Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2012, 12:48   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.396
Standaard NMBS-treinzeizigers zonder rechten-Benuttigingsgelijkheid, waar?

Alles voor een betere mobiliteitzegt men dan...
Mensen van stad en dorpen hebben niet dezelfde rechten, platteland verwaarloosd, hoe kan dat?
Terwijl dat de vakbonden strijden voor hun eigen macht binnen de NMBS worden er 170 stopplaatsen gesloten.
Het eigen belang van de postjes van de top vakbond gaat dus voor het algemeen belang.
Terwijl dat zij vechten voor een infrastructuur van één nadat zij er vroeger drie wilden.
Worden de Treinreizigers in de kou gezet en niemand komt tussen.
Waar gaat dat eindigen, ABX mag zoveel kosten als het maar wil, maar de dagelijkse gebruikers van de openbare dienst moeten overal winstgevend zijn.
Gisteren een geval op de RTBF, het ging over een pendelaarster waarvan de trein nu niet meer in haar station stopt. Zij moet nu in haar station een trein nemen in tegenovergestelde richting, onbgeveer 25 minuten, en dan een andere trein nemen richting werk waarbij zij haar station passert. Of de auto een alternatief vertegenwoordigde , stelde zij dat ze het al allemaal geprobeert had. Maar er was in de stationomgeving niet voldoende parking. Vanwaar zij boetes kon opstapelen en zelf wegtakkelen had meegemaakt.
Dat is een ondervinding tussen al deze die wij niet kennen.
En hoe komt het dat de vakbond de pendelaars niet aanspoort om naar de raad van state te gaan?
Of zijn zij, de top, dat werkelijk niet meer aan de kant van de vakbondsleden en anderen.
Saat de vakbond in costum dan werkelijk aan de kant van de politiek?
Hier volg de rechtsleer :

La loi d’égalité des usagers devant le service public
La loi d' égalité des usagers est un corollaire de la définition du service public et de l'idée qui se trouve �* la base même de sa création : si les gouvernants l'instituent, c'est, avons-nous dit, pour répondre a l'obligation qu'ils estiment avoir de satisfaire par ce procède au bien commun, c'est-a-dire au bien de tous; pour assurer a tous les administres les prestations du service qui leur sont nécessaires, dans la mesure de leurs besoins et abstraction faite de toute discrimination basée sur des considérations de personne, d'origine, d'opinion ou de conviction philosophique, religieuse ou politique. Cette règIe, qui trouve sa base théorique dans la nature de l'obligation des gouvernants, s'impose avec une force particulière dans les démocraties qui sont a base de liberté et d’égalité politique. C'est pourquoi, sans avoir été énonce comme tel d'une façon formelle, il est dans la ligne de la «Déclaration des Droits de l'Homme » de 1789 (art. I, 6 et 13), de la «Declaration Universelle des Droits de » l'Homme» adoptée par l'Assemblée générale des Nations Unies (art. 7, 18, 21-2, 22 et 27) et de l'article 6 de notre Constitution qui proclame l’égalité des Belges devant la loi. La doctrine juridique française, suisse, allemande - d'avant le nazisme - y adhérait de façon très nette. Ce principe a reçu, nous aurons l'occasion de le constater, d'intéressantes applications dans la jurisprudence française ; et l'avant-projet de l'Institut beIge des Sciences administratives sur les « Personnes publiques parastatales» proposait de la formuler expressément. Mais la portée du principe de l’égalité des usagers ne doit pas être exagérée : il signifie que « dès l'instant ou un citoyen se trouve place» .dans les conditions fixées d'une manière impersonnelle par la loi » et les règlements qui organisent ce service, il peut en exiger le fonctionnement légal» Tout citoyen ne peut donc exiger les prestations d'un service public: pour qu'il ait ce droit, il faut qu'il se trouve dans les conditions fixées par la loi. En d'autres termes, il faut qu'il y ait la qualité d'usager : nous parlons, en effet, ici, de l’égalité des usagers et non de l’égalité des particuliers devant les services publics. Mais pour que le principe de l’égalité ainsi compris ne soit pas un mythe, les conditions requises pour revendiquer le titre d'usager doivent être fixées par la loi d'une manière générale et impersonnelle. Cette exigence est suffisante mais nécessaire pour donner �* ce principe, - comme d'ailleurs �* celui de l’égalité des citoyens devant la loi -, une signification réelle. C'est pourquoi le Conseil d'État français condamne toute organisation d'un service public qui ne revêtirait pas ce caractère de généralité, en faisant appel au « principe de l’égalité» des citoyens devant les règlements administratifs»
Extrait de :
MODES DE GESTION DES SERVICES PUBLICS EN Belgique - André BUTTGENBACH
MAISON FERDINAND LARCIER S. A. BRUXELLES 1952




CAHIER DES CHARGES ET CONDITIONS GENERALES CONCERNANT LA CONSTRUCTION ET L'EXPLOITATION DES CHEMINS DE FER CONCEDES EN BELGIQUE.
229 - En cédant, par voie de concession, l'exploitation de certains chemins de fer dont il se réserve d'ailleurs la propriété, l'État n'a pas voulu abandonner ce puissant instrument �* la discrétion absolue des compagnies : il a stipule des conditions de nature �* protéger, autant qu'il était possible de le faire, tous les intérêts engagés �* des titres divers. C'est l�* l'objet des cahiers des charges, qui forment la loi entre l'État, les compagnies et le public.
Extrait :
Législation de police des chemins de fer Belges
Lois , arrêtés, règlements et décisions



HET BEGINSEL VAN DE BENUTTIGI GSGELIJKHEID VAN DE OPENBARE DIENST
Dit beginsel is een toepassing van het meer algemeen principe dat in artikel 10 G.W. tot uitdrukking is gebracht en luidens hetwelk alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Het betekent dat, wanneer hij zich in de voorwaarden bevindt die zijn bepaald bij de wetten of reglementen die de openbare dienst organiseren, de rechtsonderhorige op de werking van de dienst aanspraak mag maken en dat alle burgers gelijk moeten behandeld worden

Citaat uit:
Overzicht van administratief recht 2002
A. MAST- J. DUJARDIN – M. VAN DAMME – J. VANDE LANOTTE

Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 11 december 2012 om 12:51.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 16:17   #2
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.221
Standaard

Het is ook nooit goed, de NMBS moet winstgevend zijn en mag geen verlies maken,maar als ze niet-winstgevende lijnen sluiten is het weer niet goed. Het moet duidelijk zijn: als de overheid wil dat kleine stationnetjes blijven bestaan naast allerlei sociale en promotietarieven zoals key-kaart zal de NMBS niet winstgevend zijn.

Het eerste wat de geprivatiseerde spoorwegen in GB deden was de kleine stationnetjes sluiten en de tarieven fors optrekken, en alleen nog investeren in intercity lijnen.

Ik zeg niet dat dat moet, maar het is het een of het ander. Je kunt niet allerlei sociale voorwaarden eisen van de NMBS, EN eisen dat het bedrijf winstgevend wordt. Persoonlijk vind ik dat de tarieven niet hoger moeten worden en de stoptreinen niet afgeschaft, maar dan moet de staat wel financieel tussenkomen en moet dat ook niet in vraag gesteld worden.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 16:20   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het eerste wat de geprivatiseerde spoorwegen in GB deden was de kleine stationnetjes sluiten en de tarieven fors optrekken, en alleen nog investeren in intercity lijnen.
Sorry Tomm. Maar dat is dus fout. De privatisering van de spoorwegen in GB heeft niet tot stationssluitingen geleidt. Integendeel. Het eerste wat de private spoorwegen deden was massaal meer treinen laten rijden. Op korte termijn is het aantal treinen er ongeveer verdubbeld. En er zijn sindsdien juist weer lijnen en stations geopend.
Het is juist na de nationalisatie dat veel lijnen en stations gesloten zijn.
In België idem. De laatste lijn die genationaliseerd is, is de lijn van Brussel naar Tervuren geweest. Ik daag je uit daar nog eens te proberen een trein te nemen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 16:23   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Gisteren een geval op de RTBF, het ging over een pendelaarster waarvan de trein nu niet meer in haar station stopt. Zij moet nu in haar station een trein nemen in tegenovergestelde richting, onbgeveer 25 minuten, en dan een andere trein nemen richting werk waarbij zij haar station passert.
Als ik zie welke stations of stopplaatsen nog steeds open zijn in Wallonië, stel ik mij toch terechte vragen over een zekere rendabiliteit. Wat heeft het bijvoorbeeld voor zin om een stopplaats als dat van Hourpes (provincie Henegouwen) nog open te houden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 16:33   #5
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Terwijl dat de vakbonden strijden voor hun eigen macht binnen de NMBS worden er 170 stopplaatsen gesloten.
Waar haal je dat idee vandaan dat er 170 stopplaatsen gesloten worden?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 16:38   #6
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.221
Standaard

British rail heeft 2531 stations over heel Groot-Brittannië. Een land met 6 maal meer inwoners en talloze keren groter dan België. Ik denk dat het aantal Belgische stations wel rond de 1000 ligt als ik me niet vergis, alleszins veel meer dan Nederland.

Het kan zijn dat door de privatisatie meer stations openden, dan had ik verkeerde informatie, feit is dat België een van de landen is met het meest aantal stations per oppervlakte ter wereld en zelfs als je deelt per inwoner. In België zitten sommige van die treinen zo goed als leeg behalve tijdens de spits. Reizigers worden geteld en treinen met te weinig reizigers zullen vooral in 2013 afgeschaft worden (maar wel in samenspraak met mivb, tec of de lijn zodat er alternatieven zijn). Dat zou bij privatisatie niet anders zijn.

Rond Brussel is er inderdaad ruimte voor verbetering, daarom ook dat er gewerkt wordt aan het gewestelijk express plan.

Er zijn dan ook heel wat kritieken op de privatisering: de stiptheid en de dienstverlening daalde, de ticketprijzen stegen, de oorspronkelijke private netwerkbeheerder Railtrack verwaarloosde jarenlang belangrijke en noodzakelijke verbeterings- en beveiligingswerken, de kostprijs van infrastructuurwerken rees de pan uit wegens financieel wanbeleid, sommige treinbedrijven gingen failliet waardoor de overheid de treindienst verder moest uitbaten. Dit alles had tot gevolg dat de overheid uiteindelijk meer belastinggeld aan de spoorwegen besteedde dan voor de privatisering.


http://nl.wikipedia.org/wiki/British_Rail

Zo zien ze in het buitenland de NMBS:


http://wikitravel.org/en/Belgium


The trains are punctual and mostly modern and comfortable.


Normal fares on Belgian trains are cheap compared to Germany or the UK, with no need nor a possibility to prebook or reserve. 2nd class fares don't go much higher than €20 for the longest domestic trips, and 1st class costs 50% extra. Trains can get very full during the rush hours, so you might need a 1st class ticket to get a seat at those times. You can buy normal tickets online [25] or in stations, but not usually in travel agencies. If you want to buy a ticket on the train, you have to warn the train conductor and a supplement will be charged, unless ticket offices in the departure station are closed. In the train station, you can pay with cash or credit card. Not buying a ticket can cost you up to €200. Return tickets are 50% cheaper at the weekend.


The NMBS website has a searchable timetable [27] with delay information, and a fare calculator [28]. You can also find a map of Belgian railroads and stations [29] and another one, more detailed, but not printable [30].

Laatst gewijzigd door tomm : 11 december 2012 om 16:48.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 17:22   #7
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
British rail heeft 2531 stations over heel Groot-Brittannië. Een land met 6 maal meer inwoners en talloze keren groter dan België. Ik denk dat het aantal Belgische stations wel rond de 1000 ligt als ik me niet vergis, alleszins veel meer dan Nederland.
Je zit er een factor drie naast. Er zijn 374 stations in België. Met 6 keer meer inwoners dan België het GB meer dan 10 keer zoveel stations. Niet dat dit zo relevant is.

Citaat:
Het kan zijn dat door de privatisatie meer stations openden, dan had ik verkeerde informatie, feit is dat België een van de landen is met het meest aantal stations per oppervlakte ter wereld en zelfs als je deelt per inwoner. In België zitten sommige van die treinen zo goed als leeg behalve tijdens de spits. Reizigers worden geteld en treinen met te weinig reizigers zullen vooral in 2013 afgeschaft worden (maar wel in samenspraak met mivb, tec of de lijn zodat er alternatieven zijn). Dat zou bij privatisatie niet anders zijn.
Ik zou toch opletten. Zwitserland doet het hier ook niet zo slecht. Zeker als je enkel het deel van Zwitserland waar ook effectief mensen wonen in beschouwing neemt...


Citaat:
Er zijn dan ook heel wat kritieken op de privatisering: de stiptheid en de dienstverlening daalde, de ticketprijzen stegen, de oorspronkelijke private netwerkbeheerder Railtrack verwaarloosde jarenlang belangrijke en noodzakelijke verbeterings- en beveiligingswerken, de kostprijs van infrastructuurwerken rees de pan uit wegens financieel wanbeleid, sommige treinbedrijven gingen failliet waardoor de overheid de treindienst verder moest uitbaten. Dit alles had tot gevolg dat de overheid uiteindelijk meer belastinggeld aan de spoorwegen besteedde dan voor de privatisering.
Ik zeg ook niet dat alles koek en ei is. Het is echter wel opvallend hoe net die dingen waar men het meest voor vreesde, namelijk een kaalslag in de dienstverlening, en slechtere werkomstandigheden nu net niet gebeurt zijn.
Een van de redenen waarom de overheid nu meer geld kwijt is, is omdat het personeel beter betaald wordt dan vroeger. Je ziet in GB ook veel meer personeel op de stations dan in België. Kleinere stations hebben veel vaker nog een loket dat open is.
En men is eindelijk begonnen met de investeringsachterstand op te halen. En dat kost geld.
Wat de stiptheid betreft, daar moet men niet voor België onderdoen hoor. Ik heb alleszins bij mijn laatste bezoeken niet te klagen gehad. En de ene keer dat mijn trein wel vertraging had kregen we tenminste informatie.

Het is opvallend hoe in het VK het aandeel van het spoor in de totale mobiliteit onder BR continu daalde, en sinds de privatisering weer stijgt. Dus ergens moet men toch wel iets goed doen...

Citaat:
http://wikitravel.org/en/Belgium


The trains are punctual and mostly modern and comfortable.
Dat ga je ook vinden voor andere landen hoor. En modernste en stipste treinen die vindt je in Japan, waar de spoorwegen vrijwel allemaal privaat zijn...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 17:58   #8
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.221
Standaard

Zwitser

Citaat:
Je zit er een factor drie naast. Er zijn 374 stations in België. Met 6 keer meer inwoners dan België het GB meer dan 10 keer zoveel stations. Niet dat dit zo relevant is.
Waar haal je die info? Kon ik nergens vinden. Heb ze niet geteld maar lijkt me toch een pak meer hoor...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...B_en_omstreken
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 07:15   #9
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Waar haal je die info? Kon ik nergens vinden. Heb ze niet geteld maar lijkt me toch een pak meer hoor...
Ze was zeer lastig te vinden. Maar cijfers die je zouden toelaten om een beeld te vormen van hoe productief (of onproductief) de NMBS is, zijn meestal goed verstopt.
Maar wat ik heb kunnen vinden is dat de NMBS Holding de grotere stations beheerd, en dat zijn er 35, en dat Infrabel de rest beheerd, en dat blijken er 336 te zijn. (In een eerder document dat ik vond was sprake van 329, maar blijkbaar zijn er een paar bij gekomen...)
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 07:43   #10
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.221
Standaard

Citaat:
Ik zeg ook niet dat alles koek en ei is. Het is echter wel opvallend hoe net die dingen waar men het meest voor vreesde, namelijk een kaalslag in de dienstverlening, en slechtere werkomstandigheden nu net niet gebeurt zijn.
Een van de redenen waarom de overheid nu meer geld kwijt is, is omdat het personeel beter betaald wordt dan vroeger. Je ziet in GB ook veel meer personeel op de stations dan in België. Kleinere stations hebben veel vaker nog een loket dat open is.
En men is eindelijk begonnen met de investeringsachterstand op te halen. En dat kost geld.
Maar als het uiteindelijk toch duurder is voor de staat, wat is dan nog het nut van privatisatie? Overigens kun je niet ontkennen dat de trein ook voor reizigers een pak duurder is geworden in GB, en ook een pak duurder is dan in België.


Citaat:
Wat de stiptheid betreft, daar moet men niet voor België onderdoen hoor. Ik heb alleszins bij mijn laatste bezoeken niet te klagen gehad. En de ene keer dat mijn trein wel vertraging had kregen we tenminste informatie.
Volgens cijfers doet British rail het op dat vlak een pak slechter dan de meeste andere West-Europese landen.

Citaat:
Het is opvallend hoe in het VK het aandeel van het spoor in de totale mobiliteit onder BR continu daalde, en sinds de privatisering weer stijgt. Dus ergens moet men toch wel iets goed doen...
Heeft meer te maken denk ik met de wegen- en stadstaksen op auto's die in GB onvoorstelbaar duur zijn.
Overigens is het aandeel van het spoor in België ook serieus gestegen de laatste jaren, dat merk je trouwens heel goed, treinen zitten nu voller dan 10 jaar geleden.

Citaat:
Dat ga je ook vinden voor andere landen hoor. En modernste en stipste treinen die vindt je in Japan, waar de spoorwegen vrijwel allemaal privaat zijn...
Ben er nooit geweest, maar iedereen die er was vertelde me dat de treinen er onvoorstelbaar duur zijn. Vermits de auto nog duurder is hebben de meeste mensen echter weinig keuze.

Overigens de meeste hogesnelheidslijnen ter wereld vind je in China. Frankrijk, samen met Japan, was de voorloper op het vlak van tgv's.

De VS staat op dat vlak ver ten achter bij de rest van de ontwikkelde wereld.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 12:40   #11
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar als het uiteindelijk toch duurder is voor de staat, wat is dan nog het nut van privatisatie? Overigens kun je niet ontkennen dat de trein ook voor reizigers een pak duurder is geworden in GB, en ook een pak duurder is dan in België.
Je moet naar het totale plaatje kijken. En in België is OV eigenlijk te goedkoop.
De voornaamste taak van het OV in België is altijd geweest om er voor te zorgen dat de burger braaf onder zijn kerktoren bleef, en niet naar de subversieve stad trok waar hij wel eens socialist zou kunnen worden.
We danken er onze chaotische ruimtelijke ordening aan.
Ik vraag me echter steeds meer af waarom zij die kiezen voor efficient wonen in de stad nu vervoer moeten subsidiëren voor zij die er voor kiezen om lekker ruim en luxueus op het platteland te wonen...

Citaat:
Volgens cijfers doet British rail het op dat vlak een pak slechter dan de meeste andere West-Europese landen.
Volgen de cijfers zitten de Britse spoorwegen in de Europese subtop. Nederland en Zwitserland doen het inderdaad beter. Maar Europa, dat zijn ook landen als bijvoorbeeld Portugal of Griekenland...

Citaat:
Ben er nooit geweest, maar iedereen die er was vertelde me dat de treinen er onvoorstelbaar duur zijn. Vermits de auto nog duurder is hebben de meeste mensen echter weinig keuze.
Ik vind dat van dat "onvoorstelbaar duur" nogal meevallen. Slechts een heel kleine minderheid (vooral zakenlui met een onkostenvergoeding) betaalt de volle pot. Als je een beetje plant kan je heel erg goedkoop reizen. Ik ben zo voor 49 pond per persoon met de slaaptrein van Inverness naar Londen gereisd. In een twee persoons cabine...
En dat mensen "geen keuze" zouden hebben is een drogreden. Je hebt altijd de keuze om thuis te blijven. Als je X betaalt om van A naar B te gaan, dan bewijs je daarmee dat van A naar B gaan voor jouw minstens X waard is.

In Zwitserland is overigens het bezitten van een auto goedkoper dan in België, en het OV is er duurder. En toch gebruiken meer mensen het OV dan in België. Aals je bereid bent wat meer te betalen krijg je ook een veel betere kwaliteit...
Citaat:
Overigens de meeste hogesnelheidslijnen ter wereld vind je in China. Frankrijk, samen met Japan, was de voorloper op het vlak van tgv's.
Frankrijk heeft inderdaad met de TGV een pioniersrol gespeeld. Echter ondanks dat de treinen in Frankrijk nog bijna allemaal door de SNCF gereden worden is de integratie van de verschillende vormen van OV er minder goed dan in GB. Probeer maar eens een equivalent van http://www.transportdirect.info/ voor Frankrijk te vinden.
De gemiddelde snelheid van regionale treinen is in GB ook veel hoger dan in Frankrijk (of België). In Frankrijk is de trein schitterend om van en naar Parijs te reizen. Voor de rest is het vaak maar triest.

Citaat:
De VS staat op dat vlak ver ten achter bij de rest van de ontwikkelde wereld.
De VS liep overigens lang voorop op de rest van de wereld, totdat de overheid en de vakbonden de spoorwegen kapotmaakten.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 12 december 2012 om 12:40.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 14:06   #12
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ze was zeer lastig te vinden. Maar cijfers die je zouden toelaten om een beeld te vormen van hoe productief (of onproductief) de NMBS is, zijn meestal goed verstopt.
Maar wat ik heb kunnen vinden is dat de NMBS Holding de grotere stations beheerd, en dat zijn er 35, en dat Infrabel de rest beheerd, en dat blijken er 336 te zijn. (In een eerder document dat ik vond was sprake van 329, maar blijkbaar zijn er een paar bij gekomen...)
Die 336 zijn de onbemande stopplaatsen, niet alle stations. Wikipedia spreekt over een totaal van 547 stations. Da's waarschijnlijk nog zonder de twee dit weekend heropende stopplaatsen gerekend, dus dat zouden er dan 549 zijn. Da's perfect in lijn met wat ik eerder al las.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 18:59   #13
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.396
Standaard pendelaars "eerst".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is ook nooit goed, de NMBS moet winstgevend zijn en mag geen verlies maken,maar als ze niet-winstgevende lijnen sluiten is het weer niet goed. Het moet duidelijk zijn: als de overheid wil dat kleine stationnetjes blijven bestaan naast allerlei sociale en promotietarieven zoals key-kaart zal de NMBS niet winstgevend zijn.

Het eerste wat de geprivatiseerde spoorwegen in GB deden was de kleine stationnetjes sluiten en de tarieven fors optrekken, en alleen nog investeren in intercity lijnen.

Ik zeg niet dat dat moet, maar het is het een of het ander. Je kunt niet allerlei sociale voorwaarden eisen van de NMBS, EN eisen dat het bedrijf winstgevend wordt. Persoonlijk vind ik dat de tarieven niet hoger moeten worden en de stoptreinen niet afgeschaft, maar dan moet de staat wel financieel tussenkomen en moet dat ook niet in vraag gesteld worden.
Politiek is ook niet winstgevend, schaaf dat dan af maar laat de trein waar het nodig is voor de pendelaars. Dat zij wel mensen die er alles aan doen om te werken. Waarom krijgen die niet alle steun?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 19:02   #14
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.396
Standaard Republiek Vlaanderen in het zicht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik zie welke stations of stopplaatsen nog steeds open zijn in Wallonië, stel ik mij toch terechte vragen over een zekere rendabiliteit. Wat heeft het bijvoorbeeld voor zin om een stopplaats als dat van Hourpes (provincie Henegouwen) nog open te houden?
Laat Walloniê voor wat het is. Morgen gaat het alleen nog maar over Vlaanderen en vandaag over onze Vlaamse pendelaars. Geen sluitingen in Vlaanderen.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 19:03   #15
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Waar haal je dat idee vandaan dat er 170 stopplaatsen gesloten worden?
Verkopen ze bij jou geen gazet (ten)?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 19:34   #16
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Verkopen ze bij jou geen gazet (ten)?
Bij mij wel ja.

Noem eens één afgeschafte stopplaats.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2012, 22:35   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Verkopen ze bij jou geen gazet (ten)?
Je hebt het over de gazetten die reeds vertellen wat er de komende tien jaar zal gebeuren terwijl Magnette nog niet eens een akkoord heeft bereikt?

Een goede raad: geloof niets wat er in gazetten staat zolang er niet bij staat dat Magnette trots is dat een akkoord getekend is en gevalideerd door de Kern, de vakbonden en de drie entiteiten.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:46   #18
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.396
Standaard Er is meer aan de hand met de Fyra

Het heeft misschien niets te maken met de trein van den "Aldi"...

Schultz weigert hsl-overeenkomst goed te keuren – conflict met België

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/18/...ct-met-belgie/


Zie ook:
De Tijd van 19.09.12 artikel MDR
Titel: Nederland weigert goedkeuring Fyra-spoorakkoord
Het ganse uit het archief van mijn vriend "de blankenbergse stalker"

Terzake dagelijks nog altijd zonder vermelding van datum van uitzending.
Café Corsari heeft dat wel, zij denken dus wel aan het archiveren van uitzendingen door de kijkers. Zeer verstandig van hen, wanneer volgt de man van de CM & ?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:48   #19
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Bij mij wel ja.

Noem eens één afgeschafte stopplaats.
Ze staan allemaal in het besparingsplan van de NMBS.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:50   #20
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je hebt het over de gazetten die reeds vertellen wat er de komende tien jaar zal gebeuren terwijl Magnette nog niet eens een akkoord heeft bereikt?

Een goede raad: geloof niets wat er in gazetten staat zolang er niet bij staat dat Magnette trots is dat een akkoord getekend is en gevalideerd door de Kern, de vakbonden en de drie entiteiten.

Soms kan je toch rekening houden met de aankondigingspolitiek van sommigen en meer als het over besparingen gaat.
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be