Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 april 2016, 09:05   #41
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
M.a.w. diegene die voorrang moet verlenen MOET ook altijd rekening houden dat weggebruikers op de voorrangsweg zich soms niet strikt aan de snelheidslimieten houden, dat wordt namelijk elke dag uitgesmeerd in de media en jij post dat hier zelfs bijna in elke post.

Ik ben benieuwd naar je volgend excuus verkeersregel 12.5 en andere verkeersregels uit < Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen > te overtreden.
Kortom, u legt de schuld van onderstaand ongeval bij Merel;

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-vlucht.dhtml
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 09:19   #42
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Theoretische, wereldvreemde praat typerend voor een Belg die zijn verplaatsingen uitsluitend doet met de auto en daardoor het eenzijdige visie op het verkeer heeft en het nodige inzicht mist.

De auto is een moordwapen en de bestuurders daarvan zouden defensief moeten rijden, ongeacht wat dan ook. Op de baan zijn er ook jonge kinderen of oudere mensen die deel uitmaken van het verkeer en die minder goed inschattingen kunnen maken. Door defensief te rijden anticipeer je daarop. Een baan oversteken is sowieso al moeilijk genoeg. Als de bestuurders dan ook nog eens te snel gaan rijden, dan neemt het risico op foute inschattingen natuurlijk enorm toe - wat de voorrangsregels ook mogen zijn. Dat is de realiteit. Helaas snappen automobilisten dat doorgaan enkel wanneer er een kind tegen hun vooruit plakt, waarna ze dan eensklaps in shock zijn. Je bent er dan vet mee dat u theoretisch voorrang had.

Voorbeeldje om dit te illustreren: 100 km/h = 27.78 m afgelegde weg op 1 seconde tijd. Steek de baan maar eens over.
Wat ik schreef, is al decennia lang vaste rechtspraak.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 09:27   #43
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kortom, u legt de schuld van onderstaand ongeval bij Merel;

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-vlucht.dhtml
De regels zijn wat ze zijn, waarmee wij absoluut niet beweren dat Merel in de fout is gegaan. Dat is duidelijk de bestuurder van de BMW geweest. Maar deze is een typische sociopaat van een ondernemer, zo van het soort dat meent dat regels op hen niet van toepassing zouden mogen zijn. Hij was al vb. gekend voor fraude en wie weet staat hij niet in de Panama Papers. Hij is zelfs (als ik mij goed herinner) zijn voorlopig rijbewijs kwijtgespeeld en reed hij zonder rijbewijs. Zo'n soort volk houdt met niets of niemand rekening, of ze nu met een BMW, een 2PK of een fiets rijden. Ik ga me dan nog niet uitspreken over het feit dat hij als allochtoon misschien ook nog eens lak heeft aan de regels van die "onnozele Belgen".
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 09:41   #44
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De regels zijn wat ze zijn, waarmee wij absoluut niet beweren dat Merel in de fout is gegaan. Dat is duidelijk de bestuurder van de BMW geweest.
Contradictio in terminis.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 09:47   #45
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Contradictio in terminis.
Hoe masochistisch ben jij eigenlijk?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 09:51   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kortom, u legt de schuld van onderstaand ongeval bij Merel;

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-vlucht.dhtml
Hangt van de voorzienbaarheid af. (ganse context lezen, en zinnen teneinde lezen, ook het geciteerde uit de link volledig lezen)

- overtrad Merel de voorrangsregels? Dan heeft ze minstens/meestal deelschuld, ook als de BMW bestuurder in zekere mate onaangepast te snel reed, MAAR Merel kan 100%-onschuldig zijn moest die BMW-bestuurder zodanig snel gereden hebben, zodat die auto daardoor onvoorzienbaar was voor fietser Merel.

- de rechter kan zich daar op ongevaldeskundigen en eventuele getuigen beroepen. Als ongevaldeskundigen dat min of meer geloofwaardig kunnen aantonen, is die autobestuurder in de regel volledig schuldig.

Namelijk ongeveer op deze manier: kunnen ongevaldeskundigen namelijk aantonen dat die bestuurder van die BMW helemaal geen uitwijk- of noodmaneuvre deed bij voor die overstekende fietser Merel. (behalve bij overmacht)

Rechtspraak en volledige uitleg vind je hier:
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/20n2/huynen.pdf

De aansprakelijkheid van de bestuurder bij een mislukt noodmaneuver (*)
Paul Huynen

I. HET BEGRIP NOODMANEUVER- TOEPASSINGSGEBIED

Noodmaneuvers zijn plotse, onvoorziene maneuvers (1), door de bestuurder
uitgevoerd, om op bet allerlaatste ogenblik een ongeval te vermijden. Zij worden uitgelokt hetzij door bet opduiken van een onvoorziene (2) of onvoorzienbare (3) hindernis ; hetzij door bet gedrag of de fout van een derde (4) die gelijk welke andere weggebruiker kan zijn.
Het is dus belangrijk te weten of een hindernis aldan niet voorzienbaar is. Het onvoorzienbaar karakter van de hindernis zal vaak een belangrijk, zo niet een doorslaggevend element zijn om bet noodmaneuver als geoorloofd (5) te beschouwen. Hieraan is uiteraard onmiddellijk de vraag naar de aansprakelijkheid gekoppeld.
Zeer kernachtig kan de problematiek als volgt omschreven worden : hij
die een ongeval veroorzaakt bij bet uitvoeren van een noodmaneuver, ontsnapt enkel en aileen aan aile aansprakelijkheid, indien:
- hij gedwongen werd tot dit maneuver (6),
- hem geen enkele fout kan worden tenlaste gelegd (7),
- bet uitgevoerde maneuver redelijkerwijs voor hem bet enig mogelijke moet geschenen hebben om bet ongeval te vermijden (8).

II. ONVOORZIENBARE HINDERNIS

Een bestuurder moet in gelijk welke omstandigheid kunnen stoppen
voor een te voorziene hindernis (9). Hieruit volgt logisch dat enkel bij een mislukt noodmaneuver ten aanzien van onvoorzienbare hindernissen de aansprakelijkheid van de bestuurder kan uitgesloten worden
(10).

Een onvoorzienbare hindernis zou kunnen omschreven worden als
zijnde: die hindernis die plots opduikt in de onmiddellijke nabijheid
van een voertuig in beweging, en dit tengevolge van een niet naleven
van een rechtsregel, (11) van een onvoorzichtigheid door een derde
begaan (12) of van elke andere louter toevallige oorzaak.
De weggebruiker die een dergelijke hindernis aanrijdt, is in principe
niet aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit het ongeval (13).
Toch moet opgemerkt worden dat een weggebruiker die een onverwachte
hindernis tijdig heeft opgemerkt om voldoende veilig te kunnen
uitwijken of stoppen, dit ook moet doen (14). Zoniet zal hij tenminste
gedeeltelijk aansprakelijk worden gesteld. Er bestaat immers geen
"recht van aanrijding"
.
Wilde aanrijdende bestuurder vrijgesproken worden van elke aansprakelijkheid, dan moet bet onvoorzienbaar karakter van de hindernis
gepaard gaan met overmacht (15).
De hindernis ontneemt hem aldus elke mogelijkheid om te stoppen zonder aan te rijden.

De feitenrechter oordeelt soeverein ( 16) of een hindernis al dan niet
voorzienbaar is. Toch is er een lijn te trekken in de arresten en vonnissen.
Zo werden herhaaldelijk als onvoorzienbaar geacht: de bestuurder
die plots uit een rij geparkeerde voertuigen wegrijdt, de voetganger
(17) of fietser (18) die opeens vlak voor een aankomende auto de rijbaan
oversteekt, in bepaalde omstandigheden onverlichte voertuigen -
hoewel recente rechtspraak bier anders over denkt -, een weggebruiker
die een kruispunt plots oprijdt (19).
Volgens bet Hof van Cassatie (20) kan een hindernis die de weggebruiker
niet bemerkt, tengevolge van bijvoorbeeld overhaast maneuvreren
of een te hoge snelheid, toch een te voorziene hindernis zijn.
...]

Is daar al uitspraak van ?

Btw tragisch geval Merel, ook voorranghebbende fietsers kunnen door een te hoge snelheid van fietsen naargelang omstandigheden en situatie onvoorzienbaar worden voor een autobestuurder:
Citaat:
http://elfri.be/rechtspraak/aanrijdi...k-waarneembaar

AANRIJDING MET VAN RECHTS KOMENDE FIETSER MET HOGE SNELHEID VANUIT MOEILIJK WAARNEEMBAAR STRAATJE ONVOORZIENBARE HINDERNIS
ma, 21/02/2011 - 16:59 door elfri

Instantie: Rechtbank van Eerste Aanleg
Plaats van uitspraak: Dendermonde
Datum van de uitspraak: din, 01/04/2008
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 april 2016 om 09:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 10:14   #47
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Hoe masochistisch ben jij eigenlijk?
Ik duid er maar op dat het allemaal niet zo eenduidig is en dat een rechter navenant zou oordelen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 10:38   #48
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik duid er maar op dat het allemaal niet zo eenduidig is en dat een rechter navenant zou oordelen.
Voor jou is het nochtans eenduidig: wat wij ook aan nuances, feiten en rechtsregels voorhouden, volgens jou is de automobilist altijd in fout.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 10:46   #49
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heel simpel men wacht tot die auto gepasseerd is, en op een navenant snellere auto moet men ook navenant minder lang wachten totdat die volledig gepasseerd is. Ik heb dat in mijn oertijd toen ik te voet naar de lagere school ging geleerd, U niet?
Neenee, dat hebben ze je toen verkeerd geleerd. Kijken en nog eens kijken voor je oversteekt, dat is een enorm foute ingesteldheid.
De juiste les is dat je als zwakke weggebruiker de facto onkwetsbaar bent en dat anderen altijd en overal voor jou moeten kunnen stoppen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 11:03   #50
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Neenee, dat hebben ze je toen verkeerd geleerd. Kijken en nog eens kijken voor je oversteekt, dat is een enorm foute ingesteldheid.
De juiste les is dat je als zwakke weggebruiker de facto onkwetsbaar bent en dat anderen altijd en overal voor jou moeten kunnen stoppen.
Dat is eerder de subjectieve gedachte van een Belgische automobilist(e) die al zijn (haar) verplaatsingen met de auto doet en zelf nooit fietst en dus eigenlijk niet weet waarover hij (zij) spreekt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 11:03   #51
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Voor jou is het nochtans eenduidig: wat wij ook aan nuances, feiten en rechtsregels voorhouden, volgens jou is de automobilist altijd in fout.
Says who?
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 11:06   #52
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dat is eerder de subjectieve gedachte van een Belgische automobilist(e) die al zijn (haar) verplaatsingen met de auto doet en zelf nooit fietst en dus eigenlijk niet weet waarover hij (zij) spreekt.
Dus dat is jouw grote argument om te verdedigen dat een fietser en/of voetganger altijd gelijk heeft en nooit in de fout kan gaan?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 11:24   #53
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Dus dat is jouw grote argument om te verdedigen dat een fietser en/of voetganger altijd gelijk heeft en nooit in de fout kan gaan?
Dat begrijp ik daar niet uit hoor.
Wel dat het niet altijd de schuld van de ander is zoals sommige automobilisten wel denken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 11:52   #54
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat begrijp ik daar niet uit hoor.
Nee? In welke zin is die reactie dan relevant op mijn post?

Citaat:
Wel dat het niet altijd de schuld van de ander is zoals sommige automobilisten wel denken.
Wat is het nu? Kan het wel de fout zijn van de zwakke weggebruiker, of niet? Of hangt dat af van de wagen waarmee de automobilist rondrijdt? Is een fietser die geen voorrang verleent waar hij/zij dat moet in fout of niet?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 12:03   #55
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Says who?
Zowat iedereen op dit forum. Dat komt ervan als u nagenoeg altijd assumpties maakt over automobilisten die wel in overtreding zullen zijn geweest, zonder enige vorm van bewijs, noch reden tot twijfel.

Maar ja, sommige uilen willen niet zijn, sommige uilen zijn gewoonweg blind.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 12:08   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Nee? In welke zin is die reactie dan relevant op mijn post?



Wat is het nu? Kan het wel de fout zijn van de zwakke weggebruiker, of niet? Of hangt dat af van de wagen waarmee de automobilist rondrijdt? Is een fietser die geen voorrang verleent waar hij/zij dat moet in fout of niet?
Dat kan de fout zijn van de zwakke weggebruiker en daar mag wel eens wat strenger tegen opgetreden worden.
Maar zelfs als hij zwaar in de fout gaat is dat geen reden om hem van zijn sokken te rijden.
Als automobilist heb ik ook de verantwoordelijkheid rekening te houden met fouten van een ander.
Vooral door het aanpassen van mijn snelheid waar mijn zicht beperkt is, in bochten, een heuveltop, mist enz.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 12:14   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Zowat iedereen op dit forum. Dat komt ervan als u nagenoeg altijd assumpties maakt over automobilisten die wel in overtreding zullen zijn geweest, zonder enige vorm van bewijs, noch reden tot twijfel.

Maar ja, sommige uilen willen niet zijn, sommige uilen zijn gewoonweg blind.
Geldt voor beide kanten.
Sommige automobilisten denken ook altijd dat het de schuld van de ander is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 12:18   #58
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Wat is het nu? Kan het wel de fout zijn van de zwakke weggebruiker, of niet?
Uiteraard kan het zwakke weggebruiker in fout zijn. Waarom zou het dat niet kunnen zijn?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Of hangt dat af van de wagen waarmee de automobilist rondrijdt?
Uit de statistieken blijkt dat bepaalde automerken meer brokken maken dan andere.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Is een fietser die geen voorrang verleent waar hij/zij dat moet in fout of niet?
Zoals hierboven reeds beschreven is het vaak niet zo'n simplistisch zwart / wit verhaal.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 12:28   #59
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Says who?
Jijzelf, en Bobke behoort ook tot jouw strekking: zelfs als ik, bij wijze van voorbeeld, een heldere uiteenzetting over een situatie geef waar ik in betrokken ben geweest en waarin ik netjes de regels heb gevolgd, krijg ik nog opmerkingen dat ik waarschijnlijk te snel reed en dat ik rekening moet houden met fietsers en blablabla blablabla. Ik laat jullie nu rustig verder kibbelen: ik ben het even zat om onder mijn intellectueel gewicht te boksen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2016, 12:37   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zoals hierboven reeds beschreven is het vaak niet zo'n simplistisch zwart / wit verhaal.
Dat klopt.
Ik ken heel wat situaties waar men onmogelijk een te snel rijdende wagen kan zien aankomen.
Ik vind het eigenlijk wel treurig dat men altijd snelheid als oorzaak van ongevallen probeert te ontkennen.
Ik zie hier weer weinig argumenten die weerleggen dat bmw's meer bij ongevallen betrokken zijn.
Maar al direct komt men met verhalen over de fouten van anderen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be