Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 september 2016, 14:28   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Heusden-Zolder: ouders woest op katholieke school

Is dat het effect van de dialoogschool ?
Zoekt die directie nu echt boel met de gemiddelde Vlaamse ouders ?
Vraagt die directie nu een massale uittocht richting Go-onderwijs ?
Of hebben ze graag wat betogingen voor hun domme deur ?

titel:
OUDERS WOEST OMDAT COLLEGE HEN VRAAGT METEEN ANDERE KLEDIJ TE BRENGEN
"Onze dochters kleden zich écht niet sletterig"

link: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-h...erig-a2860989/

foto uit de krant:



Citaat:
De ouders van zo'n 50 meisjes hebben deze week een telefoontje gekregen van het Sint-Franciscuscollege. Of ze meteen andere kledij konden brengen, want hun dochters waren té kortgerokt. Veel mama's zijn woest. "Wat is er mis met een jurkje bij zo'n hitte? Onze dochters kleden zich écht niet sletterig. We vragen een beetje begrip van de directie."
BIRGER VANDAEL

Donderdagochtend barstte de kledijrel volledig los. "'s Morgens stond de directie ons op te wachten. Verschillende meisjes met blote benen moesten afstappen. Zo'n vijftig meisjes werden naar het secretariaat gestuurd. Daar werden hun ouders opgebeld, ze moesten voor andere kledij zorgen. Niet alle ouders konden dat meteen doen. Sommige meisjes kregen de toestemming om zelf naar huis te rijden, anderen moesten tijdens de pauzes binnen blijven. Er waren meisjes die de hele dag niet naar buiten mochten", zegt een van de leerlingen. Ook een ander meisje getuigt. "Vorig jaar was de regel er ook al, maar sinds 1 september is het nog veel erger. We mogen niets meer aan doen bij dit weer. Er zijn meisjes die uit angst gewoon een jeans aantrekken. Bij dertig graden is dat echt geen pretje."

En mascara mag wel?

Ook de moeders zijn boos. "Ik werd opgebeld door mijn dochter. Ze vroeg mij om andere kleren te komen brengen. Ik had al veel gehoord over de bewuste regels, maar ik wist niet dat ze zo streng zouden zijn. We letten er thuis op dat onze kinderen fatsoenlijk gekleed zijn. Als ze iets sletterigs aandoen, sturen we hen terug naar de kleerkast. Daarom wist ik gisteren echt niet wat ik hoorde. De kledij van mijn dochter was allesbehalve uitdagend. Eigenlijk was het zelfs een vreselijk saai kleedje", vertelt één mama. "Mijn dochter is 1,76 meter groot", zegt een andere mama. "Ik daag iedereen uit om voor haar een kleedje te zoeken dat tot aan haar knieën komt. Ze gaat heus niet met een open decolleté naar school. Andere meisjes hebben vijf kleuren mascara aan, of dragen tien oorbellen. Maar als mijn dochter een zomers jurkje aandoet, dan trekken ze plots aan de alarmbel."

Een beetje begrip aub

Een 17-jarig meisje dat naar huis werd gestuurd, ziet een verschil met vroeger. "Sinds ASO en TSO op onze school werd samengebracht, zijn ze tien keer zo streng." De ouders vragen samen met hun dochters om een positief beleid. "Ze willen precies de standaard van de school opkrikken en dat begrijpen wij. Maar dit is niet de juiste manier. Daarom doen we anoniem ons verhaal. Hopelijk begrijpt de directie dat meisjes bij zomers weer een kleedje willen aandoen en gaan ze daar in de toekomst soepeler mee om."

Regels zijn regels

De directeur van de school verwijst naar het schoolreglement: "We hebben de regels toegepast. In het reglement staat dat het niet toegelaten is om kledij aan te doen die te kort is. Het reglement is inderdaad voor interpretatie vatbaar. Bij twijfel beslist de directie. De regel wordt trouwens vaker toegepast. Als een leerling te laat komt of tijdens de middag wegglipt, hanteren we ook het schoolreglement. We proberen dat altijd op een vriendelijke manier te doen."
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 15:15   #2
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Tip aan de directie van die school: als je een paar leerlingen op zo'n dag moet vragen iets anders aan te doen, dan is de kans groot dat die paar inderdaad ongepast gekleed waren. Als je er op één dag VIJFTIG moet binnenhouden en hun ouders moet opbellen om direct iets anders te brengen want schandaal schandaal, dan ligt dat niet meer aan die meisjes. Dan ligt het probleem bij je regel...

Oh en, de meisjes moesten BINNENBLIJVEN zo lang ze geen andere kleren aanhadden? Wordt die school daar nog door nonnen gerund of zo?

Laatst gewijzigd door Scorpio : 10 september 2016 om 15:16.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 15:52   #3
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Och, schoolmeesters.
Wij hadden ook zo een deel leerkrachten met van die idiote regeltjes. En maar lullen over 'later in het bedrijfsleven'. Later, als je dan effectief in een bedrijf werkt, besef je dat die eigenlijk geen zak van bedrijfscultuur weten.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 15:53   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.879
Standaard

De school moet zijn reglementen DOEN toepassen,of er zijn geen reglementen meer nodig en kan ze zich evengoed plooien naar die ouders ("Johnny&Marina'-generatie)" die blijkbaar ook opgevoed dienen te worden.Als ik het goed begrijp waren ze gewaarschuwd dat het schoolreglement niet(langer) meer voor te lachen was...

IK ben benieuwd wat de reacties hier op dit forum dan zouden geweest zijn als er in plaats van korte rokjes,hoofddoekjes in het verhaal opdoken...

Als de ouders niet akkoord zijn,dan zijn er mogelijk nog andere scholen.

Laatst gewijzigd door kelt : 10 september 2016 om 16:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 15:55   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Och, schoolmeesters.
Wij hadden ook zo een deel leerkrachten met van die idiote regeltjes. En maar lullen over 'later in het bedrijfsleven'. Later, als je dan effectief in een bedrijf werkt, besef je dat die eigenlijk geen zak van bedrijfscultuur weten.
Juist..

Alleen hebt U zich dan te houden aan de bedrijfsreglementen.Of U die nu nuttig vindt of niet.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 16:16   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De school moet zijn reglementen DOEN toepassen,of er zijn geen reglementen meer nodig en kan ze zich evengoed plooien naar die ouders ("Johnny&Marina'-generatie)" die blijkbaar ook opgevoed dienen te worden.Als ik het goed begrijp waren ze gewaarschuwd dat het schoolreglement niet(langer) meer voor te lachen was...

IK ben benieuwd wat de reacties hier op dit forum dan zouden geweest zijn als er in plaats van korte rokjes,hoofddoekjes in het verhaal opdoken...

Als de ouders niet akkoord zijn,dan zijn er mogelijk nog andere scholen.
Scholen hebben nu eenmaal een reglement, waar er ook iets te vinden is over de kledij. Ik zie het evenwel meer dan eens dat ouders - en dus ook niet meer de kinderen - niet meer beseffen dat er nu eenmaal een verschil is tussen vrijetijdskledij en kleding die overeenkomt met een plaats als school.

De school heeft overschot van gelijk de ouders te vragen het reglement na te volgen dat ze, nota bene, aan het begin van het schooljaar voor akkoord hebben ondertekend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 16:17   #7
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.085
Standaard

Religieuze waanzin.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 16:25   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Religieuze waanzin.
Hoezo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 16:27   #9
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.085
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo?
is het misschien toeval, dat het in een katholieke school gebeurt ??
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 16:30   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
is het misschien toeval, dat het in een katholieke school gebeurt ??
Dan kijk ik uit naar uw tekst en uitleg. Werd de bijbel bovengehaald? Het kerkelijk recht? Enkele oude encyclieken van 19e eeuwse pausen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 16:58   #11
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan kijk ik uit naar uw tekst en uitleg. Werd de bijbel bovengehaald? Het kerkelijk recht? Enkele oude encyclieken van 19e eeuwse pausen?
Bijbel noch kerkelijk recht werden bovengehaald maar wel de drang naar nieuwe preutsheid.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 17:06   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
...
Als de ouders niet akkoord zijn,dan zijn er mogelijk nog andere scholen.
Mochten de scholen niet met belastingsgeld betaald worden, dan zou je gelijk hebben.

Hoe zou je reageren op de vraag: "en hebben kinderen wiens ouders enkel zomerse kledij voorzien om naar school te gaan, uit domheid of uit eenderwelke andere reden, dan geen recht op onderwijs? "

Ik wil de zaak ook niet overroepen. Waarschijnlijk zit daar een trut van een directrice die thuis niks te vertellen heeft.
(en zeggen dat er zoveel andere goede directeurs en directrices zijn ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 17:09   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Scholen hebben nu eenmaal een reglement, waar er ook iets te vinden is over de kledij. Ik zie het evenwel meer dan eens dat ouders - en dus ook niet meer de kinderen - niet meer beseffen dat er nu eenmaal een verschil is tussen vrijetijdskledij en kleding die overeenkomt met een plaats als school.

De school heeft overschot van gelijk de ouders te vragen het reglement na te volgen dat ze, nota bene, aan het begin van het schooljaar voor akkoord hebben ondertekend.
Daar zijn ook religiote onderwijzenden die het verschil niet zien tussen een zomerse dag en een dag in een hittegolf.
Niet veel. Maar er zijn er.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 17:11   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan kijk ik uit naar uw tekst en uitleg. Werd de bijbel bovengehaald? Het kerkelijk recht? Enkele oude encyclieken van 19e eeuwse pausen?
In zekere zin wel natuurlijk.
In de bijbel staat dat het Eva was die de verboden appel plukte en er in beet.
Kaloten grijpen dat verhaal onbewust of bewust aan, sedert eeuwen, en zijn doordrongen van het feit dat het kwaad toch zo gemakkelijk uitgaat van de vrouw.
Behalve de onbevlekte ontvangene.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 september 2016 om 17:12.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 18:47   #15
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.889
Standaard

Gewoon die brief negeren.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 19:46   #16
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Scholen hebben nu eenmaal een reglement, waar er ook iets te vinden is over de kledij. Ik zie het evenwel meer dan eens dat ouders - en dus ook niet meer de kinderen - niet meer beseffen dat er nu eenmaal een verschil is tussen vrijetijdskledij en kleding die overeenkomt met een plaats als school.

De school heeft overschot van gelijk de ouders te vragen het reglement na te volgen dat ze, nota bene, aan het begin van het schooljaar voor akkoord hebben ondertekend.
De school geeft zelf toe dat begrippen zoals 'te kort' en 'ongepast' voor interpretatie vatbaar zijn. Als je dan 50 (vijftig!) meisjes ineens moet naar huis sturen, dan wil dat zeggen dat de interpretatie van die begrippen door de school niet overeenstemt met hoe de gemeenschap die begrippen interpreteert. Het idee dat die ouders bewust het schoolreglement niet hebben nageleefd is dan ook onzin.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 19:58   #17
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als het voor interpretatie vatbaar is (lees: er zijn geen getallen gegeven, x-cm boven de knie en zo voort) dan is het een niet-afdwingbare regel.

Op mijn oude school was er dus we een cijfer voor roklengte. Maargoed, als de school te ver ging weigerden leerlingen in grote getalen om naar de klassen terug te gaan na de middag...en gingen ze de straat op.

Dat doen ze nu niet meer....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 20:03   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Bijbel noch kerkelijk recht werden bovengehaald maar wel de drang naar nieuwe preutsheid.
Neen, hoor. Wel het schoolreglement.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 20:04   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
De school geeft zelf toe dat begrippen zoals 'te kort' en 'ongepast' voor interpretatie vatbaar zijn. Als je dan 50 (vijftig!) meisjes ineens moet naar huis sturen, dan wil dat zeggen dat de interpretatie van die begrippen door de school niet overeenstemt met hoe de gemeenschap die begrippen interpreteert. Het idee dat die ouders bewust het schoolreglement niet hebben nageleefd is dan ook onzin.
Bewust?

Niemand sprak in die termen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2016, 20:05   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als het voor interpretatie vatbaar is (lees: er zijn geen getallen gegeven, x-cm boven de knie en zo voort) dan is het een niet-afdwingbare regel.

Op mijn oude school was er dus we een cijfer voor roklengte. Maargoed, als de school te ver ging weigerden leerlingen in grote getalen om naar de klassen terug te gaan na de middag...en gingen ze de straat op.

Dat doen ze nu niet meer....
Als dergelijke situaties zich in toenemende mate voordoen, dan zullen scholen genoodzaakt zijn om weer oude regels boven te halen als "zoveel centimeters onder de knie".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be