Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 16:44   #61
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Elke taal is een volwaardige taal.Behalve voor 'talen' zoals de 'Gomera-taal' bijvoorbeeld. In hoeverre kan men daar van een 'taal' spreken. Sommigen beweren dat dit wel degelijk een taal is, andere betwijfelen dit.
Iedereen die dit eiland bezoekt wordt er mee geconfronteerd. Een taal zou ik dit evenwel niet noemen, wel een communicatiemiddel dat heel ver draagt. Wat de betekenis ervan betreft begrijpt geen kat, je kan er alleen naar fluiten.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 16:52   #62
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Spaans is veel meer gracieus. Ook pronter. Bovendien is het Spaans meer fijnbesneden en luistervol. Het Italiaans doet me altijd denken de taal van een Romeins tribuun, de taal van de twijfelachtige kunstenaar �* la Pasolini en aan de taal van de Maffia. Maar het is wel een sympathieke taal, zeker ook een lyrische taal maar wat volkser en ruiger dan het Spaans.
Italiaans heeft naamvallen. Dat maakt Italiaans een betere taal.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 17:36   #63
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Iedereen die dit eiland bezoekt wordt er mee geconfronteerd. Een taal zou ik dit evenwel niet noemen, wel een communicatiemiddel dat heel ver draagt. Wat de betekenis ervan betreft begrijpt geen kat, je kan er alleen naar fluiten.
Ja maar naar het Chinees 'kan ik ook fluiten' want er begrijp er geen fl van.En toch is dit een taal. Een taal is eigenlijk een communicatiemiddel, zo dacht ik toch. Of zoals Wikipedia omschrijft: 'een taal is een typisch menselijk communicatiesysteem dat betekenis weergeeft'. En deze omschrijving kan men toepassen op deze 'fluittaal'.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 17:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 17:56   #64
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Spaans is veel meer gracieus. Ook pronter. Bovendien is het Spaans meer fijnbesneden en luistervol. Het Italiaans doet me altijd denken de taal van een Romeins tribuun, de taal van de twijfelachtige kunstenaar �* la Pasolini en aan de taal van de Maffia. Maar het is wel een sympathieke taal, zeker ook een lyrische taal maar wat volkser en ruiger dan het Spaans.
Aan de onzin die je hier over het Italiaans uitkraamt valt duidelijk te merken dat je over die taal eigenlijk geen snars weet. Ik betwijfel zelfs of je ooit reeds in Italië bent geweest. En dan reken ik daar liever het traditionele Rome- en Vaticaanbezoek uit je collegejaren niet bij. In elk geval je debiteert omtrent het Italiaans echte gillers. Ik ken geen Spaans en geef er dan ook geen commentaar over.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:10   #65
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Aan de onzin die je hier over het Italiaans uitkraamt valt duidelijk te merken dat je over die taal eigenlijk geen snars weet. Ik betwijfel zelfs of je ooit reeds in Italië bent geweest. En dan reken ik daar liever het traditionele Rome- en Vaticaanbezoek uit je collegejaren niet bij. In elk geval je debiteert omtrent het Italiaans echte gillers. Ik ken geen Spaans en geef er dan ook geen commentaar over.
Neen, u weet er natuurlijk alles van. Edoch, ik heb er zo mijn idee over. Immers, indien u evenveel weet over het Italiaans als de onzin over de Nederlandse taal die u hier zo vaak uitkraamt, dan heb ik zeer ernstige twijfels over uw Italiaanse taalknobbel.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 18:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:25   #66
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Italiaans heeft naamvallen. Dat maakt Italiaans een betere taal.
Als we dat criterium aanhouden, dan moogt u zelf de kwaliteit van het Nederlands quoteren.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 18:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:30   #67
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eerder een ouderwetse taal.
http://www.youtube.com/watch?v=Wk-ImlZ5ABI

Moderne muziek. Simpel, toegankelijk en zonder vreemde kronkels.




Naamvallen zorgen voor elegantere constructies en minder woorden per informatieeenheid. Een Rus gebruikt met zijn talrijke naamvallen, geen lidwoorden en amorfe taalstructuur 3 woorden voor een zin waarbij een germaanstalige 7 woorden gebruikt.
Bovendien zorgen naamvallen ervoor dat de woordvolgorde kan worden gewijzigd. Dit is zeer handig, daar men de klemtonen op n! manieren kan leggen voor een zin van n woorden.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:33   #68
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als we dat criterium aanhouden, dan moogt u zelf de kwaliteit van het Nederlands quoteren.
Ik ben al lang van mening dat het Nederlands een vrij armzalig taaltje is. Ik wil daarmee niemand beledigen, daar ik het over de taal zelf heb.

De schrijfwijze is ronduit lelijk, er zijn weinig woorden, woorden ontbreken die in andere talen bestaan (kan niet direct op voorbeelden komen maar ik heb al eens meegemaakt dat ik geen woord vond), het lijkt op een soort Zweeds waaraan een kind met een schroevendraaier heeft zitten prutsen, het heeft alle negatieve kanten van het Duits en ontbreekt alle positieve kanten van het Engels, et cetera...
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:34   #69
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=Wk-ImlZ5ABI

Moderne muziek. Simpel, toegankelijk en zonder vreemde kronkels.




Naamvallen zorgen voor elegantere constructies en minder woorden per informatieeenheid. Een Rus gebruikt met zijn talrijke naamvallen, geen lidwoorden en amorfe taalstructuur 3 woorden voor een zin waarbij een germaanstalige 7 woorden gebruikt.
Bovendien zorgen naamvallen ervoor dat de woordvolgorde kan worden gewijzigd. Dit is zeer handig, daar men de klemtonen op n! manieren kan leggen voor een zin van n woorden.

Tja, het is maar allemaal hoe men het bekijkt. Ik denk dat de taal in onze tijd vooral praktisch moet zijn. En de naamvallen doen archaïsch aan en zijn dat eigenlijk ook. U zegt toch ook niet meer: 'het is des mensen'.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 18:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:40   #70
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, het is maar allemaal hoe men het bekijkt. Ik denk dat de taal in onze tijd vooral praktisch moet zijn. En de naamvallen doen archaïsch aan en zijn dat eigenlijk ook. U zegt toch ook niet meer: 'het is des mensen'.
Ik gebruik nu en dan naamvallen hoor. Het klinkt archaisch omdat niemand het gebruikt.

Het verschil met bijvoorbeeld het Russisch, dat volop naamvallen hanteert, zou ik als volgt kunnen definieren (de echte taalkundigen gaan mij vast bespringen met roestige bijlen): een taal als het Nederlands heeft een taalstructuur die het toelaat om een evolutie naar een naamvalloosheid (bijna volledig, het genetief krijg je nooit weggewerkt, in geen enkele taal) door te maken. Daar naamvallen iets meer denkwerk vereisen om te gebruiken dan lineaire constructies, hebben zulke talen op lange termijn de neiging om de naamvallen uit te "phasen".

Een taal als het Russisch, dat volledig de regels ontbreekt voor woordvolgorde (op voorzetsels en dergelijke plaatsgebonden woorden na) wordt onbruikbaar zonder naamvallen. Een evolutie die de naamvallen wegwerkt is bij die taal onmogelijk, en bijgevolg blijven ze.

Wat meer praktisch is, is een kwestie van definitie. Een gemakkelijke taal is praktisch omdat men het sneller kan leren en sneller kan hanteren in situaties waarbij een veilige betekenisoverdracht noodzakelijk is (ik denk aan controletorens/havens/..) voor zelfs mensen die de taal niet goed hanteren.
Maar een taal met naamvallen kan, zoals ik reeds aanhaalde, praktischer zijn omdat men veel minder woorden gebruikt om een bepaalde boodschap door te geven.
Ook voor de poezie is een dergelijke taal geschikter: rijmt iets niet, flip je de woordvolgorde en kan je het veel gemakkelijker laten rijmen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:41   #71
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
er zijn weinig woorden, woorden ontbreken die in andere talen bestaan (kan niet direct op voorbeelden komen maar ik heb al eens meegemaakt dat ik geen woord vond)
Vreemd dat het Woordenboek der Nederlandsche Taal dan het grootste woordenboek ter wereld is, met 430.000 woorden op 50.000 pagina's.

http://en.wikipedia.org/wiki/Woorden...rlandsche_Taal

zouden ze stiekem lege pagina's er tussen hebben gestopt?

het lijkt mij dat er voldoende woorden voorhanden zijn voor alledaags gebruik en meer.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:41   #72
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik ben al lang van mening dat het Nederlands een vrij armzalig taaltje is. Ik wil daarmee niemand beledigen, daar ik het over de taal zelf heb.

De schrijfwijze is ronduit lelijk, er zijn weinig woorden, woorden ontbreken die in andere talen bestaan (kan niet direct op voorbeelden komen maar ik heb al eens meegemaakt dat ik geen woord vond), het lijkt op een soort Zweeds waaraan een kind met een schroevendraaier heeft zitten prutsen, het heeft alle negatieve kanten van het Duits en ontbreekt alle positieve kanten van het Engels, et cetera...
De Italiaanse taal. Een voorbeeld. Ergens wel sympathiek, maar mooi??

http://www.youtube.com/watch?v=oHLewcdIWlw

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 18:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:43   #73
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Spaans is veel meer gracieus. Ook pronter. Bovendien is het Spaans meer fijnbesneden en luistervol. Het Italiaans doet me altijd denken de taal van een Romeins tribuun, de taal van de twijfelachtige kunstenaar �* la Pasolini en aan de taal van de Maffia. Maar het is wel een sympathieke taal, zeker ook een lyrische taal maar wat volkser en ruiger dan het Spaans.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Feit is wel dat je aan Spaans veel meer hebt dan aan Italiaans.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:43   #74
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Vreemd dat het Woordenboek der Nederlandsche Taal dan het grootste woordenboek ter wereld is, met 430.000 woorden op 50.000 pagina's.

http://en.wikipedia.org/wiki/Woorden...rlandsche_Taal

zouden ze stiekem lege pagina's er tussen hebben gestopt?

het lijkt mij dat er voldoende woorden voorhanden zijn voor alledaags gebruik en meer.
Ik heb bronnen die andere zaken beweren.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:44   #75
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Italiaanse taal. Een voorbeeld. Ergens wel sympathiek, maar mooi??

http://www.youtube.com/watch?v=oHLewcdIWlw
Da's uiteraard een kwestie van smaak. Zo vind ik het Fins enorm aangenaam klinken. Als ik het hoor waan ik mij meteen in een klein rustig houten hutje ergens aan een meer in een woud, met sauna en Lapin Kulta.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 18:59   #76
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik heb bronnen die andere zaken beweren.
ik ben benieuwd.

Nederlands is niet de mooiste taal, maar een gebrek aan woorden is er zeker niet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 19:00   #77
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik ben benieuwd.

Nederlands is niet de mooiste taal, maar een gebrek aan woorden is er zeker niet.
Veel bronnen zeggen dat het Engels veel rijker is aan woorden. Google maar.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 19:05   #78
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Veel bronnen zeggen dat het Engels veel rijker is aan woorden. Google maar.
U beweerde dat het NL weinig woorden heeft, dat is een heel andere bewering.

Maar ik zie al dat hier weinig eer aan valt te behalen, dus u gaat uw gang maar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 19:06   #79
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U beweerde dat het NL weinig woorden heeft, dat is een heel andere bewering.

Maar ik zie al dat hier weinig eer aan valt te behalen, dus u gaat uw gang maar.
Geef eens een woord voor het schermpje van een pet dat vanvoor zit en tegen de zon beschermt.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 19:07   #80
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Geef eens een woord voor het schermpje van een pet dat vanvoor zit en tegen de zon beschermt.
Een klep?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be