel te zeggen bij de NMBS. En de politici ook. Maar de wafelijzerpolitiek is niet alleen bij de spoorwegen. Nu ja, ze spreken daar erg weinig over. Ik weet er dus het fijne niet van.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2002, 12:43   #56
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Kijk, ik ontken niet dat er verschillen zijn en ik zei ook dat er aan beide kanten nog wel wat dingen moeten veranderen (de hele publieke sector in Nederland, woningbouw & natuurbescherming en infrastructuur in Vlaanderen), maar dat zegt toch niet dat Vlaanderen 'helemaal niet' bij Nederland past. We zouden misschien juist van elkaar kunnen leren.

Trouwens, zo'n lullig spoorlijntje vind ik niet echt een argument. Dat is iedereen binnen tien jaar weer vergeten.
Als ge toevallig in zo'n gebied woont waardat zo'n 'stomme spoorlijn' wel een hele hoop meer welvaart kan scheppen, en die Hollandse regering houdt dat tegen, da zijt ge binnen 10 jaar nog niet vergeten! Daarenboven, schijnt het dat de Nederlanders zelf eerder de Belgische ruimtelijke ordening zouden zien in Nederland als omgekeerd, niet?
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2002, 13:46   #57
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

U woont in Limburg, dus u denkt dat de IJzeren Rijn alleen door het te doorkruisen Limburg welvaart zal opleveren? Dat moet u mij toch eens uitleggen. En denk dan ook eens aan de mensen die langs die spoorlijn wonen. Ik woon ook langs een spoorlijn, dus ik weet hoe vervelend dat kan zijn. Er rijden nu ook al treinen tussen Antwerpen en Duitsland en het zou beter zijn om eerst de bestaande verbindingen optimaal te benutten.

Nederlanders liever de Belgische ruimtelijke ordening? Nog in geen 172 jaar. Ik ben benieuwd waarom u dat denkt. De Nederlandse regering probeert juist om op Europees niveau hetzelfde systeem ingevoerd te krijgen, maar veel landen vinden het Nederlandse beleid te strikt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2002, 13:54   #58
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
U woont in Limburg, dus u denkt dat de IJzeren Rijn alleen door het te doorkruisen Limburg welvaart zal opleveren? Dat moet u mij toch eens uitleggen. En denk dan ook eens aan de mensen die langs die spoorlijn wonen. Ik woon ook langs een spoorlijn, dus ik weet hoe vervelend dat kan zijn. Er rijden nu ook al treinen tussen Antwerpen en Duitsland en het zou beter zijn om eerst de bestaande verbindingen optimaal te benutten.

Nederlanders liever de Belgische ruimtelijke ordening? Nog in geen 172 jaar. Ik ben benieuwd waarom u dat denkt. De Nederlandse regering probeert juist om op Europees niveau hetzelfde systeem ingevoerd te krijgen, maar veel landen vinden het Nederlandse beleid te strikt.
Ik woon 30 m van die spoorlijn af, en ik heb geen enkele last van die spoorlijn. Waarom zouden die fabriek nu toch langs die spoorlijn staan en niet ergens op een afgelegen stukje land? Ik ken daarenboven geen enkele dorpsgenoot die tegen de aanleg van de Ijzeren Rijn is. 'k Zou ook wel eens willen weten welke Belg het Nederlandse model hier zou willen invoeren? Daarenboven is Nederland op die manier al totaal volgebouwd en swingen de grondprijzen er totaal de pan uit. Als de Nederlanders het Belgische model zouden overnemen, dan zouden de grondprijzen er nogal dalen! Ik ben eens benieuwd welke Nederlander - die niet op ik-ben-wel-groen-maar-ik-heb-de-poen Rosenmüller - stemt, daar tegen is.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2002, 17:58   #59
MicaBoss
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 november 2002
Berichten: 65
Standaard

Lang leve de Belgische staat !!!
MicaBoss is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2002, 18:25   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MicaBoss
Lang leve de Belgische staat !!!
Uzelf aan het overtuigen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be