Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2017, 18:43   #61
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Blijft nog de vraag waarom we elke dag de halve krant kunnen vullen met problemen allerhande uitgaande vooral van de moslimgemeenschap, zowel groot als klein, en er maar weinig problemen gemaakt worden ivm al die andere inwoners uit Spanje, Italië enz
De Franstaligen in België is een ander (politiek) probleem, niet te vergelijken met de andere hier binnenstromende vreemdelingen.
Ik heb anders de ervaring als ik op een Brusselse markt rondloop de moslims beter hun best doen in het Nederlands dan de Franstaligen.....
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 18:51   #62
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En als mijnheer Ronaldo zijn kinderen hier naar de Vlaamse scholen wil sturen???
Daar gaat het over en het gaat niet alleen over de taal spreken maar ook over de kinderen opvolgen op school, wat de meeste Islamietische gezinnen zelfs niet zien zitten...
Of het moet zijn om een kinderjuf standrechterlijk en publiekelijk af te slachten want ze heeft het aangedurfd om aan een mannelijk Islamietisch prinsje op zijn verdiende plaats te zetten..
Er is geen wet die mensen verplicht hun kinderen op te volgen op school. Er is leerplicht.

Toen ik jong was volgden de dokwerkers hun kinderen ook niet op in school.....de bankbedienden daarentegen iets meer.

Mijn schoonvader was een bouwvakker.....hij wist met moeite waar mijn vrouw op school zat.

De kinderen van een islamitische tandarts zullen wel opgevolgd worden. Het is wat belachelijk gedurende decennia geen eisen te stellen aan het niveau van migranten die je binnenlaat maar dan nu versteld staan dat die mensen iets minder interesse hebben in schoolse resultaten.

Blijkbaar wil men van vandaag op morgen een model maatschappij schapen....De oplossing is iet wat complexer.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 19:02   #63
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb anders de ervaring als ik op een Brusselse markt rondloop de moslims beter hun best doen in het Nederlands dan de Franstaligen.....
Brussel is tweetalig zeker.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 19:05   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Er is geen wet die mensen verplicht hun kinderen op te volgen op school. Er is leerplicht.

Toen ik jong was volgden de dokwerkers hun kinderen ook niet op in school.....de bankbedienden daarentegen iets meer.

Mijn schoonvader was een bouwvakker.....hij wist met moeite waar mijn vrouw op school zat.

De kinderen van een islamitische tandarts zullen wel opgevolgd worden. Het is wat belachelijk gedurende decennia geen eisen te stellen aan het niveau van migranten die je binnenlaat maar dan nu versteld staan dat die mensen iets minder interesse hebben in schoolse resultaten.

Blijkbaar wil men van vandaag op morgen een model maatschappij schapen....De oplossing is iet wat complexer.
Spraken die kinderen een soort nederlands of niet en verstonden ze de leraar?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 19:51   #65
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Opdat het voor de ganse wereld heel leuk en praktisch zou zijn mochten onze tweede taal overal ter wereld dezelfde zijn. Dan zou ook overal dat gezeik van mensen hun latijn te laten steken in lokale taaltjes van de baan zijn. Leer hier 10 jaar Nederlands en je rijdt 25 km verder en ze begrijpen je al niet meer....en dat is zo met vele taaltjes.
Als men overal ter wereld Engels zou onderwijzen als tweede taal dan kunnen mijn kinderen binnen 10 jaar met alle russen en chinezen communiceren.
Ge hebt het nu over onze tweede taal, dat is iets anders, het gaat hier over de eerste taal, bij ons het Nederlands, en daar schort het volgens Crevits bij sommige tweede generatie allochtonen ouders, ze doen te weinig hun best om die te leren, zodat ze kunnen volgen wat hun kinderen doen op school ook tijdens gesprekken bij oudercontact, bepaalde feestjes en dergelijke die de school organiseert.

Laatst gewijzigd door alberto : 7 maart 2017 om 20:00.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 20:28   #66
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Er is geen wet die mensen verplicht hun kinderen op te volgen op school. Er is leerplicht.

Toen ik jong was volgden de dokwerkers hun kinderen ook niet op in school.....de bankbedienden daarentegen iets meer.

Mijn schoonvader was een bouwvakker.....hij wist met moeite waar mijn vrouw op school zat.

De kinderen van een islamitische tandarts zullen wel opgevolgd worden. Het is wat belachelijk gedurende decennia geen eisen te stellen aan het niveau van migranten die je binnenlaat maar dan nu versteld staan dat die mensen iets minder interesse hebben in schoolse resultaten.

Blijkbaar wil men van vandaag op morgen een model maatschappij schapen....De oplossing is iet wat complexer.
ijn ouders hebben studeren steeds aangemoedigd, zelfs als mijn vader nog van mening was dat een vrouw alleen maar gelukkig kon zijn in haar huishouden; toch heeft hij geen enkel van zijn dochters universitaire studies geweigerd, laat staan afgeraden. Maar buiten aanmoedigen ging hun inmenging niet; zij keken niet na wat ik op school leerde enz...
Nu geraak je daar als ouders niet meer mee weg, vooral als je kinderen wat problemen hebben...
Van de school uit wordt verwacht dat jij je kinderen opvolgt en helpt daar waar ze het wat moeilijker hebben... Doe je dat niet dan blijven ze achteraan bengelen met alle gevolgen voor hun later beroepsleven...

Dat is de evolutie; maar als jij denkt dat alles bij wet moet geregeld worden en dat, omdat het niet in de wet staat, hedendaagse ouders hun kinderen vrij mogen laten rondlopen... ook al zitten ze op school tot hun achttiende...
En dat daarna, het die ouders en die gemeenschap is die het meeste afgeven op onze maatschappij dat ze hier geen kansen zouden krijgen en dat ze hier gediscrimineerd worden...

Sorrie hoor, maar dat neem ik niet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 20:43   #67
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
ijn ouders hebben studeren steeds aangemoedigd, zelfs als mijn vader nog van mening was dat een vrouw alleen maar gelukkig kon zijn in haar huishouden; toch heeft hij geen enkel van zijn dochters universitaire studies geweigerd, laat staan afgeraden. Maar buiten aanmoedigen ging hun inmenging niet; zij keken niet na wat ik op school leerde enz...
Nu geraak je daar als ouders niet meer mee weg, vooral als je kinderen wat problemen hebben...
Van de school uit wordt verwacht dat jij je kinderen opvolgt en helpt daar waar ze het wat moeilijker hebben... Doe je dat niet dan blijven ze achteraan bengelen met alle gevolgen voor hun later beroepsleven...

Dat is de evolutie; maar als jij denkt dat alles bij wet moet geregeld worden en dat, omdat het niet in de wet staat, hedendaagse ouders hun kinderen vrij mogen laten rondlopen... ook al zitten ze op school tot hun achttiende...
En dat daarna, het die ouders en die gemeenschap is die het meeste afgeven op onze maatschappij dat ze hier geen kansen zouden krijgen en dat ze hier gediscrimineerd worden...

Sorrie hoor, maar dat neem ik niet...
Het is niet omdat de papa universitaire studies voor zijn dochters zag zitten, dat de universitaire studies de dochters zagen zitten...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 21:42   #68
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Brussel is tweetalig zeker.
Ja Brussel is tweetalig. Bij eender welke officiële instelling is men verplicht mij in het Nederlands te bedienen.Ik heb het recht van mijn documenten in het Nederlands te krijgen.
Dat er veel Franstaligen wonen die geen Nederlands kennen is een andere kwestie.
In het centrum van Brussel is Frans zelfs niet meer de meest gesproken taal. Ik hoor er een mengelmoes van vele talen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 21:44   #69
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Spraken die kinderen een soort nederlands of niet en verstonden ze de leraar?
Ja 50 jaar geleden waren andere tijden. Gans Brussel sprak toen zelfs hetzelfde Raymond Goethals dialect.....In Benidorm spraken ze toen zelfs alleen nog maar spaans stel je voor.....nu brabbelen ze in de restaurants in het duits frans engels en russisch en zelfs in het hollands

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 maart 2017 om 21:53.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 21:47   #70
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ge hebt het nu over onze tweede taal, dat is iets anders, het gaat hier over de eerste taal, bij ons het Nederlands, en daar schort het volgens Crevits bij sommige tweede generatie allochtonen ouders, ze doen te weinig hun best om die te leren, zodat ze kunnen volgen wat hun kinderen doen op school ook tijdens gesprekken bij oudercontact, bepaalde feestjes en dergelijke die de school organiseert.
Ik had vroeger in Vlaams Brabant in mijn straat een franstalig koppel. Die hun kinderen gingen in het nederlands naar school.
Die ouders spraken geen woord nederlands.....ik heb daar eigenlijk nooit iets over horen klagen.
Europa telt wel 27 talen.....die ouders kunnen hier allemaal terecht zonder maar 1 woord nederlands te kennen.....Of er nu 27 talen zijn die ze in de school op de ouderavond niet begrijpen of 31 lijkt me eerder hetzelfde probleem.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 7 maart 2017 om 21:49.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 21:51   #71
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
ijn ouders hebben studeren steeds aangemoedigd, zelfs als mijn vader nog van mening was dat een vrouw alleen maar gelukkig kon zijn in haar huishouden; toch heeft hij geen enkel van zijn dochters universitaire studies geweigerd, laat staan afgeraden. Maar buiten aanmoedigen ging hun inmenging niet; zij keken niet na wat ik op school leerde enz...
Nu geraak je daar als ouders niet meer mee weg, vooral als je kinderen wat problemen hebben...
Van de school uit wordt verwacht dat jij je kinderen opvolgt en helpt daar waar ze het wat moeilijker hebben... Doe je dat niet dan blijven ze achteraan bengelen met alle gevolgen voor hun later beroepsleven...

Dat is de evolutie; maar als jij denkt dat alles bij wet moet geregeld worden en dat, omdat het niet in de wet staat, hedendaagse ouders hun kinderen vrij mogen laten rondlopen... ook al zitten ze op school tot hun achttiende...
En dat daarna, het die ouders en die gemeenschap is die het meeste afgeven op onze maatschappij dat ze hier geen kansen zouden krijgen en dat ze hier gediscrimineerd worden...

Sorrie hoor, maar dat neem ik niet...
Ik zou toch niet direct willen dat iedereen universitaire studies doet. Er moet nog altijd iemand overblijven om uw asfaltlaag te vernieuwen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 21:56   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja 50 jaar geleden waren andere tijden. Gans Brussel sprak toen zelfs hetzelfde Raymond Goethals dialect.....In Benidorm spraken ze toen zelfs alleen nog maar spaans stel je voor.....nu brabbelen ze in de restaurants in het duits frans engels en russisch en zelfs in het hollands
Ik denk dat ze in Benidorm nog altijd spaans spreken in de scholen.
Jij niet?

Laatst gewijzigd door Bobke : 7 maart 2017 om 21:56.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2017, 22:12   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik denk dat ze in Benidorm nog altijd spaans spreken in de scholen.
Jij niet?
Neen volgens mij spreken ze daar Catalaans.

Maar nu even terzake ;

Welke taal spreken ze dan wel in de Vlaamse scholen ? In de Brusselse nederlanstalige scholen is dat tot nader order toch nog altijd Nederlands.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 00:04   #74
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik had vroeger in Vlaams Brabant in mijn straat een franstalig koppel. Die hun kinderen gingen in het nederlands naar school.
Die ouders spraken geen woord nederlands.....ik heb daar eigenlijk nooit iets over horen klagen.
Europa telt wel 27 talen.....die ouders kunnen hier allemaal terecht zonder maar 1 woord nederlands te kennen.....Of er nu 27 talen zijn die ze in de school op de ouderavond niet begrijpen of 31 lijkt me eerder hetzelfde probleem.
Het probleem is wel de abnormaal grote achterstand in schoolprestaties van bepaalde allochtonengroepen. Wat wilt ge nu eigenlijk bewijzen ? Dat taal niet het probleem is ? Wat is het dan wel ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 02:27   #75
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zou toch niet direct willen dat iedereen universitaire studies doet. Er moet nog altijd iemand overblijven om uw asfaltlaag te vernieuwen.
Zelfs dat zou wegens onvoldoende kennis van het Nederlands wel eens kunnen mislukken.

In 2008 slaagden amper 3% van de allochtonen in een selectieproef voor ongeschoolde arbeider bij de stad Antwerpen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 03:59   #76
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als morgen Ronaldo hier komt sjotten gaat die dan Nederlands moeten leren ? ]
Ik weet niet of dat nu nog is maar bij Club Brugge was dat zo.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 08:12   #77
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
ijn ouders hebben studeren steeds aangemoedigd,
Citaat:
zelfs als mijn vader nog van mening was dat een vrouw alleen maar gelukkig kon zijn in haar huishouden;
toch heeft hij geen enkel van zijn dochters universitaire studies geweigerd, laat staan afgeraden. Maar buiten aanmoedigen ging hun inmenging niet;
Citaat:
zij keken niet na wat ik op school leerde enz...
Nu geraak je daar als ouders niet meer mee weg, vooral als je kinderen wat problemen hebben...
Van de school uit wordt verwacht dat jij je kinderen opvolgt en helpt daar waar ze het wat moeilijker hebben... Doe je dat niet dan blijven ze achteraan bengelen met alle gevolgen voor hun later beroepsleven...

Dat is de evolutie; maar als jij denkt dat alles bij wet moet geregeld worden en dat, omdat het niet in de wet staat, hedendaagse ouders hun kinderen vrij mogen laten rondlopen... ook al zitten ze op school tot hun achttiende...
En dat daarna, het die ouders en die gemeenschap is die het meeste afgeven op onze maatschappij dat ze hier geen kansen zouden krijgen en dat ze hier gediscrimineerd worden...

Sorrie hoor, maar dat neem ik niet...
Ja precies mijn leven afgepikt marie ..
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 08:13   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neen volgens mij spreken ze daar Catalaans.

Maar nu even terzake ;

Welke taal spreken ze dan wel in de Vlaamse scholen ? In de Brusselse nederlanstalige scholen is dat tot nader order toch nog altijd Nederlands.
Juist, dat is het punt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 08:23   #79
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Uw verhaaltje over die criminele Nederlander is een ander onderwerp.
Het gaat ook in dat geval om hetzelfde: Canada wil niet het OCMW van de wereld worden. Je kan er als immigrant enkel blijven wanneer je een meerwaarde bent voor het land. Anders vlieg je eruit.

Het lakse Belgische & Vlaamse immigratiebeleid daarentegen laat zowat iedereen binnen. En éénmaal binnen worden er geen eisen gesteld. Wanneer Crevits dan eens oppert dat een minimum aan talenkennis voor iedereen een win-win situatie zou zijn, springen er meteen een hoop naiëve zolen recht om "dictatuur!" te kraaien:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
We hadden het over al dan niet NL spreken met uw kinderen en dat is voor mij toch niet direct een crimineel feit
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En welke eisen wil u opleggen ? De eis dat mensen niet meer vrij zijn de taal te spreken met hun kinderen die ze zelf willen ? Dat vind ik getuigen van een dictatoriaal trekje.....
De eis dat hun kinderen slagen in een taaltest. Dat lijkt me geen onredelijke eis in ruil voor onze vele gulle sociale voorzieningen die zoveel immigranten uit armere landen naar hier lokken.

Eisen stellen aan schoolgaande kinderen is de normaalste zaak van de wereld: vóór je kunt beginnen aan de hogeschool moet je eerst een diploma middelbaar onderwijs hebben. Vóór je kunt beginnen aan de middelbare school moet je eerst een diploma lager onderwijs hebben.

En vóór je kunt beginnen aan de lagere school zou je volgens mij eerst moeten slagen in een taaltest.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2017, 13:00   #80
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Zelfs dat zou wegens onvoldoende kennis van het Nederlands wel eens kunnen mislukken.

In 2008 slaagden amper 3% van de allochtonen in een selectieproef voor ongeschoolde arbeider bij de stad Antwerpen.
Dat is nochtans een selectieproef die redelijk simpel is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be