Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2017, 22:24   #221
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het Nederlands bestaat nog altijd en is nog altijd uw moedertaal.
Maar het werd onder het Belgisch bewind

grotendeels verdreven uit Brussel

en nu proberen ze het ook nog eens te verdrijven uit de Vlaamse Rand.

De Vlaamse Onafhankelijkheid

is de enige uitweg die we nog hebben om dit te verhinderen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 22:46   #222
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Franstaligen waren er evenzeer tegen dat koning Willem het gebruik van het Nederlands verplichtte in de administraties van de Vlaamse steden. De Walen en de Brusselse franstalige bourgeoisie droomden immers van een herstel van de situatie toen we tussen 1795 en 1815 bezet waren door Frankrijk. Voor ons Vlamingen was dat een onzalige tijd maar voor hen was het "une époque heureuse".
Vanzelfsprekend! Omdat ze konden lezen en schrijven en omdat ze een algemene vorming en kennis hadden. Wie van de Vlaamse koewachters kon lezen en schrijven in die tijd? En wie onder de Vlamingen stelde eigenlijk veel belang in de eigen taal? Hier en daar één!.. Zelfs tot diep in de 20ste eeuw was het Nederlands niet echt de "taal van de toekomst" voor de Vlamingen. Mijn vader ging, vlak na de 2de Wereldoorlog solliciteren in een fabriek van de Gentse kanaalzone, voor technicus mechanica. Die fabrieken daar droegen allemaal Franse namen. Mijn pa vertelde me dat ze daar in de rij moesten staan voor het sollicitatiegesprek en dat de sollicitanten, buiten hemzelf, allemaal bezig waren met hun cursus Frans te herlezen. 't Was voor de meesten geen "avance." Mijn pa echter werd wèl aangenomen en hij sprak geen Frans. Ik ben in de jaren '70 nog op bezoek geweest in die fabriek. Wie trof ik daar aan bij de ingenieurs? Franstaligen! Onder andere uit Frankrijk..
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 22:48   #223
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar het werd onder het Belgisch bewind

grotendeels verdreven uit Brussel

en nu proberen ze het ook nog eens te verdrijven uit de Vlaamse Rand.


De Vlaamse Onafhankelijkheid

is de enige uitweg die we nog hebben om dit te verhinderen.
Hoezo verdreven ? De Vlamingen zijn weggetrokken uit Brussel dat is alles. Ze willen er niet meer wonen....te vuil te druk te nat te droog....ze willen er niet meer naartoe maar ze zouden er wel nog alles voor het zeggen willen hebben...Weglopen was hun keuze maar je moet weten wat je wil he...Jullie hebben het schip verlaten ....en zitten nu te roepen vanop de kaai.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 maart 2017 om 22:49.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2017, 23:09   #224
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hoezo verdreven ? De Vlamingen zijn weggetrokken uit Brussel dat is alles. Ze willen er niet meer wonen....te vuil te druk te nat te droog....ze willen er niet meer naartoe maar ze zouden er wel nog alles voor het zeggen willen hebben...Weglopen was hun keuze maar je moet weten wat je wil he...Jullie hebben het schip verlaten ....en zitten nu te roepen vanop de kaai.
Neen, ze hebben het schip niet verlaten. Ze hebben zich "geassimileerd!" Dat is nog véél erger!
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 02:48   #225
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het huidige Vlaanderen is tot 1585 het zeer welvarende kerngebied van De Nederlanden geweest. U denkt nu toch niet dat zoiets door iedereen "vergeten" wordt?
En mocht U ten tijde van J. Caesar over Vlaanderen hebben gesproken zou hij U gevraagd hebben uit welke galaxie U kwam. Zelfs het woord was nog niet uitgevonden.
Hij kende wel Belgen, tussen haakjes.
Om maar te zeggen, old bugger.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 02:49   #226
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meesten passen zich aan. Ze passen zich zo aan dat ze hun kinderen naar het Nederlandstalig onderwijs sturen en u hebt als gevolg talloze Nederlandstalige scholen in Vlaams-Brabant met daarin een sterke Franstalige aanwezigheid die op termijn zowiezo tweetalig wordt.
Geen ervaring mee.
Indien het waar is dan worden dat de volgende groep uitstekend tweetaligen. Eens was tweetaligheid het kenmerk van een gedeelte der nederlandstalige jeugd uit de Brabantse rand.
Helaas, niet langer.
Meestal te wijten aan hun hedendaagse ouders met kortzichtige bekrompen mentaliteit en (lekker meegenomen) taalluiheid.

Vaststelling.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 20 maart 2017 om 02:49.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 07:07   #227
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Geen onzin, realiteit van elke dag. Als je dat 'bleiten' noemt beperk je jezelf toch echt tot een heel beperkte 'waarheid'.
Je bevestigt dus dat er een soort complot is waarbij de Franstaligen naar Vlaanderen worden gestuurd om de regio te verfransen?

Ok...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 07:22   #228
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Omdat ze juist de taalwetten aan hun laars blijven lappen en niet toepassen .
Dus tijd voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.
Geef maar één reden waarom wij met de Walen nog samen moeten leven ,
als ze de gemeenschappelijke wetten niet willen naleven.
En hoeveel inbreuken zijn er in 2016 geweest?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 09:19   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Bij het uitbreken van de rellen droomden de Franstaligen van een aansluiting bij Frankrijk en bijgevolg een herstel van de toestand die bestond tussen 1795 en 1815. Maar dat zinde de Britten niet en dus ging dat plannetje niet door. Het zou voor ons uiteraard veel beter geweest zijn hadden ze hier troepen aan land gezet om Willem I te helpen om de herrie van de landverraders onder controle te krijgen.
Dat nepverhaaltje wordt ons steeds weer opgedist vanuit een Vlaams-nationalistische hoek en/of groot-Nederlandse hoek. Maar zo is het niet gegaan.

Het is waar , op de dag toen de opstand uitbrak werd heel even de Franse vlag uitgehangen in Brussel op de grote markt door Franse provocateurs, maar even snel werd die Franse vlag vervangen door de vlag met de Brabantse driekleur. Kleuren die nog altijd deze zijn van België.

Een kleine anekdote in dit verband : deze (eerste ) Brabantse (later Belgische) vlag bestond uit drie lappen stof met de gekende kleuren. Lappen stof die trouwens vlug vlug aan mekaar genaaid werden door enkele volksvrouwen van Brussel.

Met andere woorden, men wilde niets te maken hebben met Frankrijk en niets met Willem I. Vanaf het begin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2017 om 09:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 09:20   #230
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een land kan voor zijn taal de ambitie hebben van "wereldtaal" indien het betrokken land internationaal op economisch gebied zeer sterk, ja zelfs dominant is. Is dat op dit ogenblik het geval voor "La France"? Neen. De Franstaligen komen aandraven met de ex-kolonies in Afrika. Maar hoeveel van die Afrikaanse landen kunnen op wereldvlak als economisch sterke landen worden beschouwd? Overigens in veel van die Afrikaanse landen is het Frans bijlange niet de taal van het volk, maar slechts van een beperkte elite. Meer nog, de destijds door Frankrijk gedomineerde landen van de Maghreb hebben als officiële taal het Arabisch.
Wie ben ik om iets tegen het Nederlands of het ABN te hebben? En toch denkt U anders.
Dat doet nu eenmaal niets ter zake, wat mij betreft.
Ik ga uit van feitelijkheden zoals ik die in de wereld en zijn realiteit ervaar. Mijn nederlands gebruik ik vandaag praktisch enkel hier op het forum en verbaal heel sporadisch via skypen met dochter en telefoneren met ouders. In mijn directe omgeving hoor ik dagelijks minstens een 8-tal andere talen, de omgeving is namlijk gevuld met een-beetje-van-alles hier. Multilinguaal zonder lullige hint naar hypocriet multi-cultureel gedrag. Iedereen doet min of meer normaal, zelfs dat engels kieken met tattoes over heer haar lijf. Allez zelfs op dat deel dat ze regelmatig zit of staat of ligt te flashen! But I digress...
Raad eens welke talen ik hier weinig, veel of niet hoor en welke wel? ...Juist.

Trouwens: 5 minuutjes geleden via TV5 : welke taal is de 5de meest gesproken ter wereld? ... durf je een gokje?
Om je te helpen een tip: het is niet het Nederlands.
Maar dat betekent toch niet dat Nederlands inferieur is? Gewoon veel en veel beperkter gebruikt in de wereld dan een HOOP andere talen. Waaronder inderdaad het Frans. Is dat nu wel een reden om pisserig te zijn?

Flaminganten moeten dringend stoppen hun bloedeigen moedertaal als inferieur te beschouwen.
Dat minderwaardigheidscomplex is dom en niet relevant. Stop nu eens voor altijd om jullie tot 's werelds tweede belangrijkste Groep-van-Zelfbeklag uit te roepen.

Stop de mentale bekrompenheid.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 09:35   #231
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Vervolg:
(Aparte draad in Maatschappij & Samenleving.)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 09:38   #232
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Vanzelfsprekend! Omdat ze konden lezen en schrijven en omdat ze een algemene vorming en kennis hadden. Wie van de Vlaamse koewachters kon lezen en schrijven in die tijd? En wie onder de Vlamingen stelde eigenlijk veel belang in de eigen taal? Hier en daar één!.. Zelfs tot diep in de 20ste eeuw was het Nederlands niet echt de "taal van de toekomst" voor de Vlamingen. Mijn vader ging, vlak na de 2de Wereldoorlog solliciteren in een fabriek van de Gentse kanaalzone, voor technicus mechanica. Die fabrieken daar droegen allemaal Franse namen. Mijn pa vertelde me dat ze daar in de rij moesten staan voor het sollicitatiegesprek en dat de sollicitanten, buiten hemzelf, allemaal bezig waren met hun cursus Frans te herlezen. 't Was voor de meesten geen "avance." Mijn pa echter werd wèl aangenomen en hij sprak geen Frans. Ik ben in de jaren '70 nog op bezoek geweest in die fabriek. Wie trof ik daar aan bij de ingenieurs? Franstaligen! Onder andere uit Frankrijk..
Het Vlaanderen van toen was vooral agrarisch. En men moet zich dan voorstellen dat heel wat gewone mensen op het platteland het nut niet inzagen om een intellectuele opleiding te volgen voor zover ze die al konden betalen. Veel mensen konden noch lezen noch schrijven en spraken hun dialect. Kinderen moesten vaak helpen in het landbouwbedrijf of bij grote boeren. Dit was ook zo in Wallonië, maar niet zo uitgesproken omdat het meer geïndustrialiseerd was. Alhoewel uiteindelijk maar weinig Waalse fabrieksarbeiders konden lezen of schrijven.

Maar mensen zoals Lodewijk de Raet (1870-1914) hadden gelijk. Lodewijk de Raet sloeg de nagel op de kop. Vlaanderen moest zijn kinderen aanzetten te studeren, er moest een Vlaamse elite komen die Nederlands sprak, verantwoordelijke en leidende posten ging bezetten en die het voortouw moest nemen inzake de Vlaamse ontvoogding. En dit binnen België. Men moest België van binnenuit veroveren, zo luidde zijn stelling.

En dat is wat men, zij het heel wat later, uiteindelijk heeft gedaan. Moest de Vlaamse elite dit ook gedaan hebben bij het ontstaan van België in plaats van Frans te blijven spreken, dan was er nooit een taalprobleem geweest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2017 om 09:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 09:55   #233
kmi187
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 september 2011
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ben deze week nog in Halle geweest. Ik kan u zeggen dat in het eerste het beste Vlaamse dorp er meer borden staan met Engelstalige reclameboodschappen dan Franstalige borden in Halle.
In Halle geweest man? Iedereen neem een grote stap terug, we hebben hier met een expert te maken.

Dan heb je ongetwijfeld wel gemerkt dat je hier geen 20 meter door de stad kan lopen zonder mensen horen frans te praten?

Ik woon te Halle, opgegroeid in een kalm dorpje nog geen 10 minuten van Halle. Tevens ondertussen al een dikke 40 jaar de tijd gehad om mijn ogen open te trekken, en een zeker evolutie te zien. Hier zijn een paar dingen die ik opmerk.

Engelse reclame borden heb ik nog nergens zien staan met uitzondering van een computer winkel en een paar zaken waar ze electronica verhandelen. In die wereld is engels nog steeds de voertaal. Verder stoort engels ook niet omdat de Britten hier niet hun wetten komen stellen noch het vlaams karakter van de stad veranderen.

Wat ik wel zie zijn signalisatie borden en dergelijk die enkel in het frans zijn, deze zijn heel dikwijls tijdelijk, maar toch. Tot nader order is dit nog steeds vlaams grondgebied.

Ga je de andere kant even op, voorbij Lembeek richting Tubize, nog steeds op vlaams grondgebied, je borden kan zien die uitsluitend Franstalig zijn. Sterker nog, er staat daar zelfs een muur die je vanop de straat niet kan missen, waar een graffiti opstaat in het frans dat vlamingen moeten oprotten en niet welkom zijn. Dat staat daar al jaren te pronken.

Verder ben ik een vlaming die fier is op zijn afkomst, en ben ik perfect 4 talig. Wanneer exact is dit een negatief iets geworden? Ik ben geen flamingant en stem ook niet op NVA of Vlaams Belang.

Ik ken De heer Demuylder persoonlijk en die levert prachtig werk af en weet heel goed waar hij mee bezig is. De volgende verkiezingen zal ik er dus zeker heel hard over nadenken om NVA mijn stem te geven. Het is waarshijnlijk ook aan dit heerschap te danken dat jij toen je hier was er niet zoveel meer hebt zien staan, omdat er wordt aan gewerkt. Maar dat wil niet zeggen dat de dreiging niet meer reëel is.

Het station van Halle moet je ook zeker eens bezoeken. Daar vergaat het van de hangjongeren die vooral in de avond de buurt onveilig maken. Ze dragen messen en wapens die ze niet te beroerd zijn om te tonen in een poging mensen te intimideren. Verder passen ze technieken toe zoals steaming om de locale bevolking de stuipen op het lijf te jagen. Hoor je een van hen ooit een woord nederlands praten? Nee dat is gespuis dat afzakt van Tubeke en Brussel om hier het leven kapot te maken.

Laatst zijn er nog een 70 tal daarvan afgezakt naar het station van Lembeek om daar op de vuist te gaan met elkaar.

En wat je uitspraak betreft van dorpspolitiek een oogkleppen ... ga volgende keer eens Sint-Genesius Rode bezoeken, dat was 25 jaar terug nog puur vlaams, tegenwoordig is dit Rhode St Genesse. Perfect voorbeeld van hoe snel verfransing van vlaams grondgebied kan gebeuren.

Je misschien wat meer focussen op Limburg, en iets minder uit je nek lullen? Mensen als uzelf die "denken" te weten hoe de vork in de steel zit vanuit hun stoel in een compleet andere regio, daar walg ik eerlijk gezegt van. En hier geweest zijn gaat daar echt geen verandering in brengen. Tenzij je hier niet een tijd woont, heb je gewoon geen benul.

En waarom exact, omdat u een andere politieke mening bent aangedaan? Daarom zouden mensen ver van uw bed zomaar hun regio moeten laten verloederen? Voor uw idiologie? Bah.
kmi187 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 10:14   #234
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kmi187 Bekijk bericht
In Halle geweest man? Iedereen neem een grote stap terug, we hebben hier met een expert te maken.

Dan heb je ongetwijfeld wel gemerkt dat je hier geen 20 meter door de stad kan lopen zonder mensen horen frans te praten?

Ik woon te Halle, opgegroeid in een kalm dorpje nog geen 10 minuten van Halle. Tevens ondertussen al een dikke 40 jaar de tijd gehad om mijn ogen open te trekken, en een zeker evolutie te zien. Hier zijn een paar dingen die ik opmerk.

Engelse reclame borden heb ik nog nergens zien staan met uitzondering van een computer winkel en een paar zaken waar ze electronica verhandelen. In die wereld is engels nog steeds de voertaal. Verder stoort engels ook niet omdat de Britten hier niet hun wetten komen stellen noch het vlaams karakter van de stad veranderen.

Wat ik wel zie zijn signalisatie borden en dergelijk die enkel in het frans zijn, deze zijn heel dikwijls tijdelijk, maar toch. Tot nader order is dit nog steeds vlaams grondgebied.

Ga je de andere kant even op, voorbij Lembeek richting Tubize, nog steeds op vlaams grondgebied, je borden kan zien die uitsluitend Franstalig zijn. Sterker nog, er staat daar zelfs een muur die je vanop de straat niet kan missen, waar een graffiti opstaat in het frans dat vlamingen moeten oprotten en niet welkom zijn. Dat staat daar al jaren te pronken.

Verder ben ik een vlaming die fier is op zijn afkomst, en ben ik perfect 4 talig. Wanneer exact is dit een negatief iets geworden? Ik ben geen flamingant en stem ook niet op NVA of Vlaams Belang.

Ik ken De heer Demuylder persoonlijk en die levert prachtig werk af en weet heel goed waar hij mee bezig is. De volgende verkiezingen zal ik er dus zeker heel hard over nadenken om NVA mijn stem te geven. Het is waarshijnlijk ook aan dit heerschap te danken dat jij toen je hier was er niet zoveel meer hebt zien staan, omdat er wordt aan gewerkt. Maar dat wil niet zeggen dat de dreiging niet meer reëel is.

Het station van Halle moet je ook zeker eens bezoeken. Daar vergaat het van de hangjongeren die vooral in de avond de buurt onveilig maken. Ze dragen messen en wapens die ze niet te beroerd zijn om te tonen in een poging mensen te intimideren. Verder passen ze technieken toe zoals steaming om de locale bevolking de stuipen op het lijf te jagen. Hoor je een van hen ooit een woord nederlands praten? Nee dat is gespuis dat afzakt van Tubeke en Brussel om hier het leven kapot te maken.

Laatst zijn er nog een 70 tal daarvan afgezakt naar het station van Lembeek om daar op de vuist te gaan met elkaar.

En wat je uitspraak betreft van dorpspolitiek een oogkleppen ... ga volgende keer eens Sint-Genesius Rode bezoeken, dat was 25 jaar terug nog puur vlaams, tegenwoordig is dit Rhode St Genesse. Perfect voorbeeld van hoe snel verfransing van vlaams grondgebied kan gebeuren.

Je misschien wat meer focussen op Limburg, en iets minder uit je nek lullen? Mensen als uzelf die "denken" te weten hoe de vork in de steel zit vanuit hun stoel in een compleet andere regio, daar walg ik eerlijk gezegt van. En hier geweest zijn gaat daar echt geen verandering in brengen. Tenzij je hier niet een tijd woont, heb je gewoon geen benul.

En waarom exact, omdat u een andere politieke mening bent aangedaan? Daarom zouden mensen ver van uw bed zomaar hun regio moeten laten verloederen? Voor uw idiologie? Bah.
Ik kan me indenken dat de verfransingsdruk door de nabijheid van Brussel zeer groot moet zijn. Een stad die zich geruisloos uitbreidt , een sociologisch gegeven, is moeilijk te stoppen. En toch zal men moeten pal staan en de taalwetten hooghouden. Er zit niets anders op.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2017 om 10:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 10:50   #235
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het Vlaanderen van toen was vooral agrarisch. En men moet zich dan voorstellen dat heel wat gewone mensen op het platteland het nut niet inzagen om een intellectuele opleiding te volgen voor zover ze die al konden betalen. Veel mensen konden noch lezen noch schrijven en spraken hun dialect. Kinderen moesten vaak helpen in het landbouwbedrijf of bij grote boeren. Dit was ook zo in Wallonië, maar niet zo uitgesproken omdat het meer geïndustrialiseerd was. Alhoewel uiteindelijk maar weinig Waalse fabrieksarbeiders konden lezen of schrijven.

Maar mensen zoals Lodewijk de Raet (1870-1914) hadden gelijk. Lodewijk de Raet sloeg de nagel op de kop. Vlaanderen moest zijn kinderen aanzetten te studeren, er moest een Vlaamse elite komen die Nederlands sprak, verantwoordelijke en leidende posten ging bezetten en die het voortouw moest nemen inzake de Vlaamse ontvoogding. En dit binnen België. Men moest België van binnenuit veroveren, zo luidde zijn stelling.

En dat is wat men, zij het heel wat later, uiteindelijk heeft gedaan. Moest de Vlaamse elite dit ook gedaan hebben bij het ontstaan van België in plaats van Frans te blijven spreken, dan was er nooit een taalprobleem geweest.
Juist maar het taalprobleem is een v.d. bijzonderste oorzaken dat steeds meer Vlamingen méér zelfbestuur willen.
Een 7de grondwetsherziening kan er nog bij.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 10:53   #236
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar het werd onder het Belgisch bewind

grotendeels verdreven uit Brussel

en nu proberen ze het ook nog eens te verdrijven uit de Vlaamse Rand.

De Vlaamse Onafhankelijkheid

is de enige uitweg die we nog hebben om dit te verhinderen.
Maar het is enkel met het VB dat wij het zullen bereiken. De NVA heeft al lang zijn kazak gedraaid.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 10:56   #237
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Maar het is enkel met het VB dat wij het zullen bereiken. De NVA heeft al lang zijn kazak gedraaid.
OK maar eerst moet het cordon sanitaire volledig doorbroken worden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 11:06   #238
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Maar het is enkel met het VB dat wij het zullen bereiken. De NVA heeft al lang zijn kazak gedraaid.
En hoe gaan "wij" dat juist bereiken met het VB?

Vlagjes uitdelen?
Roepen?
Alles op de islam steken?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 11:10   #239
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK maar eerst moet het cordon sanitaire volledig doorbroken worden.
Stel dat eens voor aan BDW : dan ben je twee minuten later een ex-lid van de N-VA.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2017, 11:13   #240
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Stel dat eens voor aan BDW : dan ben je twee minuten later een ex-lid van de N-VA.
Spreek je uit ervaring?

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De witte is niet de enige op dit forum die zich grandioos belachelijk maakt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat De Wever geen klootzak is. Maar ik heb hem nooit horen vloeken. Noch pornoactrices versieren.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be