Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2017, 00:15   #41
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik herhaal : is dat volgens u in voorkomend geval een aanvaardbare reden om repressie te verkiezen boven vreedzaam politiek overleg, om onnodig en fel overdreven geweld te gebruiken bij het onderdrukken van pogingen tot een democratisch (zij het niet constitutioneel) referendum, en om ministers die in wezen niets anders hebben gedaan dan het trachten uitvoeren van een politieke beslissing van hun parlement gevangen te zetten ?
Er is geen repressie.

Weet je wat repressie is ?

Die 200 burgemeesters in de bak draaien for no good reason en vervangen door lakeinen van madrid.
Kranten, televisiezenders, cinemas, toe.
Alle catalaanse websites, facebook en twitter accounts blokkeren.
Op iedere hoek een Guardia Civil.
Alle Catalaanse ambtenaren buiten.
Werk afnemen van Catalanen in ruil voor Spanjaarden
Avondklokken en samenscholingsverboden
Martial law
Grenzen toe
Enz....

Dat is repressie. Wat zien we ? Twee Jordis in de bak en een aantal aanklachten tegen een paar ministers die moedwillig, en met herhaaldelijke waarschuwing, de wet hebben overtreden. Voor de rest gaan de Catalanen hun gang. Ze betogen zoveel ze willen, zeggen wat ze willen en staan waar ze willen.

Dat is geen repressie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:16   #42
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Van zodra Puigdemont terugkeert naar de wettelijkheid en bvb wilt onderhandelen over autonomie, is de zaak helemaal anders.
De Catalaanse leiders hebben de laatste 15 jaar niets anders gedaan en met een zeker resultaat tot Rajoy en zijn PP in 2010 alles in de vuilbak kieperde.

Er werd toen duidelijk dat de wetten uit 1977 geen compromis over echte autonomie mogelijk maakte. Zelfs op het woordgebruik kon het voorstel afgekraakt worden.
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:17   #43
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Democratisch was het referendum trouwens niet.

Misbruik die term aub niet voor dat referendum.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:17   #44
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er is geen repressie.

Weet je wat repressie is ?

Die 200 burgemeesters in de bak draaien for no good reason en vervangen door lakeinen van madrid.
Kranten, televisiezenders, cinemas, toe.
Alle catalaanse websites, facebook en twitter accounts blokkeren.
Op iedere hoek een Guardia Civil.
Alle Catalaanse ambtenaren buiten.
Werk afnemen van Catalanen in ruil voor Spanjaarden
Avondklokken en samenscholingsverboden
Martial law
Grenzen toe
Enz....

Dat is repressie. Wat zien we ? Twee Jordis in de bak en een aantal aanklachten tegen een paar ministers die moedwillig, en met herhaaldelijke waarschuwing, de wet hebben overtreden. Voor de rest gaan de Catalanen hun gang. Ze betogen zoveel ze willen, zeggen wat ze willen en staan waar ze willen.

Dat is geen repressie.
Ik noteer dat dit volgens u geen repressie is. Wil u noteren dat het volgens mij wel degelijk repressie is ? Dank bij voorbaat.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:18   #45
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kunt u mij aangeven waar precies in de Spaanse grondwet en terloops evenzeer in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens staat dat repressie te verkiezen is boven vreedzaam politiek overleg, dat onnodig en fel overdreven geweld mag/moet worden gebruikt bij het onderdrukken van pogingen tot democratisch (zij het niet constitutioneel) referendum, en waar ministers die in wezen niets anders hebben gedaan dan het trachten uitvoeren van een politieke beslissing van hun parlement moeten gevangen gezet worden ?
Er is bij ,het grondwettelijk niet toegestaan, gehouden referendum automatisch gekozen voor repressie boven met democratische middelen te trachten de grondwet aan te passen.
(als jij geheel vreedzaam de wet overtreed komt er ook repressie)
De wet-overtreder kiest hier voor repressie in plaats van op democratische wijze de wet trachten te veranderen, wat is daar nog aan te overleggen ?

Laatst gewijzigd door jogo : 7 november 2017 om 00:31.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:18   #46
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
De Catalaanse leiders hebben de laatste 15 jaar niets anders gedaan en met een zeker resultaat tot Rajoy en zijn PP in 2010 alles in de vuilbak kieperde.

Er werd toen duidelijk dat de wetten uit 1977 geen compromis over echte autonomie mogelijk maakte. Zelfs op het woordgebruik kon het voorstel afgekraakt worden.
Was het veel gevraag om te wachten dat de sossen weer aan de macht waren ?

Allez ja, Rajoy is niet echt populair in Spanje.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:18   #47
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euh toch wel.

Men wilde de spaanse staat haar bevoegdheden afnemen. Haar territorium ontnemen. Dat is een coup.
Wie ben ik om uw hoogstpersoonlijke definitie van coup tegen te spreken?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:19   #48
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euh toch wel.

Men wilde de spaanse staat haar bevoegdheden afnemen. Haar territorium ontnemen. Dat is een coup.
Wie ben ik om uw hoogstpersoonlijke definitie van coup tegen te spreken?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:19   #49
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euh toch wel.

Men wilde de spaanse staat haar bevoegdheden afnemen. Haar territorium ontnemen. Dat is een coup.
Wie ben ik om uw hoogstpersoonlijke definitie van coup tegen te spreken?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:26   #50
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Wie ben ik om uw hoogstpersoonlijke definitie van coup tegen te spreken?
De spaanse regering is evenzeer democratisch verkozen, door alle spanjaarden.

Dat vergeet u toevallig nogal snel. Net alsof de Catalanen de enigste zijn die mogen stemmen over Catalonie, spaans grondgebied.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:31   #51
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Er is bij het grondwettelijk niet toegestaan willens nillens houden van het referendum automatisch gekozen repressie boven met democratische middelen te trachten de grondwet aan te passen.
(als jij geheel vreedzaam de wet overtreed komt er ook repressie)
Ik heb uw eerste zin meerdere keren trachten te ontcijferen maar in ieder geval bevat ze geen antwoord op mijn vraag, en ik denk dat u zich daar zeer bewust van bent.

Ik merk dat u inmiddels een derde zin aan uw post hebt toegevoegd, die evenwel evenmin een antwoord bevat op mijn vraag.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 7 november 2017 om 00:34.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:35   #52
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Door de polarisering in de Catalaanse politiek hebben de onafhankelijkheidspartijen geen partners meer in het Spaanse parlement.

Daarom krijg je dus een grondwet niet aangepast. Slechte politici. Kijk waar dat toe geleid heeft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:39   #53
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De spaanse regering is evenzeer democratisch verkozen, door alle spanjaarden.

Dat vergeet u toevallig nogal snel. Net alsof de Catalanen de enigste zijn die mogen stemmen over Catalonie, spaans grondgebied.
En hoe komt het dan dat de Basken meer autonomie hebben dan de Catalanen?
Ook vanwege "alle Spanjaarden" toch?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:39   #54
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.050
Standaard

...
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 7 november 2017 om 00:43.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:39   #55
Cyrano
Minister
 
Cyrano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2006
Locatie: 3680
Berichten: 3.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
a. Ik heb geen vrienden in Catalonië
b. Een coup of staatsgreep is gericht tegen een staat, om de macht over die staat met geweld over te nemen. Dat was/is inzake Spanje uiteraard niet het geval.
c. U bent vrij een andere mening te hebben dan de mijne, en u kunt op mij rekenen dat ik uw vrijheid om die andere mening te hebben zal verdedigen, zonder dat ik het nodig zal vinden om u een dommekloot of nog erger te noemen.
Foei Meeuwtje. Wat een taalgebruik in c. De verruwing op dit forum moet aanstekelijk zijn.
Ik verbaas mij altijd over de argumenten van de unionisten die zich verschuilen achter de wet. Dat zij hun echte doelstellingen bloot geven dan krijgen we een verhelderende discussie.

Dat de Catalanen vreedzaam blijven bij deze afdreiging siert hen. Een Grondwet die door de Catalanen nu , 40 jaar na Franco, afgewezen wordt mag voor Madrid niet in vraag gesteld worden. Ze willen er niet over praten. Ze willen er niets aan veranderen. Ze is heilig en voor alle heilige principes is in Spanje geweld veroorloofd.

In België hebben we ook een gebetoneerde Grondwet waar we slechts met geweld of illegaliteit vanaf geraken.

In beide gevallen mogen we stellen dat een Grondwet waar een minderheid de Catalanen of zelfs een meerderheid de Vlamingen niet omheen kunnen en niet kunnen wijzigen eigenlijk een ondemocratische obstakel is waar men geen rekening mee moet houden.
__________________
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot
W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 7 november 2017 om 00:41.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:43   #56
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Door de polarisering in de Catalaanse politiek hebben de onafhankelijkheidspartijen geen partners meer in het Spaanse parlement.

Daarom krijg je dus een grondwet niet aangepast. Slechte politici. Kijk waar dat toe geleid heeft.
Over de kwaliteit van de Spaanse cq. de Catalaanse politici spreek ik mij niet uit : dat is een zaak voor de Spanjaarden cq. voor de Catalanen.

Deze draad gaat over de houding van de EU (in casu zoals uit de openingspost blijkt over een publiekelijke uitspraak van Juncker) omtrent de «aanpak» van de Spaanse regering.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:44   #57
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik heb uw eerste zin meerdere keren trachten te ontcijferen maar in ieder geval bevat ze geen antwoord op mijn vraag, en ik denk dat u zich daar zeer bewust van bent.

Ik merk dat u inmiddels een derde zin aan uw post hebt toegevoegd, die evenwel evenmin een antwoord bevat op mijn vraag.
Sorry, ik heb dan ook wijzigingen aangebracht.
Mijn antwoord komt er op neer dat er niet "gekozen" is voor repressie boven overleg, de repressie is gewoon een automatisch gevolg van een wetsovertreding. Diegene die de wet hebben overtreden deden dit bewust met volle kennis van dat risico.
Hoe ziet de handhaving van de wet in jouw wereld er uit ?
Overleg als je door het rood rijdt ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:46   #58
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 13.725
Standaard

Ik ga ook niet akkoord met de manier waarop Juncker en Tusk de EVP vertegenwoordigen waartoe Rajoy behoort, in plaats van de Europese burgers.
Spanje treedt de mensenrechten met voeten.
Niet in mijn naam!
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:51   #59
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
In beide gevallen mogen we stellen dat een Grondwet waar een minderheid de Catalanen of zelfs een meerderheid de Vlamingen niet omheen kunnen en niet kunnen wijzigen eigenlijk een ondemocratische obstakel is waar men geen rekening mee moet houden.
Kunnen we niet aan toegeven, geen bijbel of koran staat boven de wet
en daar zijn misschien ook al mensen voor te vinden.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2017, 00:56   #60
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Foei Meeuwtje. Wat een taalgebruik in c. De verruwing op dit forum moet aanstekelijk zijn.
Ik verbaas mij altijd over de argumenten van de unionisten die zich verschuilen achter de wet. Dat zij hun echte doelstellingen bloot geven dan krijgen we een verhelderende discussie.

Dat de Catalanen vreedzaam blijven bij deze afdreiging siert hen. Een Grondwet die door de Catalanen nu , 40 jaar na Franco, afgewezen wordt mag voor Madrid niet in vraag gesteld worden. Ze willen er niet over praten. Ze willen er niets aan veranderen. Ze is heilig en voor alle heilige principes is in Spanje geweld veroorloofd.

In België hebben we ook een gebetoneerde Grondwet waar we slechts met geweld of illegaliteit vanaf geraken.

In beide gevallen mogen we stellen dat een Grondwet waar een minderheid de Catalanen of zelfs een meerderheid de Vlamingen niet omheen kunnen en niet kunnen wijzigen eigenlijk een ondemocratische obstakel is waar men geen rekening mee moet houden.
Mijn taalgebruik in c. past inderdaad niet bij mij, waarvoor mijn excuses aan allen die zich gekwetst voelen. De dommekloten incluis. Oeps….

Maar ernstiger, nu : ik zou bladzijden kunnen vullen over het belang van een grondwet voor de stabiliteit van een staat, en nog meer bladzijden over hoe belangrijk stabiliteit volgens mij is voor eender welke staat, zowel op het vlak van politiek, economie, koopkracht, defensie, etc.…

Ik ben er dan ook geen voorstandster van dat een grondwet om de vijf seconden gewijzigd wordt of kan worden. Maar een grondwet moet wel de mogelijkheid laten om ten gepasten tijde de realiteit der sociologische, politieke, en economische evolutie te volgen, en een te fel «gebetoneerde» grondwet kan in die optiek mettertijd veeleer een nadeel dan een voordeel worden voor een staat.

Maar dat is, denk ik, een onderwerp voor ooit eens een andere draad, bij leven en welzijn.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be