Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 september 2010, 23:03   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard Wie is er nog voorstander voor hereniging met Nederland

Wel misschien zullen de voorstanders voor een samensmelting bij Nederland, na dit beluisterd te hebben, hun oogjes open gaan.

Goed luisteren!!

"Ze kijken naar ons op als grote broer, DAT MOETEN WE UITSPELEN".

"U wil samenwerken met ons, wel nu, wij willen het ook wel met u, en WE DOEN HET OP DEZE MANIER."

Van enige Vlaamse medezeggenschap alvast geen sprake

Dus, beste Nederlandslievende pro hereniging predikende lui, hier op het forum. Hier wordt klaar en duidelijke taal gesproken;

"Wij zijn met 16 miljoen en jullie met 7 miljoen, en WE DOEN HET OP DEZE MANIER."

Voor het overige, alleen " Wat krijgen we er bij". Hollandse hebzucht.

http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA

Laatst gewijzigd door Garry : 26 september 2010 om 23:12.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 23:12   #2
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

"Samensmelten"

Goh, ik zie een confederatie wel zitten
maar enkel en alleen indien de Nederlanders de koningin weg doet (wat niet zal gebeuren denk ik). Dus geef maar een nauwere samenwerking met Nederland.

u focust trouwens enkel op wat die ene persoon zegt. De andere personen zijn toch positief? Lijkt me op erg 'selectief' geknip dat u hier ten toon spreidt.
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 26 september 2010 om 23:13.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 23:19   #3
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
"Samensmelten"

Goh, ik zie een confederatie wel zitten
maar enkel en alleen indien de Nederlanders de koningin weg doet (wat niet zal gebeuren denk ik). Dus geef maar een nauwere samenwerking met Nederland.

u focust trouwens enkel op wat die ene persoon zegt. De andere personen zijn toch positief? Lijkt me op erg 'selectief' geknip dat u hier ten toon spreidt.
Is niet de eerste de beste die ze er bij betrokken hebben hé.

Ik vond MVT nog het beste, en hun repliek alsof hij de deur op een kier liet. Ze merkten niet eens dat hij hen er flink aan het door sleuren was. Hij stijgt een flink stuk in mijn achting.

En ja wat, met die twee koningshuizen. Albert er uit, goed, maar samen met Nederland en dat koningshuis van hun? ge moet goed zot zijn om dat te accepteren.

Laatst gewijzigd door Garry : 26 september 2010 om 23:25.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 23:26   #4
Vendetta
Vreemdeling
 
Vendetta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2008
Berichten: 85
Standaard

Ik


Vendetta
Vendetta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 23:27   #5
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
"Wij zijn met 16 miljoen en jullie met 7 miljoen, en WE DOEN HET OP DEZE MANIER."

Voor het overige, alleen " Wat krijgen we er bij". Hollandse hebzucht.

http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA
Vergeet de Tand des Tijds niet. Wie zegt dat de huidige staatsgrens een culturele grens blijft? Zoiets evolueert, mits de juiste aanpak, al binnen één generatie. Doorheen de eeuwen zijn Noord-Brabanders ook deels cultureel vernoorderd. Je moet altijd kijken naar het verleden, het heden, maar ook de toekomst!
Nu goed, in een hypothetisch Groot-Nederland zijn Brabant en Vlaanderen (het Vlaams Gewest plus Zuid-Nederland) potentieel een machtig tegengewicht voor Holland. Let wel, dat impliceert geen vijandigheid jegens Noord-Nederlanders of Hollanders tout court hè? (al vrees ik dat velen nog steeds te lange tenen hebben en direct uit hun krammen schieten jegens Hollanders; een vurigheid die juist bestaat wegens culturele overeenkomsten en onderlinge verstaanbaarheid en daarom minder aanwezig is jegens Franstaligen die anders denken en een andere taal spreken die weinigen onder ons écht in de grond bevatten). Maar het klopt wel dat de elite in Nederland zakelijk denkt, in tegenstelling met bijvoorbeeld het volk. Realpolitik.
Indien de geschiedenis anders verliep kon de Nederlandse natie evengoed vanuit Brabant of Vlaanderen gevormd geweest zijn. Stel dat de Hollanders, die zelf veel invloed hebben er later bij zouden komen. Dan zou deze zakelijke benadering ook vanuit onze elite komen.

Volgens mij zijn veel Vlamingen nog niet volwassen noch realistisch genoeg. Wellicht zijn ze net zo min klaar voor de Hereniging als voor de Onafhankelijkheid, maar het wordt tijd dat men het hier leert. Als gevolg daarvan slaat men meer wild om zich heen en ziet men zichzelf op voorhand het onderspit delven (dezelfde mentaliteit die de verfransing tot ver buiten Brussel wortel doet schieten).
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 september 2010 om 23:34.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 23:36   #6
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Interessante discussie wel. Het klopt wel dat veel Groot-Nederlanders nog te utopisch denken.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 23:36   #7
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.662
Standaard

Vlaanderen heeft evenveel - of beter gezegd nog minder - met Nederland te maken dan met Duitsland en Frankrijk.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2010, 23:39   #8
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vlaanderen heeft evenveel - of beter gezegd nog minder - met Nederland te maken dan met Duitsland en Frankrijk.
Daarom dat we bijna één land gevormd waren op verschillende tijdstippen in de geschiedenis. Jonge jonge. Verder redeneert u volgens het principe dat een lapje grond onder één leider stond door erfopvolging. Zo kan ik het ook.
Een aantal maanden geleden was Frankrijk nog de 'erfvijand' (sic) van België volgens u, maar de mentaliteit gewijzigd is is het uiteraard volgens de klassieke traditie wederom Nederland.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 september 2010 om 23:41.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 00:04   #9
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.662
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Daarom dat we bijna één land gevormd waren op verschillende tijdstippen in de geschiedenis. Jonge jonge. Verder redeneert u volgens het principe dat een lapje grond onder één leider stond door erfopvolging. Zo kan ik het ook.
Een aantal maanden geleden was Frankrijk nog de 'erfvijand' (sic) van België volgens u, maar de mentaliteit gewijzigd is is het uiteraard volgens de klassieke traditie wederom Nederland.
Als ik zeg dat Vlaanderen niets te maken heeft met Ierland, ben ik dan ook een vijand van China? Vlaanderen heeft overigens nooit één land gevormd met Nederland, dat is al even onzinnig dan die rattachisten die zeggen dat Wallonië en Frankrijk ooit "één land" vormden. Op verschillende tijdstippen in de geschiedenis? Wanneer dan wel? Tijdens de bezetting van 1815? In 1430, toen Nederland - laat staan Vlaanderen - als dusdanig nog niet bestond?

Met Duitsland en Frankrijk daarentegen, bestaan eeuwenoude bindingen. En daar heeft Vlaanderen eeuwenlang een land mee gevormd. Het Graafschap Vlaanderen was gedurende 600 jaar een leen van Frankrijk, de huidige provincies Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant behoorden gedurende quasi duizend jaar tot het HRR.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 00:05   #10
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Als opstap naar een federaal Europa, waarom niet?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 00:06   #11
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ikzelf
Verder redeneert u volgens het principe dat een lapje grond onder één leider stond door erfopvolging om culturele invloedssferen te bepalen. Zo kan ik het ook.
Nederlanders zijn evengoed Duitsers, Spanjaarden, Bourgondiërs of Fransen dan... Flauw hoor. Maakt geen enkele indruk. Valt wel op dat in die tijden ook nationaliteiten bestonden en dat juist die (of men het leuk vind of niet) in hedendaags Europa in opkomst zijn.
Persoonlijk ben ik geen fundamentalist en zijn staatsstructuren mij niet heilig, ze zijn geen allesbepalende religie voor me. Wel sta ik huiverachtig voor zij die vinden dat een doel de middelen heiligt. Als het de verkleining van de Nederlandstalige cultuur in België betreft door deze te trachten te isoleren, zie je in mij althans geen sympathisant, zelfs niet in het minste.

Want hoe jammer men het mag vinden, in hedendaags België redeneert men volgens het principe: 'taal is politiek'. Zelfs bij een contact van over de taalgrens merk ik dat hier geldt (voor mij althans, vanuit unionistisch standpunt wellicht niet; al is de aanhang daar vooral Franstalig of Francofiel).
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 september 2010 om 00:14.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 07:58   #12
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als ik zeg dat Vlaanderen niets te maken heeft met Ierland, ben ik dan ook een vijand van China? Vlaanderen heeft overigens nooit één land gevormd met Nederland, dat is al even onzinnig dan die rattachisten die zeggen dat Wallonië en Frankrijk ooit "één land" vormden. Op verschillende tijdstippen in de geschiedenis? Wanneer dan wel? Tijdens de bezetting van 1815? In 1430, toen Nederland - laat staan Vlaanderen - als dusdanig nog niet bestond?

Met Duitsland en Frankrijk daarentegen, bestaan eeuwenoude bindingen. En daar heeft Vlaanderen eeuwenlang een land mee gevormd. Het Graafschap Vlaanderen was gedurende 600 jaar een leen van Frankrijk, de huidige provincies Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant behoorden gedurende quasi duizend jaar tot het HRR.
Jij rekent wie hier de plak zwaaide als een binding? Wel, wat heeft dat met een volk te maken? Ik denk dat veel volkeren in de wereld het oneens zullen zijn met jou, en ik denk hierbij aan de ex kolonies, net zoals wij er een waren, en door de franstaligen nog steeds zo beschouwd worden. Neen dus.
Het huidige Vlaamse volk heeft meer binding met elkaar, en niet in het minst door de gezamelijke strijd tegen de verfransing, heel onze geschiedenis door, dan met gelijk welk ander volk. Vlaanderen zal dus een natie op zichzelf zijn.
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 08:17   #13
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Geen probleem voor mij. Eén land met Nederland en terwijl we toch bezig zijn groot Nederland aanhechten bij Duitsland.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 08:41   #14
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vlaanderen heeft evenveel - of beter gezegd nog minder - met Nederland te maken dan met Duitsland en Frankrijk.
Daar ga ik zeker niet mee akkoord.

Als er 1 land op België lijkt, dan is het Nederland met Frankrijk op de 2e plek en dan pas Duitsland.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 08:51   #15
Gerre
Burger
 
Geregistreerd: 29 juli 2005
Berichten: 180
Standaard

Een grotere Nederlandse staat (liefst republiek). 23 miljoen inwoners. In een federaal Europa. Dat zou het ideale scenario zijn.

Laatst gewijzigd door Gerre : 27 september 2010 om 08:51.
Gerre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 09:03   #16
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

voorstander! nog altijd!
protocolaire vorst of president als staatshoofd.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 10:11   #17
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.791
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Als opstap naar een federaal Europa, waarom niet?
omdat dat geen opstap naar een federaal Europa is.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 10:34   #18
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vergeet de Tand des Tijds niet. Wie zegt dat de huidige staatsgrens een culturele grens blijft? Zoiets evolueert, mits de juiste aanpak, al binnen één generatie. Doorheen de eeuwen zijn Noord-Brabanders ook deels cultureel vernoorderd. Je moet altijd kijken naar het verleden, het heden, maar ook de toekomst!
Nu goed, in een hypothetisch Groot-Nederland zijn Brabant en Vlaanderen (het Vlaams Gewest plus Zuid-Nederland) potentieel een machtig tegengewicht voor Holland. Let wel, dat impliceert geen vijandigheid jegens Noord-Nederlanders of Hollanders tout court hè? (al vrees ik dat velen nog steeds te lange tenen hebben en direct uit hun krammen schieten jegens Hollanders; een vurigheid die juist bestaat wegens culturele overeenkomsten en onderlinge verstaanbaarheid en daarom minder aanwezig is jegens Franstaligen die anders denken en een andere taal spreken die weinigen onder ons écht in de grond bevatten). Maar het klopt wel dat de elite in Nederland zakelijk denkt, in tegenstelling met bijvoorbeeld het volk. Realpolitik.
Indien de geschiedenis anders verliep kon de Nederlandse natie evengoed vanuit Brabant of Vlaanderen gevormd geweest zijn. Stel dat de Hollanders, die zelf veel invloed hebben er later bij zouden komen. Dan zou deze zakelijke benadering ook vanuit onze elite komen.

Volgens mij zijn veel Vlamingen nog niet volwassen noch realistisch genoeg. Wellicht zijn ze net zo min klaar voor de Hereniging als voor de Onafhankelijkheid, maar het wordt tijd dat men het hier leert. Als gevolg daarvan slaat men meer wild om zich heen en ziet men zichzelf op voorhand het onderspit delven (dezelfde mentaliteit die de verfransing tot ver buiten Brussel wortel doet schieten).
Er zit natuurlijk veel in, in wat je zegt, maar je kan de vraag ook anders stellen. Is Nederland wel rijp om zo een samensmelting? Willen, ja dat doen ze wel, maar willen ze er ook wat voor opofferen of is het allemaal alleen, pakken-hebben-krijgen?

Voor zover het juist is, 16% die hun koningshuis wil opdoeken, is niet veel hé. En hoeveel van de Vlamingen zullen er akkoord mee gaan om ons koningshuis te ruilen met dat van Nederland?

Louter een protocollaire functie? Geef mij eens één rede waarvoor we dergelijk decadente functionarissen nodig zouden hebben als protocollaire functie? Orde op zaken stellen en definitief kappen met die klucht, dat is wat er dient mee te gebeuren. Maar waar vind je in Nederland daar een meerderheid voor?

Let wel, dat wil niet zeggen dat ik geen voorstander ben voor een samenwerking zoals voorheen de Benelux akkoorden, maar verder baas blijven in eigen winkel lijkt me toch het best.

Laatst gewijzigd door Garry : 27 september 2010 om 10:36.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 10:39   #19
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Er zit natuurlijk veel in, in wat je zegt, maar je kan de vraag ook anders stellen. Is Nederland wel rijp om zo een samensmelting? Willen, ja dat doen ze wel, maar willen ze er ook wat voor opofferen of is het allemaal alleen, pakken-hebben-krijgen?

Voor zover het juist is, 16% die hun koningshuis wil opdoeken, is niet veel hé. En hoeveel van de Vlamingen zullen er akkoord mee gaan om ons koningshuis te ruilen met dat van Nederland?

Louter een protocollaire functie? Geef mij eens één rede waarvoor we dergelijk decadente functionarissen nodig zouden hebben als protocollaire functie? Orde op zaken stellen en definitief kappen met die klucht, dat is wat er dient mee te gebeuren. Maar waar vind je in Nederland daar een meerderheid voor?

Let wel, dat wil niet zeggen dat ik geen voorstander ben voor een samenwerking zoals voorheen de Benelux akkoorden, maar verder baas blijven in eigen winkel lijkt me toch het best.
de Vlamingen moeten niet veel hebben van het Belgisch koningshuis.
ivm het Nederlandse koningshuis kunnen we gerust is een referendum organiseren
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2010, 10:41   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vlaanderen heeft evenveel - of beter gezegd nog minder - met Nederland te maken dan met Duitsland en Frankrijk.
Juist, dat is ook mijn oordeel, maar moet dat een samenwerking in de weg staan voor zover dat we er beiden beter van worden. Ik denk het niet. Maar dat wil niet zeggen dat die samenwerking een daadwerkelijk één worden moet betekenen. Vlamingen zijn geen Nederlanders en omgekeerd ook niet.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be