Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet er met Nederland gebeuren ?
Nedermand en Vlaanderen moeten 1 land vormen. 25 75,76%
Nederland moet blijven zoals het nu is en binnen de huidige grenzen. 8 24,24%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 augustus 2009, 12:52   #161
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zegt altijd dat die en die dingen beter zijn in Nederland dan in België. Ik stel me dan wel de vraag waarom zoveel Nederlandse ouders ons onderwijs verkiezen. Meer dan 9000 is toch niet niks. En steeds maar meer elk jaar.
Beste System, alles goed en wel maar u blijft de zaken eenzijdig belichten.
U hebt het over Nederlanders die Belgische ziekenhuizen bezoeken => ergo: de Belgische zorg is beter.
U hebt het over Nederlanders die Belgische scholen bezoeken => ergo: de Belgische scholen zijn beter.

maar nergens presenteert u echter hoeveel Belgen de Nederlandse instellingen bezoeken, alsmede andere factoren die van belang kunnen zijn. Pas DAN kunnen we beginnen een vergelijking te maken. Maar dat 'vergeet' u regelmatig.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 12:59   #162
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Beste System, alles goed en wel maar u blijft de zaken eenzijdig belichten.
U hebt het over Nederlanders die Belgische ziekenhuizen bezoeken => ergo: de Belgische zorg is beter.
U hebt het over Nederlanders die Belgische scholen bezoeken => ergo: de Belgische scholen zijn beter.

maar nergens presenteert u echter hoeveel Belgen de Nederlandse instellingen bezoeken, alsmede andere factoren die van belang kunnen zijn. Pas DAN kunnen we beginnen een vergelijking te maken. Maar dat 'vergeet' u regelmatig.
Ik zeg alleen dat veel Nederlandse ouders ons onderwijs verkiezen. En onze geneeskunde. Dat is wat ik zeg. En waarschijnlijk ook ons 'eten'. Maar wij verkiezen ook dingen uit uw land, zoals bloemen bijvoorbeeld of kaas. Of de Bintjes aardappelen. Of uw know-how inzake dijkenbouw en waterwerken. Daar doe ik allemaal niets aan af. Let wel, dat zijn maar enkele voorbeelden, maar u hebt nog veel ander degelijke produkten in Nederland.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 13:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:02   #163
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Nee nee, ik heb het niet over aardappelen. U misbruikt het aantal Nederlandstaligen op Belgische scholen om uw punt te verdedigen dat het Belgische onderwijs beter is. Misschien is het dat, misschien ook niet. Maar dan moet u ook melden hoeveel méér Nederlanders over de grens naar school gaan dan Belgen, anders is het geen valide argumentatie.

Kortom, niets dat u als neutraal onderzoeker nog niet wist.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:05   #164
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat zou het. Er waren orangisten in Antwerpen, maar zeker niet de meerderheid.

"In tegenstelling tot wat men zou geneigd zijn te denken, waren die orangisten helemaal niet bekommerd om de taalrechten van het Vlaamse volk. Het waren grotendeels grootgrondbezitters, vrijmetselaars en industriëlen, die al evenmin Vlaams spraken als de reünionisten. Hun gemeenschappelijke bezieling was niet gesteund op het tot stand brengen van een groot Nederland met Nederlands en eventueel Vlaams als nationale talen, maar wel op hun anti-clericalistische instellingen. De dagbladen, waarvan ze de uitgaven controleerden en een betrekkelijke hoge oplage kenden, waren allemaal Franse bladen: "Le Lynx" te Brussel, "Le Journal de Commerce d'Anvers", "Le Messager de Gand". Allemaal Franse bladen die in de Vlaamse steden verschenen en het orangisme verdedigden. Het feit is dat ze in de grond niets anders waren dan wat men later "Franskiljons" zou noemen. Ze waren, als goeie orangisten, Frankrijkhaters, niet omdat ze de Vlaamse taal boven de Franse of zelfs niet boven de Nederlandse verkozen, maar omdat in Frankrijk voor hen de oorsprong lag van die door hen zo verfoeide democratie. Ze waren orangisten omdat ze de voorkeur gaven aan een "verlicht despoot", zoals Willem I en in feite het "ancien regime" wilden hersteld zien, in de plaats van de door hen zo diep gehate "republikeinse monarchie".

Dat is al heel wat anders. Niet? En vermoedelijk niet helemaal datgene wat u zich voorstelde over de 'Orangisten'.
Ooit gehoord van de Meetingpartij? Die had een meerderheid tussen 1862-1872. Zéér zeker de Antwerpse onvrede met de Belgische onafhankelijkheid heeft een rol gespeeld in het succes van die partij, die zich keerde tegen de Belgische regering, anti-koningsgezind was en zelfs dreigde Antwerpen van België en zelfs Vlaanderen af te scheuren.
De emmer die die ontevredenheid deed overlopen waren de Belgische plannen om de landsverdediging in Antwerpen te concentreren - Frankrijk en Duitsland vormden immers potentiële bedreigingen in de 19de eeuw - en dat leidde tot enorme protesten die wortel hadden bij bestaande grieven; het was een vernedering te veel voor de stad.
Nu was ik wel fout om deze partij aan te duiden als de tegenpool van de toen verdeelde Vlaamse Beweging, het was er wel een onderdeel van.

Probeer dus nooit Vlaanderen als een cohesie te zien. Limburgers hadden misschien reden tot ontevredenheid, maar toen bestonden er zelfs nog Duitsgezinde Limburgers als je echt wil doorspitten in het verleden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 augustus 2009 om 13:27.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:07   #165
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nee nee, ik heb het niet over aardappelen. U misbruikt het aantal Nederlandstaligen op Belgische scholen om uw punt te verdedigen dat het Belgische onderwijs beter is. Misschien is het dat, misschien ook niet. Maar dan moet u ook melden hoeveel méér Nederlanders over de grens naar school gaan dan Belgen, anders is het geen valide argumentatie.

Kortom, niets dat u als neutraal onderzoeker nog niet wist.
Het Belgisch onderwijs is ook beter. En er zijn zeker geen 9000 Belgen in de grensstreek die naar de Nederlandse scholen gaan. Daar moogt u van op aan. Dan heb ik het hier over het middelbaar onderwijs. Er zitten ook nog een massa Nederlandse studenten in het hoger onderwijs en aan onze universiteiten.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 13:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:08   #166
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zeg alleen dat veel Nederlandse ouders ons onderwijs verkiezen.
Die ouders handelen niet in het beste belang van hun kind. Ik heb ervaring met Nederlandse en Vlaamse universiteiten. Dus ik weet wat voor kwaliteit de scholen in beide landen afleveren. Mijn ervaring is dat Nederlandse scholieren veel intelligenter zijn. Vlaamse scholieren moeten het vooral hebben van rauwe kennis. Ze kunnen beter spellen enzo. Maar als het aankomt op het zien van verbanden, logisch en zelfstandig nadenken, snelheid van begrip, dan worden Vlaamse scholieren massaal afgetroefd door de Nederlandse scholieren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:09   #167
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

cijfers! gij rekel, belhamel, rapalje!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:10   #168
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Die ouders handelen niet in het beste belang van hun kind. Ik heb ervaring met Nederlandse en Vlaamse universiteiten. Dus ik weet wat voor kwaliteit de scholen in beide landen afleveren. Mijn ervaring is dat Nederlandse scholieren veel intelligenter zijn. Vlaamse scholieren moeten het vooral hebben van rauwe kennis. Ze kunnen beter spellen enzo. Maar als het aankomt op het zien van verbanden, logisch en zelfstandig nadenken, snelheid van begrip, dan worden Vlaamse scholieren massaal afgetroefd door de Nederlandse scholieren.
Als u het zegt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:11   #169
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Die ouders handelen niet in het beste belang van hun kind. Ik heb ervaring met Nederlandse en Vlaamse universiteiten. Dus ik weet wat voor kwaliteit de scholen in beide landen afleveren. Mijn ervaring is dat Nederlandse scholieren veel intelligenter zijn. Vlaamse scholieren moeten het vooral hebben van rauwe kennis. Ze kunnen beter spellen enzo. Maar als het aankomt op het zien van verbanden, logisch en zelfstandig nadenken, snelheid van begrip, dan worden Vlaamse scholieren massaal afgetroefd door de Nederlandse scholieren.
dat is niet echt mijn ervaring, ma goed.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:11   #170
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u het zegt.
Overigens zijn grote delen van het Vlaamse onderwijs ook gewoon afgekeken van Nederland. Zoek maar eens op waar dat befaamde wiskundeonderwijs van jullie is uitgedacht.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:14   #171
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is niet echt mijn ervaring, ma goed.
Toen ik aan een Vlaamse universiteit verbonden was, gaf zelfs een Vlaamse professor aan mij toe dat zijn Nederlandse studenten het beter deden bij de moelijke tentamenvragen. De Vlaamse studenten deden het weer beter bij de 'domme' vragen, waarbij het aankwam op het stampen van kennis.

ps Waarom denk je anders dat Nederland wetenschappelijk gezien veel vooraanstaander is dan Vlaanderen? In vrijwel elk vakgebied heeft Nederland wel wereldtop in huis. Vlaanderen moet het hebben van incidentele uitschieters.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 2 augustus 2009 om 13:16.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:16   #172
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toen ik aan een Vlaamse universiteit verbonden was, gaf zelfs een Vlaamse professor aan mij toe dat zijn Nederlandse studenten het beter deden bij de moelijke tentamenvragen. De Vlaamse studenten deden het weer beter bij de 'domme' vragen, waarbij het aankwam op het stampen van kennis.
ik denk toch dat dit gedaan is hoor. onze Vlaamse studenten hebben nog nauwelijk theoretische kennis.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:17   #173
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

vlamingen en nederlanders zijn compatibel
jullie missen wat wij hebben en vice versa
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:19   #174
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Goed, hierbij dan (quick and dirty) cijfers:

belgische studenten in Nederlandse universiteiten (2003): 2425 (oftewel 0,0231 % van de bevolking)

nederlandse studenten in Belgische universiteiten (2003): 3250 (oftewel 0,0197% van de bevolking)

aan u de conclusie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 13:28   #175
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En tegelijkertijd leren ze bij ons een mondje Frans.
Als of ze daarop zitten te wachten.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 14:12   #176
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Als of ze daarop zitten te wachten.
Toch we, Hollanders vinden Frans over het alegmeen chic en erotiserend.

Hun accent is evenwel voor verbetering vatbaar.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 14:16   #177
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Toch we, Hollanders vinden Frans over het alegmeen chic en erotiserend.

Hun accent is evenwel voor verbetering vatbaar.
nederlanders willen geen belgische toestanden.
dus vergeet het ma.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 14:23   #178
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nederlanders willen geen belgische toestanden.
dus vergeet het ma.
Waarom worden ze dan geil van de Franse taal ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 14:31   #179
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom worden ze dan geil van de Franse taal ?
waar staat dat?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 14:36   #180
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Overigens zijn grote delen van het Vlaamse onderwijs ook gewoon afgekeken van Nederland. Zoek maar eens op waar dat befaamde wiskundeonderwijs van jullie is uitgedacht.
Citaat:
After a meeting with an inspector of mathematics in Flanders, I received the following
information. Realistic mathematics has a great influence on education in mathematics in
Flanders. This is reflected in mathematics textbooks that are used in Flanders. Realistic
mathematics education stimulates and motivates students in learning mathematics because
students see the relevance of mathematics in real life.
Bron: High Performance and Success in Education in Flemish Belgium and the Netherlands

Dat zogenaamde "realistic mathematics" is bedacht door het Freudenthal Instituut in Utrecht. Jullie Vlamingen teren al meer dan 50 jaar op de Nederlandse innovaties op dit gebied. Maar de laatste jaren doen jullie steeds meer alsof het jullie eigen verdienste is. Men beseft kennelijk niet meer waar men vandaan kwam, en men pronkt met andermans veren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be