Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

 
 
Discussietools
Oud 16 mei 2005, 12:30   #1
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.901
Standaard BHV belangrijk of niet

Hoe belangrijk vinden de vlamingen de zaak BHV en meer uitgebreid het onevenwicht tss vlaanderen en Wallonie.
Het gegeven dat er steeds een geldstroom van vlaanderen naar wallonie is geweest.
Dat ipv een dankuwel beste vlamingen we een omhooggestoken middenvinger als dank hiervoor mogen ontvangen.
Vinden vlamingen dat echt zo onbelangrijk?
Ik zou het goed vinden te weten wat er nu echt van aan is.
Door verschillende politici wordt dit probleem als 2e of derderangs bestempeld.
Wordt dit echt zo onbelangrijk geacht?
Zou het niet mogelijk zijn om daar eens een ruime peiling over te organiseren?
Ik denk dat daar wat anders zou uitkomen.
Dan moet het wel nog mogelijk zijn om in deze peiling je stem uit te brengen.
Mss heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik kan hier op dit forum blijkbaar nog steeds niet stemmen?
Is dit normaal?
satiper is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:34   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Hoe belangrijk vinden de vlamingen de zaak BHV en meer uitgebreid het onevenwicht tss vlaanderen en Wallonie.
Het gegeven dat er steeds een geldstroom van vlaanderen naar wallonie is geweest.
Dat ipv een dankuwel beste vlamingen we een omhooggestoken middenvinger als dank hiervoor mogen ontvangen.
Vinden vlamingen dat echt zo onbelangrijk?
Ik zou het goed vinden te weten wat er nu echt van aan is.
Door verschillende politici wordt dit probleem als 2e of derderangs bestempeld.
Wordt dit echt zo onbelangrijk geacht?
Zou het niet mogelijk zijn om daar eens een ruime peiling over te organiseren?
Ik denk dat daar wat anders zou uitkomen.
Dan moet het wel nog mogelijk zijn om in deze peiling je stem uit te brengen.
Mss heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik kan hier op dit forum blijkbaar nog steeds niet stemmen?
Is dit normaal?
U moet minstens 100 berichten geplaatst hebben vooraleer u kunt stemmen.

Dus posten maar.

Laatst gewijzigd door daiwa : 16 mei 2005 om 12:35.
daiwa is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:42   #3
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
U moet minstens 100 berichten geplaatst hebben vooraleer u kunt stemmen.
Enigszins begrijpelijke maatregel, aan de andere kant is het op deze manier wel moeilijk om een grote massa te mobiliseren om aan een peiling deel te nemen, hier toch althans.
Mss zijn er wel sites waar het makkelijker stemmen is?
Ik heb hier al iets gelezen over een poll bij de vrt waar toch al redelijk wat stemmen waren binnengekomen.
Internet biedt veel mogelijkheden maar door de vele sites is er ook wel versnippering en is het niet altijd makkelijk een ruime poll te organiseren wss?
satiper is offline  
Oud 16 mei 2005, 12:48   #4
cortelinckx
Schepen
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 462
Standaard

Het maakt mij niet uit of zie kieskring nu slitsen of niet, maar ze zijn er al zolang over aan het palaveren dat het stilaan ridikuul begint te worden.
Ik vind het in ieder geval niet zo belangrijk. Meer zelfs, ik vind het belachelijk en een verkwisting van belastinggeld.

De media hebben van BHV iets belangrijk en relevant gemaakt en daarom zal de publieke opinie dat ook wel vinden. Om dezelfde reden vinden ze uitslag van Idool 2000 ook belangrijk.

Maak genoeg tamtam over iets in de gazet en het wordt iets belangrijk. Je hoeft geen polls te organiseren om te weten wta belangrijk is, enkel het aantal vierkante centimeter meten dat een onderwerp in beslag neemt in het Laatste Nieuws en je weet het.
cortelinckx is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:06   #5
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Het maakt mij niet uit of zie kieskring nu slitsen of niet, maar ze zijn er al zolang over aan het palaveren dat het stilaan ridikuul begint te worden.
Ik vind het in ieder geval niet zo belangrijk. Meer zelfs, ik vind het belachelijk en een verkwisting van belastinggeld.

De media hebben van BHV iets belangrijk en relevant gemaakt en daarom zal de publieke opinie dat ook wel vinden. Om dezelfde reden vinden ze uitslag van Idool 2000 ook belangrijk.

Maak genoeg tamtam over iets in de gazet en het wordt iets belangrijk. Je hoeft geen polls te organiseren om te weten wta belangrijk is, enkel het aantal vierkante centimeter meten dat een onderwerp in beslag neemt in het Laatste Nieuws en je weet het.
Ik weet niet of het aantal lettertjes in de krant goede graadmeter is om de belangrijkheid van een onderwerp in te schatten.
Als er steeds een geldstroom van vlaanderen naar wallonie plaatsvind, vind ik dat als vlaming toch niet onbelangrijk.
De vlamingen die dit wel onbelangrijk vinden mogen zich altijd kandidaat stellen om mij te financieren.
Alle giften zijn welkom, ik wil zelfs dankuwel zeggen, hetgeen voor de walen blijkbaar al teveel is?
satiper is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:20   #6
cortelinckx
Schepen
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Ik weet niet of het aantal lettertjes in de krant goede graadmeter is om de belangrijkheid van een onderwerp in te schatten.
Ik vind dat niet uit hoor, dat is een wetenschappelijke methode. Ik heb studenten communicatiewetenschappen daar ooit eens een uitgebreide paper over weten schrijven.

Heel dat discours over die geldstroom naar wallonië,... komaan zeg, dat is ook iets artificieels. Gestimuleerd door de boekjes. Ik ontken niet dat er de facto zo'n "geldstroom" is, maar ik zeg wel dat de "verontwaardiging" hierrond nogal opgeklopt is.
cortelinckx is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:21   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Heel dat discours over die geldstroom naar wallonië,... komaan zeg, dat is ook iets artificieels. Gestimuleerd door de boekjes. Ik ontken niet dat er de facto zo'n "geldstroom" is, maar ik zeg wel dat de "verontwaardiging" hierrond nogal opgeklopt is.
En waarom vindt u dat?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:22   #8
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Ik ontken niet dat er de facto zo'n "geldstroom" is, maar ik zeg wel dat de "verontwaardiging" hierrond nogal opgeklopt is.
Waarom?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:34   #9
cortelinckx
Schepen
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 462
Standaard

In de dingen die ik daarover lees (krant, politieke propaganda, internet,...) komen vooral dezelfde argumenten terug. Dat is op zich niet slecht, integendeel, maar in de toon zit altijd een soort onnatuurlijke verontwaardiging. "Wij", de doodeerlijke Vlamingen, worden opgelicht door de rijke Walen die geld kloppen uit ONZE noeste arbeid. Laat ons eerlijk zijn: dat is op z'n minst een vertekend beeld van de werkelijkheid.
De term "geldstroom" is ook al zoiets: een stroom geld die van A naar B loopt. Komaan, zeg. Dat is niet echt wat er gebeurt. EN dat weten de mensen die de propaganda schrijven maar al te goed. Hoop ik.

Waarmee ik niet wil ontkennen dat de Waalse gemeenschap haar voordeel doet door deel uit te maken van België, op een aantal vlakken.

"Opgeklopte verontwaardiging", dat beschrijft het best wat ik bedoel.
cortelinckx is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:38   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
In de dingen die ik daarover lees (krant, politieke propaganda, internet,...) komen vooral dezelfde argumenten terug. Dat is op zich niet slecht, integendeel, maar in de toon zit altijd een soort onnatuurlijke verontwaardiging. "Wij", de doodeerlijke Vlamingen, worden opgelicht door de rijke Walen die geld kloppen uit ONZE noeste arbeid. Laat ons eerlijk zijn: dat is op z'n minst een vertekend beeld van de werkelijkheid.
De term "geldstroom" is ook al zoiets: een stroom geld die van A naar B loopt. Komaan, zeg. Dat is niet echt wat er gebeurt. EN dat weten de mensen die de propaganda schrijven maar al te goed. Hoop ik.

Waarmee ik niet wil ontkennen dat de Waalse gemeenschap haar voordeel doet door deel uit te maken van België, op een aantal vlakken.

"Opgeklopte verontwaardiging", dat beschrijft het best wat ik bedoel.
Ik denk niet dat u met bovenstaande beschrijving een juiste weergave geeft van wat hierover in de pers en in die studies zelf aan bodkomt.

De geldstroom is voor de rest weldegelijk een feit: jaarlijks gaan er door de instutionele verankeringsmechanisme vele miljoenen richting Wallonië. Via de mechanismen van de SZ, via de werkloosheidsuitkeringen, via de federale herverdeling van de belastingen, via de herverdeling van het boetefonds, enzovoort. Het Waalse gedeelte doet ruimschoots zijn voordeel hieraan. Proportioneel veel te groot. Dan spreken we over misbruik.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:42   #11
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Hoe belangrijk vinden de vlamingen de zaak BHV en meer uitgebreid het onevenwicht tss vlaanderen en Wallonie.
Het gegeven dat er steeds een geldstroom van vlaanderen naar wallonie is geweest.
Dat ipv een dankuwel beste vlamingen we een omhooggestoken middenvinger als dank hiervoor mogen ontvangen.
Vinden vlamingen dat echt zo onbelangrijk?
Ik zou het goed vinden te weten wat er nu echt van aan is.
Door verschillende politici wordt dit probleem als 2e of derderangs bestempeld.
Wordt dit echt zo onbelangrijk geacht?
Ik denk dat de burger dit over het algemeen zeer belangrijk acht. Maar wel om de verkeerde redenen. De doorsnee Vlaming is niet op de hoogte van wat er allemaal precies gebeurt in de politieke wereld, maar vangen enkel een paar dingen op via de media en vormen op basis van die informatie een lichtzinnig oordeel over de dossiers. Zeker in een dossier zoals BHV zijn net die Vlamingen zeer gemakkelijk beïnvloedbaar (het is wetenschappelijk bewezen dat een "groepsgevoelen" - zoals het Vlaams-nationalisme dus - kan leiden tot zeer subjectieve meningen, beslissingen, ...)
woffer is offline  
Oud 16 mei 2005, 13:50   #12
cortelinckx
Schepen
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik denk niet dat u met bovenstaande beschrijving een juiste weergave geeft van wat hierover in de pers en in die studies zelf aan bodkomt.
Goed mogelijk. Ik heb de waarheid niet in pacht.
cortelinckx is offline  
Oud 16 mei 2005, 14:11   #13
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Als je gewoon al beseft dat vele Vlaamse gemeentes uit eigen zak dure flitspalen laten zetten, laten controleren en pv's opstellen en dat nadien de opbrengst van dit geld in een fonds wordt gestopt, waarna het geld uit dit fonds nadien "eerlijk gedeeld wordt tussen Vlaanderen en Wallonië, waar nauwelijks een flitspaal staat, dan moet je toch toegeven dat er iets niet klopt.

Wist u trouwens dat in het Franstalig onderwijs de lonen hoger zijn, men vroeger op TBS kan gaan ( ik denk 55 ipv. 58 in Vlaanderen, en men dan tijdens deze TBS nog 75 proc van zijn vroegere wedde behoudt, tgov, ik denk 55 of 65 proc in Vlaanderen ? Maar Wallonië heeft steeds een begroting in het rood en nergens kunnen ze blijkbaar besparen. En terwijl Leterme probeert een positieve begroting te hebben en hiervoor allerlei bezuinigen doorvoert ( kijk o.a. naar wat VDB wil in het onderwijs ), leeft men in Wallonië verder met de mentaliteit van het kind dat weet dat zijn zakgeld toch zal aangevuld worden indien het op is voor het einde van de week.
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be